خانه‌های تاریخی تبریز تماشایی هستند در این میان با ما همراه باشید و درباره تجربه لذت‌بخش بازدید از خانه پروین اعتصامی در تبریز بدانید.

تجربه لذت‌بخش بازدید از خانه پروین اعتصامی در تبریز

سلام نو _ سرویس گردشگری: رخشنده اعتصامی معروف به «پروین اعتصامی»، مشهورترین شاعر زن ایران است که در اسفند ۱۲۸۵ در خانه‌ای در محله ششگلان تبریز چشم به جهان گشود. امروزه خانه زادگاه وی به یکی از مقاصد گردشگری و جاهای دیدنی تبریز تبدیل شده است.

سیر تاریخی جذاب خانه پروین اعتصامی

امکان ندارد اهل تبریز باشید و تابلوی خانه پروین اعتصامی به چشم‌تان نخورده باشد. خانه‌ای که پروین، کودکی‌اش را در آن گذراند، در محله ششگلان تبریز قرار دارد. برای بازدید از این خانه تاریخی که روزگاران دور و درازی را به خود دیده، به خیابان عباسی بیایید. مسجد میرآقا را می‌بینید. نبش مسجد، کوچه ساوجبلاغی قرار گرفته است و پس از آن دیوارهای بیرون خانه که نقش بانوی شاعر را به خود دارد، شما را به سمت پلاک ۶ راهنمایی می‌کند.

بنایی که به عنوان خانه پروین اعتصامی می‌بینید، طول عمری از زمان دوره پهلوی اول دارد. پروین تا ۷ سالگی در این خانه زندگی کرده است. تا قبل از انقلاب، این خانه یک عمارت بزرگ و شاهانه بود که در کوچه قدیمی و تنگی به نام عودجولان قرار گرفته بود.

تجربه لذت‌بخش بازدید از خانه پروین اعتصامی در تبریز

بعدها برادر پروین آن را فروخت و خانه به سه قسمت تقسیم شد و هر قسمت از آن متعلق به فرد دیگری شد. خانه سمت راستی همان خانه‌ای است که به عنوان موزه و خانه قدیمی پروین از آن بازدید می‌کنید. خانه میانی هم متعلق به خانواده‌ای بوده که دختران آن خانه قصد داشتند به هر قیمتی که هست، شکل آن را حفظ کنند. خانه سمت چپی هم تبدیل به یک کارگاه مبل سازی شد و قالب خود را از دست داد.

خانه پدری پروین در اسفند سال ۸۵ به ثبت آثار ملی ایران درمی‌آید. پس از دو سال مرمت و بازسازی که روی این خانه انجام گرفت، علاقه‌مندان و ادیبان زیادی به خصوص در ایام نوروز روانه خانه پروین نایاب زمان، شدند.

بازدید از خانه پروین اعتصامی در تبریز

در شهر تبریز محله مقصودیه و خیابان عباسی، شانزلیزه ایران نامیده می‌شود، جایی که قدیمی ترین خانه های ایرانی از جمله خانه پروین اعتصامی، خانه نیکدل، خانه پروین اعتصامی و بسیاری از خانه های قدیمی دیگر را در خود جای داده است و به همین خاطر، تبریز را پایتخت خانه های قدیمی ایران می‌دانند.

تجربه لذت‌بخش بازدید از خانه پروین اعتصامی در تبریز

خانه پروین اعتصامی تبریز با معماری زیبایش، شما را با دنیایی از ظرافت ها و جذابیت‌ها آشنا می‌کند که شاید نمونه‌اش را در هیچ جای این مرز و بوم نتوانید ببینید. این خانه تاریخی که در سال ۱۳۸۵ به عنوان یکی از آثار ملی کشور ثبت شده است، امروزه به یکی از مقصدهای گردشگری جذاب دیار آذربایجان تبدیل شده است. در این بازدید وقتی شما به سمت کوچه پروین اعتصامی خیابان عباسی بروید، تابلوی بزرگی از دور، گویی شما را به نظاره نشسته است.

تابلویی که رویش نوشته شده است خانه پروین اعتصامی (۱۲۸۵-۱۳۲۰). این جا مکانی است که پروین، زمان کودکی خود را در آن جا سپری کرده و قدمتش به اوایل دوره پهلوی اول باز می‌گردد. این خانه زیبا و مجلل دو طبقه دارد که در محله ششگلان تبریز قرار دارد و حیاط بزرگ و باغچه‌های با صفایش، روزگاری، روزگاران پروین ادب ایران بود. این خانه دارای حیاطی وسیع و دلنواز در مساحتی به وسعت ۹۰۰ متر است که شاید همین فضای دلگشا و رمانتیک باشد که طبع شعر و ذوق هنری اختر چرخ ادب (پروین اعتصامی) را به سر ذوق آورده است.

تجربه لذت‌بخش بازدید از خانه پروین اعتصامی در تبریز

ساختمان خانه پروین اعتصامی شهر تبریز، معماری آجری مانند دارد و مجسمه‌ای از پروین، در ابتدای پله‌ها، مخاطبان را به انتظار می‌کشد. گویی که در این میان شاعر به میهمانانش می‌گوید که داخل شوید تا با هم از پله ها بالا رفته و به داخل ساختمان برویم. در طبقه نخست خانه، دو اتاق و یک سالن با دو وردی شرقی و غربی، منظر خلوت و دلنشینی را تشکیل می‌دهد که بر روی دیوارهای آن، اشعار و تصاویر از اختر چرخ ادب مشاهده می کنیم که نمونه اش را در قطعه شعری که به دست خط پروین برای سنگ مزارش انتخاب شده است را می‌توانید مشاهده کنید.

در طبقه بالا این خانه نیز سه اتاق که یکی از آن ها به آب انبار قدیمی راه دارد مشاهده می‌شود و یک تنور پخت نان که اتفاقا در جریان مرمت خانه در چند سال اخیر از دل خاک بیرون آمده است توجه همگان را به سوی خود جلب می‌کند. این خانه نیز به مانند بسیاری از خانه های قدیمی تبریز دارای زیر زمین بوده که در واقع برای شب نشینی‌های تابستانی از آن استفاده می‌شد و معمولا هم از حوضی بزرگ هشت ضلعی، آبی در آن جا جریان داشته تا هوای محیط را مطبوع نماید.

تجربه لذت‌بخش بازدید از خانه پروین اعتصامی در تبریز

در حال حاضر خانه یک هزار و سیصد متری پروین اعتصامی، چند سالی است که محل عرضه و فروش آثار صنایع دستی و ادبی استان آذربایجان شرقی است و مخاطبان زیادی را به خود تجربه کرده است. آنچه که اکنون توجه بسیاری از گردشگران تور تبریز را در بازدید از خانه پروین اعتصامی به خود جلب می‌کند، آجر کاری زیبا و شیک و ساده بنا است که امروزه در خانه های مدرن عصر مدرن، جایگاهی ندارند. پنجره‌های چوبی این خانه قدیمی تبریز، یادآور ارسی ها و پنجره های چوبی در خانه های قدیمی و تاریخی محله مقصودیه تبریز است که بازدید از ان را نیز به مخاطبان این خانه توصیه می‌کنیم.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید