کندوان از دیدنی‌ترین روستاهای ایران است، از این رو با ما همراه باشید تا بدانیم روستای صخره‌ای کندوان در کدام استان است.

روستای صخره‌ای کندوان در کدام استان است؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: شاید نام روستای کندوان بارها به گوشتان خورده باشد. روستای معروف کندوان را می توان جزو سه روستای صخره ای جهان و تنها روستای صخره ای دانست که همچنان زندگی در آن جریان دارد. این روستا قدمتی برابر با ۷ هزار سال دارد و در دل کوه بنا شده است.این روستای عجیب از خنک ترین جاهای دیدنی تبریز محسوب می شود. ساختار کندویی شکل و کله قندی خانه ها سبب شهرت جهانی روستای کندوان شده است.

آشنایی با زیباترین روستای صخره ای ایران

این روستا در دامنه کوه سلطان داغی، از کوه‌های رشته کوه سهند، جای خوش کرده و روزگار می‌گذراند؛ روستایی که در گذر زمان و به دلیل گدازه‌ها و مواد مذاب ناشی از فعل و انفعالات آتشفشانی کوه‌های سهند، باد، باران و برف و صد البته دخالت دست انسان به حالت امروزی خود درآمده است. کندوان از معدود روستاهای صخره‌ای ایران و جهان محسوب می‌شود و تنها سه روستای دیگر در دنیا به شکل صخره‌ای هستند؛ منطقه کاپادوکیه در ترکیه، روستایی در ایالت داکوتای آمریکا و روستای صخره ای میمند کرمان.

روستای صخره‌ای کندوان در کدام استان است؟

هر چند امروزه تنها در دو روستای میمند و کندوان ایران زندگی جریان دارد و دو منطقه دیگر خالی از سکنه هستند. کندوان روستایی با ارتفاع ۲۲۰۰ متری از سطح دریاست که رودخانه کندوان در امتداد آن جریان دارد و جزوی از دهستان سهند به شمار می‌آید. خوب است بدانید کندوان به دلیل ویژگی‌های معماری صخره‌ای و سبک زندگی خاص مردمان آن به شماره ۱۸۵۷ و در سال ۱۳۷۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

در رابطه با قدمت کندوان اتفاق نظری وجود ندارد؛ برخی مقاله‌ها و کاوش‌های باستان شناسی پیشینه این روستا را تا ۶۰۰۰ سال قبل تخمین می‌زنند و عده‌ای دیگر می‌گویند تاریخ آن به ۳۰۰۰ سال پیش برمی‌گردد. البته در برخی نوشته‌ها نیز گفته شده است که تاریخ سکونت در این روستا به قرن هفتم هجری، یعنی دوران هجوم مغول ها باز می‌گردد. نیازی به گفتن نیست که این کله قندهای سنگی نه یک شبه، بلکه طی سالیان بسیار به وجود آمده‌اند.

روستای صخره‌ای کندوان در کدام استان است؟

کوه آتشفشانی سهند، مهم‌ترین عامل پیدایش سازه‌های صخره‌ای کندوان است. فعالیت این کوه آتشفشانی حدود صد و چهل هزار سال قبل به پایان رسید و آنچه از فعالیت‌های گدازه‌ای و پرتاب‌های مذابی آن باقی ماند، شکل اولیه روستای کندوان را به وجود آورد. سازه‌هایی سنگی با شکل‌های افقی، ستونی، مخروطی و هرمی شکل که پس از تمام شدن فعالیت های آتشفشانی نمایان شدند.

این سازه‌ها از میان آب‌های دریاچه حوضچه کندوان، اندک اندک سر برآوردند و به صورت پله پله تا بالای کوه را پوشاندند و در گذر زمان به شکل مخروط‌هایی نرم درآمدند. این مخروط‌های نرم در دوره‌های نخستین زمین شناسی، زمانی که هنوز پوسته زمین سرد نشده بود، در اثر جابه‌جایی کوه‌ها به صورت طبقه طبقه از محیط اطراف خود جدا شده و فرم گرفتند.

معماری روستای کندوان از نوع معماری صخره‌ای است، صخره هایی بزرگ و آزاد که به مردم این امکان را داده است تا بتوانند به راحتی در دل صخره‌ها فضاهای متعددی مانند خانه، آغل و انبار درست کنند. جنس سنگ‌ها در آن به گونه‌ای ست که می‌توان روی آنها کار حجاری و تزئین انجام داد، بدون اینکه سنگ‌ها از هم بپاشد.

روستای صخره‌ای کندوان در کدام استان است؟

درباره روستای صخره ای کندوان و محل قرارگیری آن

کندوان یکی از شگفت‌انگیزترین روستاهای صخره‌ای ایران و جهان و از جاهای دیدنی استان آذربایجان شرقی است که در دل صخره‌های کله قندی جای گرفته است و به روستای کله قندی نیز شناخته می‌شود. این روستای ییلاقی و تاریخی، در پای دامنه‌های کوه آتش‌فشانی سهند و در کنار رودخانه کندوان قرار دارد. کوهستانی بودن منطقه سبب ایجاد جویبارهایی در سطح مناطق شیب‌دار شده است که به‌سمت دره حرکت می‌کنند و سرشاخه‌های اولیه این رودخانه را تشکیل می‌دهند. در اطراف این روستا مراتع سرسبز زیبایی وجود دارد که عشایر زیادی را به آن جا می‌کشاند. سراسر شرق دره را نیز درختان بید کوهستانی، گردو، نارون و بادام تشکیل می‌دهد.

ویژگی شاخص کندوان، معماری صخره‌ای و منازل روستایی آن است که از طریق حفر سنگ‌های کله قندی معروف به کران پدید آمده است. این صخره‌های کله قندی در اثر فعل و انفعالات آتش‌فشانی کوه‌های سهند ایجاد شده‌اند. توده‌ها و گدازه‌های مذاب آتشفشانی، به‌وسیله باد، برف و باران در طی هزاران سال متمادی شکل گرفته و به فرم کران درآمده است و چنین منظره اعجاب‌آوری در یکی از خوش آب‌وهواترین نقاط ایران ایجاد شده است.

روستای صخره‌ای کندوان در کدام استان است؟

روستای کندوان در اردیبهشت ۱۳۷۶ در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسیده است. از ویژگی‌های دیگر این روستا، که آن را در میان روستاهای معروف صخره‌ای جهان مانند «گورمه» ترکیه و «داکوتای» آمریکا زبانزد کرده، جریان زندگی در آن است. در حالی که این روستاها متروکه و خالی از سکنه هستند؛ مردمان کندوان همچنان به مانند گذشته در داخل خانه‌های سنگی که درون صخره‌ها کنده‌اند، زندگی می‌کنند؛ به همین علت، کندوان یکی از نمونه‌های زنده معماری صخره‌ای و در حال سکونت دنیا محسوب می‌شود.

روستای کندوان یکی از جاهای دیدنی اسکو استان آذربایجان شرقی است که در فاصله ۶۵ کیلومتری شهر تبریز، و ۱۸ کیلومتری از شهرستان اسکو، در میان دره‌ای در کنار رودخانه کندوان واقع شده است. این روستا در دامنه شمالی ارشد داغ و قسمت غربی رشته کوه سهند به‌صورت پلکانی و با شیب تند حدود ۷۰ درجه قرار گرفته است.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید