اگر در فکر فرار از گرمای کشنده تابستان هستید با ما همراه شوید تا ییلاق‌های خنک و جذاب اطراف تهران را بهتر بشناسید.

۵ ییلاق تهران برای فرار از گرمای تابستان

سلام نو _ سرویس گردشگری: تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که سفرهای یک روزه تا چه اندازه می توانند باعث آرامش شما شوند؟ تصور کنید که در روزهای گرم تابستانی آخر هفته خود را خارج از شهر و دور از گرما و شلوغی سپری کنید، همین سفر کوتاه به شما کمک می کند که هفته پیش روی خود را با انرژی بیشتر شروع کنید.

اگر در فکر چنین چیزی هستید با ما همراه شوید و ۵ مورد از بهترین روستاهای ییلاقی اطراف تهران را بشناسید. این روستاهای خنک و خوش آب و هوا در اطراف تهران قرار دارند و هر کدام می‌توانند باب میل و سلیقه گروهی خاص باشند.

لواسان؛ ییلاقی در شرق تهران

لواسان که در اصطلاح عامیانه به آن لواسون‌ گفته می‌شود؛ دره‌ای ییلاقی و خوش آب‌وهوا است که در دامنه‌های جنوبی کوه‌های البرز جای گرفته است و از جاهای دیدنی تهران محسوب می‌شود. لواسان نزدیک‌ترین منطقه ییلاقی به تهران است که در شمال شرق آن قرار دارد.

لواسان درّه‌ای است ییلاقی و خوش آب و هوا در دامنه‌های جنوبی کوه‌های البرز که به خاطر داشتن چشم‌اندازهای بکر و زیبا از رودخانه جاجرود و دریاچهٔ زیبای دارک زون لواسان شهرت یافته‌است. طبیعت سرسبز لواسان از دامنه‌های شمالی این شهر آغاز می‌شود و تا ساحل دریاچه سد لتیان ادامه دارد. در چشم‌اندازهای این منطقه می‌توان طبیعت را در چهار فصل سال به زیبایی هرچه بیشتر تماشا کرد.

۵ ییلاق تهران برای فرار از گرمای تابستان

شهر لواسان در ۱۱ کیلومتری شمال شرق تهران قرار دارد و به عنوان نزدیک‌ترین منطقهٔ خوش آب و هوا و ییلاقی شهر تهران به‌شمار می‌آید. فاصله لواسان تا اتوبان بابایی تهران حدود ۷ کیلومتر می‌باشد که در کمتر از ۳۰ دقیقه می‌توان به آن دسترسی داشت. همچنین این باغشهر از طریق جاده لشگرک، به آسانی به اتوبان ارتش و شمیران دسترسی دارد و این شهر نیز به تکه ای از بهشت معروف است.

در ر شهر لواسان سه امامزاده بنام‌های امامزاده عبدالله و امامزاده فضلعلی و امامزاده پیرعطا به ترتیب در محله‌های جائیچ (جاج)، ناران و سبو بزرگ شهر مدفون هستند. متولیان امامزاده‌های لواسان اغلب افراد بومی هستند. هر محله شهر لواسان حداقل یک مسجد و چند حسینیه و تکیه دارد. حسینیه علی پروین در منزل شخصی اش واقع در محله شورکاب لواسان احداث گردیده‌است.

آدرس: ۱۱ کیلومتری شمال شرق تهران

طالقان؛ ییلاق تاریخی و قدیمی

طالقان یکی از مناطق ییلاقی و معروف تهران است که با داشتن هوای خنک و دل‌پذیر در روزهای آخر هفته میزبان بسیاری از تهرانی‌ها و اهالی پایتخت است. این منطقه جاذبه‌های تاریخی و طبیعی فراوانی دارد و برای سفر یک‌روزه در کنار خانواده و دوستان بسیار مناسب است.

۵ ییلاق تهران برای فرار از گرمای تابستان

شهر طالقان به لحاظ قرار گرفتن در رشته کوه‌های البرز مرکزی، دارای آب و هوای کوهستانی و ییلاقی است. به همین دلیل دارای جمعیت فصلی بوده و در بهار و تابستان جمعیت شناور آن به بیش از ۴۰۰۰۰۰ هزار نفر می‌رسد. این در حالیست که جمعیت ثابت شهر طالقان حدود ۲۸۰۰۰ نفر است. طبق آمار سال ۱۳۹۰ طالقان دارای جمعیت ثابت ۲۷ هزار نفر بوده‌است.

منزل آیت‌الله طالقانی در گلیرد و یادمان درویش عبدالمجید طالقانی در مهران از آثار دیدنی و تاریخی و فرهنگی طالقان به‌شمار می‌آیند.

از دیگر آثار و بناهای تاریخی طالقان - مصون مانده از آسیب‌های طبیعی - می‌توان به برخی قلعه‌ها، امامزاده‌ها، مقابر، حمام‌ها و آسیاب‌های آبی اشاره کرد.

آدرس: ۱۲۰ کیلومتری شمال غربی تهران

اوشان و فشم؛ خنک و همیشه نزدیک

فشم که به نام‌های اوشون-فشم و اوشان-فشم-میگون نیز شناخته می‌شود، یکی از بهترین ییلاقات تهران است. فشم دارای جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و امکانات تفریحی و رفاهی متعددی است و از این‌ رو، بسیار مورد توجه گردشگران است.

از جاهای دیدنی‌ فشم می‌توان آبشارهای لالون، لارمحله، آبشارهای یخی آبنیک و هملون نام برد. رودخانه فشم، دشت جانستون، دره آهنگرک، تنگه هملون یا دره هملون به‌همراه غار اسبول و باغ‌های سرسبز میوه‌های خوش‌طعم نیز بخش دیگری از زیبایی‌های فشم را تشکیل می‌دهند. کوه‌های اطراف نیز مقصدی عالی برای کوهنوردان و صخره‌نوردان است.

۵ ییلاق تهران برای فرار از گرمای تابستان

منطقه‌ی کوهستانی و خنک اوشان، در زبان عامیانه معروف به اوشون، از شهرهای شمیرانات واقع در شمال شرق استان تهران است. اوشان بیشتر با نام اوشان فشم شناخته میشود. اوشان دارای طبیعتی دلربا و درختان فراوان گیلاس، آلبالو و گردو است و رودخانه جاجرود و رود آهار از آن عبور می‌کنند. اوشان از جمله مناطق خوش آب و هوای نزدیک پایتخت است که مسافران می‌توانند برای رفع خستگی و نفس تازه کردن به این شهر رفته تا لذت بودن در دامان طبیعت را تجربه کنند.

آدرس: ۵۰ کیلومتری تهران

کن و سولقان؛ متفاوت و قدیمی

کن و سولقان نام دو روستای ییلاقی است که در شمال غربی تهران قرار دارد. این منطقه ییلاقی طبیعتی سرسبز، خوش‌ آب‌وهوا و دیدنی‌های متعددی دارد. امامزاده داوود یکی از جاذبه‌های معروف دره کن است. باغ‌های پر میوه نیز چشم‌انداز زیبایی به این دره بخشیده است. در مسیر جاده کن سولقان، کافه‌ها، رستوران‌ها و قهوه‌خانه‌های زیادی به چشم می خورد.

۵ ییلاق تهران برای فرار از گرمای تابستان

روستاگردی در کن نیز صفای خاصی دارد. روستای سنگان یکی از محله‌های ییلاقی محله کن به شمار می‌رود و برای کوهپیمایی مناسب است. در نزدیکی این روستا آبشار رندان وجود دارد که در زمستان یخ می‌زند و منظره تماشایی را به وجود می‌آورد. سولقان، وردیج، واریش، کشار، کیگا نیز از دیگر روستاهای کن است.

مسیرهای دسترسی به کن و سولقان

مسیر اول:

بهترین مسیر از سمت اتوبان همت است. باید وارد بزرگراه آبشناسان شوید و به‌سمت بلوار کوهسار برانید. انتهای بلوار شروع مسیر سولقان است.

مسیر دوم:

از انتهای اتوبان یادگار امام به‌سمت فرحزاد بروید و پس از ۱۵ کیلومتر به «تپه سلام» برسید. گنبد امامزاده داوود را که دیدید همین راه را تا انتها ادامه دهید.

آهار و شکراب؛ خنک حتی در تابستان

روستای آهار یکی دیگر از ییلاقات تهران محسوب می‌شود که رفتن به آن در هر فصل و زمانی دلچسب و خاطره‌انگیز است. در فصل بهار و اوایل آن آهار به‌همراه باغ‌های گیلاس و آلبالو به یک تابلوی نقاشی زیبا می‌ماند و در فصل پاییز مهمانی چشم‌نوازی از رنگ‌ها در آن برپا می‌شود. آبشار فصلی چهل پله یکی از دیدنی‌های آهار است که در دامنه کوه قلعه دختر آهار قرار دارد.

۵ ییلاق تهران برای فرار از گرمای تابستان

مسیر آهار به شکراب، یکی از زیباترین مسیرهای طبیعت‌گردی است.

روستای شکرآب نیز یکی دیگر از مکان‌های ییلاقی اطراف تهران است که بعد از آهار واقع شده است. مسیر آهار به شکراب یکی از رویایی‌ترین مسیرهای طبیعت‌گردی در فصل پاییز است که دو ساعت به‌طول می‌انجامد و در میان طبیعت‌دوستان محبوبیت دارد. روستای شکرآب باغستانی باصفا و خوش آب‌وهوا است که در گذشته مورد توجه و شکارگاه و ییلاق حاکمان به شمار می‌رفته است. آبشار شکراب از جمله دیدنی‌های این روستا است.

آدرس آهار: شهرستان شمیران، رودبار قصران، ۲۳ کیلومتری شمال غرب گلندوک (مشاهده روی نقشه)

آدرس شکراب: ۱۳ کیلومتری فشم (مشاهده روی نقشه)

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید