عمارت بادگیر کاخ گلستان به دستور فتحعلی شاه قاجار ساخته شده و یکی از جذاب‌ترین بخش‌های کاخ گلستان است.

نگاهی به عمارت بادگیر کاخ گلستان؛ یادگار فتحعلی شاه

سلام نو – سرویس گردشگری: کاخ گلستان بنایی واقع در بخش مرکزی شهر تهران است که در اواخر دهه ۹۸۰ هجری قمری در دوران صفویه ساخته و پس از آن توسط ۷ پادشاه قاجار به عنوان محل استقرار و پادشاهی، مورد استفاده قرار گرفت. کاخ گلستان مجموعه‌ای از چندین عمارت، حیاط، باغ، تالار و گذرگاه‌هایی است که هریک به نوبه خود می‌توانند یک اثر تاریخی و یک جاذبه گردشگری منحصربه‌فرد باشند.

حضور پادشاهان مختلف در این کاخ باعث شده روح بنا شاهد رویدادهای تاریخی مهم باشد، رویدادهایی که ما از برخی از آن‌ها باخبریم. اما برخی دیگر، مانند یک راز در دل دیوارهای بنا تا همیشه مسکوت باقی خواهند ماند. از مهم‌ترین رویدادهایی که در کاخ گلستان اتفاق افتاده می‌توان به تاج‌گذاری مظفرالدین شاه و احمدشاه قاجار، گشایش مجلس یکم، فراهم کردن مقدمات انقراض سلسلسه قاجار و استقرار سلطنت پهلوی، جلوس و تاج‌گذاری رضاشاه و تاج‌گذاری محمدرضا شاه پهلوی اشاره کرد. اینکه بنای کاخ گلستان در زمان صفویه ساخته شد اما آنچه که اکنون از دل تاریخ برمی‌آید همه رخدادهایی از دوران قاجار و پهلوی است، مربوط به این می‌شود که کاخ گلستان در طول تاریخ دچار تغییرات و بعضا آسیب‌های فراوانی شد. بنابراین در حال حاضر اطلاعات زیادی درمورد اتفاقاتی که پیش از دوران قاجار در این بنا رخ داده است، وجود ندارد.

کاخ گلستان یکی از ارزشمندترین مکان های تاریخی تهران است که بدون شک سزاوار معرفی به جهان است. پرونده ثبت کاخ گلستان در فهرست میراث جهانی یونسکو در سال ۲۰۰۷ به شورای این سازمان ارسال شد. در ابتدا نگرانی‌هایی درمورد رد این درخواست به دلیل وجود بناهایی مرتفع در مجاورت کاخ وجود داشت. اما سرانجام پس از ۶ سال بررسی‌ها وپیگیری‌های فراوان، کاخ گلستان در سی و هفتمین اجلاس سالانه کمیته میراث جهانی یونسکو در کامبوج به تاریخ ۲۳ ژوئن سال ۲۰۱۳ به عنوان نخستین اثر تاریخی ثبت جهانی در شهر تهران، در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد.

نگاهی به عمارت بادگیر کاخ گلستان؛ یادگار فتحعلی شاه

عمارت بادگیر؛ ظریف و زیبا

آن‌طور که از سندهای تاریخی پیداست، عمارت بادگیر کاخ گلستان به دستور فتحعلی شاه قاجار به طور مجزا در تاریخی بین سال‌های ۱۳۲۰ تا ۱۳۲۴ هجری قمری به دست حاج میرزا جعفرخان تبریزی و عبدالله خان معمارباشی ساخته شد و مجموعه کاخ، یکی از بناهای شاهی در اختیار فتحعلی‌شاه قاجار بوده‌است، گویا عباس میرزا هم از آن استفاده می‌کرده است. فتحعلی‌شاه اما آن را به ظل‌السلطان علیشاه میرزا، فرزند خود، می‌بخشد و پس از آن بنا به سیف‌الدوله میرزا، پسر او، می‌رسد.. بعد از مدتی که بین دول انگلیس و ایران مشکلاتی بروز می‌کند، اختیار باغ و مجموعه را از دست سیف‌الدوله میرزا خارج کردند، چرا که او را نزدیک به دولت انگلستان می‌دانستند.

نگاهی به عمارت بادگیر کاخ گلستان؛ یادگار فتحعلی شاه

وجه تسمیه نام عمارت بادگیر، وجود چهار بادگیر است که در چهارگوشه عمارت قد علم کرده‌اند. این عمارت، در نمای جلویی عریض است. وارد عمارت که بشوید از پلکان مرمرین رفت‌وآمد خواهید کرد و وارد تالار آینه‌کاری بسیار زیبا خواهید شد. از پنجره شیشه‌کاری شده، باغچه‌های بزرگ مجموعه کاخ گلستان، دیده می‌شود.

عمارت بادگیر در زمان ناصرالدین شاه به میزان زیادی مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت. از جمله اتفاقات مهمی که در این بخش از کاخ گلستان رخ داد، تاج‌گذاری مظفرالدین شاه قاجار بود.

قسمت عکاسخانه در طبقه پایین آن است. عکاسخانه هم در خود، مجموعه‌ای از عکس‌های شخصیت‌های قاجاری را در خود جای داده است.

چطور به کاخ گلستان برویم؟

ورودی کاخ گلستان در خیابان ۱۵ خرداد و روبه‌روی بازار تهران است. برای رفتن به این کاخ می‌توانید از تاکسی، مترو یا خودرو شخصی استفاده کنید.

دسترسی به کاخ گلستان تهران با مترو

در صورتی که بخواهید با مترو به کاخ گلستان بروید باید سوار خط یک مترو تهران (تجریش-کهریزک) شوید تا ایستگاه ۱۵ خرداد برسید. پس از خروج از مترو، به سمت خیابان داور بروید تا به ورودی اصلی کاخ برسید.

دسترسی به کاخ گلستان با ماشین شخصی یا تاکسی

برای رفتن به کاخ گلستان با خودرو شخصی یا تاکسی نیز باید خود را از هر نقطه شهر به خیابان ۱۵ خرداد برسانید و سپس به صورت پیاده به خیابان داور بروید.

البته کاخ گلستان در روزهای غیر تعطیل در محدوده طرح ترافیک قرار دارد.

آدرس کاخ گلستان:

خیابان پانزده خرداد، ضلع شمالی میدان ارگ

شماره تماس کاخ گلستان:

۰۲۱-۳۳۹۵۶۶۶۲

ساعت بازدید از کاخ:

بهار و تابستان از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۸:۳۰

پاییز و زمستان از ساعت ۹ تا ۱۸:۳۰

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید