۱۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۰
کد خبر: 55426656

شهر آبدانان از آثار تاریخی متعددی برخوردار است. مهم ترین اثر این شهر قلعه هزاردر می باشد. در این مقاله به معرفی کامل قلعه هزاردر آبدانان می پردازیم.

آشنایی با قلعه هزاردر آبدانان

سلام نو-سرویس گردشگری: در این مقاله به معرفی قلعه هزاردر آبدانان می پردازیم. جهت دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص این قلعه و شهر زیبای آبدانان همراه ما باشید.

معرفی شهر آبدانان

استان ایلام جزو پرطرفدار ترین شهر های ایران به حساب می آید. محبوبیت این شهر به علت داشتن طبیعتی زیبا و بکر است. همچنین این شهر دارای قدمت بسیاری می باشد و از لحاظ تاریخی از اهمیت بالایی برخوردار است. شهر ایلام دارای شهرستان های متعددی است. شهرستان آبدانان، جزو شهرستان های استان ایلام به حساب می آید. این شهرستان در جنوب ایلام قرار گرفته و به دلیل قرار گیری در دامنه کوه زاگرس دارای آب و هوایی کوهستانی است. آثار تاریخی بسیاری را در این شهرستان می توانید مشاهده کنید. قلعه هزار آبدانان جزو مهم ترین جاذبه های تاریخی ایران به حساب می آید. این قلعه در شهرستان آبدانان واقع شده است. بعد از بازدید از این قلعه زیبا و تاریخی، می توانید به مشاهده دیگر آثار تاریخی و جاذبه های طبیعی این شهر بپردازید. در این مقاله به معرفی کامل قلعه هزاردر آبدانان می پردازیم و ویژگی های منحصر به فرد این قلعه را در اختیار شما عزیزان قرار می دهیم.

معرفی قلعه هزاردر آبدانان

همان طور که گفته شد قلعه هزاردر آبدانان یکی از مهم ترین آثار تاریخی ایران به حساب می آید. این قلعه وسعت بسیاری دارد. یکی از ویژگی های ظاهری این قلعه، درهای هلالی شکل آن می باشد. در اطراف این بنا درهای هلالی شکل بسیاری را می توانید مشاهده کنید. این بنای تاریخی به دلیل داشتن درهای متعدد با نام قلعه هزار در شناخته می شود. برای ساخت این قلعه تنها از سنگ استفاده شده است و از استحکام بالایی برخوردار می باشد. در زمان های گذشته از این قلعه استفاده های جنگی و نظامی می شده است. در زمان های جنگ برای برای نگهداری اسلحه و آموزش جنگنده ها و نیروها از قلعه هزار استفاده می کردند. قلعه هزار در منطقه ای مرزی واقع شده است. در زمان های گذشته این قلعه مشخص کننده مرز بود و به همین علت در محدوده مرزی بنا شده است.

بررسی تاریخچه قلعه هزار

قلعه هزاردر آبدانان از قدمت بسیاری برخوردار است و به همین علت از لحاظ تاریخی دارای اهمیت بسیاری می باشد. این قلعه در دوران حکومت پادشاهان ساسانی ساخته شده است و قدمت آن به بیش از ۱۵۰۰ سال پیش باز می گردد. معماری این بنا نشان دهنده ی مجرب بودن سازندگان آن می باشد. همان طور که گفته شد این قلعه از استحکام بالایی برخوردار است و بعد از گذشت ۱۵۰۰ سال همچنان شکل و ظاهر خود را حفظ کرده و بخش های کمی از آن تخریب شده است. نام این اثر تاریخی را می توانید در لیست آثار ملی مشاهده کنید. در چندین سال گذشته این منطقه از شهر آبدانان شناخته شده نبوده است، تا زمانی که قلعه هزار به ثبت ملی رسید. بعد از ثبت شدن این اثر در فهرست آثار ملی، افراد بسیاری در سراسر جهان مشتاق دیدن و بازدید از آن شدند.

قلعه هزاردر آبدانان

قلعه هزاردر آبدانان

آشنایی با معماری قلعه هزاردر آبدانان

قلعه هزاردر آبدانان از معماری منحصر به فردی برخوردار می باشد. مهم ترین ویژگی این قلعه استقامت بالای آن می باشد. در دوره ی ساسانیان معماران برای ساخت این بنا، از مصالح محکم مانند سنگ استفاده کرده اند. به همین علت با گذشت بیش از هزار سال این قلعه همچنان استوار در جای خود باقی مانده است. همان طور که اول مقاله گفته شد، این قلعه دارای درب های هلالی شکل بسیاری است و به همین علت با نام قلعه هزاردر شناخته می شود. این بنا متعلق به پیش از اسلام است.

اکثر بناهایی که در دوران پیش از اسلام ساخته شده اند دارای دوام و استقامت بسیاری هستند زیرا از سنگ، گچ و گل برای ساخت آنها استفاده کرده اند. بیشتر بخش های قلعه هزاردر آبدانان، بر اثر عوامل جوی تخریب شده است. بخش های تخریب شده این قلعه، قابل شناسایی است. در این قلعه اتاق های متعددی را مشاهده می کنید که برخی از آنها بر اثر عوامل جوی تخریب شده اند. این بنا را در سه طبقه ساخته اند که در طبقه اول آن و یا همان زیر زمین اسلحه ها را نگهداری می کردند. طبقه دوم قلعه هزار مختص به آموزش نیروهای جنگنده بوده است و طبقه آخر آن برای نگهبانی استفاده می کردند.

شرایط بازدید از قلعه هزاردر

همان طور که گفته شد قلعه هزاردر در شهر آبدانان واقع شده است. این شهر در تمام طول سال دارای آب و هوای مطلوبی است. در نیمه اول سال گردشگران و توریست های بسیاری به شهر آبدانان سفر می کنند. بنابراین اگر می خواهید به دور از شلوغی و ازدحام به بازدید از این قلعه بپردازید، نیمه دوم سال به شما عزیزان پیشنهاد می شود. بنابراین در تمام طول سال می توانید به شهر زیبای آبدانان سفر کنید و به بازدید از قلعه هزاردر بپردازید. بدون هیچ محدودیتی می توانید از تمام بخش های قلعه هزاردر بازدید کنید. دیدن تمام بخش های این قلعه حدود یک الی دو ساعت زمان می برد. همچنین بدون پرداخت هیچ گونه هزینه ای می توانید از قلعه هزاردر آبدانان دیدن فرمایید.

قلعه هزاردر آبدانان

قلعه هزاردر آبدانان

امید است اطلاعات جامع و مفیدی در خصوص قلعه هزاردر آبدانان به دست آورده باشید. اگر قصد سفر به شهر زیبا و سرسبز آبدانان را دارید، بازدید از قلعه هزار به شما عزیزان پیشنهاد می شود.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید