۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
کد خبر: 55423317

ایران مال از بزرگ‌ترین مجموعه‌های تجاری، فرهنگی و اجتماعی کشور است، از این رو با ما همراه باشید و درباره چند جاذبه دیدنی در ایران مال بدانید.

چند جاذبه دیدنی در ایران مال

سلام نو _ سرویس گردشگری: هرچند ایران مال از جامع‌ترین و بزرگ‌ترین مراکز خرید تهران به شمار می‌آید، تنها یک مرکز تجاری و خرید نیست. این بازار دارای جاذبه‌ها و بخش‌های دیدنی است که با الهام گرفتن از معماری بناهای سنتی و اصیل ایرانی طراحی و ساخته شده‌اند و حس و حال گذشته را در مکانی مدرن ایجاد می‌کنند. پیشنهاد می‌دهیم به هر قصدی که به ایران مال رفتید، حتماً از جاذبه‌های این بازار نیز دیدن کنید.

جاذبه‌های تماشایی و جالب ایران مال

مسجد جامع ایران مال

مسجد ایران مال با معماری زیبا و چشم‌نواز و تزیینات کاشی‌کاری و گچ‌بری خود، علاوه بر محل عبادت، یکی از دیدنی‌های بی‌نظیر بازار بزرگ است که در طراحی آن از مسجدالنبی الهام گرفته شده است. طرح گنبد مسجد با الهام از گنبد حافظیه شیراز ساخته شده و متشکل از پنج گنبد است. طرح‌های کاشی‌کاری و گچ‌بری نیز از چهار رنگ فیروزه‌ای، لاجوردی، سفید و آجری تشکیل شده است. علاوه بر این مسجد، ۴۰ نمازخانه در فضاهای مختلف ایران مال وجود دارد.

باغ ایرانی یا باغ ماهان ایران مال

شاید جالب باشد که بدانید ایران مال باغ ایرانی نیز دارد.

چند جاذبه دیدنی در ایران مال

در این مجموعه می‌توانید در باغ ایرانی قدم بزنید و از تماشای گیاهان و صدای آب لذت ببرید. این باغ با الهام گرفتن از طرح و الگوی باغ‌های ایرانی مانند باغ شازده ماهان کرمان و به‌صورت باغ تخت و پلکانی ایجاد شده است. این باغ دو ورودی با نمای شیشه‌ای دارد و محوطه شمالی ایران‌مال را به دریاچه و آب‌نمای موزیکال در ضلع جنوب وصل می‌کند.

در باغ ایرانی ایران مال و در طبقات مختلف آن رستوران وجود دارد که بعد از باغ‌گردی امکان استراحت و صرف غذا را فراهم کرده است. جالب است بدانید پوشش سقف این مکان غشایی و به‌گونه‌ای است که در عین کنترل تابش اشعه‌های خورشید، برای رشد گیاهان و فضای سبز مناسب است و از لحاظ ظاهری، نمای زیبایی به این مکان داده است. فضای باغ ایرانی امکان برگزاری مراسم‌های مختلف را فراهم کرده است.

باغ دیدار ایران مال

باغ دیدار، همان طور که از نامش پیدا است مکانی برای گفت‌وگو است. این باغ در کنار بازار سنتی قرار دارد و ارتفاع آن ۱۴ متر است. سقف باغ نیز شیشه‌ای است و با درختان پالم کالیفرنیا مشجر شده است.

چند جاذبه دیدنی در ایران مال

در باغ دیدار نماهای آجری را خواهید دید که یادآور معماری مناطق کویری و مرکزی ایران مثل کاشان و یزد است. پل شیشه‌ای روی آب، سکوی شیشه‌ای و آبشار پلکانی از دیدنی‌های این باغ است.

دیدنی‌های جذاب در ایران مال

بازار سنتی ایران مال (تیمچه حاج علی اکبر)

بازار سنتی ایران مال که در طبقه دوم آن واقع شده است از معماری کاملا سنتی بهره گرفته و مشابه بازارهای سنتی و قدیمی شیراز، تبریز و اصفهان ساخته شده است.

تیمچه علی اکبر یا بازار سنتی ایران مال در قسمت غربی بازار قرار دارد و شامل تالار آینه شربت خانه، حجره ها و چهارسو است.

نکته جالب این بازار فنجان آرزوهایی است که در ورودی بازار قرار دارد و می توانید سکه ای درون آن بیندازید و آرزو کنید.

انواع صنایع دستی و محصولات شهرهای مختلف ایران را می توانید در این بازار تهیه کنید و از فضای دلنشین و نوستالژی آن هم نهایت لذت را ببرید.

بازار سنتی چهار سرا دارد که هرکدام مخصوص محصولات و صنایع خاصی هستند.

چند جاذبه دیدنی در ایران مال

سرای فیروزه: این سرا که به تالار هنر و صنعت ایرانی مشهور است به خرید ظروف میناکاری، خاتم کاری و سفال اختصاص داده شده است.

سرای زمرد: تالاری برای خرید و تماشای فرش های دستباف و ایرانی است.

سرای عقیق: تالاری برای خرید و تماشای عتیقه جات است.

سرای الماس: برای خرید سوغات هرکدام از شهرهای ایران به این تالار سر بزنید.

تالار آیینه ایران مال

تالار آینه بازار سنتی ایران مال یکی از دیدنی ترین بخش های این مجموعه است. در طراحی و اجرای این تالار از تالار آینه مجلس شورای ملی سابق الگوبرداری شده است. این مکان زیبا و تماشایی که با فرشی از هنر دست هنرمندان نیشابور مزین شده برای پذیرایی از مهمانان مخصوص تدارک دیده شده است.

شربت خانه ایران مال

یکی از بخش هایی که به طور کامل فرهنگ و هنر ایرانی را نمایش می دهد شربت خانه بازار سنتی است. شربت خانه محلی برای نوشیدن انواع عرقیات گیاهی کاشان و بازار قدیم تهران است و از فضا گرفته تا نام مجموعه حال و هوای ایرانی دارد.

چند جاذبه دیدنی در ایران مال

کاشی کاری با رنگ ها و طرح های دیدنی و خیره کننده و گچ بری ظریف آن فرهنگ و هنر اصیل ایرانی را به رخ می کشد. نوشیدن انواع شربت ها و نوشیدنی های گوارا و با کیفیت خستگی یک پیاده روی و گردش طولانی مدت را از تنتان بیرون می آورد.

کتابخانه جندی شاپور (باغ کتاب ایران مال)

‌اگر اهل مطالعه هستید باید بدانید که یکی از مکان هایی که حتما باید به آن سربزنید کتابخانه جندی شاپور ایران مال است. این کتابخانه بزرگ به سبک معماری اروپایی ساخته شده اما در گوشه و کنار آن نشانه هایی از فرهنگ و هنر ایرانی هم به چشم می خورد.

کتابخانه ایران مال مشابه کتابخانه هایی است که تنها در فیلم ها مشاهده کرده اید.

می توانید در این قطب فرهنگی بازار بزرگ ساعت ها بنشینید و به مطالعه کتاب های مورد علاقه تان بپردازید و همچنین در کافه مجموعه قهوه ای نوش جان کنید.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید