۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۳
کد خبر: 55421530

درکه از زیباترین جاذبه‌های گردشگری تهران به حساب می‌آید، از این رو با ما همراه باشید تا بدانیم درکه کجا قرار دارد.

درکه کجا قرار دارد؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: تهران شاید در نگاه اول شهری آلوده و پر از ساختمان های بلند و سیمانی به نظر برسد؛ اما در نقاط مختلف این شهر مکان های تفریحی وجود دارد که برای لحظاتی نشاط و طراوت را به زندگی باز می گردانند. یکی از این مکان های محبوب برای گردش، پیاده روی و کوه نوردی، درکه است. این تفرجگاه قدیمی در غربی ترین کوهپایه شمال تهران واقع شده است و یکی از ییلاقات قدیمی و زیبای شمیرانات محسوب می شود. این مکان دیدنی به خاطر طبیعت زیبا، آب و هوای دلپذیر، کوچه باغ های باصفا، آلوهای ترش و شیرین، آب انار و رستوران های سنتی خود مشهور شده است.

آشنایی با درکه و ویژگی‌های آن

دره کوهستانی درکه دارای قدمتی معادل با ۸۰۰ سال است که تقریبا به قرن پنجم هجری قمری مربوط می‌شود. مقبره امام‌زاده سید محمد والی که از نسل امام سجاد (ع) است، در همین محله قرار دارد و گفته می‌شود تمامی سادات این منطقه از نوادگان این امام‌زاده هستند.

درکه کجا قرار دارد؟

وجود هاون‌های سنگی تراش‌خورده و تنورهای سنگی که در گذشته توسط ساکنان این منطقه پیدا شده و هم‌اکنون هم در این امامزاده موجود است، حکایت از قدمت این منطقه ییلاقی زیبا دارد. شغل بیشتر افراد ساکن در ییلاق درکه، باغبانی و کشاورزی است؛ اما برخی از آن‌ها مداح اهل بیت هم هستند. از بناهای قدیمی که از آن زمان تاکنون باقی مانده است، می‌توان به چند آب انبار و یک حمام اشاره کرد.

گفته می‌شود نام درکه از دو کلمه «دَرِ» مخفف دره و «که» نشانه تصغیر گرفته شده که به معنای دره کوچک است؛ البته روایات مختلفی برای نام‌گذاری این مکان وجود دارد، به عنوان مثال یکی دیگر از روایات موجود آن است که در قدیم افراد محلی برای عبور از این منطقه در برف از نوعی کفش خاص به نام درگ استفاده می‌کردند که بعدها به درک تغییر نام پیدا کرد.

دره کوهستانی درکه از ویژگی‌های بسیار خاص و منحصر به فردی برخوردار است که آن را از سایر مناطق ییلاقی متمایز می‌کند. مرتفع‌ترین قسمت درکه را می‌توان قله شاه نشین معرفی کرد که ۳۸۰۰ متر ارتفاع دارد.

درکه کجا قرار دارد؟

بارندگی سالانه در این منطقه به طور میانگین ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلی‌متر بوده و متوسط دمای آن به ۱۶ درجه سانتی‌گراد می‌رسد؛ یعنی در بیشتر مواقع سال، هوای خنکی دارد. ییلاق درکه از ۲۱ نوع گیاه محلی که منحصرا در این منطقه رشد می‌کند، برخوردار است؛ بنابراین گیاهان دارویی مختلفی دارد. جالب است بدانید که آب ناشی از باران در این منطقه وارد رودخانه درکه شده و برای آبیاری باغات، اراضی و جبران کمبود آب تهران مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی دیگر از ویژگی‌های این دره کوهستانی زیبا را می‌توان مسیر کوه نوردی آن برشمرد که لذت سفر به آن را دوچندان می‌کند.

برای رفتن به درکه، همراه داشتن برخی از وسایل ضروری است:

  • کوله
  • فلاسک آب گرم
  • آب آشامیدنی
  • لباس مناسب فصل
  • زیرانداز
  • کفش مناسب کوهنوردی
  • کیت کمک‌های اولیه
  • کلاه
  • عصا (باتون کوهنوردی)
  • تنقلات، انواع خشکبار و اقلام خوراکی سبک

محل قرارگیری درکه و دسترسی به آن

آدرس: تهران، بزرگراه شهید چمران، خیابان یمن، خیابان رشید الدین فضل الله، خیابان داوودیان، درکه

برای رسیدن به درکه دو راه در پیش دارید. هم می توانید با ماشین شخصی خود به این منطقه بروید و هم می توانید از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید.

درکه کجا قرار دارد؟

وسایل نقلیه عمومی

نزدیکترین ایستگاه مترو به درکه، ایستگاه میدان تجریش در انتهای خط یک (خط قرمز تجریش-کهریزک) است. پس از پیاده شدن از این ایستگاه، با تاکسی، اتوبوس یا مینی بوس می توانید خود را به درکه برسانید.

همچنین می توانید از خط ۴ اتوبوس های تندروی بی آر تی (ترمینال جنوب-پایانه پارک وی) یا خط ۱ اتوبوس های تندرو (راه آهن- تجریش) استفاده کنید. در ایستگاه پارک وی پیاده شده و به سمت نمایشگاه بین المللی حرکت کنید. در کنار پمپ بنزین ولنجک (کنار نمایشگاه بین المللی) تاکسی هایی برای رسیدن به درکه هست که می توانید از آن ها استفاده کنید.

با خودروی شخصی

با خوردوی شخصی نیز سه راه برای رفتن به درکه در پیش دارید؛ در راه اول می توانید با استفاده از خیابان ولیعصر یا خیابان شریعتی خود را به میدان تجریش برسانید و از آنجا راه خیابان درکه را در پبش بگیرید. البته این مسیر در اکثر اوقات پرترافیک است و چندان پیشنهاد نمی شود.

درکه کجا قرار دارد؟

راه دوم از طریق اتوبان چمران است. مسیر این اتوبان را به سمت شمال تهران طی کنید، در انتهای اتوبان در پارک وی دور زده و در مسیر برگشت، رو به جنوب تهران از طریق مسیر کناری پمپ بنزین ولنجک راهی ولنجک شوید. پس از رسیدن به میدان دانشجو، مسیر خیابان درکه را در پیش بگیرید تا به درکه برسید.

مسیر دیگر نیز از طریق بزرگراه یادگار امام است، در انتهای این بزرگراه وارد خیابان اوین شوید و از آنجا خود را به درکه برسانید.

*نکته

نکته مهمی که برای بردن ماشین شخصی باید در نظر داشته باشید این است که جای پارک در این منطقه بسیار سخت گیر می آید، بنابراین یا ساعات اولیه به سوی درکه حرکت کنید یا از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید