خانه استاد شهریار از جاذبه‌های جالب تبریز است از این رو با ما همراه باشید و بازدید از خانه استاد شهریار را در تبریز از دست ندهید.

بازدید از خانه استاد شهریار را در تبریز از دست ندهید!

سلام نو _ سرویس گردشگری: خانه استاد شهریار در سال های دهه ۱۳۳۰ ساخته شده بود و قدمت آن به دوره پهلوی دوم می رسد. زیربنای این خانه ۲۵۰ متر مربع و مساحتش ۲۴۱ متر می باشد. این خانه در دوطبقه ساخته شده و دارای زیرزمین است. در سال ۱۳۶۷ پس از درگذشت استاد شهریار شهرداری تبریز خانه استاد شهریار را خریداری کرد و هم اکنون نیز اداره خانه را به عهده دارد. در سال ۱۳۸۶ خانه استاد شهریار به عنوان یکی از آثار ملی ثبت گردید. خانواده استاد با همکاری و اهدای اشیا و وسایل استاد این خانه را به موزه استاد شهریار تبدیل کردند و از آن زمان تا به امروز این خانه به روی بازدیدکنندگان باز است. موزه خانه استاد شهریار در سال ۱۳۷۰ افتتاح گردید و در فراخوانی از مردم دعوت شد تا هر سند و مدرکی از استاد شهریار دارند، در اختیار موزه قرار دهند.

پیش‌زمینه‌ای برای بازدید لذت‌بخش از خانه استاد شهریار

استاد شهریار در سال ۱۲۸۵ در منطقه چایکنار تبریز و بازارچه میرزا نصرالله چشم به جهان گشود.

بازدید از خانه استاد شهریار را در تبریز از دست ندهید!

حاج میرزا آقا خشکنابی پدر استاد شهریار، مردی فاضل، خوش نویس و از وکلای مبارز دادگشتری تبریز در زمان خود بود. در طی جریان های مشروطیت در تبریز که در سال ۱۳۲۸ اتفاق افتاد، پدر استاد شهریار او را برای دور ماندن از وقایع و خطر به روستای "خشکناب قمیش قورشاق" منتقل کرد و بدین ترتیب دوران کودکی استاد شهریار در دامان طبیعت این روستا سپری شد و بعدها نیز برای نوشتن "منظومه حیدربابا" الهام بخش او شد.

شهریار در سال ۱۳۰۰ پس از به پایان رساندن دوره سیکل اول متوسطه راهی تهران شد تا در آن جا ادامه تحصیل دهد. او تا سال ۱۳۰۳ در مدرسه دارالفنون تحصیلاتش را ادامه داد و سپس وارد مدرسه طب شد. از این زمان زندگی پرفراز و نشیب شهریار شروع گردید. استاد شهریار ۷ماه قبل از آن که فارغ التحصیل شود، عاشق دختری شد و پس از آن که جواب منفی از معشوقش دریافت کرد، ترک تحصیل نمود و به شعر روی آورد.

ازجمله آثار بسیار ارزشمند و نامی استاد شهریار "منظومه حیدربابایه سلام" است و جزو شاهکارهای ادبیات ترکی آذربایجانی به حساب می آید.

بازدید از خانه استاد شهریار را در تبریز از دست ندهید!

استاد شهریار در گونه های مختلف چون شعر فارسی غزل، مثنوی، قصیده، رباعی و نیمایی شعر سروده است. اما غزل از عمده شهرت استاد بود و "علی ای همای رحمت" و "آمدی جانم به قربانت" از مهم ترین و تئثیرگذارترین غرلیات وی هستند. استاد شهریار پس از یک دوره بیماری، در ۲۷م شهریور سال ۱۳۶۷ دار فانی را وداع گفت و به وصیت خودش در مقبرة الشعرای تبریز به خاک سپرده شد.

اشعار ترکی استاد شهریار همچون اشعار فارسی اش بسیار ارزشمند و پربار هستند، اما حس و حالی که در اشعار ترکی وی وجود دارند، در ترجمه به هیچ زبانی دیگری تمام و کمال انتقال نمی یابد. برای احساس عمیق تک به تک بیت هایش باید زبان ترکی را یاد گرفت تا آن مهارت و استادی را در شعرسرایی او عمیقا احساس کرد. استاد شهریار نه تنها در ایران، بلکه در تمام جهان افتخار آذری زبان ها و محبوب دل همگان بوده و خواهد ماند.

شرایط بازدید از خانه شهریار در تبریز

برای بازدید از موزه استاد شهریار هر روزی از سال به جز روزهای تعطیل رسمی، از ساعت هفت و نیم صبح تا دو نیم بعد از ظهر و پس از آن ساعت ۳ تا ۷ غروب می‌توانید از اینجا بازدید کنید.

بازدید از خانه استاد شهریار را در تبریز از دست ندهید!

بلیط ورودی برای بازدیدکننده‌های ایرانی و خارجی رایگان است. ساعت بازدید از خانه استاد شهریار، با همان حال و هوای زنده داخل خانه و استراحت روی تخت‌های کنار حوض در زیر زمین، تنها یک ساعت زمان می‌برد. خانه موزه استاد شهریار از دیدنی های استان آذربایجان شرقی به شمار می‌آید و در یکی از محله‌های قدیمی شهر تبریز به نام محله مقصودیه و در خیابان ارتش جنوبی واقع است.

خانه موزه استاد شهریار از دیدنی های استان آذربایجان شرقی به شمار می‌آید و در یکی از محله‌های قدیمی شهر تبریز به نام محله مقصودیه و در خیابان ارتش جنوبی واقع است.برای دسترسی به این مجموعه می‌توانید از از سمت خیابان طالقانی یا ارتش جنوبی به خیابان ارگ جدید وارد شوید و پس از کمی پیاده‌روی به محله مقصودیه برسید. خانه استاد شهریار با پلاک ۲۱، در کوچه مقصودیه قرار دارد. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به این مکان نیز ایستگاه میدان ساعت است.

نشانی: استان آذربایجان شرقی، تبریز، خیابان ارتش، محله مقصودیه، خانه استاد شهریار

۰۴۱۳۵۵۵۸۸۴۷

بازدید از خانه استاد شهریار را در تبریز از دست ندهید!

درمجموع، بیش از ۵۰۰ قطعه از آثار لوازم شخصی استاد شهریار مانند کتاب‌ها، کیف، عصا، آثار چاپ شده، دفترها و اوراق دست‌نویس آثار وی، نسخه قرآنی که توسط ایشان با خط نسخ نوشته شده، لوازم تحریر، وسایل شخصی و لوازم زندگی، آلبوم‌های عکس و انواع یادبودها و هدایای داخلی و خارجی این شاعر اندیشمند و فرزانه در معرض نمایش عموم قرار داده شده است.

در قسمت زیرزمین موزه نیز عکس‌های استاد از دوران زندگی مختلف وی، واحد سمعی-بصری و قسمتی برای استراحت میهمانان و بازدیدکنندگان موزه قرار دارد. همچنین سه تار معروف استاد نیز برای نمایش عموم قرار داده شده است.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید