ایران کشوری است با کویرهای جذاب، جادویی و چشم‌ربا که در فصل‌های مختلف میزبان گردشگران خواهند بود. امروز نگاهی به بهترین کویرهای ایران داریم.

بهترین کویرهای ایران+ مسیر دسترسی

سلام نو - سرویس گردشگری: کویرگردی یکی از سفر هایی است که مخاطبان و علاقمندان بسیاری دارد و اگر بخواهیم با نگاهی ظریف و دقیق به سفرهای کویری و بیابان گردی بپردازیم، زیبایی های کویر کمی از جذابیت های تابستان و بهار ندارد. پاییز و زمستان از بهترین فصل های سفر به کویراند، چرا که دیگر گرمای آزار دهنده تابستان وجود ندارد و می توانید هوایی دلچسب را در کویر تجربه کرده و به تماشای آسمان صاف و پرستاره بیابان، به دور از هیاهوی شهر بنشینید.

کویرهای ایران در استان‌های مرکزی واقع شده‌اند و برای بازدید از آن‌ها باید سفری طولانی اما لذت‌بخش داشته باشید. برای اینکه بتوانید از میان بهترین کویرهای ایران یکی را برای سفر جدید خود انتخاب کنید، در ادامه به معرفی محبوب‌ترین کویرها از دیدگاه گردشگران ایرانی و خارجی می‌پردازیم.

کویر جذابیت های بسیاری دارد، از رودهای شور گرفته تا دریاچه های نمک، گیاهان کویری و پرندگان خاص و کمیاب کویر، همگی از جاذبه هایی هستند که تنها در کویر فرصت دیدار از آنها را خواهید داشت.

کویر مرنجاب، نزدیک پایتخت و دلپذیر

یکی از شناخته شده ترین کویرهای ایران که البته از زیبایی های خاصی هم برخوردار است، کویر مرنجاب است. کویر مرنجاب یکی از جاذبه های گردشگری استان اصفهان است و در شمال شهرستان آران و بیدگل از توابع کاشان قرار دارد. کویر مرنجاب از شمال به «دریاچه نمک مسیله» در آران و بیدگل، ازغرب به بیابان مسیله و کویر آب شیرین، از شرق به بیابان پشت ریگ و پارک ملی کویر و از جنوب به بیابان بند ریگ و تپه‌های ماسه‌ای روان می‌رسد.

نام مرنجاب از کاروان‌سرا و قناتی تاریخی در این منطقه متعلق به دوران صفویه گرفته شده است. کویر مرنجاب از بهترین گزینه‌های کویرنوردی برای گردشگران و علاقه‌مندان به بیابان‌گردی به شمار می‌رود و در واقع یکی از قطب‌های اصلی کویر گردی ایران است. گرچه کویر مرنجاب بسیار بکر و زیبا است، اما گروه‌های مختلف تازه کار و همین طور کویرنوردان مجرب، در طول سال از این کویر دیدن می‌کنند.

پیاده‌روی در میان تپه‌های شنی بلند و محصور میان جنگل‌های تاغ و دریاچه نمک، از جذابیت‌های برجسته کویر مرنجاب به شمار می‌رود. لفظ دریاچه در محیط کویر با تصور ما از این کلمه متفاوت است. دریاچه‌های کویری محوطه‌های فراخ و گود در کویرها هستند که به‌جای آب، نمک سراسر آن‌ها را می‌پوشاند. با این وجود در بعضی از سال‌ها بارش مناسب باران باعث تجمع آب تا چند سانتی‌متر در دریاچه‌های کویری می‌شود.

بهترین کویرهای ایران+ مسیر دسترسی

کویر مصر، زیبا و پر قصه

کویر مصر در فاصله ۵۵ کیلومتری منطقه خور و بیابانک اصفهان، ۴۵ کیلومتری شهر جندق و در استان مصر واقع شده و یکی از مقاصد اصلی کویرنوردان از سراسر ایران است.

این کویر زیبا توسط رشته‌ کوه‌های سلسله جبال فلات ایران از سمت جنوب غربی و شرقی و همچنین از سمت غرب، محصور شده است.

داستان نام‌گذاری این روستا به سال‌های پیش باز می‌گردد، زمانی که چوپانی به نام یوسف برای دسترسی به آب‌های زیرزمینی، چاهی در این منطقه حفر می‌کند، اما پس از مدتی سطح آب‌های زیرزمینی کاهش پیدا کرده و امکان دسترسی به آب وجود ندارد.

بهترین کویرهای ایران+ مسیر دسترسی

به‌همین‌دلیل نیز یوسف با استفاده از دستگاه‌هایی اقدام به عمیق‌تر کردن چاه می‌کند و از آن زمان به بعد، اهالی روستای همجوار، به این روستا، روستای چاه دراز می‌گفتند. اما یوسف و دیگر اهالی این نام را دوست نداشتند و به پیشنهاد یوسف و به روایت حضرت یوسف و چاه، نام این روستا را مصر گذاشتند.

رمل‌های ماسه‌ای زیبا، دسترسی آسان به روستای مصر و فراهم آمدن امکانات گردشگری فراوان، باعث شده تا مصر به عنوان یکی از بهترین کویرهای ایران مقصد بسیاری از گردشگران باشد. بنابراین شغل بسیاری از مردم روستای مصر در فصل‌هایی از سال، اسکان و ارائه خدمات به گردشگران است و در دیگر فصول سال به کشاورزی و دامداری می‌پردازند. از جمله محصولات این منطقه می‌توان به گندم و زعفران اشاره کرد. از جمله حیواناتی که روستای مصر پرورش داده می‌شوند می‌توان به شتر، بز و بوقلمون اشاره کرد.

کویر حاج علی قلی دامغان؛ قاب‌های گرم و جذاب

اگر نام این مکان را نشنیده باشید، حتما تصویری از آن را دیده اید. این کویر زیبا در استان سمنان و در جنوب شهر دامغان قرار دارد. در این کویر یک رودخانه نیز قرار دارد که از بخش شمال شرقی آن وارد کویر می شود و دره ای به عمق کیلومتر در داخل کویر ایجاد کرده است.

بهترین کویرهای ایران+ مسیر دسترسی

اگر در موسم باران های فصلی به این بیابان سفر کنید، شش ضلعی هایی زیبا در سراسر سطح دریاچه نمک خواهید دید که با اینکه از نظم خاصی برخوردار نیستند، اما زیبایی بسیار خاصی را به وجود آورده اند. کویر حاج علی قلی دامغان دارای تپه هایی شنی، دریاچه نمک و همچنین حوزه های باتلاقی بسیاری است که منظره هایی زیبا برای علاقمندان به کویر و طبیعت به وجود آورده است. بهترین مسیر دسترسی شما به این کویر زیبا عبور از روستای خورزان است.

کویر ورزنه؛ کویری چهار فصل

کویر ورزنه یکی از جاهای دیدنی ورزنه و از جاذبه‌های گردشگری طبیعی استان اصفهان است که فاصله چندانی با تهران ندارد. این منطقه گردشگری دارای بزرگ‌ترین سایت تفریحی کویر در ایران است که به تازگی بخش‌هایی از آن مثل موتورهای چهارچرخ یک نفره و دو نفره، زیپ لاین، سافاری، شتر سواری، رستوران، شربت خانه، کمپینگ و پاراگلایدر افتتاح شده‌اند.

کویر گردی، یکی از لذت‌بخش‌ترین فعالیت‌های گردشگری در ایران است. کشور ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی منحصربه‌فرد به «سرزمین چهار فصل» شهرت دارد و کویرها در کنار جنگل‌ها، آبشارها، دریاها، چشمه‌ها و دریاچه‌ها از زیباترین جلوه‌های طبیعت در ایران هستند. با شروع فصل سرما، مناطقی مانند کویرها که در طول فصل تابستان با گرمای سخت و طاقت‌فرسا، غیر قابل بازدید هستند، تبدیل به جاذبه‌هایی پرطرفدار و دلچسب می‌شوند که هر سال، میزبان هزاران گردشگر ایرانی و خارجی هستند.

بهترین کویرهای ایران+ مسیر دسترسی

کویر ورزنه مکانی مناسب برای کویرنوردی و راه رفتن روی ماسه‌های داغ، تفریح در بزرگ‌ترین سایت تفریحی کویر ایران، بازدید از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی شهر گردشگری ورزنه و تالاب بین‌المللی گاوخونی و همچنین تماشای پوشش گیاهی و جانوری بی‌نظیر کویری به شمار می‌آید. در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات جامعی از کویر ورزنه را در اختیار شما قرار دهیم.

کویر ریگ زرین؛ کویر بی‌نظیر یزد

این کویر زیبا در نزدیکی های استان یزد، و در شمال بافق است. مغستان یا ریگ زرین یکی از بیابان های معروف و البته زیبای کشور است که به دو نیمه شمالی و جنوبی تقسیم می شود. البته این تقسیم بندی به دلیل وجود ارتفاعات خاصی است که در کویر وجود دارد.

بهترین کویرهای ایران+ مسیر دسترسی

شن های روان و نرم کویر ریگ زرین تجربه ای یادگار و ماندنی در ذهن شما به جای می گذارد و در قسمت شمالی این کویر ارتفاعات حاجی آباد زرین قرار دارد که با انواع گنبد های نمکی پوشیده شده است. اگر به دنبال یک مقصد کویری زیبا و خاص می گردید، پیشنهاد ما به شما سفر به این منطقه است.

کویر ریگ جن؛ جادوی شن‌های روان

شاید نام این کویر را به ندرت شنیده باشید و اگر حتی به نقشه های جغرافیایی نیز مراجعه کنید، اثری از آن پیدا نکنید. کویر ریگ جن یکی از صعب البور ترین کویرهای کشور است و هیچ علائمی از حیات در آن دیده نمی شود. این کویر زیبا و البته خاص در جنوب شرق گرمسار قرار گرفته است و فاقد هرگونه آب و آبادی است.

بهترین کویرهای ایران+ مسیر دسترسی

مردم محلی و بومی منطقه از آن به نام سرزمینی نفرین شده یاد می کنند و حتی در گذشته هم هیچ کاروانی از این منطقه عبور نمی کرده است. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که تنها جایی که از این کویر نام برده شده است، سفر نامه دو کویر شناس اروپایی است که وجود کویر ریگ جن را اعلام کرده اند. مردم محلی می گویند هرکس که به این کویر رفته، دیگر بازنگشته است و آن را مثلث برمودای ایران می دانند!

ایران به عنوان کشوری چهار فصل دارای جاذبه های بسیاری است که فرصت مناسبی برای دیدار در فصل های مختلف سال را دارد. زیبایی های کشورمان تنها محدود به فصل های گرم مانند تابستان و بهار نیست و همیشه می توانیدمناطقی را در کشور پیدا کنید که دارای زیبایی های بسیاری برای سفر هستند.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید