دریاچه سوها یا سوآ از تماشایی‌ترین جاذبه‌های غرب ایران است از این رو با ما همراه باشید و بازدید از دریاچه سوها در اردبیل را از دست ندهید.

چرا نباید بازدید از دریاچه سوها در اردبیل را از دست داد!

سلام نو _ سرویس گردشگری: دریاچه سوها یکی از زیباترین جاذبه های ایران است که در شهرستان نمین واقع در استان اردبیل می باشد. قرارگیری این دریاچه در میان چمنزارها و جنگل های اطراف، فضایی رویایی و شگفت انگیز را پدید آورده که چشم هر بیننده ای را به خود معطوف می کند. آرامشی در این مکان نهفته است که می توانید ساعاتی به دور از هرگونه تعلقات دنیایی به استراحت بپردازید و روحیه ای تازه کنید.

از محل قرارگیری دریاچه سوها تا امکانات آن

دریاچه سوها یا سوآ در ۳۵ کیلومتری شهر اردبیل، شهرستان نمین و در روستایی به نام سوها واقع شده است؛ با پرس و جو از اهالی محله متوجه می شوید که این دریاچه در پشت سدی قرار گرفته که منظره ای بی نظیر را پیش چشمان شما به نمایش می گذارد. اگر می خواهید از تهران راهی این مکان زیبا شوید باید بدانید که مسیری ۶۲۵ کیلومتری را در پیش دارید که حدود ۸ ساعت به طول می انجامد. روستای سوها در ابتدای جنگل های گیلان قرار دارد و به دلیل چشمه های متعددی که در اطراف آن وجود دارد این نام را بر روی آن گذاشته اند.

چرا نباید بازدید از دریاچه سوها در اردبیل را از دست داد!

طول دریاچه سوها ۱.۵ کیلومتر و عرض آن ۰.۵ کیلومتر می باشد؛ در واقع این دریاچه آبی است که در پشت سد سوآ قرار گرفته و به دلیل زیبایی های وصف ناپذیر امروزه به مکانی گردشگری تبدیل شده است.

گفتنی است از آن جایی که آب دریاچه راکد می باشد، قابل شنا کردن نیست. در زمین های اطراف دریاچه هم چاله هایی وجود دارد که پر از آب هستند؛ خاک منطقه به گونه ای است که با وارد کردن فشارِ زیادِ پا ممکن است از دل هر نقطه از زمین، آب بیرون بیاید.

روستا سوها دارای مغازه های کوچکی است که به دلیل کمبود جا تخت هایی در فضای بیرونی قرار داده اند و با چای، قلیان و تنقلات به پذیرایی از میهمانان و گردشگران می پردازند. در این روستا حدود ۳۵۰ خانوار زندگی می کنند که شغل اکثر آن ها دامداری و کشاورزی می باشد. آب و هوای منطقه کوهستانی بوده به همین دلیل زمستان های سرد و تابستان های معتدلی دارد. بازدید از این روستا و دریاچه معروف آن رایگان می باشد.

چرا نباید بازدید از دریاچه سوها در اردبیل را از دست داد!

آب آشامیدنی، سرویس بهداشتی و محل قابل اسکان از جمله امکاناتی است که در دریاچه سوها در اردبیل مورد استفاده قرار می گیرد. با این حال اگر به قصد اقامت ۲ الی ۳ روزه راهی این مکان می شوید، بهتر است لوازم مورد نیاز خود از قبیل مواد خوراکی، لباس گرم، چادر مسافرتی، چراغ قوه، GPS و لوازم ضروری سفر را به همراه داشته باشید تا هیچ گونه کمبودی حس نکنید. نزدیک ترین محل اقامتی به دریاچه سوها، هتل احسانی نمین نام دارد. در تپه های نزدیک دریاچه، اهالی روستا آلاچیق هایی برپا کرده اند و به فروش آش دوغ و چای می پردازند.

جاذبه‌های دیدنی در دریاچه سوها

بهترین زمان سفر به شهرستان نمین و دریاچه سوها، ۶ ماهه اول سال است. هوای این منطقه از فصل پاییز رو به سردی می‌گذارد و در زمستان، دریاچه سوها به منطقه‌ای صعب‌العبور تبدیل می‌شود؛ گرچه تماشای مناظر پوشیده از برف و زمستانی اردبیل نیز خالی از لطف نیست.

دریاچه سوها، آبی راکد دارد که برای شنا و آبتنی مناسب نیست؛ در عوض، همین راکد بودن آب این دریاچه را برای فعالیت‌هایی مثل ماهیگیری و قایق‌رانی بهینه ساخته است؛ البته به یاد داشته باشید که ماهیگیری در دریاچه سوها به‌هیچ‌وجه کار آسانی نیست‌.

چرا نباید بازدید از دریاچه سوها در اردبیل را از دست داد!

این دریاچه زیستگاه قزل‌آلای رنگین کمان محسوب می‌شود و اداره حفاظت از محیط زیست استان اردبیل، نظارت بر این مکان را عهده‌دار است و از ماهیگیری در فصل تخم‌ریزی جلوگیری به‌عمل می‌آورد.

اطراف دریاچه سوها، محل زندگی اسب‌های وحشی و زیبایی است که کره‌های آنان در فصل بهار به جست‌وخیز و بازی می‌پردازند و گردشگران را به‌ خود مجذوب می‌کنند.

اکنون که قصد دارید سری به دریاچه سوا بزنید؛ بهتر است به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید تا به جاذبه‌های نزدیک به این دریاچه نیز سری بزنید. معروف‌ترین جاهای دیدنی اطراف دریاچه سوها عبارتند از:

۱. آبشار لاتون

آبشار زیبای لاتون از دامنه شرقی کوه اسپیناس سرچشمه می‌گیرد و تقریبا ۱۰۵ متر ارتفاع دارد. فاصله سوها تا لاتون تقریبا ۱۶ کیلومتر است و برای طی کردن آن نمی‌توان از وسیله نقلیه استفاده کرد. این پیاده‎‌روی ۱۶ کیلومتری بدون تورلیدر یا راهنما ممکن است خطرناک باشد.

پس از آنکه به روستای کوته کومه رسیدید باید ۶ کیلومتر دیگر نیز پیاده‌روی کنید تا به آبشار لاتون برسید. این آبشار بلندترین آبشار چهارفصل کشورمان محسوب می‌شود و تماشای آن در هر فصلی مسحور کننده است.

چرا نباید بازدید از دریاچه سوها در اردبیل را از دست داد!

۲. جنگل های فندقلو

اگر راهی ریاچه سوها شدید، بازدید از جنگل بسیار زیبای فندقلو در ۱۰ کیلومتری شهر نیمن را از دست ندهید. این جنگل که ۱۶ هزار کیلومتر وسعت دارد پوشیده از درختان فندق است و به همین علت نام جنگل فندقلو را برای آن انتخاب کرده‌اند. در این جنگل علاوه بر درختان فندق درختان دیگری از جمله سیب وحشی، گوجه سبز، ازگیل، به، تمشک و توت فرنگی نیز رشد کرده‌اند که در کنار یکدیگر منظره‌ای بی‌نظیر را به وجود آورده‌اند.

لازم به ذکر است که حیوانات وحشی نظیر گرگ، گراز و خرس (تعداد اندکی خرس در این منطقه باقی‌مانده) در این جنگل زندگی می‌کنند. بنابراین به منظور راهپیمایی در این جنگل حتما از یک راهنما کمک بگیرید.

کد خبرنگار: ۲۶
۴دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • سولطان ساوالان IR ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۸
    2 0
    جانم شهرم
  • IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۹
    0 1
    سلام.خیلی جای قشنگ وبامناظر زیبایی دل هربیننده رومجذوب خودش میکند فقطماپارسال زمستان رفتیم خیلی سرد بود سرمای واقعا شاید چند درجه زیر صفر بود.
  • یحیی حور IR ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
    0 0
    واقعا جای با صفایی است

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید