پیمایش ایمن در جنگل مستلزم انتخاب زمان مناسب است، از این رو با ما همراه باشید و درباره بهترین فصل رفتن به جنگل فندوقلو بدانید.

بهترین فصل رفتن به جنگل فندقلو

سلام نو _ سرویس گردشگری: جنگل فندقی اردبیل بخشی از جنگل‌های هیرکانی ایران است. جنگل‌هایی که از نمین اردبیل تا گیلداغ گلستان کشیده شده است. جنگلی که حوادث مختلف جان سالم به در برده‌ است. اگر به شما بگوییم مقصدتان عصر یخبندان را با سلامت پشت سر گذاشته است چه احساسی به شما دست می‌دهد؟ زمانی که می‌گوییم جنگل‌های هیرکانی قدمت دارند منظورمان هزار سال پیش نیست. منظور ما از ۲۵ تا ۵۰ میلیون سال پیش است. این جنگل‌ها نه‌تنها یکی از باارزش‌ترین جنگل های ایران محسوب می‌شوند بلکه یکی از گنجینه‌های جهان هم به هستند. در ادامه به زمان مناسب برای سفر به این جنگل جذاب می‌پردازیم.

آشنایی با جنگل فندوقلو تماشایی

جنگل فندقلو در حدفاصل جاده نمین به آستارا بوده و بین مناطق خانقاه علیا، آریاتپه، ننه کران، آبی بیگلو، کریم کندی، نیارق و روستای حور محدود شده است. از این منطقه تا شهر تهران ۶۲۶ کیلومتر فاصله دارد. همچنین مسافت آن تا آستارا اردبیل به ترتیب ۶۷ و ۳۹ کیلومتر است.

بهترین فصل رفتن به جنگل فندقلو

جنگل فندقلو خود شامل دو بخش فندقلوی بزرگ با نام محلی «بویوک مشه» و فندقلوی کوچک یا «عسی قیران» یا « کاظم مشه سی» است. البته فاصله هر دو قسمت کوتاه و در حدود ۷۰۰ متر است.

نکته جالب این که با آن که نامش جنگل است، اما تنها یک‌چهارم از ۱۶ هزار هکتار وسعتش را جنگل دربرگرفته و مابقی دشت و مراتع است. اما همین حجم از جنگل نیز دارای درختانی کمیاب است.

همان‌طور که نام این جنگل مشخص می‌کند، فراوانی درخت فندق در آن جا بسیار چشمگیرتر از سایر درختان است؛ ولی در این منطقه گونه‌های کمیابی از دیگر درختان مثل بلوط، مازو، راش، بیدمشک و ممرز نیز وجود دارد که در کمتر جایی دیگر می‌توان پیدا کرد.

البته در این جنگل وجود درختان میوه را نیز نمی‌توان نادیده گرفت و انواعی از درخت میوه مثل آلو، گوجه سبز، تمشک، سیب جنگلی، توت‌فرنگی و ازگیل هم در آن جا می‌توان یافت.

در جنگل فندقلو نمین، شمار زیادی از حیوانات گرد هم آمده‌اند که در این میان جانورانی مانند سمور، گرگ، روباه و خرس قهوه‌ای بیشتر به چشم می‌آیند. همچنین در این منطقه پرندگانی نظیر عقاب طلایی، قرقاول، کلاغ ابلق، کبک و چکاوک نیز مشاهده شده است.

بهترین فصل رفتن به جنگل فندقلو

در این جنگل گل‌های بابونه با ارتفاع بلندی هست که مطمئناً در کمتر جایی دیگر می‌توان دید و لذت برد. ای وسعت از بابونه‌های زیبا سبب شده که هرساله در روز جهانی گل گیاه مصادف با ۲۴ و ۲۵ خردادماه در جنگل فندقلو، جشنواره ملی گل بابونه برگزار شود.

پوشش گیاهان دارویی این منطقه مختص بابونه نبوده و به دلیل آب‌وهوای مطلوب انواعی از بومادران در این جنگل می‌توانند رشد یابند. پامچال، خاس، نسترن، گل گاوزبان، بنفشه و گیلدیک دیگر گیاهانی هستند که در آن جا پرورش پیدا کرده‌اند.

به‌خاطر داشته باشید که عمر گل بابونه این منطقه کوتاه و محدود به بهار و اول تابستان است؛ بنابراین برای مشاهده دشت بابونه حتماً در یکی از سه ماه اردیبهشت، خرداد و یا تیر به این منطقه سفر کنید.

این جنگل را در واقع باید دنباله جنگل‌های نیمه‌گرمسیری استان گیلان بوده که به دشت‌های استان اردبیل ختم شده است. همین موضوع باعث شده که در تمام طول سال، گردشگرانی زیادی برای دیدن این طبیعت زیبا به جنگل فندقلو نمین سفر کنند. ازاین‌رو منطقه مهمی در صنعت اکوتوریسم استان اردبیل محسوب می‌شود.

بهترین فصل رفتن به جنگل فندقلو

از طرفی دیگر نزدیکی به گردنه حیران و تله‌کابین حیران به فاصله ۵ کیلومتری از شهرستان نمین، این منطقه را بیش‌ازپیش کانون توجه مسافران قرار داده است.

بهترین فصل جنگل فندوقلو

جنگل فندقلو یکی از جاهای دیدنی اردبیل است که در جنوب شهر نمین واقع شده است. محدوده جنگل فندقلو از شرق خانقاه علیا، واقع در مسیر جاده بین شهری نمین-آستارا شروع شده و با جهت شمال غربی-جنوب شرقی، در شرق روستای حور خاتمه پیدا می‌کند. فاصله جنگل فندقلو تا اردبیل ۳۹ کیلومتر، تا آستارا ۶۷ کیلومتر و تا تهران ۶۲۶ کیلومتر است.

جنگل فندقلو نقطه تقابل هوای خشک و سرد ناحیه اردبیل با هوای گرم و مرطوب گیلان است؛ ازاین‌رو، بیشتر روزهای سال هوای جنگل مه‌آلود است و حتی در گرم‌ترین روزهای تابستان می‌توان شاهد جریان ابرها در ارتفاع پایین بود. درمجموع، این منطقه به‌دلیل قرار گرفتن در ارتفاعات، دارای آب و هوایی متبوع و خنک است.

جنگل فندقلو به‌علت قرار گرفتن در ارتفاعات، دارای تابستانی بسیار خنک و مطبوع و زمستانی سرد و مرطوب است. این جنگل جزو مناطق سردسیر استان اردبیل محسوب می‌شود.

بهترین فصل رفتن به جنگل فندقلو

اگر از گرمای هوای تابستانی به تنگ آمده‌اید، بار سفر را به سوی این جنگل زیبا ببندید. علاوه بر این این منطقه دو بهار دارد، یکی از ابتدای فروردین تا پایان خرداد و دیگری از مهر تا آبان. جنگل فندق در این فصول استعداد پرورش صد نوع گل از جمله بوماداران و بابونه را دارد.

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • آرین کریمی IR ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۹
    0 0
    جنگل فندقلو جزو اراضی روستای خانقاه سفلی و علیا میباشد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید