۱۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۳
کد خبر: 55428260

بازدید از موزه‌های تبریز از جذاب‌ترین کارهای ممکن در سفر به آذربایجان شرقی است از این رو با ما همراه باشید و موزه‌گردی در تبریز را از دست ندهید.

موزه‌گردی در تبریز را از دست ندهید!

سلام نو _ سرویس گردشگری: تبریز دیار اولین ها است. از جاذبه های برتر شهر موزه‌های دیدنی و جذاب آن است، موزه هایی تماشایی با آثار گرانقدری از تاریخ ایران که شما را با گوشه ای از گذشته سرزمین مان آشنا می کند.

تجربه خاص موزه‌گردی در تبریز

موزه صدا تبریز

موزه صدا تبریز اولین موزه تخصصی صدا در کشور است که در دل خانه تاریخی امیر پرویز، دریچه‌ای رو به دنیای زیبای موسیقی گشوده است. در این موزه منحصربه‌فرد، گنجینه‌ای ارزشمند از اشیاء و ادوات موسیقی در تالارهایی مجزا به نمایش گذاشته شده است. هر تالار با نام هنرمندی از عرصه موسیقی به معرفی انواع سازهای مضرابی، کوبه‌ای، زهی، کلاویه دار، بادی می‌پردازد. جالب است بدانید در این موزه خوش صدا علاوه بر سازهای متنوع و دل‌انگیز از گوشه گوشه ایران و جهان، مجموعه‌ای کامل از کلون و کوبه‌هایی خاطره‌انگیز، زنگوله های تاریخی از روزگار صفویه تا به امروز، آرشیو صوتی گوش‌نواز، شهرفرنگ، ادوات آیینی و کتابخانه‌ای تخصصی نیز به نمایش درآمده است تا برای دوستداران فرهنگ و هنر این سرزمین محفلی معتبر، صمیمی و خاطره‌ساز باشد.

موزه‌گردی در تبریز را از دست ندهید!

از دیگر جذابیت‌های موزه صدا تبریز، قرارگیری آن در خانه تاریخی امیرپرویز است که میزبان این موزه بی‌نظیر شده است. این بنای آجری زیبا یادگاری ارزنده از دوران قاجار و پهلوی اول محسوب می‌شود که در سال ۱۳۸۴ نیز در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

موزه صدا، این صندوقچه ارزشمند هنری، ماحصل چهل سال فعالیت حسین ساجدی پژوهشگر و هنرمند خوش‌ذوق تبریزی ست که پس از سال‌ها مجموعه‌داری سرانجام در سال ۱۳۹۷ توانست خالق موزه منحصربه‌فرد صدا باشد تا نواها و سازهای موسیقی را در این گوشه از تاریخ ماندگار کند.

موزه کارتون تبریز

موزه منحصربه‌فرد کارتون تبریز، پنجمین موزه در جهان، اولین موزه در آسیا و یگانه‌ای در کشور ایران است که در دل خود گنجینه‌ای بی‌نظیر از آثار برترین کارتونیست‌های جهان را جای‌داده و گاه و بی‌گاه نیز به بهانه جشنواره‌های ارزنده و معتبر هنری، هنرمندان جهانی را به این نقطه از ایران می‌کشاند. ساختمان این موزه، خانه هنر تبریز و از جمله آثار ثبت شده در فهرست ملی کشور است. اگر چه موزه کارتون تبریز در سال ۱۳۸۵ و به همت انجمن کارتونیست‌های آذربایجان شرقی افتتاح شده، اما قدمت ساختمانش به دوره پهلوی اول و سال ۱۳۱۸ خورشیدی باز می‌گردد.

موزه‌گردی در تبریز را از دست ندهید!

این موزه به لحاظ وسعت بعد از موزه گابرو بلغارستان دومین موزه بزرگ کارتون در جهان است، البته جالب است بدانید که صرف نظر از بخش طنز موزه گابرو و مقایسه بخش کارتون دو موزه، مجموعه تبریز وسیع‌ترین موزه کارتون جهان را دارد. در این موزه آرشیو کاملی با ۲۵ هزار اثر اصلی از هنرمندان ایران و جهان به چشم می‌خورد و در گوشه دیگر آن نیز نشریات تخصصی و کتابخانه‌ای با کتب کمیاب و نایاب در اختیار دوستداران این هنر قرار گرفته است.

موزه کارتون تبریز با دو گالری ثابت ۹۰ اثر اصلی، پوستر، تمبر، کارت پستال و کتاب‌های کارتونی بی‌نظیری را از سراسر دنیا به معرض نمایش گذاشته است. در میان آثار به نمایش درآمده در این موزه چندین اثر نیز از کارتونیست‌های برجسته جهان همچون: گاتو، زلاتوفسکی، کازانوسکی، آرس و ... به چشم می‌خورد.

موزه‌گردی در موزه‌های شگفت‌انگیز تبریز

موزه قاجار تبریز

به محله قدیمی و اعیان‌نشین ششگلان شهر تبریز می‌رویم؛ در دل این محله قدیمی که از دوره ایلخانی محل دارالحکومه بوده است، قدم در عمارتی می‌گذاریم که نه تنها تداعی‌کننده بخشی از تاریخ معاصرست بلکه با معماری چشم‌نوازش، هنر ایرانی را نیز به رخ می‌کشد.

موزه‌گردی در تبریز را از دست ندهید!

موزه قاجار یا عمارت امیرنظام گروسی، خانه‌ای باشکوه متعلق به دوران قاجار است که توسط امیرنظام گروسی، حاکم وقت آذربایجان در سال ۱۲۷۰ هجری شمسی ساخته شد و در دوره‌های بعد نیز محل سکونت والیان آذربایجان بوده است. عمارتی که سراسری آن بر روی ۱۶ ستون استوار شده و امروز میزبان یکی از موزه های تبریز است.

از جمله اشیایی که در این موزه نگهداری می‌شود می‌توان به مجسمه‌های شخصیت‌های برجسته دوره قاجار از جمله ع‍ب‍‍اس‌ م‍ی‍رزا ول‍ی‍‍ع‍‍ه‍د، ‌ام‍ی‍رک‍ب‍ی‍ر، ق‍ائم‌ م‍ق‍‍ام‌ ف‍راه‍‍ان‍‍ی، خوشنویسی‌ها و دستنویس‌های آن دوران اشاره داشت. این عمارت تاریخی در سال ۱۳۷۰ و با شماره ۱۷۴۹ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

موزه آذربایجان

موزه آذربایجان در شهر تبریز یکی از مهمترین موزه ها و جاذبه های این شهر تاریخی و دیدنی ست و آثار بسیار مهمی از پیشینه و تمدن باستانی کشورمان را در خود جای داده است. قدمت و غنای این آثار، موزه آذربایجان را به یکی از مهمترین موزه های کشور تبدیل و آن را به عنوان دومین موزه باستان شناسی کشورمان پس از موزه ملی ایران مطرح کرده است.

موزه‌گردی در تبریز را از دست ندهید!

در کنار اهمیت علمی و پژوهشی که موزه آذربایجان برای پژوهشگران و باستان شناسان دارد، گردشگران داخلی و خارجی نیز از این موزه به عنوان یکی از بهترین جاذبه های گردشگری تبریز یاد کرده اند. این موزه با داشتن آثاری منحصر به فرد و خاص از دوران بسیار کهن و تاریخی ایران، مجموعه ای جذاب و به نسبت کامل از سکه های قدیمی، کتابخانه ای سه هزار جلدی و مجسمه هایی مفهومی و هنری، می تواند بسیاری از سلیقه ها را راضی و شما را به سفری در تاریخ مهمان کند.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید