۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۹
کد خبر: 55421774

موزه گرافیک ایران دیدنی و جذاب است از این رو با ما همراه باشید و نکاتی درباره موزه گرافیک ایران بدانید.

نکاتی درباره موزه گرافیک ایران

سلام نو _ سرویس گردشگری: موزه گرافیک ایران، اولین موزه طراحی گرافیک در آسیا است و شامل گنجینه‌ای ارزشمند از تاریخ گرافیک ایران می‌شود. این موزه سالانه میزبان گالری‌های متعددی از آثار هنری هنرمندان گرافیست ایرانی و خارجی است.

چند نکته مهم درباره موزه گرافیک

موزه گرافیک ایران یکی از موزه‌ های شهر تهران و اولین موزه طراحی گرافیک آسیا است. این موزه در عمارت ارباب هرمز در منطقه تهرانپارس واقع است. در گنجینه این موزه هر آنچه که به عنوان تاریخ طراحی گرافیک ایران شناخته می ‌شود، نگهداری می‌ شود. از زمان تأسیس انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران، در سال ۱۳۷۷ هجری شمسی ایجاد موزه طراحی گرافیک ایران به عنوان یکی از اهداف بلند مدت انجمن در دستور کار قرار گرفت.

به همین منظور، کمیته موزه با هدف گرد آوری، حفظ و نمایش آنچه به عنوان تاریخ طراحی گرافیک ایران شناخته می ‌شود با هدف تأسیس موزه گرافیک در اردیبهشت ۱۳۷۹ آغاز به کار نمود. این کمیته با سر پرستی مجید بلوچ شروع به فعالیت نمود.

نکاتی درباره موزه گرافیک ایران

از برنامه‌ های نخستین این کمیته این بود که اطلاعیه‌ های خود برای جستجو و کشف تاریخ گمشده گرافیک ایران را هدف قرار داد و از همه مشتاقانی که در حافظهٔ خود خاطره‌ای از گرافیک دهه ‌های گذشتهٔ ایران را حفظ کرده‌اند، طلب یاری نمود تا نشانی آثار قدیمی مرتبط با گرافیک در ایران را به دست آورد و شخصیت ‌های گمنام این عرصه در سال ‌های آغازین آن را کشف کند.

پس از مدتی که به ساختار سازی کلی و نوشتن اساس نامه و آیین ‌نامه گذاشته شد بالاخره کار کمیته در سه بخش اساسی شروع شد: مصاحبه با اساتید و دریافت آثار، مرمت و نگهداری، پژوهش و بانک الکترونیک. بعد از فرا خوان همکاری بیش از ۶۰ الی ۷۰ تن از اساتید آثار خود و دیگران را که در نزد خود نگهداشته بودند به کمیته اهدا کردند. آثار گنجینهٔ موزه گرافیک ایران در تابستان ۱۳۹۰ از ۶۰۰۰ اثر گذشته است.

در این گنجینه بیش از ۳۵۰۰ پوستر تعداد زیادی آرت ورک و اعلان ‌هایِ تک ‌رنگ قدیمی، بسته ‌بندی ‌های سال‌ های دور، کتاب، کاتالوگ، مجلات هنری، عنوان‌ بندی، نشانه، عکس و فیلم و ابزار و وسایل کار هنرمندان در آرشیو کمیته موزه نگهداری می ‌شود.

نکاتی درباره موزه گرافیک ایران

مرکز و بانک اطلاعات گرافیک آماده کمک به دانشجویان و پژوهش گرانی است که مشغول به تحقیق در مورد بخشی از تاریخ گرافیک ایران هستند. همکاری ‌های لازم با برگزار کنندگان چند نمایشگاه گرافیک از دیگر فعالیت‌ های کمیته موزه تاکنون بوده است.

با گذشت زمان و جمع‌ آوری آثار، کمیته موزه به برپایی نمایشگاه‌ های ادواری به منظور نشان دادن بخشی از تاریخ گرافیک ایران پرداخت. اولین مجموعه آثار در سال ۱۳۸۸ با عنوان گنجینه بی ‌مکان در هفته گرافیک همان سال در خانه هنرمندان برپا شد. در ۲۸ دی ماه ۱۳۹۳ شمسی با مساعدت سازمان زیبا سازی شهر تهران و هیئت مدیره دوره ششم انجمن صنفی طراحان گرافیک توانست اولین موزه طراحی گرافیک آسیا را در بنای ارباب هرمز که از دوران قاجار بازمانده است، تأسیس کند. هم‌ زمان با افتتاح موزه و به مناسبت بازگشایی آن، کتابی از آثار گنجینهٔ موزه گرافیک ایران به چاپ رسید.

موزه گرافیک ایران، مکانی برای نگهداری و نمایش گنجینه‌ ای ارزشمند از تاریخ گرافیک ایران است. این موزه به منظور اطلاع ‌رسانی در زمینه تاریخ گرافیک ایران و تحولات معاصر طراحی گرافیک در ایران احداث شده است.

نکاتی درباره موزه گرافیک ایران

آرت ورک، بروشور، بسته ‌بندی، پوستر، تبلیغات، تصویرسازی، طرح روی جلد، کارت و تقویم و نشانه مجموعه‌ های مختلف این موزه هستند.

از اهداف تا بازدید موزه گرافیک ایران

موزه گرافیک ایران در دو حوزه پژوهشی و نمایشگاهی فعالیت دارد. سالانه در این موزه نمایشگاه‌ های متعددی از آثار گرافیکی هنرمندان ایرانی و خارجی برگزار می‌ شود. اهداف موزه گرافیک ایران به شرح زیر اعلام شده است:

  • ایجاد بستری برای فعالیت‌ های آموزشی و تعامل در زمینه طراحی گرافیک
  • ایجاد مرجعی معتبر برای تحقیق و پژوهش در زمینه طراحی گرافیک ایران
  • ارتقاء سطح دانش عمومی در حوزه طراحی گرافیک
  • ایجاد ارتباطات بین‌ المللی بر پایه طراحی گرافیک

بازدید از موزه گرافیک ایران و عمارت ارباب هرمز از روزهای یکشنبه تا پنجشنبه در نیمه اول سال از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۸ و در نیمه دوم سال از ساعت ۹ تا ۱۷ امکان‌پذیر است.

عمارت ارباب هرمز در بزرگراه شهید بابایی، خیابان استخر، بلوار استقلال، خیابان توحید، محوطه شمالی پارک پلیس قرار دارد.

برای دسترسی به عمارت ارباب هرمز می‌توانید از اتوبوس‌های مسیر پایانه علم و صنعت-شهرک فرهنگیان و پایانه علم و صنعت-خیابان استقلال استفاده کنید و در ایستگاه پارک پلیس پیاده شوید.

نکاتی درباره موزه گرافیک ایران

بعد از پنج دقیقه پیاده‌روی در پارک پلیس، به عمارت ارباب هرمز می‌رسید. همچنین می‌توانید با استفاده از خط دو مترو (صادقیه-فرهنگسرا) به ایستگاه تهرانپارس بروید و از خیابان حجربن عدی به‌سمت شمال تا پارک پلیس را با تاکسی یا اتوبوس‌ طی کنید. اگر قصد سفر با وسیله نقلیه شخصی را دارید، می‌توانید از بزرگراه شهید باقری شمال به بلوار استقلال و عمارت ارباب هرمز بروید.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید