بندرعباس از زیباترین مقاصد گردشگری جنوب ایران عزیزمان است، همراه باشید و بازدید از مسجد جامع دلگشا بندرعباس را از دست ندهید.

بازدید از مسجد جامع دلگشا بندرعباس را از دست ندهید!

سلام نو _ سرویس گردشگری: مسجد جامع اهل‌سنت بندر عباس که با نام مسجد جامع دلگشا نیز شهرت دارد، در بلوار ساحلی طالقانی بندر عباس، رو به دریا قرار گرفته و به شماره ۱۵۹۹ به ثبت آثار ملی ایران رسیده‌ است. این مسجد دارای دو طبقه، یک مناره، صحن و ۱۲ ستون است که از طرح قدیمی این مسجد باقی مانده‌اند. با گنجایش ۶ هزار نمازگزار، هر جمعه در مسجد مراسم نماز جمعه اهل‌ سنت بندر عباس برگزار می‌شود. مسجد جامع دلگشا به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین مساجد شهر، دارای سابقه‌ای طولانی است و قدمت آن به بیش از ۲۵۰ سال پیش برمی‌گردد. این مسجد در طول این مدت چندین‌بار تجدید بنا و بازسازی شده‌ است و در حال حاضر به‌عنوان یکی از اماکن مذهبی و جاهای دیدنی بندر عباس شناخته می‌شود.

آشنایی با یکی از زیباترین جاذبه‌های بندرعباس؛ مسجد دلگشا

مسجد جامع اهل سنت بندرعباس معروف به مسجد دلگشا در شهر بندرعباس، استان هرمزگان واقع شده است و یکی از مهمترین بناهای مذهبی و از قدیمی ترین مساجد این استان به شمار می رود. بندرعباس، مرکز استان هرمزگان و بزرگترین بندر ایران، یکی از مقاصد گردشگری دریایی در جنوب کشور است.

بازدید از مسجد جامع دلگشا بندرعباس را از دست ندهید!

در سال ۱۶۲۲، سپاهیان شاه عباس به رهبری فرمانده ایرانی به نام امام قل خان، پرتغالی ها را در جنوب شکست دادند و به افتخار این پیروزی، گمبرون به بندر عباس تغییر نام داد. بندرعباس امروزه یک شهر در حال توسعه است و اگر چهره آن را با چهره سال ها قبل مقایسه کنید، متوجه سرعت تغییرات در این شهر خواهید شد.

اگر قصد سفر به بندرعباس را داشته باشید، می توانید با خودروی شخصی، قطار یا با خرید بلیط هواپیما خود را به این شهر ساحلی و زیبا رسانده و از جاذبه های گردشگری و تاریخی بی نظیر آن نهایت لذت را ببرید. بندرعباس موقعیت استراتژیکی در تنگه باریک هرمز را به خود اختصاص داده است. این شهر مساجد تاریخی بسیاری را با معماری باشکوه در خود جای داده است که مسجد دلگشا یکی از آن هاست.

این مسجد تاریخی در گوشه ای از بلوار طالقانی (ساحلی) بندرعباس قرار دارد و متعلق به اهل سنت است که هر ساله گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را به سوی خود جذب می کند.

بازدید از مسجد جامع دلگشا بندرعباس را از دست ندهید!

به دلیل نزدیک بودن این مسجد به حرم امام زاده شاه محمد تقی، با نام مسجد امام زاده نیز شناخته می شود. منظره رو به دریا این مسجد بر زیبایی هر چه بیشتر آن افزوده است.

ظرفیت این مسجد ۶ هزار نفر بوده و هر جمعه در آن مراسم نماز جمعه اهل سنت برگزار می شود. همچنین مراسم مولود خوانی پیامبر گرامی اسلام نیز در مسجد جامع اهل سنت بندرعباس برگزار می شود. پیشنهاد می شود که در هنگام سفر به بندرعباس فرصت بازدید از مساجد تاریخی این شهر به خصوص مسجد دلگشا را از دست ندهید.

برای رسیدن به این مسجد می توانید از وسایل نقلیه عمومی، تاکسی و خودروی شخصی استفاده کنید. کافیست پس از رسیدن به بندرعباس به سمت بلوار ساحلی بروید، سپس به خیابان مسجد جامع رفته، بعد از رسیدن به سه راهی دلگشا مسجد را خواهید دید.

معماری تماشایی مسجد جامع دلگشا بندرعباس

این مسجد که در بین اهالی به مسجد دلگشا معروف است، گنجایش شش هزار نماز گذار را دارد و هر هفته مراسم نماز جمعه اهل سنت در آن برگزار می‌شود.

بازدید از مسجد جامع دلگشا بندرعباس را از دست ندهید!

مسجد جامع اهل سنت (دلگشا) از تاریخچه‌ای طولانی برخوردار است که ازنظر کارشناسان، قدمت این مسجد به ۲۶۴ سال پیش‌برمی‌گردد. طبق اسناد تاریخی مسجد دلگشا بندرعباس اولین بار توسط خیری به نام حاج زین‌العابدین ابوالقاسم اوزی بناشده است.

در طول سال‌ها این مسجد موردبازسازی و مرمت قرار گرفت که درنهایت با حمایت و حضور خیر بزرگ منطقه حاج عبدالله رستمانی افتتاح شد. مسافران در ابتدایِ بازدید از مسجد جامع اهل سنت (دلگشا) می‌توانند از دوطبقه مسجد دیدن کنند و به تماشایِ معماری بی‌نظیر آن بروند. زیربنای مسجد جامع اهل سنت حدود ۴۹۰۰ مترمربع است که ۲۰ درب بزرگ دارد. این درب‌های بزرگ به ایوان‌های شمالی، شرقی و جنوبی باز می‌شوند.

حین قدم زدن در داخل مسجد می‌توانید به نظاره هنر کاشی‌کاری آن بنشینید که صحنه‌ای زیبا و دل‌فریب را خلق کرده‌اند. این کاشی‌کاری‌های زیبا توسط شهاب‌الدین ارفعی، مسعود نصری و ناصر مجاور و امیر حمزه طراحی‌شده است. از دیگر ویژگی‌های مسجد جامع اهل سنت (دلگشا) می‌توان به شبستان آن اشاره کرد. در بازدید از این شبستان با ۱۲ ستون روبه‌رو می‌شوید که ایوان‌های ستون‌داری در سه جهت غرب، جنوب و شرق دیده می‌شود.

بازدید از مسجد جامع دلگشا بندرعباس را از دست ندهید!

شکوه و جلال این مسجد که امروزه در آن نماز می‌خوانید به اخلاص خیرین و علمایی برمی‌گردد که از دیرباز تاکنون مردم را به‌سوی اسلام خوانده‌اند. اگر به شهر بندرعباس سفر کردید، از مساجد این شهر همچون مسجد جامع اهل سنت (دلگشا) دیدن کنید و بازدید از آن را در صدر لیست گشت‌های خود قرار دهید.

کد خبرنگار: ۲۶
۲دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جمال حسن نژاد از شهرستان ماکو IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
    0 0
    عالی بود انشا الله قسمت شودمهمان مردم مهمانواز جنوب به الخص بندر عباس می شویم
    • استقلال کبیر IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
      0 0
      سلام دوست عزیز. قدم رنجه کنید تشریف بیاورید. ما جنوبی ها اگر چهره سوخته داریم ولی دلی پاک و با صفا داریم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید