دریاچه شورابیل از بهترین جاذبه‌های طبیعی و تفریحی اردبیل است از این رو با ما همراه باشید تا درباره چند دیدنی جذاب در اطراف دریاچه شورابیل بیشتر بدانیم.

چند دیدنی جذاب در اطراف دریاچه شورابیل

سلام نو _ سرویس گردشگری: دریاچه شورابیل در یکی از تاریخی‌ترین مناطق سرزمین ما قرار دارد که اطراف آن را جاذبه‌های طبیعی برجسته‌ای پوشانده‌اند. بناهای تاریخی و مناطق طبیعی سرسبز در نزدیکی این دریاچه از بهترین جاهای دیدنی اردبیل هستند که در ادامه به معرفی برخی از آن‌ها می‌پردازیم. در بازدید از دریاچه شورابیل می‌توانید زمانی را نیز به بازدید از این مکان‌ها اختصاص دهید.

آشنایی با دریاچه شورابیل تماشایی

دریاچه ۱۸۰ هزار مترمربعی شورابیل از دوران چهارم زمین شناسی و در طی میلیون ها سال به دنیای مدرن شهری راه پیدا کرده و علت نامگذاری آن به خاطر آب کاملا شور دریاچه بوده است. گفته می شود که گل و لای کف دریاچه خاصیت درمانی داشته ولی بعدها که از طریق چشمه ها و رودخانه بالیغلی چای آب شیرین به دریاچه اضافه شد، این خاصیت را از دست داد. عمق این دریاچه بین ۴ تا ۱۸ متر است و به خاطر امکانات تفریحی متعددی که در اطراف دریاچه تعبیه شده، مکان ایده آلی برای گردشگران به حساب می آید.

چند دیدنی جذاب در اطراف دریاچه شورابیل

هزینه بازدید از شورابیل به استفاده شما از امکانات تفریحی و رفاهی مختلف بستگی دارد و گشت و گذار در آن حداقل ۲ تا ۳ ساعت زمان می برد. تابستان بهترین موقع برای بازدید از دریاچه شورابیل است چون وقتی اکثر نقاط کشور درگیر گرمای سوزان تابستانی هستند، صبح ها و بعد از ظهرهای شورابیل به قدری خنک می شود که شاید نخواهید آن جا را ترک کنید ولی شب ها دمای هوا به قدری پایین می رود که ممکن است سردتان شود، پس بهتر است لباس گرمی به همراه خود داشته باشید.

مسیرهای دسترسی به دریاچه وسیع شورابیل متنوع هستند و بسته به امکانات تفریحی مختلفی که قصد استفاده از آن را دارید، این مسیرها را انتخاب کنید. مثلا از سمت میدان بسیج و خیابان دانشگاه به شهربازی و باغ بهشت آن دسترسی راحتی خواهید داشت و از سمت بزرگراه میلاد به زیپ لاین نزدیک تر خواهید بود.

دیدنی‌های جذاب در نزدیکی دریاچه شورابیل

آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی

بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی آرامگاهی متعلق به عارفی به همین نام در اردبیل است که مقبره شاه اسماعیل اول صفوی و برخی از نزدیکان او نیز در آن قرار دارند. شیخ صفی پایه گذار نخستین خانقاه صفوی در اردبیل بود.

چند دیدنی جذاب در اطراف دریاچه شورابیل

معماری این مجموعه توجه گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند و آثار برجسته‌ای از معروف‌ترین هنرمندان ایرانی مانند میر عماد، میر قوام الدین و محمد اسماعیل در آن به چشم می‌خورند.

مجموعه شیخ صفی الدین اردبیلی بخش‌های متعددی دارد که در بازدید از آن می‌توانید از این قسمت‌ها و آثار تاریخی موجود در آن‌ها بازدید کنید. نام این عمارت در فهرست میراث جهانی یونسکو به چشم می‌خورد. این آرامگاه در میدان عالی قاپوی اردبیل و در نزدیکی دریاچه شورابیل قرار دارد.

موزه حیات وحش اردبیل

موزه حیات وحش یا موزه تاریخ طبیعی اردبیل در حاشیه دریاچه شورابیل قرار گرفته است و در آن مجموعه‌ای از تنوع حیوانات بومی مناطق اطراف اردبیل به نمایش درآمده‌اند. در بخش‌های مختلف این موزه گونه‌های کمیاب از دیگر حیوانات نیز به چشم می‌خورند که به‌صورت تاکسیدرمی در این موزه از آن‌ها نگهداری می‌شود.

موزه حیات وحش اردبیل دو طبقه و ۶ بخش نمایشگاهی متفاوت دارد و چشم‌اندازی زیبا از دریاچه شورابیل و کوه سبلان از بالای ساختمان این موزه دیده می‌شود. در بازدید از دریاچه شورابیل می‌توانید زمانی را نیز به تماشای بخش‌های مختلف این موزه اختصاص دهید.

چند دیدنی جذاب در اطراف دریاچه شورابیل

تفرجگاه بولاغلار

تفرجگاه بولاغلار در فاصله ۴۰ کیلومتری از دریاچه شورابیل یکی از مناطق نمونه گردشگری اردبیل در نزدیکی شهر «نیر» است. در این منطقه خوش آب و هوا چشمه‌های جوشان و رودخانه‌های خروشان جریان دارند. در فصل‌های بهار و تابستان سراسر این منطقه را گل‌های وحشی رنگارنگ می‌پوشانند و بولاغلار از پرطرفدارترین ییلاق‌ها در نزدیکی اردبیل به شمار می‌رود. در روستاهای اطراف این تفرجگاه‌ انواع مراسم محلی در طول سال برگزار می‌شوند که حال و هوایی مخصوص به خود دارند. اگر برای بازدید از دریاچه شورابیل فصل‌های بهار و تابستان را انتخاب کنید، این زمان از سال وقت مناسبی برای تماشای زیبایی‌های تفرجگاه بولاغلار نیز هست.

رودخانه بالیقلو چای

رودخانه بالیقلوچای را با نام‌های بالیقلی چای و بالیخلو چای نیز می‌شناسند. این رودخانه از میان شهر اردبیل عبور و در بخش‌های مختلف مسیر خود چشم‌اندازهای زیبا ایجاد می‌کند. اطراف این رودخانه از بهترین تفرجگاه‌های شهر اردبیل برای گردشگران و ساکنان این شهر به شمار می‌روند.

در رودخانه بالیقلوچای ماهی‌های فراوان وجود دارند و دلیل نامگذاری این رودخانه نیز همین مطلب است. چند پل تاریخی بر این رودخانه قرار گرفته‌اند که از میان آن‌ها می‌توان به پل هفت چشمه یا یدی گوزلی اشاره کرد.

چند دیدنی جذاب در اطراف دریاچه شورابیل

پل یدی گوزلی (هفت چشمه)

پل یدی گوزلی را با نام‌هایی مانند ججین، داش کسن و هفت چشمه نیز می‌شناسند. این پل از بناهای تاریخی ثبت شده در آثار ملی ایران در اردبیل است که در میدان ۱۵ خرداد اردبیل و ابتدای خیابان ساحلی قرار دارد. پل یدی گوزلی بر رودخانه بالیقلو چای واقع شده است.

پل هفت چشمه را با مصالحی مانند گچ، آهک و آجر ساخته‌اند. پایه‌های این پل سنگی است و قوس‌های آجری برفراز آن قرار گرفته‌اند. قدمت پل یدی گوزلی به دوره حکومت صفویه می‌رسد و در سال ۱۳۷۴ شمسی آن را بازسازی کامل کرده‌اند. پل هفت چشمه در فاصله پنج کیلومتری از دریاچه شورابیل قرار دارد.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید