۱۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۰
کد خبر: 55427599

شاهزاده ماهان کیست؟ این سوالی است که ذهن بسیاری از مخاطبین را پس از شنیدن نام باغ شازده ماهان، به سمت خود جلب می‌کند.

شاهزاده ماهان کیست؟

سلام نو-سرویس گردشگری: آیا می‌دانید شاهزاده ماهان کیست؟ همانطور که می‌دانید در گذشته اغلب با القاب مختلف افراد را می‌شناختند. به طوری که بسیاری از شهرها و بناهای مختلف نیز با نام افراد بزرگ و شایسته نامگذاری شده می‌شدند. همانطور که این روزها بسیاری از سازه‌ها به نام معماران برجسته شناخته می‌شوند، بسیاری از سازه‌ها در گذشته نیز به نام حاکمین و یا معماران، نامگذاری می‌شدند.

شاهزاده ماهان کیست؟ وی کسی نیست به جز: عبدالحمید میرزا ناصرالدوله. وی یکی از شاهزادگان قاجار و پسر فیروز میرزا بوده است. مادر میرزا ناصرالدوله، دختر میرزا حسن مستوفی الممالک آشتیانی می‌باشد که از اعتبار بسیار زیادی در حکومت قاجاری برخوردار بوده است. عبدالحمید میرزا ناصرالدوله در سال ۱۲۵۶ هجری قمری متولد شد. وی در ۱۸ سالگی به صلاحدید ناصرالدین شاه به منصب سرهنگی دست یافت. سپس با گذر زمان وی با پیشرفت‌های بسیار زیادی مواجه شد. از جمله مهمترین منصب دریافت شده توسط وی، حکومت کرمان بود. وی از اندازه‌ای مورد توجه ناصرالدین شاه قرار گرفته بود که لقب نظام الدوله را از آن خود نمود. همچنین پس از دریافت حکومت کرمان و همچنین ریاست قشون نظامیان در سال ۱۲۹۷ قمری، لقب ناصرالدوله را نیز از آن خود کرد. همچنین پس از فوت پدر به لقب فرمانفرما ملقب شد.

شاهزاده ماهان کیست و از وی چه می‌دانید؟

برای اینکه بدانید شاهزاده ماهان کیست؟ باید به تاریخ کرمان مراجعه کنید. این حاکم پس از محمد حسن خان سردار ایروانی برای حکومت کرمان انتخاب شد. وی در سال ۱۲۵۶ قمری چشم به جهان گشود و در سال ۱۳۰۹ چشم از جهان فرو بست. وی در مدت زمان حیات خود، آثار برجسته‌ای را به جا گذاشته است. عبدالحمید میرزا ناصرالدوله به نوعی نوه‌ی دختری ناصرالدین شاه نیز شناخته می‌شود. برخی از آثار به جا مانده از وی، سبب محبوبیت نام او نیز شده‌اند. بنابراین نه تنها در داخل کشور، بلکه در خارج از کشور نیز می‌توان شاهد نام و آوازه‌ی این حاکم بزرگ بود.

عبدالحمید میرزا ناصرالدوله

عبدالحمید میرزا ناصرالدوله

آثار به جا مانده از شاهزاده ماهان:

همانطور که در کنار پاسخ به سوال: شاهزاده ماهان کیست؟ اشاره کردیم، از شازده ماهان آثار حیرت‌انگیز و جذابی به جا مانده که توجه بسیاری از مخاطبین را جلب نموده است. یکی از آثار حیرت انگیز به جا مانده از شاهزاده ماهان، باغ وسیع و گسترده‌ای در استان کرمان می‌باشد. این باغ از جمله آثار ارزشمند تاریخی است که نه تنها به ثبت در لیست آثار ملی کشور رسیده است، بلکه از جمله آثار جهانی در لیست یونسکو نیز به شمار می‌رود. این باغ از جذابیت و زیبایی منحصر به فردی برخوردار است. این امر سبب شده است توجه بسیاری از گردشگران، توریست‌ها، باستان شناسان و حتی معماران را به سمت آن جلب شود.

این باغ از جمله سازه‌هایی بوده که ساخت آن به دوره محمد حسن خان سردار ایروانی باز می‌گردد. این اثر ارزشمند تاریخی از جمله آثار به جا مانده از دوران قاجار است که ساخت آن مدت زمان زیادی به طول انجامیده است. پس از فوت محمد حسن خان سردار ایروانی، عبدالحمید میرزا ناصرالدوله معروف به شازده ماهان، اقدام به تکمیل این بنا نمود. این بنای منحصر به فرد امروزه به یکی از محبوب ترین مناطق گردشگری در استان کرمان مبدل شده است. لذا سالانه گردشگران بسیار زیادی از اقصی نقاط جهان و ایران برای بازدید از این عمارت چشم نواز به استان کرمان سفر می‌کنند.

ساخت باغ شازده ماهان حتی پس از فوت عبدالحمید میرزا ناصرالدوله نیز به پایان نرسید. به طوری که پس از اعلام خبر فوت وی به معمار، او تغار گچی را به زمین کوفت و کار را به صورت نیمه تمام رها کرد. امروزه با یک نظر کوتاه به سر در ورودی و برخی از تزیینات مختلف در عمارت داخلی، می‌توان به نیمه تمام ماندن معماری آن پی برد. این باغ از وسعت بسیار زیادی برخوردار می‌باشد که همین امر سبب محبوبیت فوق العاده‌ی آن نیز شده است.

باغ شازده ماهان

باغ شازده ماهان

علل محبوبیت باغ شازده ماهان:

حال که دانستید شاهزاده ماهان کیست؟ می‌توانید به علل مهم برای محبوبیت باغ شازده ماهان نیز پی ببرید. این باغ از جمله سازه‌هایی است که از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار می‌باشد. از جمله دلایل مهم برای محبوبیت این باغ، عبارتند از:

  1. واقع شدن این باغ در دل کویر کرمان، از جمله مهمترین دلایل برای محبوبیت آن به شمار می‌رود. این باغ در شرایط کویری استان کرمان، بنا شده است. بنابراین مانند یک نگین سبز درخشان در دل این استان می‌درخشد. جذابیت فوق العاده‌ی این باغ، چشم هر بیننده‌ای را به سمت خود جلب می‌کند.
  2. در باغ شازده ماهان شاهد تعبیه بسیاری از امکانات خاص و شگفت انگیز خواهیم بود. این باغ به نحوی ساخته شده است که در ساخت آن از سیستم آبرسانی بهره برداری نموده‌اند. سیستم آبرسانی تعبیه شده در این باغ، امکانات قابل توجهی را برای آن به همراه داشته است.
  3. معماری خارق العاده و چشم نواز، از دیگر ویژگی‌های باغ شازده ماهان به شمار می‌رود. این باغ در بر دارنده‌ی حوض‌های پلکانی با فواره‌های خیره کننده، سردر ورودی جذاب، کاشی کاری‌های حیرت انگیز و ... است. بنابراین ساعت‌ها می‌توانید در این باغ زمان سپری نموده و از بازدید جذاب خود، لذت ببرید.
  4. در یاغ شازده ماهان می‌توانید امکانات تفریحی و گردشگری بسیار زیادی را نیز تجربه کنید. همچنین این باغ از شرایط بسیار مطلوب و دلنشین جوی نیز برخوردار است.
کد خبرنگار: ۲۰
۳دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • رسول IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۴
    9 11
    سلام با خوردن حق مردم بیچاره وظلم وستم های فراوان به رعیت این باغ زیبا را ساخته است

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید