باغ موزه‌ها از جاذبه‌های مهم برای گشت‌وگرد هستند، شما درباره باغ موزه مینیاتوری تهران چه می‌دانید؟ همراه باشید و از این موزه اطلاعات کسب کنید.

درباره باغ موزه مینیاتوری تهران چه می‌دانید؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: بوستان مینیاتوری فضای باز و مشجری است که به ارزش‌های فرهنگی، تاریخی و معماری می‌پردازد. بوستان مینیاتوری اولین بوستان احداث شده است که به منظور نمایش ماکت‌ های مینیاتوری آثار میراث جهانی ایران که همگی در فهرست یونسکو به ثبت رسیده‌ اند، ساخته شده و در آن مدل‌ها و ساختمان‌ ها با اندازه بسیار کوچک نمایش داده شده‌اند. در واقع این بوستان تلفیقی از تفریح و آموزش است.

آشنایی با باغ موزه مینیاتوری تهران

در واقع باغ موزه مینیاتوری تهران امکانی را برای بازدیدکنندگان خود فراهم می کند که اگر دوست داشته باشند جاذبه‌های گردشگری کشورمان را ببینید، اما به هر دلیلی هنوز امکان سفر کردن به استان‌ های مختلف کشور را ندارند با قدم گذاشتن به داخل باغ مینیاتوری تهران سفری به دور تا دور ایران را آغاز کنند.

باغ موزه مینیاتوری تهران در سال ۱۳۹۲ در مساحتی بیش از ۳ هکتار توسط شهرداری تهران (سازمان پارک‌ها و فضای سبز) ساخته شد. در محیط باغ موزه ماکت‌ هایی بسیار زیبا از ۱۳ اثر باستانی ایران که ثبت جهانی شده‌اند، با جزییات کامل ساخته و در معرض دید همگان قرار گرفته‌ اند.

درباره باغ موزه مینیاتوری تهران چه می‌دانید؟

آثاری که ماکت‌ های آن را هنرمندان ایرانی ساخته‌ اند شامل ارگ بم، تخت جمشید، زیگورات چغازنبیل، میدان نقش جهان اصفهان، پاسارگاد، تخت سلیمان، گنبد سلطانیه، کلیساهای ارامنه، کوه و کتیبه بیستون، مجموعه شیخ صفی الدین اردبیلی، بازار تبریز، آبشارهای شوشتر و گنبد قابوس در مقیاس یک‌ بیست‌وپنجم هستند.

در ساخت پارک مینیاتور تهران اهمیت ویژه ای به محیط زیست داده شده است. بیش از نیمی از گیاهان باغ مینیاتور به صورت همیشه سبز اند. این گیاهان شامل درختانی بلند قامت نظیر چنار، بلوط، افرا، ماگنولیا، مورد، یاس، کاج موگو و گونه های دیگری هستند و توسط یک مخزن بزرگ آبیاری می‌شوند.

آدرس باغ موزه مینیاتوری تهران، بزرگراه امام علی (ع)، خیابان جانبازان غربی، بوستان تمدن (گلبرگ) است.

راه‌های دسترسی به باغ موزه مینیاتور زیاد است. اگر با وسایل نقلیه عمومی قصد رفتن به باغ موزه را دارید، ایستگاه متروی جانبازان و ایستگاه میدان رسالت در خط پنج سامانه اتوبوس‌های تندرو، نزدیک‌ترین ایستگاه‌ها هستند و با کمی پیاده‌روی به مقصد خواهید رسید.

درباره باغ موزه مینیاتوری تهران چه می‌دانید؟

اگر قصد دارید با خودروی شخصی به باغ موزه بروید، خروجی خیابان کرمان در بزرگراه رسالت یا خروجی خیابان جانبازان غربی در بزرگ‌راه امام علی (ع) شما را به مقصد می‌رساند.

جاذبه‌های دیدنی باغ موزه مینیاتوری تهران

ارگ بم

اولین اثر مینیاتوری در مسیر بازدید باغ موزه ارگ بم است. این اثر در شهر بم استان کرمان قرار دارد و در سال ۱۳۸۳ در فهرست میراث جهانی ثبت شده است. نمونه مینیاتوری ارگ بم شباهت زیادی با اصل آن دارد.

تخت جمشید

تخت جمشید دومین اثر است که در استان فارس و ۱۰ کیلومتری شهرستان مرودشت قرار دارد. این جاذبه تاریخی در سال ۱۳۵۸ در فهرست میراث جهانی ثبت شده است. به‌دلیل وسعت و عظمت تخت جمشید، مشاهده تمام سازه‌های آن در یک جایگاه و با یک نگاه، بر عظمت و شکوه آن می‌افزاید. ماکت شامل تالار آپادانا، تالار صدستون، کاخ هدیش، خزانه، دروازه‌ ملل، کاخ تچر، تالار شورا و آرامگاه‌ها است.

پاسارگاد (پارسه)

پاسارگاد یا پارسه اثر بعدی‌ است که در دشت مرغاب در استان فارس قرار دارد. این مجموعه در سال ۱۳۸۳ ثبت میراث جهانی شده و محدوده اصلی آن حدود ۱۵۸ هکتار است. ماکت شامل جزئیات زیادی از ‌آرامگاه کورش و نقش‌برجسته‌ انسان بال‌دار است.

درباره باغ موزه مینیاتوری تهران چه می‌دانید؟

گنبد سلطانیه

گنبد سلطانیه یا مقبره اولجایتو بزرگ‌ترین گنبد آجری جهان است که در ۳۹ کیلومتری شهر زنجان قرار گرفته و در سال ۱۳۸۴ در فهرست میراث جهانی ثبت شده است. این جاذبه تاریخی پس از کلیسای جامع مریم مقدس ایتالیا و مسجد ایاصوفیه ترکیه، سومین بنای عظیم تاریخی در جهان محسوب می‌شود و در قرن هشتم هجری ‌قمری ساخته شده است.

تخت سلیمان

مجموعه تاریخی تخت سلیمان در ۴۹ کیلومتری شهر تکاب در استان آذربایجان غربی قرار دارد و در زمره‌ی وسیع‌ترین و شاخص‌ترین تاسیسات مذهبی و اجتماعی دوره ساسانیان است. تخت سلیمان در سال ۱۳۸۲ در فهرست میراث جهانی ثبت شده است.

کلیساهای ارامنه

مجموعه کلیساهای ارامنه شامل سه کلیسای مهم آذربایجان غربی و شرقی است که در سال ۱۳۸۷ در فهرست میراث جهانی ثبت شده‌اند. قره کلیسا (کلیسای سیاه) در ۲۰ کیلومتری شهر چالدران قرار گرفته که بنای اولیه آن مربوط به اوایل دوران مسیحیت و مقبره تادئوس است و کلیسای سن ‌استپانوس در ۱۶ کیلومتری شهر جلفا و در روستای متروکه‌ای به‌نام دره‌شام قرار دارد و قدمت آن به قرن دهم تا دوازدهم میلادی باز می‌گردد.

درباره باغ موزه مینیاتوری تهران چه می‌دانید؟

بازار تبریز

بازار تاریخی تبریز مهم‌ترین و بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده جهان است که در این باغ موزه با همه جزئیات می‌توانید آن‌را ببینید. بازار تبریز در سال ۱۳۸۹ در فهرست میراث جهانی ثبت شده است.

گنبد قابوس

گنبد قابوس بلندترین برج آجری جهان مربوط به سده چهارم هجری است که در شهر گنبدکاووس و در استان گلستان قرار دارد. این بنا در سی و ششمین همایش یونسکو در زمره میراث جهانی ثبت شده است.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید