جنگل فندقلو گونه‌های گیاهی و جانوری بسیاری را در خود جای داده است، با ما همراه باشید و از تجربه تماشای گوزن در جنگل فندقلو بدانید.

تجربه تماشای گوزن در جنگل فندقلو

سلام نو _ سرویس گردشگری: جنگل فندقلو را در واقع باید دنباله جنگل‌های نیمه‌گرمسیری استان گیلان بوده که به دشت‌های استان اردبیل ختم شده است. همین موضوع باعث شده که در تمام طول سال، گردشگرانی زیادی برای دیدن این طبیعت زیبا به جنگل فندقلو نمین سفر کنند. ازاین‌رو منطقه مهمی در صنعت اکوتوریسم استان اردبیل محسوب می‌شود. از طرفی دیگر نزدیکی به گردنه حیران و تله‌کابین حیران به فاصله ۵ کیلومتری از شهرستان نمین، این منطقه را بیش‌ازپیش کانون توجه مسافران قرار داده است. در ادامه به تجربه‌های هیجان‌انگیز در سفر به این جنگل می‌پردازیم.

جنگل فندقلو؛ جنگلی متحیرکننده

جنگل فندقلو در حدفاصل جاده نمین به آستارا بوده و بین مناطق خانقاه علیا، آریاتپه، ننه کران، آبی بیگلو، کریم کندی، نیارق و روستای حور محدود شده است. از این منطقه تا شهر تهران ۶۲۶ کیلومتر فاصله دارد. همچنین مسافت آن تا آستارا اردبیل به ترتیب ۶۷ و ۳۹ کیلومتر است.

جنگل فندقلو خود شامل دو بخش فندقلوی بزرگ با نام محلی «بویوک مشه» و فندقلوی کوچک یا «عسی قیران» یا « کاظم مشه سی» است. البته فاصله هر دو قسمت کوتاه و در حدود ۷۰۰ متر است.

تجربه تماشای گوزن در جنگل فندقلو

این جنگل در قسمت جنوبی شهرستان نمین استان اردبیل واقع شده است. بخشی که تلاقی دو استان پربارش و مرطوب گیلان و سرد و خشک استان اردبیل بوده و همین امر سبب پیدایش آب‌وهوای مه‌آلود و پوشش گیاهی متمایز در این منطقه شده است.

در ۱۰ کیلومتری شهر نمین استان اردبیل، یکی از بکرترین و به‌نوعی خاص‌ترین جنگل‌های ایران قرار گرفته است. جنگل فندقلو نمین که در زبان محلی به آن «مَشه» هم می‌گویند. جذابیت این منطقه وقتی بیشتر می‌شود که در زیباترین و رؤیایی‌ترین جاده شمال کشور، یعنی گردنه حیران واقع شده است.

شاید اغلب کسایی که از مسیر این جاده متصل‌کننده دو استان گیلان و اردبیل عبور کرده‌اند، تنها محو زیبایی آن شده‌اند، از وجود این بهشت پنهان بی‌اطلاع باشند. اما اگر بدانند در این جنگل می‌توانند علاوه بر دیدن گونه‌های کمیابی از درختان، گوزن وحشی ایرانی را نیز از نزدیک ببینند، دیگر بی‌اعتنا از کنارش رد نمی‌شوند.

جالبی جنگل فندقلو این است که برخلاف اکثر جنگل‌ها، تمامی وسعت آن را درخت نپوشانده است. بلکه مملو از دشت‌های از گل‌های بابونه یک‌ساله با قدی ۲۰ تا ۴۰ سانتی‌متری نیز هست.

تجربه تماشای گوزن در جنگل فندقلو

در این جنگل دشتی از گل‌های سوسن چلچراغ وجود دارد که جزو کمیاب‌ترین گل‌های دنیا به شمار می‌آید.

تجربه‌ای تماشایی در جنگل فندقلو

جنگل فندقلو دارای وسعتی در حدود ۱۶۰۰۰ هکتار است و با توجه به این وسعت جاهای دیدنی منطقه توریستی فندقلو بسیار متنوع است.

جنگل درختان فندق: وجود تعداد زیاد درختان فندق در این جنگل باعث شده است تا به نام جنگل فندقلو معروف و شناخته شود.

آبگرم مشه سویی: آبگرم جنگل یا در اصطلاح محلی (مشه سویی) بین روستاهای آلادیزگه و گیلده، در وسط جنگل و در ارتفاع ۶۳۰ متری قرار دارد و به‌لحاظ خواص درمانی برای پا درد و کمردرد مشهور است.

دشت گل‌های بابونه: فندقلو در فصل بهار تا اوایل تابستان شبیه فرشی پر از گل‌های بابونه می‌شود. در این راستا، جشنواره گل‌های بابونه همه ساله هم‌زمان با روز جهانی گل و گیاه در ۲۵ و ۲۴ خرداد، با حضور گسترده گردشگران داخلی و خارجی در این منطقه که یکی از مناطق بکر و ذخیره‌گاه طبیعی گیاهان دارویی است، برگزار می‌شود.

تجربه تماشای گوزن در جنگل فندقلو

این جشنواره در مراتعی با وسعت چند صد هکتار بابونه، به همت سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل برگزار می‌شود. در این جشنواره هنرمندان چیره‌دست و صنعتگران این منطقه، با تولید گلیم ،مسند، جاجیم و ورنی میراثی گران‌بها را در معرض نمایش عموم قرار می‌دهند.

در این بهشت گمشده حیوانات مختلفی زندگی می‌کنند که مهمترین آنها گوزن‌های وحشی می‌باشند. در سال ۱۳۸۸ مرکزی جهت نگهداری و تکثیر گونه‌های وحشی از گوزن در این منطقه از ایران تاسیس شد. در ابتدا این مرکز دارای ۱۲ راس گوزن وحشی یا همان مرال بود و در حال حاضر تعداد آنها به ۳۰ راس رسیده است.

این گوزن‌ها در محوطه‌ای حفاظت شده قرار دارند و در سفر به جنگل فندقلو می‌توانید آنها را از پشت حصارها بازدید نمایید. از دیگر حیواناتی که در این جنگل زندگی می‌کنند، می‌توان به روباه، گرگ، خرس قهوه‌ای، سمور، قرقاول، عقاب، کبک، مار و … اشاره نمود.

مارال‌ها از زیرگونه‌های گوزن هستند. جنگل‌ فندقلو اردبیل در گذشته محل زندگی مارال‌ها بوده است؛ اما شکار بی‌رویه، این جانور را در خطر انقراض قرار داد.

تجربه تماشای گوزن در جنگل فندقلو

چند سال پیش طرح حفاظت و افزایش مارال‌ها اجرا شد و ۱۰ رأس مارال در این جنگل رها شدند. امروزه تعداد این جانوران به ۲۰ راس رسیده است که جای امیدواری دارد. برای آشنایی بیشتر گردشگران با این جانور ارزشمند و لذت‌بردن از چنین مخلوق با ابهتی، امکان تماشای این حیوانات فراهم شده است. در قسمتی از جنگل فنس کشیده شده است و شما می‌توانید مارال‌هایی که دارند بازی و جست‌وخیز می‌کنند، تماشا کنید و لذت ببرید.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید