ویتامین‌ها یکی از مهم‌ترین مواد مغذی برای سلامت پوست و مو هستند، اما همین ویتامین‌ها اگر بی‌جا استفاده شوند حسابی مشکل‌ساز خواهند شد.

سرم ویتامین سی با صورت شما چه می‌کند؟

ویتامین سی خاصیت ضد سرطانی دارد و یکی از ویتامین‌هایی است که به‌ دلیل خواص بی‌نظیر خود به هیچ‌ عنوان نباید نادیده گرفته شود. سرم‌های ویتامین سی یکی از بهترین منابع تغذیه پوست هستند، ولی بعضی از افراد معتقدند که ویتامین C باعث بروز جوش می‌شود. در این مطلب قصد داریم ضمن شناخت منابع دستیابی به ویتامین سی، با مزایا و معایب از سرم ویتامین سی هم آشنا شویم و ببینیم که آیا واقعا سرم ویتامین C باعث جوش و آکنه می‌شود یا خیر.

تأثیر سرم ویتامین سی بر سلامت پوست

ویتامین سی با نام اسکوربیک اسید، یک ویتامین محلول در آب است که روی سلامت پوست اثر می‌گذارد. یکی از دلایل مهم مفید بودن ویتامین سی برای پوست، خاصیت کلاژن سازی آن است. برای همین است که ویتامین سی در هر نوع سرم ویتامین سی خارجی کرم و مرطوب کننده‌ای یافت می‌شود. آنتی‌اکسیدان‌های این ویتامین از آسیب رادیکال آزاد به بافت‌ها و سلول‌های بدن جلوگیری می‌کنند و پوست را از صدمات احتمالی ناشی از آن حفظ می‌کند.

یکی دیگر از فواید ویتامین سی حفاظت از پوست در برابر آثار مخرب اشعه ماوراء بنفش خورشید است. همچنین ویتامین C در بهبود آفتاب سوختگی هم اثر دارد و در ترکیبات اکثر ضد آفتاب‌ها هم مشاهده می‌شود. سرم ویتامین سی بهترین منبع برای دریافت ویتامین C برای تغذیه پوست است. این ویتامین اشعه مضر آفتاب را خنثی می‌کند و پوستی مقاوم در برابر آفتاب را سبب می‌شود.

مهم‌ترین فواید سرم ویتامین سی برای پوست:

  • کنترل و کاهش لکه‌های پوستی

  • کاهش قرمزی و التهابات پوستی

  • آبرسانی و کلاژن سازی

  • بهبود زخم و درمان اگزما

  • کمک به روشن شدن پوست

  • بهینه سازی سیستم ایمنی پوست

آیا سرم ویتامین سی باعث جوش و التهاب می‌شود؟

اگر بخواهید تأثیر بیشتر و سریع‌تر ویتامین سی را بر روی پوست خود ببینید، باید آن را به ‌صورت موضعی از طریق سرم‌های ویتامین سی، مخصوصاً سرم‌های ویتامین سی خارجی، لوسیون‌ها و کرم‌های غنی از ویتامین C که در بازار موجود هستند، دریافت کنید.

گاهی در موارد نادر پوست برخی افراد به ویتامین سی حساسیت نشان ‌می‌دهد. شایع‌ترین عوارض جانبی استفاده از سرم ویتامین سی، تحریک پوست و قرمزی و التهاب است که معمولاً زود رفع می‌شود. اما برخی از افراد پس از استفاده از انواع سرم پوست حاوی ویتامین C دچار جوش و آکنه می‌شوند. معمولاً سرم ویتامین سی به عنوان درمان التهابات پوستی شناخته می‌شوند و از این رو انتظار نتیجه عکس را نداریم. بیایید با هم بیشتر در مورد چرایی این مشکل صحبت کنیم.

سرم ویتامین سی با صورت شما چه می‌کند؟

زیاده روی در مصرف ویتامین سی

بعضی از افراد هنگامی که به ‌تازگی با سرم ویتامین C آشنا شده‌اند و خواص بی‌شمار آن را شناخته‌اند، این محصول را به تعداد زیاد در روز و هفته استفاده می‌کنند و پوست را دچار شوک می‌کنند، در نتیجه پوست جوش می‌زند. دقت داشته ‌باشید در اوایل وارد کردن ویتامین سی به روتین پوستی باید حداقل هفته‌ای یکبار یا دو بار از آن استفاده ‌کنید. بعدها می‌توانید مصرف را به هفته‌ای ۴ تا ۵ بار برسانید.

دوز بالای ویتامین سی

اگر به ‌تازگی شروع به استفاده از محصولات دارای ویتامین سی کرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم ابتدا از شوینده‌های ویتامین سی شروع کنید که دوز آنها کمتر است و پس از اینکه پوست به آن عادت کرد می‌توانید سرم ویتامین سی را وارد روتینتان کنید که درصد و دوز بالاتری دارد.

گذشتن تاریخ انقضای محصول

اگر محصول شما تاریخ انقضا نداشت، می‌توانید از روی رنگ سرم متوجه شوید که انقضای آن فرا رسیده است. زمانی که متوجه شدید رنگ سرم تیره شده ‌است، یعنی در واقع ویتامین سی اکسید شده‌ است و باید از استفاده آن خودداری کنید تا از ایجاد جوش و آکنه جلوگیری شود.

استفاده از سرم‌های دارای چربی

اگر تمامی نکات بالا را رعایت کرده‌اید، اما باز هم جوش می‌زنید، بدانید که این ربط به ویتامین سی ندارد، بلکه از سرمی استفاده کرده‌اید که دارای چربی است و به پوست شما به مقدار زیادی چربی وارد کرده و همین امر باعث جوش زدن شما شده ‌است.

وجود ویتامین E

بعضی اوقات ظاهر شدن جوش به ‌دلیل استفاده از سرم ویتامین سی نیست، بلکه به ‌دلیل وجود سایر ویتامین‌ها مخصوصاً ویتامین E است که اغلب هم در سرم‌ها وجود است. ویتامین E می‌تواند باعث مسدود شدن منافذ پوست‌های چرب شود.

نکات مهم بعد از آلرژی پیدا کردن به ویتامین سی

مواردی که در بالا ذکر شد، ممکن است پیش بیاید. در حقیقت حساسیت در همه محصولات پوستی بروز نمی‌کند و این اتفاقات تقریباً نادر هستند. از مشتقات ویتامین سی مانند منیزیم آسکوربیل فسفات یا آسکوربیل پالمیتات می‌توانند واکنش‌های نامطلوبی روی پوست ایجاد کنند.

فرم مفید ویتامین سی، اسید اسکوربیک است. انواع سرم پوست و لوسیون‌های مختلف در بازار به فروش می‌رسند، اما همه آنها معتبر نیستند و نمی‌توان نسبت به آنها اطمینان‌ خاطر داشت. در صورت بروز حساسیت یا آلرژی به سرم ویتامین سی حتما این نکات را رعایت کنید:

  • قطع کردن محصولی که با آن دچار آلرژی و جوش شده‌اید.

  • سایر اجزای روتین پوستی خود را قطع کنید و تنها از شوینده و آبرسان و ضدآفتاب استفاده‌ کنید.

  • براساس شدت جوش تا نهایتاً ۴۸ ساعت صبر کنید. اگر بهبود نیافتید باید درمان شوید. اگر جوش التهابی بود، باید از ضد جوش استفاده ‌کنید و اگر زیر پوستی باشد از لایه‌ بردار استفاده ‌کنید.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید