طبیعت‌گردی آن هم در مناطق تالاب‌های ایران جذاب است، با ما همراه باشید تا از بهترین زمان سفر به تالاب قوری گل تبریز بدانیم.

بهترین زمان سفر به تالاب قوری گل تبریز

سلام نو _ سرویس گردشگری: استان آذربایجان شرقی پر از جاذبه‌های طبیعی است که هرکدام زیبایی خاص خودشان را دارند. یکی از جاهای دیدنی تبریز در این استان تالاب قوری گل نام دارد که در منطقه‌ای وسیع با پیشینه تاریخی فراوان قرار گرفته است.

درباره تالاب قوری گل

تالاب قوری گل آذربایجان شرقی در نزدیکی شهرستان بستان آباد قرار گرفته که این شهر نیز در محل شهر تاریخی اوجان ساخته شده است. اوجان در زمان ایلخانیان منطقه‌ای ییلاقی بود که در فصل تابستان مورد توجه قرار می‌گرفت، ولی بعدها رونق خود را از دست داد. همچنین خوب است بدانید که این ناحیه در مسیر ارتباطی جاده ابریشم واقع شده بود و همواره افراد زیادی در آنجا تردد می‌کردند. ولی آنچه که طبیعت این منطقه را محبوب همگان کرده آب و هوای دلپذیر، سبزه‌زارهای سرسبز و آب شرب گوارا است که همچنان مورد توجه گردشگران و مردم محلی قرار می‌گیرد.

آب دریاچه قوری گل بستان آباد شیرین و قابل شرب است.

- در زمستان دمای منطقه به ۷- و در تابستان به ۱۹ درجه می‌رسد.

بهترین زمان سفر به تالاب قوری گل تبریز

- از این آب برای آبیاری کشتزارهای اطراف استفاده می‌شود.

- شب ماندن در اطراف دریاچه را پیشنهاد می‌کنیم و بهتر است برای اسکان به شهرستان بستان آباد بروید.

- همواره به خاطر داشته باشید که زباله‌های خود را در طبیعت رها نکنید.

- در این منطقه ۲۸۰ گونه آبزی، ۹۲گونه پرنده و ۱۹ گونه خزنده زندگی می‌کند.

اکنون که دانستید تالاب قوریگل در کدام شهر است، می‌توانید با آگاهی بیشتر راهی آنجا شوید. فراموش نکنید که در فصل بهار درختان این منطقه شکوفه داده و فضایی دل‌انگیز ایجاد می‌شود. چمنزارهای سرسبز، آب و هوای خوب و نسیم بهاری از دیگر ویژگی‌های دوست‌داشتنی این منطقه در فصل بهار است که نمی‌توان نادیده‌اش گرفت.

زمان بهتر برای بازدید از تالاب قوری گل تبریز

تالاب قوری گل در سال ۱۳۵۴ به‌عنوان تالاب بین‌المللی در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده و از سال ۱۳۷۳ به‌منظور حفظ گونه‌های جانوری اطراف دریاچه جز مناطق شکار ممنوع مدیریت می‌شود. همچنین به‌دلیل پذیرا بودن فصلی شماری از پرندگان حمایت شده مهاجر، از نظر زیستگاهی حائز اهمیت ملی و بین‌المللی است.

بهترین زمان سفر به تالاب قوری گل تبریز

دریاچه قوریگل با توجه به داشتن قابلیت‌های مختلف می‌تواند در برگیرنده اهدافی چون حفاظت از تنوع زیستی و آموزشی و تحقیقات و اکوتوریسم و غیره ‌باشد. گونه‌های جانوری که زیستگاه آن‌ها در این تالاب و محوطه آن است، انواع مختلفی را شامل می‌شود. برای مثال، در دهه‌های قبل این منطقه محل عبور و زیستگاه قوچ و میش‌های ارمنی بوده که با قوچ و میش‌های منطقه سهند در ارتباط بودند؛ ولی امروزه، به‌علت توسعه حوزه شهری و احداث صنایع مختلف در مسیر این ارتباط به‌کلی از بین رفته است.

از جمله گونه‌های جانوری حاضر در منطقه تالاب می‌توان به پستاندارانی چون جربیل ایرانی، موش کشتزار، موش مغان، گرگ، روباه و سمور سنگی اشاره کرد. علاوه بر این، حدود ۹۲ گونه پرنده نیز در این تالاب شناسایی شده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به اردک سرسفید، اردک مرمری و اردک بلوطی اشاره کرد. برخی دیگر از گونه‌های خرندگان و دوزیستان مانند انواع مارها (گرزه مار، مار پلنگی، کور مار و مار چلیپر)، مارمولک‌ها، قورباغه‌ها و ماهی‌ها در تالاب زندگی می‌کنند.

بهترین زمان سفر به تالاب قوری گل تبریز

تالاب قوری‌ گل به‌لحاظ پوشش گیاهی نیز از تنوع بالایی برخوردار است؛ در این رابطه، بیش از ۲۸۰ گونه گیاهی درتالاب بین‌المللی قوری گل تشخیص داده شده که ۸۹ درصد آن درحوزه تالاب روییده و بقیه را گیاهان آبزی و نیمه آبزی تالاب و حوزه بلافصل آن تشکیل می‌دهند. گیاهان غوطه‌ور در آب تالاب به‌عنوان یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های تالاب به شمار می‌روند که گونه‌هایی مانند بارهنگ آبی، آلاله آبی، قوشاب شانه‌ای، انواع جلبک و فیتوپلانکتون را در بر می‌گیرد.

این منطقه دارای آب و هوای زمستانی بسیار سرد و تابستانی بسیار معتدل است. متوسط حداکثر دمای سالانه ۴ الی۱۳ درجه سانتی‌گراد و متوسط حداقل دمای حوضه ۲/۰- درجه سانتی‌گراد است. ماه مرداد با میانگین دمای ۲ تا ۱۹ درجه سانتی‌گراد گرم‌ترین و بهمن با ۴ تا ۷- درجه سانتی‌گراد سردترین ماه سال در این منطقه است.

این تالاب از بعد گردشگری نیز از جاذبه‌های مهم استان آذربایجان شرقی به شمار می‌رود و به‌دلیل برخورداری از شرایطی چون وجود چشم‌انداز مناسب تنوع پرندگان آبزی و دسترسی به مراکز شهری و وجود علاقه عمومی به تفرج و گذراندن اوقات فراغت در طبیعت آن از قابلیت‌های ویژه‌ای برخوردار بوده و به‌علت قرارگیری در جاده ترانزیتی تهران- تبریز پذیرای مسافران بسیاری است.

بهترین زمان سفر به تالاب قوری گل تبریز

در نزدیکی تالاب، پارک قوری گل قرار دارد که از مقاصد تفریحی و گردشگری عالی برای خانواده‌ها محسوب می‌شود. در این محوطه سرویس بهداشتی در نظر گرفته شده است. همچنین وسایل بازی برای کودکان وجود دارد. آب آشامیدنی، منقل و آلاچیق از دیگر امکانات آن هستند که البته برای استفاده از آن‌ها نیازمند پرداخت مبلغی جزئی هستید.

به‌دلیل هوای بسیار دلپذیر و معتدل در فصول گرم سال، بهترین زمان بازدید از تالاب قوری گل فصل‌های بهار و تابستان است. البته در فصول دیگر نیز تالاب جذابیت‌های خود را دارد؛ اما وضعیت هوا می‌تواند برای برخی از بازدیدکنندگان آزاردهنده باشد.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید