اصفهان با برخورداری از آثار تاریخی و گردشگری و اماکن گوناگون تفریحی و سرگرمی، پایگاهی مناسب برای تبدیل به قطب رویدادهای نوروزی در عرصه بین‌الملل است و بی شک پایه و تحقق این امر، برنامه ریزی، سیاست‌گذاری و برگزاری برنامه‌های متمایز، باارزش و والا خواهد بود.

معرفی شهر اصفهان به عنوان قطب رویدادهای نوروزی در عرصه بین‌الملل 

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، استان اصفهان با بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی که یکهزار و ۸۵۰ مورد آن به ثبت ملی و هفت اثر آن به نام‌های میدان امام(نقش جهان)، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع و سه قنات به نام‌های"وزوان"،"مزدآباد"و "مون" به ثبت جهانی رسیده است، در کانون توجه گردشگران بویژه در ایام نوروز قرار دارد.

بر اساس آمار و گزارش های موجود اسکان مسافران نوروزی در اصفهان نسبت به پارسال ۲۳ درصد افزایش یافت، امسال بیش از یک میلیون و ۸۵ هزار مسافر نوروزی در اصفهان اسکان یافتند در حالی که این رقم سال گذشته بالغ بر ۸۳۹ هزار نفر بود و شمار قابل توجهی از این مسافران در برنامه های فرهنگی هنری نوروزی با محوریت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان حضور یافتند.

معاون فرهنگی و رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در این ارتباط با بیان اینکه در نوروز ۱۴۰۲ رویکرد متفاوتی نسبت به سال‌های گذشته برای ایجاد شرایطی بهتر ایجاد شد، گفت: این سازمان از سال گذشته فعالیت‌های فرهنگی ستادهای نوروزی در ادوار گذشته را آسیب‌شناسی کرد و چند راهبرد و سیاست را از سال گذشته آغاز کرد و امسال تلاش شد که این سیاست‌ها تصویب شود.

مجتبی شاهمرادی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: اولین سیاست تجمیع برنامه‌ها و ایجاد عرصه‌های تخصصی فعالیت بود، عرصه‌هایی که شهروندان بتوانند به‌طور ثابت خط مشخصی را از آن‌ها بگیرند، برای مثال مجموعه باغ غدیر را به‌عنوان عرصه تفریحی و سرگرمی و کوه صفه را به‌عنوان عرصه شادی و هیجان انتخاب کردیم که هرکدام از این فضاها از سال گذشته عرصه‌های تخصصی‌ شدند و تلاش شد کیفیت فعالیت‌ها در آن ها ارتقا یابد.

وی ادامه داد: سیاست دیگر توجه به همشهریان و افرادی که در نوروز ممکن است مسافرت نروند و در اصفهان بمانند، بود. نکته دیگری که مدنظر داشتیم، دور کردن فعالیت‌ها از عرصه‌هایی که محور تاریخی و پرتردد برای گردشگران، بود تا آن ها بتوانند به‌راحتی در این عرصه‌ها تردد کنند و از دیدن آثار تاریخی اصفهان لذت ببرند. در کنار این مسایل توجه به هویت، شخصیت و ظرفیت‌های اصفهان در این عرصه‌ها برای ما اهمیت داشت.

معرفی شهر اصفهان به عنوان قطب رویدادهای نوروزی در عرصه بین‌الملل 

معاون فرهنگی شهردار اضافه کرد: برای اجرای این سسیاست ها در نوروز عرصه‌های مختلفی انتخاب شد. یک سیاست هم تبدیل برنامه‌ها به برندهایی بود که در سال‌های آینده تکرارپذیر باشد و گردشگران و همشهریان بدانند هرسال در اصفهان این اتفاقات می‌افتد.

شاهمرادی خاطرنشان کرد: یکی از محورهای گردشگری در دنیا گردشگری رویدادی است که گردشگران علاوه برا ینکه به شهر تاریخی مثل اصفهان به منظور بازدید آثار تاریخی سفر می‌کنند متناسب با ذائقه‌ خود رویدادهایی هم انتخاب می‌کنند که با این تفکر، این رویکرد امسال هم در عرصه‌های مختلفی تعریف شد و تقارن ماه مبارک رمضان با نوروز هم تغییراتی در این عرصه‌ها داد.

اهمیت دنبال کردن راهبرد ملی شدن برنامه‌ها در اصفهان

وی ادامه داد: حق اصفهان سال‌ها است که ادا نشده، اصفهان در دنیا بلندآوازه است و رویدادهایی که رقم می‌زنیم نیز باید رویدادهایی باشد که قابلیت تبیدل شدن به برند در عرصه ملی را داشته باشد.

شاهمرادی افزود: در سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان تلاش شده که به یک مجموعه رویدادها در سال برسیم و گردشگری رویدادی را در اصفهان تقویت کنیم. در این سازمان رویدادهایی دنبال می شود که قابلیت تبدیل شدن به برند ملی را داشته باشند و بتوانند هویت، شخصیت و ظرفیت‌های اصفهان را به نمایش بگذارند و این برندها و رویدادها محل بروز، ظهور و تجلی هنرمندان و اهالی فرهنگ و هنر باشد.

رییس سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان تصریح کرد: به‌طور مثال در سال‌های گذشته در اصفهان رویداد بزرگی به نام «جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان» برگزار شد که به نام اصفهان در کشور و دنیا شناخته‌شده است. در برخی از سال‌ها بنابر دلایلی جشنواره به شهرهای دیگر رفت، اما به شوخی گفته شد جشنواره فیلم اصفهان به فلان شهر رفته است، پس این جشنواره از این خطه جدا شدنی نیست و تلاش شده برندهای این‌ چنینی در این دو سال خلق شود.

شاهمرادی گفت: برگزاری «مسابقه بین‌المللی نقاشی پوپک» ویژه کودکان و نوجوانان و جشنواره ملی تئاتر کمدی خندستان که امیدوارم امسال به عرصه بین‌المللی هم ورود پیدا کند، همچنین رویدادهای نوروزی نظیر "هم آغاز" که اولین جشن ماه مبارک رمضان بود بخشی از اقدامات این سازمان بود که بتواند این شهر را در حوزه رویدادها به یک برند بین‌المللی تبدیل کند، زیرا وقتی گردشگران به این دیار سفر می‌کنند در سبدهای انتخابی خود جدای از آثار تاریخی و ظرفیت‌های بی‌بدیل و بی‌نظیری که در شهر وجود دارد باید به رویدادهای آن‌هم اشاره کنند و بگویند نوروز به اصفهان می‌رویم تا سال‌تحویل را در پل خواجو باشیم و در جشن‌های ویژه‌ای شرکت کنیم و این اتفاق باید در اصفهان بیفتد.

توجه به دو مؤلفه همبستگی و نشاط اجتماعی در رویدادهای نوروزی

وی با بیان اینکه در عرصه شادی و تفریح الگوهای خوبی نداریم، اظهارداشت: در سازمان فرهنگی شهرداری اصفهان تلاش شده با ایجاد دفتر تخصصی تفریح و نشاط در حوزه معاونت فرهنگی مقوله نشاط به فعالیت‌ها اضافه شود و بتوان رویدادهایی را با رعایت آن چیزی که به‌عنوان چارچوب‌های خانواده ایرانی می‌شناسیم و رعایت آنچه با هویت، شأن و شخصیت اصفهان همخوانی دارد، تعریف کنیم که یک خانواده بتواند در آن شرکت و اوقات شاد و مفرحی را طی کند.

رییس سازمان فرهنگی شهرداری اصفهان افزود: با گامی که امسال در این زمینه برداشته شد، موضوع مورد اشاره تا حدودی محقق گردید و در کنار آن در تلاشیم تا همبستگی اجتماعی و خلاقیت اجتماعی را نیز بالا ببریم.

شاهمرادی اضافه کرد: شعار نوروز امسال "باهمیم" بود و رویکرد خانواده محور و رویکرد همبستگی اجتماعی اهمیت داشت. مردم باید بتوانند در کنار همدیگر از این رویدادها استفاده کنند و در کنار هم بخندند، همان‌طور که این تجربه را در هیات‌های مذهبی در محرم و صفر داریم که مردم همه با هم و در کنار هم عزاداری می‌کردند.

توجه به حوزه کودکان در برنامه‌های نوروزی اصفهان

وی با اشاره به اهمیت تبدیل اصفهان به قطب فعالیت‌های کودک و نوجوان گفت: این شهر جزو شبکه شهرهای دوستدار کودک بعنوان شبکه ای جهانیست، بنابراین حفظ اصفهان از گزند اتفاقات ناگوار نیازمند ایجاد و تقویت حس شهروندی و حس اصفهان‌دوستی است و اگر می‌خواهیم آینده را بسازیم باید به فکر فرزندانمان باشیم.

رییس سازمان فرهنگی شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه کودکان از رویدادهای نوروزی به‌ویژه در شهرهای تاریخی مثل اصفهان کمتر بهره می‌برند. تلاش شد تا با استفاده از تجربیاتی که در سازمان فرهنگی و دفتر تخصصی کودک و نوجوان و در خانه کودک وجود داشت، رویدادهایی برای کودکان در سطح شهر و موزه‌ها طراحی شود تا میهمانان کوچک شهر هم از برنامه‌ها بهره‌مند شوند. برای مثال بیش از ۳۰۰ بازی با شیوه‌های مختلف برای آنان طراحی و اجرا شد.

معرفی شهر اصفهان به عنوان قطب رویدادهای نوروزی در عرصه بین‌الملل 

شاهمرادی با اشاره به همزمانی عید نوروز و ماه مبارک رمضان تصریح کرد: برای مسلمانان، ماه رمضان ماه رحمت است و همه این احساس را داریم که درهای آسمان باز و نزدیک‌تر به ما است. این ماه برای مردم جنبه شادی و سرور دارد و مردم خوشحال‌اند که توانسته‌اند ماه رمضان دیگری را درک کنند و مغفرت الهی شامل حالشان شده است. سفره سحری و افطاری، نماز، دعا و مناجات در کنار هم برای مسلمانان لذتی دارد که تلاش داشته‌ایم بتوانیم، به‌خصوص در نیمه اول ماه رمضان که به میلاد کریم اهل‌بیت(ع) منتهی می‌شود، در برنامه‌ها شادی و نشاط را داشته باشیم و در کنار آن شئونات ماه رمضان را نیز حفظ و فرصت‌های جذابی را برای استفاده مردم از ماه رمضان فراهم کنیم که قرآن‌خوانی و جز خوانی و شب‌های قرآنی فرصت خوبی بود و استقبال خوبی هم از آن‌ها شد. در کنار آن اهمیت رسیدن دوباره بهار برای ما ایرانیان و آن بازی و سروری که در نوروز همیشه وجود دارد هم در نظر گرفته شد؛ پس تلاش کردیم در کنار هم این دو رویداد را پاس بداریم که کار ویژه‌ای بود، دو ستاد مجزا برای این برنامه‌ها تشکیل و بعد تلاش کردیم این دو ستاد را همخوان کنیم.

وی اضافه کرد: در اصفهان با توجه به مناسبت‌های مختلف باید گردشگری نوروز ضعیف نشود. در نوروز که متقارن با ماه مبارک رمضان شد، مردم مقید هستند کمتر مسافرت بروند و باید فرصتی را فراهم کنیم که مردم از شهر استفاده کنند. پس از سال گذشته تجربه گردشگری معنوی را در ماه رمضان به‌عنوان رمضان گرد داشته‌ایم. در اصفهان امامزاده‌های تاریخی و بقاع متبرکه و عرصه‌های معنوی که قدمت چند صدساله معماری و تزیینات ویژه‌ای دارند، وجود دارد که محل تردد مردم برای عبادت و توسل هستند. از سال گذشته رویداد رمضان گرد را در آن‌ها شروع کردیم که همشهریان برای حضور در این رویداد ثبت‌نام می‌کنند و از چند ساعت قبل از افطار از امامزاده‌های مختلف هم برای زیارت و هم دیدن جاذبه‌های تاریخی و هنری که در آنجا بکار رفته بازدید می‌کنند و در یک عرصه افطار می‌کنند و شب هم به تخت فولاد می‌روند که گنجینه متنوعی است و جدا از بعد معنوی و شخصیت‌هایی که آنجا دفن هستند از معماری تاریخی که آنجا وجود دارد نیز بازدید می‌کنند. امسال تلاش کردیم این برنامه را کامل‌تر کنیم و استقبال ویژه‌ای هم از این برنامه شد که امیدوارم ادامه یابد و در تقویم شهر اصفهآن‌ همیشگی شود و روزی برسد که گردشگران برای شرکت در رمضان گرد به اصفهان سفر کنند.

معرفی شهر اصفهان به عنوان قطب رویدادهای نوروزی در عرصه بین‌الملل 

معاون شهردار اظهار داشت: شهر اصفهان ظرفیت‌هایی دارد و اگر به تاریخ آن نگاه کنید در گستره چند هزارساله، اصفهان شخصیت‌های مختلفی همچون علما، هنرمندان و بزرگانی داشته که امکانش بوده در این شهر هنرشان را تجلی کنند و دیده شوند. اصفهان این افراد را پرورش می‌داده و این چشمه همچنان جوشان است و فکر می‌کنم باید کمک کنیم در عرصه‌های مختلف این موضوع ادامه داشته باشد. پس در برنامه‌های نوروزی تلاش شد در نوروز هنرمندان در عرصه‌های مختلف امکان بروز و ظهور در شهر اصفهان را داشته باشند و بتوانند خودشان را نشان دهند و تلاش می‌کنیم جهان شهر اصفهان را به شهر اسطوره‌های متعدد فرهنگ، هنر، ایثار و شهادت که در دل آن است تبدیل کنیم و آن‌ها بتوانند خودشان و شخصیت‌هایشان را نشان بدهند.

شاهمرادی گفت: به‌طور مثال در نوروز در عرصه گلستان شهدا و تخت فولاد که شهدا و بزرگانی آنجا مدفون هستند، عرصه گردشگری داشته‌ایم و در برنامه‌هایمان از عرصه تاریخی تا رویدادهای هنری خاص و نمایش‌های خیابانی و غیره دیده‌شده است؛ زیرا شهر اصفهان شهر آیینی است که محل تجلی فعالیت هنرمندان و تجلی ادبیات و هنرهای مختلف است. در نوروز و ماه رمضان متناسب با آنچه در تاریخ اصفهان آمده تلاش کرده‌ایم این آیین‌ها را احیا کنیم و آن‌ها را به نمایش بگذاریم و سعی کردیم توزیعی عادلانه در سطح شهر از برنامه‌ها صورت بگیرد.

توجه به مطالبه مردم اصفهان در نوروز

وی تصریح کرد: امروز اصلی‌ترین مطالبه همه ما حفظ اصفهان و در درجه اول جریان دائمی زاینده‌رود است که متعلق به همه ایرانیان است. در درجه بعدی زیست پذیری بیشتر اصفهان در عرصه آب‌ و هوا و حفظ آثار تاریخی اصفهان است.

معاون فرهنگی شهردار گفت: بر همین اساس جشنواره تئاتر کمدی خندستان برگزار و بخش ویژه زاینده‌رود در آن گنجانده و به دنبال آن آثار خیابانی خوبی به دبیرخانه واصل شد، پس از آن ۶ اثر را انتخاب و در نوروز در مکان‌های مختلف اجرا کردیم.

پیوست‌های اجتماعی و فرهنگی در رویدادهای نوروز ۱۴۰۲ در اصفهان

شاهمرادی به اهمیت همخوانی برنامه‌ها با هویت اصفهان اشاره و اضافه کرد: فعالیت ها باید با هویت اصفهان همگون باشد، شخصیت اصفهان شامل همه موارد از جمله هنر، فرهنگ، علم، ایثار، شهادت و دیانت می‌شود.

وی با بیان اینکه هر شهروند یا گردشگر با مشاهده این رویدادها باید برداشت درستی از شهر اصفهان بدست آورد، ادامه داد: زیرا محیط با روح اصفهان ارتباط برقرار می‌کند، پس همه باید روی بحث اصفهان حساس باشند و انتقادات را هم در این زمینه می‌پذیریم و بر مبنای یک فراخوان برای عید سال آینده هر فردی با برخورداری از ایده‌ می‌تواند با مراجعه به سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان به ما کمک و ایده خود را به دفتر تخصصی ایده‌ها ارائه کند.

رییس سازمان فرهنگی شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: اصفهان متعلق به همه ماست و تا آنجا که می توان باید از سایر نهادها و مشارکت مردم برای اجرای برنامه‌ها کمک گرفت. در ستاد تسهیلات سفر که در اصفهان ایجاد می‌شود دستگاه‌های متعددی همچون میراث فرهنگی، اورژانس و آموزش‌ و پرورش همکاری دارند تا میزبانی شایسته‌ای از گردشگران داشته باشیم و میهمانان نوروزی به بهترین نحو از اصفهان استفاده کنند، اما در عرصه رویدادهای فرهنگی این مشارکت کمی ضعیف است و در حال تلاش برای افزایش این مشارکت‌ها هستیم و انتظارات برای کمک به شهرداری برای اجرای برنامه‌های فرهنگی بیشتر است تا بتوانیم همه‌جانبه درزمینهٔ خدمت‌رسانی به گردشگران عمل کنیم.

شاهمرادی اضافه کرد: هفته فرهنگی اصفهان از سوم تا نهم اردیبهشت آغاز می‌شود و در این هفته فرهنگی تاکید ما معرفی مشاهیر است و امسال بر مبنای رویدادهایی در هفته فرهنگی اصفهان شخصیت‌ها و بزرگان این دیار بهتر به نسل جدید معرفی خواهند شد.

وی افزود: باید چند اتفاق رقم بخورد تا آن‌گونه که باید و شاید درزمینه ملی شدن رویدادها کار کنیم. اول اینکه باید برای تبلیغات در اصفهان جدی‌تر عمل کنیم، بخصوص برای رویدادها در عرصه ملی؛ اتفاقاتی که امسال افتاد بازخوردهای خوبی در عرصه ملی داشت و باید آن‌ها را تقویت کنیم و در کنار آن نگاه به مخاطب ملی و بین‌المللی که چه ذائقه‌ای دارد و چگونه می‌توانیم برای او کارکنیم هم بسیار مهم است و همکاری اداره‌ها در بخش‌های دیگر نیز در این خصوص حائز اهمیت است زیرا بدون همکاری و همیاری دیگران نمی‌توانیم اتفاق بزرگی برای اصفهان رقم بزنیم. سال آینده امیدوارم بتوانیم تقسیم‌کار خوبی داشته باشیم، همان‌طور که در ماه رمضان این تجربه را داشته‌ایم که تبلیغات اسلامی و مجموعه‌های مردمی و ۶۰ مسجد به ما برای خدمت‌رسانی به مسافران کمک کردند، پس باید تلاش کنیم تا اصفهان بیش‌ از پیش در این زمینه موفق باشد.

رییس سازمان فرهنگی شهرداری اصفهان گفت: این شهر در کشور برترین کلان‌شهر در حوزه‌های فرهنگی و گردشگری است و اصفهان همیشه در این زمینه پیشتاز بوده و تلاش داریم این پیشتازی را همچنان حفظ کنیم و دریکی دو سال گذشته توانسته‌ایم در تعریف رویدادهای جدید و جذاب و متناسب با مخاطب نسل جدید پیشتاز باشیم. سال گذشته اصفهان برترین کلان‌شهر در حوزه گردشگری در کشور بود و امسال هم‌فکر می‌کنم در این عرصه موفق شدیم برترین باشیم.

اصفهان، برتر در در رویدادهای گردشگری کشور

شاهمرادی گفت: در کلان‌شهرهای کشور میزان گردشگر، شرکت در رویدادها و بازتاب‌ها از ملاک‌های برترین است که توانسته‌ایم در این زمینه موفق شویم. اصفهان جزو استان‌های برتر است چون در یک شهر تاریخی زندگی می‌کنیم این هم به این قضیه کمک می‌کند.

وی افزود: شهرهای گردشگر پذیر تلاش می‌کنند گردشگر بیشتری را جذب کنند و میزان ماندگاری گردشگر را در شهرشان بیشتر کنند، زیرا اگر اقتصاد گردشگری رونق بگیرد هتل‌های بیشتری ساخته می‌شود و زیرساخت‌های گردشگری توسعه می‌یابد.

رییس سازمان فرهنگی شهرداری اصفهان اضافه کرد: بخشی از این زنجیره به سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان ارتباط دارد و لذا تلاش می‌کنیم کار اختصاصی خود را به نحو احسن انجام دهیم و همان‌طور که در این دو سال گذشته نشان داده گردشگران استقبال خوبی از برنامه‌ها کرده‌اند، زیرا گردشگر فقط برای دیدن آثار تاریخی سفر نمی‌کند، می‌خواهد رویدادهای شهر را ببیند و بتواند لحظات خوبی را در شهر داشته باشد.

شاهمرادی اظهارداشت: بخصوص گردشگران اصفهان که گردشگران فرهنگی هستند، پس این اتفاقات کمک می‌کند که رویدادها کشوری شوند و در ماه‌های مختلف گردشگران به اصفهان بیایند و بتوانیم افراد بیشتری را در اصفهان داشته باشیم و این به اقتصاد گردشگری کمک می‌کند. توجه داشته باشید که این‌ها هزینه نیست، به‌طور مثال وقتی برای ساخت مترو در یک شهر خرج می‌کنید آیا آن را اسراف می‌دانید؟ خیر؛ زیرا کاری زیرساختی است، پس در حوزه فرهنگی هم همین‌طور است شعارمان این است که اصفهان شهر زندگی است و بخشی از شهر زندگی بودن آن به فعالیت‌های فرهنگی مربوط می‌شود که باید کمک کنیم شهروندان و مسافران از اتفاقات فرهنگی که در اصفهان رقم می‌خورد بهره‌مند شوند و شهر بتواند محل تجلی فعالیت‌های فرهنگی هنری باشد.

وی خاطرنشان کرد: این کار بخشی درآمدزایی هم دارد و در صورت فعالیت بهتر می‌توان سرمایه بیشتری بدست آورد. پس ما در برنامه‌ها به اقتصاد حوزه فرهنگ هم توجه کردمم و دیدگاهمان این است که بتوان در سال آینده با واگذاری رویدادها به بخش‌های مردمی پشتیبان آنان باشیم.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید