سال ۱۴۰۱ با همه خوبی ها و بدهی هایش به پایان رسید اما بدون شک بعضی از اتفاقات تلخ و ناگوار آن از یادها نخواهد رفت.

۱۰ حادثه تلخ و ناگوار در سال ۱۴۰۱ / تصاویر

به گزارش سلام نو به نقل از رکنا؛ هر ساله کشورمان ایران، حوادث تلخ و شیرینی را پشت سر می گذارد که معمولا تلخی های آن به شیرینی هایش می چربد؛ اصلا به همین دلیل است که وقتی بهار و نوروز فرا می رسد، گوشه به گوشه این شهر حاجی فیروزهایی را می بینیم که رقص کنان با خواندن شعری، نوید سالی نو را می دهند. شعری که نه تنها تکراری نمی شود بلکه از اعماق وجود و از خاکسترهای بجای مانده از حوادث تلخ و غمناک مردم این سرزمین واگویه می شود.

همان شعر « حاجی فیروزم بله؛ سالی یه روزم بله، سالی که گذشت سال بد بود… سالی بدو بد؛ ز بد و بدتر بود! ای سال برنگردی! بری دیگه برنگردی… دلا رو شکسته کردی، همه رو خسته کردی؛ بری دیگه برنگردی، دکون ها رو تخته کردی هرچی کار سخته کردی؛ بری دیگه برنگردی»

اما متاسفانه چرخه حوادث تلخ در ایران، گویا هیچ زمان از بین نخواهد رفت و مردم ما، هر ساله آتش سوزی، سیل، زلزله، قتل، خودکشی و بسیاری از اتفاقات و حوادث مترقبه و غیر مترقبه را پشت سر می گذارند که بعضی از آنها نه تنها تاثیری در سطح یک استان بلکه تاثیری بلند مدت در سطح ملی و اذهان عمومی دارد که در این‌گزارش ۱۰ حوادث برتر سال۱۴۰۱ را مرور خواهیم کرد.

سو قصد به جان ۳ طلبه در ‌حرم مطهر رضوی

قاتل دو روحانی در حرم امام رضا (ع)

روز ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ همزمان با سومین روز ماه مبارک رمضان، خبر حمله فردی ناشناس با چاقو به سه روحانی در صحن پیامبر اعظم حرم مطهر رضوی در مشهد سر خط خبرهای آن روز قرار گرفت. ضارب فردی به نام عبدالطیف مرادی بود که ۲۱ساله و اصالتی ازبک‌تبار داشت. دو نفر از روحانیون به نام های شهید اصلانی و دارایی نیز به دلیل شدت جراحات به شهادت رسیدند. طبق اعلام مسئولان مربوطه نیز این فرد تحت‌تاثیر عوامل تند و افراطی سنی و شیعی دست به این جنایت زده که درنهایت حکم اعدام این تروریست صادر و ۳۰ خرداد ماه به مرحله اجرا درآمد.

سیلاب در ۲۶ استان کشور

سیلاب

سیلاب مرداد ماه ۱۴۰۱ که ۲۶ استان کشور را دچار آبگرفتگی کرد، خسارات متعددی در بخش های مختلف زیربنایی به همراه داشت. و عملا به یک هزار و ۴۳۳ روستا، ۱۳۳ شهر و ۲۵۸ بخش خسارت وارد کرد. ارزیابی صورت گرفته توسط مرکز پژوهش های مجلس در مناطق درگیر سیلاب نشان دادند که زیرساخت های شهری، جاده ها و ابنیه فنی، شبکه و تأسیسات آب رسانی، توزیع برق و واحدهای مسکونی شهری و روستایی دچار خسارت شده اند. استان ها ی مازندران، تهران و سیستان و بلوچستان در صدر خسارات وارده به تأسیسات آب شرب و کاهش ظرفیت تصفیه خانه ها قرار داشته اند.

ما در این حوادث سیل مرداد در سراسر کشور ۸۲ نفر از هموطنانمان را از دست دادیم ، پنج هزار و ۶۶۰ واحد شهری و روستایی نیازمند بازسازی کامل تشخیص داده شد و حدود ۱۱ هزار واحد نیازمند تعمیر و ۱۶هزار و ۸۲۰ خانوار آسیب دیده نیز نیازمند لوازم معیشتی شدند.

سرقت صندوق امانات بانک ملی شعبه انقلاب

سارقان بانک ملی

ساعت هشت صبح دوشنبه شانزدهم خرداد امسال وقتی فاش شد که مسئول بانک ملی شعبه ‌دانشگاه تهران و همکارانش به محل کارشان آمده و متوجه سرقت از بخش صندوق امانات شدند. با دستور علیرضا بهشتی، بازپرس شعبه دوم دادسرای ناحیه ۳۴ تهران، تحقیقات ماموران آغاز و معلوم شد محتویات ۱۶۸ صندوق امانات شامل طلا، سکه و دلار سرقت شده است. دوربین‌ها و دزدگیر بانک از کار افتاده بود. . متهمان از ساختمان کناری بانک به رمپ خودرویی شعبه رفته، بعد وارد طبقه منفی یک شده و مرحله‌ به‌ مرحله، درهای آهنی را با هوابرش باز کرده‌بودند. آنها ۱۲ ساعت داخل بخش صندوق امانات بودند و قفل چسبی صندوق‌ها را با ضربه چکش باز کردند. رد سارقانی سابقه‌دار در این پرونده به‌ دست‌ آمد که در کمتر از یک هفته ۱۴ نفر در این رابطه بازداشت شدند اما دو پسرخاله که طراحان اصلی بودند به ترکیه گریختند.

سرانجام با گذشت ۷.۵ ماه از فرار دو پسرخاله، با پیگیری دادستانی تهران، دو روز پیش پلیس ترکیه متهمان را تحویل پلیس ایران داد

تخریب متروپل آبادان

متروپل

ظهر دوم خردادماه بود که برج شماره۲ متروپل در خیابان امیری آبادان فروریخت و ۴۳ نفر زیر آوار آن جان باختند و ۱۳ نفر هم مصدوم شدند. متروپل، ساختمان نیمه‌کاره ۱۲ طبقه، از پروژه‌های هلدینگ خانوادگی عبدالباقی با مدیریت حسین عبدالباقی بود که مقامات رسمی اعلام کردند او هم در این حادثه کشته شده. علت فروریزش این برج را مشکلات طراحی و اجرایی، همراه با فساد و رانت گسترده عنوان کردند
در نهایت نیز پس از حدود ۶ ماه از حادثه فروریختن ساختمان متروپل آبادان و روند دادرسی ۲۱ نفر از متهمان پرونده، احکام نهایی محکومان در دادگاه تجدید نظر صادر و به مرحله اجرا رسید. هر کدام از محکومان به سه سال حبس تعزیری و پرداخت دیه به خانواده و ورثه جانباختگان حادثه، اقامت اجباری، انفصال از خدمات دولتی و عمومی، لغو پروانه اشتغال و منع اشتغال در حرفه مهندسی ساختمان محکوم شدند.
همچنین عملیات تخریب متروپل در نهایت روز جمعه ۱۸ آذر ۱۴۰۱ماه به پایان رسید.

سیل امامزاده داوود

سیل امامزاده داود

یکی دیگر از فجایع رخ داده در سال ۱۴۰۱ را می توان سیل ویرانگر امامزاده داوود دانست که ۶ مرداد ماه در ساعت یک بامداد رخ داد و در کم تر از ۱۰ دقیقه، چنان شرایطی را به وجود آورد که چند روزی هر یک از مسئولان لشگری و کشوری برای اثبات توانایی در جمع کردن آن خود را به گل و لای می مالیدند که همین مسئله باعث شد تا انتقادات بسیاری در فضای مجازی به انها صورت بگیرد.

متاسفانه این حادثه تلخ موجب مرگ ۲۲نفر از هموطنانمان شد. همچنین خسارت مادی زیادی هم به مسافران و ساکنان منطقه وارد کرد. برخی اجساد زیرگل ولای پنهان شده یا سیل آنها را به دره‌های اطراف امامزاده داوود رانده بود. مسئولان ابتدا مسدود شدن مسیر سیلاب توسط یک پراید را علت این حادثه عنوان کردند اما به گفته برخی‌کارشناسان، آسفالت، سدسازی، ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حریم رودخانه و از بین رفتن پوشش گیاهی، علت جاری شدن سیل ویرانگر در امامزاده داوود بود.

حمله به شاهچراغ

حادثه شاهچراغ

چهارم آبان بود که خبر حمله خونین به حرم شاهچراغ در شیراز منتشر شد. در این حادثه تروریستی مسلح با یک قبضه کلاشینکف به سمت حرم داخلی رفت و به سمت خادمی‌که در ورودی شاهچراغ بود، شلیک و او را نقش بر زمین کرد. نمازگزاران و زائرانی که داخل حرم بودند، از صدای شلیک گلوله‌ها وحشت‌زده شدند و دنبال جای امنی می‌گشتند. زائران همچنان در حال فرار و نجات جان خود بودند و ضارب نیز بدون هدف به سمت همه شلیک می‌کرد. در مدت کوتاهی کف صحن داخلی پر از خون شد. عده‌ای از زائران که در میان آنها کودک هم بود، پشت یک وسیله سرمایشی پناه گرفتند، اما ضارب آنان را نیز به گلوله بست. ضارب حتی از افراد نیمه‌جان هم نگذشت و به سمت آنان تیر خلاص شلیک کرد تا دقیقه به دقیقه به تعداد قربانیان خود اضافه کند. پلیس به محض اطلاع از جنایت به شاهچراغ آمد و ضارب را زمینگیرکرد. تروریست زخمی به بیمارستان منتقل شد، اما به هلاکت رسید. در اثر این حمله تروریستی ۱۳نفر به شهادت رسیدند که دو نفر از شهدا کودک بودند.

به آتش و خون کشیده شدن زندان اوین

آتش سوزی زندان اوین

۲۳ مهر ماه بود که شعله‌های آتش از زندان اوین در حالی که آسمان تاریک شده بود، مناطق اطراف را روشن کرد.
همه چیز گویای وقوع یک حریق بزرگ در این زندان بود و از فضای مجازی گرفته تا خانواده‌هایی که عزیزی در این زندان داشتند نگران وضعیت زندانیان بودند. بنابراین همین مسئله باعث شد تا چه آنهایی که فرزند یا قومی و خوشی در زندان دارند و همچنین آنهایی که روزگاری پدری، مادری و یا دوست و آشنایی در این زندان داشتند، راهی اوین شوند.
طبق گفته مقامات مسئول تعدادی از زندانی‌های محکومیت مالی و سرقت، پس از درگیری، یک کارگاه کارآفرینی در زندان را آتش زدند. آتش‌نشانان مستقر در زندان وارد عمل شده و آتش را مهار و خاموش کردند. بر اثر این آتش‌سوزی، چهار زندانی به خاطر استنشاق دود فوت‌کردند، ۷۰زندانی نجات پیدا کردند و ۵۱نفر از مجروحان این حادثه نیز به‌صورت سرپایی درمان شدند.

زلزله خوی و مشکلات پس از آن

زلزله خوی

زلزله خوی با قدرت ۵.۹ریشتر سومین حادثه‌ای بود که ۹ بهمن در این شهرستان اتفاق افتاد و پس از آن پس‌لرزه‌های متعدد ترس را همنشین اهالی خوی‌کرد. در زلزله این شهرستان، خسارات زیادی به خانه‌ها وارد شد طوری که بسیاری از اهالی از ترس جان خود جرات ورود به خانه‌های خود را نداشتند. در این حادثه سه نفر جان خود را از دست دادند و بیش از هزار نفر مصدوم شدند. زلزله‌زدگان خوی، علاوه بر مشکلات ناشی از زلزله و نداشتن امکانات، با سرمای زمستانی نیز دست و پنجه نرم می‌کنند.

حمله به سفارت آذربایجان

سفارت آذربایجان

صبح جمعه هفتم بهمن ماه یک مرد ایرانی با یک قبضه کلاشینکف به سفارت کشور آذربایجان در تهران حمله کرد. مرد میانسال در حالی‌که دو فرزند نوجوانش در خودرو بودند، با سلاح به سمت سفارت رفت. افراد حاضر در سفارت که متوجه مرد مسلح شده‌بودند، سعی کردند از تیررس او فرارکنند، اما فرار برخی از آنها ناموفق بود و یکی از کارمندان سفارت آذربایجان هدف شلیک گلوله قرارگرفت و در دم کشته شد. ضارب همچنان به شلیک کور ادامه می‌داد و حتی با یکی از عوامل حراست سفارت درگیر شد و سپس پا به فرار گذاشت که ساعتی بعد از آن توسط پلیس دستگیر شد.. او در اعترافات خود گفت همسرش از فروردین ماه امسال به سفارت آذربایجان رفته و دیگر به خانه برنگشته است بنابراین با این تصورکه همسرش همچنان در سفارت است، برای برگرداندن او به خانه، به سفارت حمله کرده و آن فاجعه را رقم زد. این درحالی است که همسر او پیش از آن جمله به صورت غیر قانونی از مرز کشور خارج و به کشور آذربایجان رفته بوده است.

سقوط بالگرد وزیر ورزش و جوانان

سقوط بالگرد وزیر ورزش در کرمان
اسفندماه امسال هم در حالی به روزهای پایانی‌اش نزدیک می‌شود که حوادث متعددی را پشت‌سر گذاشت. اتفاقات ناگوار این ماه با سقوط بالگرد حمید سجادی، وزیر ورزش آغاز شد. چهارم اسفند بود که وزیر ورزش همراه با گروهی متشکل از مسئول و معاون و خبرنگار، برای یک سفر دو روزه به کرمان رفت. مقصد اول او شهر سیرجان بود که وزیر برای افتتاح چند پروژه به آنجا سفر کرد و پس از بازگشت به کرمان و در حالی که تعدادی از مدیران کل ورزش و جوانان استان‌ها او را همراهی می‌کردند، با بالگرد کرمان را به مقصد چند شهرستان دیگر این استان ترک کرد تا از پروژه‌های آن مناطق نیز بازدید کند. مقصد این بار شهر بافت بود. بالگرد از زمین بلند شد و تا ورزشگاه محل فرود، همه چیز طبق برنامه خوب پیش رفت اما چند دقیقه بعد ناگهان ورق برگشت. در حالی‌که میزبانان وزیر منتظر فرود بالگرد بودند، بالگرد از ارتفاع ۲۰ متری به طور عجیبی شروع به چرخیدن دور خودش کرد. به گفته برخی شاهدان حادثه، ابتدا دم بالگرد به زمین اصابت کرد و بعد چندبار غلت زد تا از حرکت ایستاد. پس از آن تعدادی از همراهان وزیر که وضعیت مساعدی داشتند، خود را از بالگرد بیرون کشیدند اما وضعیت وزیر و تعدادی دیگر خوب نبود. در همان دقایق اولیه، مرگ اسماعیل احمدی، مدیرکل حوزه وزارتی تایید شد اما وضعیت مدیرکل ورزش و جوانان استان آذربایجان‌شرقی و مدیرکل ورزش و جوانان تهران وخیم گزارش شد. مصدومان به بیمارستان و وزیر ورزش هم به بخش مراقبت‌های ویژه منتقل شد. براساس آخرین اخبار اعلامی، روز ۱۳ اسفند وزیر ورزش از بیمارستان مرخص شد. به گفته رئیس هیات پزشکی ورزشی استان آذربایجان‌شرقی نیز شرایط مدیرکل ورزش و جوانان این استان رو به بهبودی بوده و برای ادامه مداوا به یکی از بیمارستان‌های تهران منتقل شده است. پس از دو هفته مصدومان این سانحه از بیمارستان مرخص شدند.
کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید