۲۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۲
کد خبر: 55429236

خانه مشروطه از خانه‌های درخشان و تاریخی تبریز به حساب می‌آید از این رو با ما همراه باشید و درباره خانه مشروطه تبریز ساعات بازدید بدانید.

خانه مشروطه تبریز + ساعات بازدید

سلام نو _ سرویس گردشگری: خانه و موزه مشروطه تبریز با قدمتی که از دوره قاجار دارد، با گذشت حدود یک قرن همچنان حال و هوای مشروطه را در خود دارد. دیدن این بنای بازمانده از قاجار را از دست ندهید. اما بریم کمی در زمان قدیم، حول و حوش این خانه بگردیم.

درباره خانه مشروطه تبریز

وقتی قصد سفر به شهری مثل تبریز دارید، خودتان را برای دیدن بناهای تاریخی و قدیمی آن آماده کنید. تبریز یکی از شهرهای پر اتفاق ایران است که از جمله قطب اصلی مشروطه خواهان به شمار می‌رود. در کتاب تاریخ که اکثرا برای حفظ سال‌های وقوع اتفاقات تاریخی در آن مشکل داشتیم، خوانده بودیم که روزی محمد علی شاه قاجار به میدان می‌آید، مجلس شورای ملی را به توپ می‌بندد تا مشروطه‌ای وجود نداشته باشد.

در نتیجه بعد از این اتفاق بزرگان شهر و مشروطه‌خواهان در منزل حاج مهدی کونانی که یکی از مشروطه خواهان بود، جمع می‌شدند و تصمیمات مهم می‌گرفتند. در قسمتی از خانه، تندیس شخصیت‌های تاریخی را خواهید دید.

خانه مشروطه تبریز - ساعات بازدید

کسانی مانند جهانگیرخان صوراسرافیل، علی اکبر دهخدا، زینب پاشا که تنها زن مشروطه خواه بود، آخوند خراسانی و حسین خان باغبان، باقرخان به همراه شناسنامه کوچکی که بر روی تندیس از این بزرگان گفته شده، خواهید دید. در قسمت عکس‌ها، شما شاهد عکس‌هایی از مظفرالدین شاه، محمدعلی شاه و مخالفان مشروطه را می‌بینید.

همچنین عکس تلدی ززی و سرگذشتش را نیز در اینجا می‌بینید. زنی بود که لباس رزم مردانه به تن کرده بود و ستارخان بعد از زخمی شدن او به زن بودنش پی برده بود. دستگاه چاپ ژلاتینی که برای چاپ نامه‌های مخفیانه سران مشروطه استفاده می‌شد و اسناد مربوط به انقلاب مشروطه در موزه مشروطه تبریز به چشم می‌خورد.

در طرف دیگر اشیا ارزشمندی همچون اسلحه کمری، تپانچه ۱۰ تیر روسی، به همراه غلاف چرمی که توسط پسر ستارخان به موزه اهدا شد، قرار دارد. همچنین وسایل شخصی مانند قلم‌دان و عینک به همراه عکس‌های سیاه و سفید از دوره استبداد صغیر قرار داده شده است. چیزی که شاید شما را تحت تاثیر قرار دهد، تابلوی خداحافظ تبریز که ستارخان را سوار بر اسب نشان می‌دهد، است.

خانه مشروطه تبریز - ساعات بازدید

در سفر بعدی‌تان به تبریز حتما سری به خانه مشروطه تبریز بزنید. راهنمای موزه مشروطه، داستان‌های جامع‌تری از تاریخ مشروطه و وقایع این خانه برایتان می‌گوید. با این تفاوت که دیگر در دل خانه‌ای هستید که دیوارهای آن، روزگار درازی را به خود دیده است. نام تبریز با مشروطه و مشروطه‌خواهان گره خورده است و نمی‌توانید پا در این شهر بگذارید و سراغ از آثار و ردپای آنها نگیرید. خانه مشروطه تبریز همان جایی است که به دنبال آن هستید و می‌توانید حس و حال واقعی مشروطه‌خواهی را در آن لمس کنید.

بهترین زمان بازدید از خانه مشروطه

خانه مشروطه تبریز، بنایی در بافت تاریخی شهر و در محدوده بازار تبریز است که از دوره قاجار به جا مانده و برای مدت‌ها، محل اجتماع مشروطه‌خواهان تبریز بود. خانه‌ای که در سال ۱۲۴۷ خورشیدی، به دستور حاج مهدی کوزه‌کنانی ساخته و به محل رفت و آمد افراد مهم و مشروطه‌خواهان تبدیل شد. این افراد بیش از ۱۰۰ سال پیش برای تصمیم‌گیری و همفکری در مورد مشروطه در این خانه گرد هم می‌آمدند و فعالیت‌های خود را از این مکان سازماندهی می‌کردند.

خانه مشروطه تبریز - ساعات بازدید

موضوعی که باعث شد این خانه تاریخی در سال ۱۳۷۵ به عنوان خانه مشروطه تبریز نام‌گذاری شود و با برپایی موزه مشروطه تبریز در آن، اسناد و آثار این دوره از تاریخ ایران به نمایش درآید. شما با بازدید از این مکان تاریخی می‌توانید با حال و هوای مشروطه و مدارک و اسناد مرتبط با آن آشنا شوید.

خانه مشروطه به سبک خانه‌های قاجاری ساخته شده و دارای دو بخش اندرونی و بیرونی است. معمار این بنا، حاج ولی معمار نام داشت که از معماران اهل تبریز و ساکن روسیه بود. او با بازگشت خود به ایران در سال ۱۲۴۷ خورشیدی، این بنای ۱۳۰۰ مترمربعی را در دو طبقه و با سنگ و آجر و خشت ساخت. ستون‌هایی با تزئینات گچ‌بری، استفاده از ارسی و شیشه‌های رنگی و استفاده از نورگیر تنها بخشی از ویژگی‌های این بنا به شمار می‌روند.

همچنین از دیگر ویژگی‌های این خانه می‌توان به پنجره‌های بیرونی آن اشاره کرد که به صورت ارسی‌های تمام‌قد هستند و شیشه‌هایی به رنگ‌های قرمز، سبز و سفید دارند. تابش نور به این شیشه ها جلوه خاصی به درون عمارت می دهد.

خانه مشروطه تبریز - ساعات بازدید

آدرس: تبریز، منطقه بازار، خیابان مطهری ( خیابان راسته کوچه)، رو به روی مسجد جامع

دسترسی با وسایل حمل و نقل عمومی

مترو: نزدیکترین ایستگاه به خانه مشروطه ایستگاه شهید محققی است که از آنجا ۸۰۰ متر و چیزی در حدود ۱۰ دقیقه پیاده روی تا خانه مشروطه خواهید داشت.

اتوبوس: ایستگاه اتوبوس راسته کوچه تنها ۳۰۰ متر با خانه مشروطه فاصله دارد. از خط اتوبوس هایی استفاده کنید که از این ایستگاه می گذرند.

ساعات بازدید: از ۰۹:۰۰ تا ۱۸:۳۰ در نیمه اول سال و از ۰۹:۰۰ تا ۱۸:۰۰ در نیمه دوم سال

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید