۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۱
کد خبر: 55426603

در این مطلب به معرفی مرداب و پارک جنگلی سراوان و همچنین بررسی آب و هوای مرداب سراوان در بهار می پردازیم.

مرداب سراوان در بهار

سلام نو-سرویس گردشگری: وقتی صحبت از جاذبه های گردشگری استان گیلان به میان می آید شاید نخست اسم هایی چون استخر لاهیجان، روستای ماسوله، قلعه رودخان، تالاب انزلی و... به ذهن برسند. اما در جنوب شهر رشت یک جاذبه طبیعی کمتر شناخته شده واقع شده است که شاید از حیث زیبایی گوی سبقت را از تمام جاذبه های تماشایی گیلان ربوده باشد. درباره مرداب سراوان حرف می زنیم. خاص ترین مرداب جنگلی ایران که در درون پارک جنگلی سراوان واقع در دهستان سراوان قرار گرفته است.

دهستان سراوان دهستانی جنگلی است که هفت روستای زیبای گلسرک، قاضیان، جوکلبندان، کچا، سراوان، امامزاده هاشم و موشنگا را در درون خود جای داده است. این دهستان که در هفده کیلومتری جنوب رشت قرار دارد بیش از این هفت روستا با جنگل زیبای خود یعنی پارک جنگلی سراوان و مردابی که در دل این جنگل قرار دارد یعنی مرداب سراوان شناخته می شود. پارک جنگلی سراوان منطقه وسیعی از این دهستان را در بر می گیرد. در حقیقت تمام فضای حومه سه روستای جوکلبندان، کچا و سراوان با این پارک جنگلی پوشیده شده است. در این مطلب قصد داریم به معرفی این پارک جنگلی و همچنین بررسی آب و هوای مرداب سراوان در بهار بپردازیم. با ما همراه باشید.

آب و هوای مرداب سراوان در بهار

بهترین و دلپذیرترین آب و هوای مرداب سراوان در بهار پدیدار می شود. در این فصل شرایط اقلیمی پارک جنگلی سراوان در معتدل ترین حالت خود قرار دارد. نسیم های خنک در این جنگل از هر سو می وزند و درختان انبوه جنگل در اوج سبزی و زیبایی خود قرار دارند. در نتیجه می توان گفت بهترین زمان بازدید از مرداب سراوان نیز در همین فصل می باشد. علی الخصوص در فاصله نیمه دوم فروردین تا نیمه اول اردیبهشت که معادل ماه آوریل میلادی می باشد. مرداب سراوان در این برهه خاص از سال تکه ای از خود بهشت است که در جنوب رشت فرود آمده. مزین به شکوه سبز گیلان و متبرک به بادهای خوش رایحه اقلیم البرز.

این را نیز بگوییم که در محدوده مرداب سراوان در بهار تفریحات گوناگونی نیز برای گردشگران مهیا شده است. قایق گردی بر سطح مرداب، شلیک گلوله های پینت بال در نخستین زمین پینت بال ایران و همچنین تفریح مهیج موتور چهارچرخ از جمله این امکانات تفریحی هستند. هزینه استفاده از این امکانات نیز به ترتیب بیست، چهل و سی هزار تومان می باشد.

مرداب سراوان در بهار

قایق گردی در مرداب سراوان

درباره مرداب شگفت انگیز سراوان

گفتیم که رنگ سبز روشن مرداب سراوان در بهار و در هنگامه ظهر زیر نور خورشید برق می زند. اما چرا مرداب باید رنگ سبز داشته باشد؟ این ویژگی منحصر بفرد مرداب سراوان است که باعث می شود اکثر گردشگران در اولین برخورد این مرداب جنگلی را با یک چمنزار سبز اشتباه بگیرند. سطح مرداب سراوان با یک نوع خزه کاملا پوشیده شده است. این خزه آنچنان زیباست که باعث می شود درختان زیبای حاشیه مرداب اصلا به چشم نیایند. اما با تمام زیبایی هایی که این خزه سبز رنگ به مرداب سراوان بخشیده است به هیچ وجه نمی توان آن را برای اکوسیستم مرداب مفید دانست. چرا که این خزه با مانع شدن از ورود اکسیژن به آب مرداب زیست آبزیان را مورد تهدید قرار می دهد.

تمام ناحیه حاشیه مرداب سراوان را درختان انبوه جنگلی فرا گرفته اند. این درختان که مرداب را کاملا احاطه کرده اند در دو گروه گونه های بومی و گونه های غیر بومی قابل بررسی هستند. گونه های بومی درختانی چون انجیلی، ممرز، بید، توسکا، بلوط، سفید پت، بیدمشک، آلوچه جنگلی و... را شامل می شود. اما گونه های غیر بومی تنها شامل چهار گونه سرو نقره ای، کاج سیلوستریس، زربین و کاج تدا می باشند که برای زیبایی بیشتر مرداب در اطراف آن کاشته شده اند. لازم به ذکر است که در محدوده مرداب سراوان پرندگان و حیوانات مختلفی از قبیل کبک، جغد جنگلی، دارکوب، قرقاول، خرگوش، گوزن، راسو، سنجاب، قورباغه و لاک پشت نیز زندگی می کنند.

مرداب سراوان در بهار

مرداب زیبای سراوان

آب و هوای این مرداب در دیگر فصل ها

اگرچه بهترین آب و هوای مرداب سراوان در بهار رخ می نماید اما باید گفت که این مرداب در دیگر فصل های سال نیز تهی از زیبایی نیست. در فصل تابستان نیز کماکان آب و هوایی معتدل و نسبتا خنک در پارک جنگلی سراوان در جریان است. اما متاسفانه در اواسط این فصل سطح رطوبت ناحیه اطراف مرداب ناگهان بالا می رود. بنابراین اگر در ماه مرداد به مرداب سراوان سفر می کنید انتظار هوایی شرجی و تا حدودی گرم را نیز داشته باشید.

اگرچه مرداب سراوان در فصل پاییز از حیث زیبایی های چشم اندازی و منظره های تماشایی بسیار جذاب می شود، اما شرایط آب و هوایی محدوده اطراف این مرداب در پاییز چندان مساعد نیست. در این فصل بارش های سیل آسای باران تقریبا در تمامی روزها در منطقه سراوان جریان دارد. بنابراین اگر می خواهید اسیر بارندگی های شدید پاییزی نشوید حتما پیش از سفر به این مرداب در فصل پاییز شرایط آب و هوایی را بررسی کنید. فصل زمستان نیز از شرایطی مشابه با پاییز برخوردار است. یعنی منظره ها و چشم اندازها بسیار زیبا هستند اما شرایط آب و هوایی چندان مساعد نیست.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید