۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۲
کد خبر: 55426643

شهرستان دره شهر دارای جاذبه های طبیعی و تاریخی بسیاری است که در ادامه به معرفی برخی از جاهای دیدنی دره شهر ایلام می پردازیم.

جاهای دیدنی دره شهر ایلام

سلام نو-سرویس گردشگری: دره شهر کی از شهرستان های استان ایلام است. این شهرستان جزو مهم ترین شهرستان های ایلام محسوب می شود که در دامنه کبیرکوه که یکی از بلندترین ایران است، قرار گرفته است. در ساحل غربی رودخانه سیمره، می توانید این شهرستان زیبا و دیدنی را مشاهده کنید. پوشش جنگلی کبیرکوه، سبب زیبایی دوچندان این شهرستان شده است. در شهرستان دره شهر می توانید جاذبه های طبیعی و آثار تاریخی بسیاری را مشاهده کنید. این شهرستان در دوران حکومت ساسانی، پایتخت ایران بوده است. همچنین بعد از دوره مس سنگی مردمان زیادی به سکونت در این شهر پرداخته اند. در این شهر قلعه های تاریخی بسیاری را می توانید مشاهده کنید. به همین علت دره شهر به علت داشتن قلعه های تاریخی متعدد با عنوان شهر قلعه های ایران شناخته می شود. در این مقاله به معرفی مهم ترین و معروف ترین جاهای دیدنی دره شهر ایلام می پردازیم.

آشنایی با تپه کوزه گران

تپه کوزه گران جزو مهم ترین جاهای دیدنی دره شهر ایلام است. این تپه در نزدیکی تپه تیخان که از دیگر آثار تاریخی دره شهر ایلام است قرار گرفته است. تپه کوزه گران نسبت به تپه تیخان بزرگ تر و قدیمی تر می باشد. این تپه از قدمت بسیاری برخوردار می باشد و قدمت آن به دوران حکومت پادشاهان ساسانی باز می گردد. تعدادی سفال های رنگی در این تپه کشف شده است که قدمت آنها به دوران ساسانی مربوط می شود. بر روی این سفال ها نقش بز کوهی و انواعی از پرندگانی را می توانید مشاهده کنید. گورستانی، در طبقه های پایین این تپه وجود دارد که چندین گور از زمان های گذشته در آن باقی مانده است. بررسی های بسیاری بر روی این گور ها انجام شده است و محققان در برخی از آنها استخوان های مردگان را درون کوزه هایی یافته اند.

معرفی قلعه پور اشرف از جاهای دیدنی دره شهر ایلام

از دیگر جاهای دیدنی دره شهر ایلام می توان به قلعه پور اشرف اشاره کرد. قدمت این بنا به بیش از ۱۵۰ سال می رسد. همچنین این بنا متعلق به میر سید محمد خان پور اشرف می باشد. همان طور که گفته شد این بنا از قدمت بسیاری برخوردار می باشد به همین علت با گذشت زمان آسیب های بسیاری به آن وارد و برخی از قسمت های آن تخریب شده است. با این حال بنای کلی این قلعه محفوظ مانده است. اطراف این قلعه کوه های مرتفعی را می توانید مشاهده کنید. با بررسی هایی که بر روی این قلعه انجام شده است، پی برده اند که این بنای زیبا را در دوران قاجار ساخته اند. در نزدیکی قلعه پور اشرف، بقایای یک آسیاب آبی را می توانید مشاهده کنید.

در زمان های گذشته این آسیاب قابل استفاده بوده اما با گذشت زمان از بین رفته است. در حال حاضر از این آسیاب آبی تنها بقایای تخریب شده اند باقی مانده است. قلعه پور اشرف بسیار محکم است. دیوار غربی این قلعه با کوهی بلند و مرتفع مشترک می باشد. همچنین برای ساخت دیوار شرقی آن از گچ استفاده کرده اند. این بنای تاریخی تنها دارای یک ورودی می باشد. ورودی این قلعه را در ضلع شمالی آن می توانید مشاهده کنید. قلعه پور اشرف شامل چهار اتاق می باشد.

جاهای دیدنی دره شهر ایلام

جاهای دیدنی دره شهر ایلام

معرفی قلعه جهانگیر آباد

قلعه جهانگیر آباد یکی از جاهای دیدنی دره شهر ایلام می باشد. این قلعه نسبتا از قدمت بسیاری برخوردار است و در دوران پهلوی ساخته شده است. در روستای جهانگیر آباد که یکی دیگر از جاهای دیدنی دره شهر ایلام می باشد، می توانید این قلعه را مشاهده کنید. این بنا شامل شش اتاق، دو زیر زمین، یک راهرو و دو ایوان میشود. از مصالحی مانند قلوه سنگ و ملات گچ برای ساخت این قلعه استفاده کرده اند.

آشنایی با پل چم نمشت از جاهای دیدنی دره شهر ایلام

یکی از پرطرفدارترین جاهای دیدنی دره شهر ایلام، پل چم نمشت می باشد. این پل از قدمت بسیاری برخوردار می باشد، به همین علت با گذشت زمان آسیب های بسیاری به آن وارد شده است. آسیب های وارده به این قلعه سبب تخریب برخی از بخش های شده است. بقایای پل چم نمشت بر روی رودخانه سیمره قرار دارد. پل چم نمشت در دوران حکومت پادشاهان ساسانی ساخته شده است. زمانی که ساخت این پل به تمام رسید، طول آن بیش از ۲۷۰ متر بود. این پل دارای ۱۸ دهانه بود که با گذشت زمان برخی از آنها تخریب شدند.

آشنایی با تنگه رازیانه

تنگه رازیانه جزو مهم ترین جاهای دیدنی دره شهر ایلام است. اطراف این دره طبیعتی بکر و زیبا را می توانید مشاهده کنید. نام تنگه رازیانه را می توانید در فهرست آثار ملی مشاهده کنید. این تنگه بسیار باریک و عمیق می باشد. درون تنگه رازیانه رودی جریان دارد. این رود در تمام فصول سال جریان دارد. به عبارت دیگر این رود فصلی نمی باشد و در تمام طول سال پر آب است.

جاهای دیدنی دره شهر ایلام

جاهای دیدنی دره شهر ایلام

امید است اطلاعات جامع و مفیدی در خصوص جاهای دیدنی دره شهر ایلام به دست آورده باشید. اگر قصد سفر به شهر زیبا و دیدنی دره شهر و بازدید از جاذبه های طبیعی و آثار تاریخی آن را دارید، می توانید از مطالب فوق بهر ببرید.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید