جاذبه‌های طبیعی خرم‌آباد به شدت تماشایی توصیف می‌شوند از این رو با ما همراه باشید و بازدید از زیباترین دریاچه خرم‌آباد را از دست ندهید.

بازدید از زیباترین دریاچه خرم‌آباد را از دست ندهید!

سلام نو _ سرویس گردشگری: دریاچه کیو بر روی تپه ای تاریخی قرار گرفته که در گذشته با عنوان تپه کلاته کیو شناخته می شد و در نزدیکی آن روستایی به همین نام قرار داشت. این تپه به سبب داشتن چشمه ای به نام سراب کیو شهرت بسیاری پیدا کرده بود و آب گوارایی را به ساکنان منطقه هدیه می کرد. در اوایل دهه ۵۰ و در دوران شهرداری مرحوم علی‌محمد ساکی، تصمیم بر این شد که دریاچه ای در این محل ایجاد شود و همچون یک تفرجگاه مورد استفاده قرار گیرد.

درباره دریاچه زیبای کیو

مرحوم ساکی و همکارانش پس از انجام مطالعات و ارائه طرح های گوناگون، پس از چندین سال تلاش این محل را احداث و مهمانسرایی را نیز در آن ایجاد کردند. طولی نکشید که مردم از این تفرجگاه استقبال کرده و برای گذراندن اوقات فراغت خود به سوی آن آمدند. در آن زمان، این مکان با شهر فاصله داشت و همین امر موجب شد تا برخی مردم صرف این بودجه را در بیابانی دور از شهر و در کنار یک روستا کمی غیرعاقلانه تصور کنند.

بازدید از زیباترین دریاچه خرم‌آباد را از دست ندهید!

با گسترش شهر این دریاچه به یکی از بخش های مرکزی شهر تبدیل شد. امروزه، سراب کیو در شمال شرقی دریاچه قرار دارد و بخش اعظم آب آن را تامین می کند. دریاچه کیو تفرجگاهی محبوب است که در شمال غربی خرم آباد قرار دارد. این دریاچه طبیعی، صرفا یک جاذبه برای مردم شهر نیست و پیوند عمیقی با تاریخ، فرهنگ و سرزندگی این دیار پیدا کرده است. رابطه کیو با خرم آباد را می توان مانند وابستگی کارون با اهواز و زاینده رود با اصفهان دانست.

این دریاچه تماشایی ۷ هکتار وسعت و بین ۳ تا ۷ متر عمق دارد. کیو، در کنار آنکه تفرجگاه خوبی را برای ساکنان و میهمانان شهر خرم آباد ایجاد کرده است، هرساله تعدادی از جانوران آبزی و پرندگان بومی و مهاجر را نیز میزبانی می کند و همین بر اهمیتش می افزاید. دریاچه کیو در گویش لری با عنوان سراو کیاو شناخته می شود. واژه کیاو در لری خرم‌آبادی به معنی کبود رنگ و آبی به کار می رود و دلیل استفاده از آن برای نام دریاچه، آب زلال و عمیقی است که به رنگ آبی و نیلی دیده می‌شود.

بازدید از زیباترین دریاچه خرم‌آباد را از دست ندهید!

کیو، یکی از دریاچه های کاملا طبیعی ایران است. آب این دریاچه از چشمه‌های موجود در مخمل‌کوه در اطراف شهر خرم آباد سرچشمه می گیرد و از طریق چشمه های آهکی در کف، به آن وارد می شود. فعالیت چشمه های کف دریاچه به صورت سیفونی است، به این معنا که فقط در صورت سرریز شدن، آب را به درون دریاچه هدایت می کنند و هر زمان که آب چشمه‌ها افت کند، این سیفون توانایی خارج کردن آب از زمین را از دست می دهد.

در گذشته در اواخر فصل زمستان دریاچه پر از آب می شده و به هنگام پاییز خشک بوده است؛ اما امروزه به واسطه حفظ زیبایی آن در همه ایام سال، عملیاتی توسط شهرداری انجام گرفته و آب سرچشمه دایمی گلستان در زیر قلعه فلک‌الافلاک، به سمت این دریاچه هدایت می شود.

در فصول پرآب، به سبب فعالیت زیاد چشمه های تامین کننده آب، میزان آبدهی به ۳ مترمکعب نیز می رسد. در این شرایط سطح آب به صورت لحظه ای تغییر می کند و دایما در حال افزایش است که خود یکی از ویژگی های خاص این دریاچه به شمار می رود.

بازدید از زیباترین دریاچه خرم‌آباد را از دست ندهید!

تفریحات جذاب در دریاچه کیو

برای جذب بیشتر گردشگران و رفاه حال آن ها در اطراف این دریاچه امکانات رفاهی و تفریحی متنوعی تعبیه شده است. علاوه بر آن قدم زدن و تنفس در فضای سرسبز این ناحیه و تماشای گونه های آبزی و پرندگان مهاجر احساس سرزندگی و رهایی از خستگی های روزمره را به شما منتقل می کند. امکانات رفاهی که در دریاچه کیو وجود دارد، عبارت اند از:

پیک نیک

طبیعت اطراف دریاچه، فضای بسیار مناسبی برای گذراندن اوقات خود به همراه خانواده و دوستان فراهم کرده است. می توانید همراه خانواده به آن جا رفته و زیرانداز انداخته و غذای خود را در دل طبیعت با چشم انداز به دریاچه ای که روبه روی خود دارید، میل کنید.

شهربازی

برای رفاه بیشتر خانواده ها و همچنین سرگرم شدن کودکان در اطراف این دریاچه، یک شهربازی تاسیس شده که وسایل متنوعی برای بازی و شادی کودکان دارد.

قایق سواری

یکی از محبوب ترین تفریحات آبی، قایق سواری می باشد که خوشبختانه این امکان برای علاقمندان به قایق های موتوری و پدالی در دریاچه فراهم شده است.

بازدید از زیباترین دریاچه خرم‌آباد را از دست ندهید!

جت اسکی

یکی دیگر از تفریحات آبی که طرفدار زیادی دارد، جت اسکی می باشد. به راحتی می توانید در دریاچه کیو خرم آباد سوار جت اسکی شده و خاطره به یاد ماندنی برای خود رقم بزنید.

اسکی

با پرداخت هزینه می توانید این تفریح مهیج را امتحان کنید. اسکی روی آب به این صورت است که شما روی صفحه مخصوص اسکی قرار می گیرید و یک قایق با سرعت حرکت کرده و شما را به دنبال خود روی آب حرکت می دهد.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید