بندرعباس جاذبه‌های فراوانی را در خود جای داده، با این توصیف شما درباره مسجد جامع دلگشا بندرعباس چه می‌دانید؟ همراه باشید و اطلاعاتی کسب کنید.

درباره مسجد جامع دلگشا بندرعباس چه می‌دانید؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: در جنوب ایران، مردم معتقد جنوبی بناهایی را برای خلوت با معبود بناکرده‌اند که درونش قلب‌هایشان آرام می‌گیرد. شهر بندرعباس ازجمله شهرهایی است که مساجد تاریخی بی‌نظیر با معماری باشکوه را در خود جای‌داده است. یکی از این دیدنی‌های بندرعباس مسجد جامع اهل سنت (دلگشا) است که در بخش مرکزی و در بلوار طالقانی روبه‌دریا قرار دارد.

آشنایی با مسجد جامع دلگشا بندرعباس

شهرهای جنوبی ایران پر از جاذبه‌های تفریحی و تاریخی دیدنی است و مساجد زیبای این مناطق به دلیل طراحی و معماری زیبایی که دارند زبانزدند. مسجد جامع اهل سنت بندرعباس که به نام مسجد دلگشا نیز معروف است بنایی متعلق به قرن ۱۳ و ۱۲ ام هجری قمری که توسط حاج زین العابدین ابوالقاسم اوزی ساخته شده و شباهت زیادی به مسجد گله داری و مسجد دژگان دارد. مانند سایر مساجد اهل تسنن مسجد جامع بندرعباس نیز تک مناره است و دارای یک صحن بزرگ با ۱۲ ستون قدیمی و محرابی بی‌نظیر با کاشی‌کاری‌های زیباست، این مسجد تاریخی با ظرفیت ۶۰۰۰ نفر تاکنون بارها مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته و بخش بیرونی آن نوساز است.

درباره مسجد جامع دلگشا بندرعباس چه می‌دانید؟

مسجد جامع دلگشا بندرعباس به دلیل وسعت زیاد ۲۰ درب دارد که به سمت ایوان‌های شمالی، غربی و شرقی باز می‌شوند و نمازهای یومیه و نماز جمعه اهل سنت در آن برگزار می‌شود. همچنین این مسجد قدیمی‌ترین مسجد استان هرمزگان است که با شماره ۱۵۹۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. معماری به‌کاررفته در این مسجد معماری ایرانی - اسلامی است که ترئینات بسیار زیبایی نیز دارد. در سفر خود به بندرعباس بازدید از این مسجد بی‌نظیر را فراموش نکنید تا علاوه بر بهره‌مندی از فضای معنوی آن، زیبایی منحصربه‌فرد آن‌را نیز به چشم ببینید و لذت ببرید.

این مسجد که در بین اهالی به مسجد دلگشا معروف است، گنجایش شش هزار نماز گذار را دارد و هر هفته مراسم نماز جمعه اهل سنت در آن برگزار می‌شود. مسجد جامع اهل سنت (دلگشا) از تاریخچه‌ای طولانی برخوردار است که ازنظر کارشناسان، قدمت این مسجد به ۲۶۴ سال پیش‌برمی‌گردد. طبق اسناد تاریخی مسجد دلگشا بندرعباس اولین بار توسط خیری به نام حاج زین‌العابدین ابوالقاسم اوزی بناشده است.

درباره مسجد جامع دلگشا بندرعباس چه می‌دانید؟

در طول سال‌ها این مسجد موردبازسازی و مرمت قرار گرفت که درنهایت با حمایت و حضور خیر بزرگ منطقه حاج عبدالله رستمانی افتتاح شد. مسافران در ابتدایِ بازدید از مسجد جامع اهل سنت (دلگشا) می‌توانند از دوطبقه مسجد دیدن کنند و به تماشایِ معماری بی‌نظیر آن بروند. زیربنای مسجد جامع اهل سنت حدود ۴۹۰۰ مترمربع است که ۲۰ درب بزرگ دارد. این درب‌های بزرگ به ایوان‌های شمالی، شرقی و جنوبی باز می‌شوند.

حین قدم زدن در داخل مسجد می‌توانید به نظاره هنر کاشی‌کاری آن بنشینید که صحنه‌ای زیبا و دل‌فریب را خلق کرده‌اند. این کاشی‌کاری‌های زیبا توسط شهاب‌الدین ارفعی، مسعود نصری و ناصر مجاور و امیر حمزه طراحی‌شده است. از دیگر ویژگی‌های مسجد جامع اهل سنت (دلگشا) می‌توان به شبستان آن اشاره کرد. در بازدید از این شبستان با ۱۲ ستون روبه‌رو می‌شوید که ایوان‌های ستون‌داری در سه جهت غرب، جنوب و شرق دیده می‌شود.

بازدید از مسجد دلگشا

بازدید از این جاذبه تاریخی و گردشگری رایگان بوده و مدت زمان پیشنهادی برای بازدید از آن حدود ۱-۲ ساعت است.

درباره مسجد جامع دلگشا بندرعباس چه می‌دانید؟

بندرعباس آب و هوای گرم و کویری دارد. حداکثر دما در تابستان ها می تواند به ۴۹ درجه سانتی گراد برسد در حالی که در زمستان ها حداقل دما ممکن است به ۵ درجه سانتی گراد کاهش یابد. بهترین زمان سفر به این شهر کویری ماه های آذر تا فروردین است که در این ماه ها دمای هوا بین ۱۸ تا ۲۳ درجه سانتی گراد متغیر بوده و رطوبت و گرمای شدید آزارتان نمی دهد.

این مسجد دارای سابقه ای طولانی بوده و قدمتی ۲۶۴ ساله دارد. حاج زین العابدین ابوالقاسم اوزی خیری بود که اولین بار این مسجد را بنا نهاد، سپس این مسجد بار ها مورد بازسازی قرار گرفت. بازسازی مسجد در سال ۱۳۸۴ شروع شد و در سال ۱۳۸۷ پایان یافت و در نهایت توسط حاج عبدالله رستمانی افتتاح شد. بازدید از این مسجد پیشنهاد می‌شود چرا که قدیمی ترین مسجد استان هرمزگان است. معماری زیبا و بی نظیر این مسجد توجه گردشگران و توریست های بسیاری را به سوی خود جلب می کند.

درباره مسجد جامع دلگشا بندرعباس چه می‌دانید؟

مسجد جامع اهل سنت با شماره ثبت ۱۵۹۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. درفضای معنوی و آرام بخش مسجد جامع اهل سنت حس و حال بسیار خوبی به انسان دست می دهد که غیر قابل وصف است.

برای رسیدن به این مسجد می توانید از وسایل نقلیه عمومی، تاکسی و خودروی شخصی استفاده کنید. کافیست پس از رسیدن به بندرعباس به سمت بلوار ساحلی بروید، سپس به خیابان مسجد جامع رفته، بعد از رسیدن به سه راهی دلگشا مسجد را خواهید دید.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید