۲۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۳
کد خبر: 55429431

ما در این مقاله به بررسی نفرین چغازنبیل و معرفی سایر نکات مهم و مرتبط با این مکان باستانی خواهیم پرداخت.

نفرین چغازنبیل

سلام نو-سرویس گردشگری: اگر قصد سفر در زمان و پی بردن به اعماق دنیای باستان را دارید، شما را به مطالعه این مقاله دعوت می کنیم. در این بخش به بررسی و معرفی سازه های به جا مانده از عصر ایلامی ها می پردازیم. این بنا که از دل تاریخ به عصر حاضر رسیده است، چغازنبیل نامیده می شود. در دل این بنا معبدی شگفت‌انگیز وجود دارد که به عنوان نخستین بنای تاریخی ایرانی، در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. با توجه به ارزشی که این بنای شگفت انگیز دارد، نهایت در سال ۱۳۴۸ به عنوان اثر ملی شناخته شد و در سال ۱۹۷۹ میلادی به عنوان اولین میراث جهانی ایرانی در فهرست میراث یونسکو ثبت گردیده است. در ادامه شما را با این مکان تاریخی و نکات مهم مرتبط با آن نظیر نفرین چغازنبیل آشنا خواهیم کرد.

نفرین چغازنبیل

در مورد معبد چغازنبیل داستان ها و روایت های مختلفی وجود دارد. داستان نفرین چغازنبیل یکی از مشهور ترین روایت هایی می باشد که شما می توانید درباره این مکان باستانی بشنوید. طبق داستان ها و روایت های موجود درباره این سازه بی نظیر، پادشاه ایلامی سازنده چغازنبیل، تمام تخریب کنندگان آن را نفرین کرده است. طبق این روایات، پادشاه آشوری فتح کننده این مکان، به نفرین چغازنبیل دچار شده و از بین رفته است.

تاریخچه چغازنبیل

منطقه چغازنبیل در اصل یک شهر بازمانده از دوره ایلامی ها می باشد که وسعتی در حدود ۱۰۰ هکتار را در بر گرفته است. این بنا که از زیگورات چغازنبیل علاوه بر معبد چغازنبیل برای نامیدن آن استفاده می‌کنند، فوق العاده شگفت انگیز و خاص می باشد. به طوری که از آن به عنوان پر اهمیت ترین بنا های باقی مانده این شهر تاریخی یاد می کنند. طبق اطلاعات به دست آمده پس از بررسی های باستان شناسان، این شهر در هزاره دوم قبل از میلاد به فرمان یکی از پادشاهان ایلامی ساخته شده است. همچنین این بنا در سال ۶۴۹ قبل از میلاد با دستور آشور بانی پال، یکی از فرمانروایان قوم آشوری ها در جنگ با هومبان هالتاش، تخریب گشته است.

نام گذاری معبد چغازنبیل

هنگامی که این منطقه کشف شد و قبل از آن که باستان شناسان این منطقه را مورد تحقیق و بررسی قرار بدهند، این منطقه یک تپه بزرگ مانند یک سبد برگشته بود. به همین علت توسط بومیان این منطقه، نام چغازنبیل را به خود گرفت. نام چغازنبیل از دوبخش چغا و زنبیل تشکیل شده است که چغا در زبان لری، معنای تپه و زنبیل معنی سبد را می رساند. اما پس از تحقیقات به عمل آمده و بر اساس کتیبه ها و آجر نوشته های کشف شده از این منطقه، این بنا با نام اصلی خود یعنی ال اونتاش یا به زبانی دیگر (اکدی) دورانتاش، تاسیس شده است. بر اساس این تحقیقات که از کتیبه ها به دست آمده است، این شهر در دوران اقتدار و عظمت ایلام به دستور یکی از پادشاهان ایلامی با نام اونتاش ناپیریشا بنا شده است که به همین علت نام آن را ال اونتاش به معنی شهر یا قلعه اونتاش نامیده اند.

نفرین چغازنبیل

نفرین چغازنبیل

کشف چغازنبیل

کشف معبد چغازنبیل به صورت کاملا اتفاقی رخ داده است. داستان اکتشافی معبد به سال ۱۹۳۹ میلادی مربوط می شود. در همین سال تعدادی از کارکنان شرکت نفت ایران و انگلیس در پی بازدید های هوایی در حوالی منطقه چغازنبیل، متوجه تپه ای بزرگ در میان دو دیوار می شوند. زمین شناسی که در این گروه متوجه وجود این بنا شده بود، براون Braun نام داشت که با بازدید نزدیک از منطقه چندین آجر کتیبه دار جمع آوری نمود و پس از آن وجود چنین تپه ای را به مرکز بازداشت شناسی واقع در شهر شوش اطلاع داد. پس از آن باستان شناسان فرانسوی نیز توجه شان به این منطقه جلب می شود، که در نهایت در سال ۱۹۳۵ میلادی دو تن از اعضای باستان شناسان فرانسوی به نام های ون درمیر و لویی لوبرتون برای اولین بازدید شان از این منطقه دست به کار می شوند.

آجر نوشته ها و کتیبه های چغازنبیل

آجر نوشته ها و کتیبه های چغازنبیل در اصل مانند DNA این بنا، در معرفی و شناخت این بنای شگفت انگیز نقش دارند. بسیاری از اطلاعات، داستان ها و روایت های مرتبط با این مکان و نفرین چغازنبیل، با توجه به این آجر نوشته ها و کتیبه ها کشف و استخراج شده اند.

نفرین چغازنبیل

نفرین چغازنبیل

چغازنبیل کجاست

بنای باستانی چغازنبیل واقع در استان خوزستان می باشد و به عنوان یکی از جاهای دیدنی شوش به حساب می آید. چغازنبیل حد ۴۵ کیلومتری جنوب شوش واقع شده است. همچنین در ۳۵ کیلومتری غرب شهر تاریخی شوشتر، در حوالی منطقه تاریخی هفت تپه قرار گرفته است. به شما توصیه می کنیم در صورتی که استان خوزستان را به عنوان مقصد سفر های تابستانه، نوروزی و .... خود انتخاب کرده اید، حتما به سراغ بازدید از این مکان تاریخی بروید. چغازنبیل بی شک جزو قدیمی ترین و خاص ترین مکان هایی می باشد که می توانید در ایران از آن بازدید فرمایید.

امیدواریم اطلاعات مفیدی را درباره معرفی بنای باستانی چغازنبیل در اختیار شما همراهان عزیز قرار داده باشیم.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید