پلیس از پارک‌های خوب و مهیج در شرق تهران است، با ما همراه باشید تا بدانیم چگونه به پارک پلیس تهران دسترسی پیدا کنیم.

چگونه به پارک پلیس تهران دسترسی پیدا کنیم؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: پارک‌ها نقش مهمی را در تلطیف هوای پایتخت ایفا می‌کنند. این فضاهای سبز شهری فرصتی را فراهم می‌آورند تا شهروندان بتوانند به‌دور از هیاهوی شهری و آلودگی هوا، ساعاتی را در آرامش سپری کنند. یکی از بوستان‌های مهم شرق تهران، پارک پلیس نام دارد. ویژگی‌ها و امکانات پارک پلیس، آن را به مقصدی محبوب در محدوده شرق پایتخت تبدیل کرده‌اند.

درباره پارک پلیس یا باغ اناری در تهران

پارک پلیس که با نام بوستان پلیس نیز شهرت دارد، از جاذبه های گردشگری تهران به شمار می‌رود. این پارک در قطعه زمینی موسوم به باغ مجید آباد (باغ اناری)، واقع در شمال شرق پایتخت به مساحت ۵۱۶۶۶۳ مترمربع احداث شده است. فضای بوستان توسط خیابانی به دو قطعه تقسیم می‌شود که قطعه شمالی حدود ۲۷ هکتار و قطعه جنوبی حدود ۲۴ هکتار است و ارتباط بین این دو بخش توسط یک پل عابرپیاده برقرار می‌شود.

پارک پلیس توسط ﺧﻴﺎبانی به دو بخش ﺗﻘﺴﻴﻢ شده است. بخش اول در گذشته به‌خاطر داشتن درختان انار ﺑﺴﻴﺎﺭ، به باغ اناری معروف بود.

چگونه به پارک پلیس تهران دسترسی پیدا کنیم؟

به‌دلایل مختلف نظیر تراکم درختان و عدم کنترل مناسب، عدم محصورﻳﺖ باغ، وﻳﮋگی‌های مهاجرپذیری و بافت نیمه‌صنعتی و کارگاهی منطقه‌ ۴، اﻳﻦ باغ به مکانی ﺑﺴﻴﺎر مستعد برای ورود افراد خلافکار تبدیل شده بود. مسئله‌ای که نگرانی از وجود ﭼﻨﻴﻦ مکانی در اﻳﻦ ناﺣﻴﻪ را تشدﻳد می‌کرد، عبور تعداد ﻛﺜﻴﺮی از دانش‌آموزان از اﻳﻦ باغ و مواجهه‌ آن‌ها با آثار خلاف در ﻣﺴﻴﺮ رفت ﻳﺎ برگشت از مدرسه بود.

بخش دوم ﻧﻴﺰ سابق بر اﻳﻦ، ﺑﻴﺎبان بود که در بخش شمالی خود در نهایت با جنگل‌های لوﻳزان هم‌جوار می‌شد. همه‌ اﻳﻦ معضلات ذکر شده مسئوﻟﻴﻦ را به‌سمت ﻳافتن راه‌حلی مناسب جهت مقابله با ناامنی اﻳﻦ مکان سوق داد تا این‌که در سال ۱۳۸۲ در هفته‌ پلیس اﻳﻦ مکان به پارک فعلی با نام پارک پلیس تبدﻳل شد. بدین ترتیب تا حد ﺑﺴﻴﺎﺭ بالاﻳﻰ ناامنی سابق کم‌رنگ شد؛ به‌طوری که پارک در وﺿﻌﻴﺖ فعلی به‌صورت فعال در خدمت اﻳﻦ ناﺣﻴﻪ و به‌خصوص سه شهرک مسکونی با نام‌های اﻣﻴﺪ، پارس و فرﻫﻨﮕﻴﺎن قرار گرفته است. البته نکته‌ جالب توجه نام پارک است که در اﻳﺠﺎد اﻣﻨﻴﺖ بی‌تاﺛﻴﺮ نیست؛ زیرا فکر را به اﻳﻦ سوق می‌دهد که امکان استقرار یک پاﻳﮕﺎه ﻧﻴﺮوی پلیس در اﻳﻦ پارک وجود دارد؛ در حالی که اﻳﻦ نام‌گذاری به دﻟﻴﻞ افتتاح اﻳﻦ پارک در هفته‌ پلیس است.

چگونه به پارک پلیس تهران دسترسی پیدا کنیم؟

ویژگی‌ها و امکانات جذاب پارک پلیس

از ویژگی‌های شاخص این پارک نقشه‌ فوق‌العاده آن است. طراحی چمن‌کاری و سنگ‌فرش این بوستان، با الهام از باغ‌های ایرانی انجام شده و معابر طولی و عرضی عمود برهم هستند، همچنین استخرهای زاویه‌دار با راه‌آب‌های مستقیم، مناظر زیبایی را به وجود آورده‎‌ است. اکثر محورهای پارک، منظم هستند و تنها معابر فرعی به صورت نامنظم دیده می‌شوند.

همچنین اﻳﻦ پارک دارای ورودی شاخصی است که طرح آن از معماری دوره ساسانی الهام گرفته شده است. تقارن، ویژگی دیگر این ورودی‌ست. ورودی اصلی این پارک، در بخش جنوبی پارک واقع شده است که برای دیدن آن باید از اتوبان شهید زین‌الدین وارد بوستان شوید.

شاخص‌ترین بخش پارک، موزه گرافیک، عمارتی قاجاری متعلق به ارباب هرمز است که در دو طبقه و در بخش شمالی قرار دارد.. این موزه به عنوان اولین موزه گرافیکی آسیا در سال ۱۳۷۷ تاسیس شد و دارای گنجینه‌ای از آثار ارزشمند است.

این بنا یک تالار مجلل دارد که سرستون‌های زیبا و سقف گچ‌بری شده با طرح‌های چشم‌نواز هنر ایرانی از ویژگی‌های آن است. تزئینات چوبی و گچ‌بری‌های رنگ شده در طبقه‌ دوم این عمارت به همراه اتاق‌های مجلل با معماری قاجاری جلوه‌ی ویژه‌ای به این بنای تاریخی زرتشتی بخشیده است.

چگونه به پارک پلیس تهران دسترسی پیدا کنیم؟

در طبقه اول این عمارت حوض‌خانه قرار دارد و اتاق‌های اطراف آن در حال حاضر کاربری اداری دارند. طبقه دوم دارای ۴ اتاق در سمت شرق و ۴ اتاق در سمت غرب است و تالار اصلی شاه نشین نیز در میان آنها قرار دارد. عمارت تاریخی ارباب هرمز در تاریخ ۱۶ اسفند ۱۳۸۴ به شماره ۱۴۶۱۰، در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

امکانات

  • سرویس بهداشتی
  • نیمکت
  • آبخوری
  • زمین بازی کودکان
  • میز پینگ‌پنگ
  • نیروی انتظامی
  • بوفه
  • آلاچیق
  • زمین فوتبال
  • وسایل ورزش همگانی
  • مسجد
  • پارکینگ
  • نگهبانی
  • آمفی تئاتر | در برخی ایام سال به خصوص نیمه شعبان، برنامه های ویژه‌ای در این امفی تئاتر برگزار ‌می‌شود.

دسترسی راحت به پارک پلیس تهران

پارک پلیس در خیابان توحید تهرانپارس قرار دارد. برای دسترسی با مترو می‌توانید با استفاده از خط شماره دو (فرهنگسرا-صادقیه) خود را به ایستگاه‌های شهید باقری یا تهرانپارس برسانید و از آنجا با تاکسی به فلکه چهارم تهرانپارس بروید. ورودی پارک در فلکه چهارم تهرانپارس، در خیابان توحید قرار دارد. همچنین خط ۳۹۹ شهرک شهید بهشتی-ترمینال علم و صنعت شما را به ایستگاه اتوبوس پارک پلیس می‌رساند.

چگونه به پارک پلیس تهران دسترسی پیدا کنیم؟

خط ۲ مترو: می‌توانید در ایستگاه تهرانپارس یا شهید باقری از مترو پیاده شوید و از آنجا با تاکسی‌هایی که به فلکه چهارم تهرانپارس می‌آیند، خود را به پارک برسانید.

خودرو شخصی: اگر وسیله نقلیه دارید از طریق اتوبان باقری و چهارراه استقلال به راحتی می‌توانید به آنجا بروید.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید