تهران موزه‌های متنوع بسیاری دارد و موزه‌های علمی آن تماشایی‌تر هستند، با ما همراه باشید و درباره چند موزه علمی تهران که باید دید بیشتر بدانید.

چند موزه علمی تهران که باید دید!

سلام نو _ سرویس گردشگری: موزه‌گردی در تهران لذت‌بخش و جالب است، به طور ویژه اگر موزه‌های انتخاب در حوزه علم آثاری را به نمایش گذاشته باشند به همین دلیل در ادامه به تعدادی از موزه‌های علمی تهران می‌پردازیم.

موزه‌های علمی و مهیج تهران

نمایشگاه هوایی

همواره پرواز برای انسان‌ها یک تجربه شگفت انگیز بوده و قرن‌ها برای رسیدن به آن تلاش شده است. یک نمایشگاه هوایی در شهر تهران قرار دارد که بازدید از آن می‌تواند برای دانش‌آموزان گزینه مناسبی باشد. در این نمایشگاه می‌توانید هواپیماهای قدیمی مسافربری و هواشناسی را که حالا دیگر از رده خارج شده‌اند مشاهده نمایید. قدیمی‌ترین هواپیما در این مجموعه، در دهه ۷۰ میلادی از رده خارج شده است. همچنین هواپیمای شخصی اشرف پهلوی در این نمایشگاه مشاهده می‌گردد. لازم به ذکر است که این مجموعه تنها نمایشگاه هوایی در خاورمیانه می‌باشد.

آدرس: تهران، کیلومتر ۴ جاده کرج، روبروی پارک ارم

موزه صنعت برق

موزه صنعت برق در خیابان پیروزی شهر تهران قرار دارد. محل موزه مربوط به یکی از اولین نیروگاه‌های برق ایران بوده که امروزه تبدیل به موزه شده است.

چند موزه علمی تهران که باید دید!

در این سایت ۴۵۰۰ متری می‌توانید نخستین مولد برقی که توسط ناصرالدین شاه وارد ایران شد، اشیاء و اسناد قدیمی مربوط به برق در ایران، اولین لامپ هایی که به ایران وارد شدند و... را مشاهده کنید. در سالن دیداری و شنیداری موزه یک فیلم مستند از اولین باری که لامپ‌های الکتریکی در شهر تهران روشن شدند نمایش داده می‌شود. به طور کلی در این موزه سیر ورود و تکامل نیروگاه‌های برق و خط توزیع آن را برای دانش آموزان توضیح می‌دهند.

آدرس: تهران، میدان شهدا، خیابان پیروزی، خیابان شهید افروز

موزه‌های خاص و منحصر به فرد علمی در تهران

رصدخانه زعفرانیه

نخستین مرکز نجوم که در ایران تاسیس شد، رصدخانه زعفرانیه است. این رصدخانه برای رده سنی کودکان و نوجوانان با مسئولیت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ساخته شد. افرادی که مبتدی هستند می‌توانند در این مرکز نجوم به فراگیری نجوم آماتور بپردازند. اولین افلاک نما یا آسمان نمای ایران هم در این رصدخانه ساخته شده و برای کودکان و نوجوانان بسیار جذاب می‌باشد.

چند موزه علمی تهران که باید دید!

علاوه بر مواردی که نام بردیم نمایشگاهی از عکس‌های نجومی و ماکت‌های سیاره‌ها و ستاره‌ها در این مرکز در معرض دید عموم قرار دارد.

آدرس: تهران، خیابان ولی‌عصر، خیابان فلاحی، خیابان بهار، خیابان یکتا، پارک زعفرانیه

موزه ارتباطات

نخستین موزه پستی ایران در سال ۱۳۱۱ با الگوبرداری از موزه های اروپایی شکل گرفت. این موزه در بخشی از ساختمان وزارتخانه پست و تلگراف (تلگرافخانه) برپا شد که در ضلع جنوبی میدان توپخانه پیشین و دقیقا رو به روی عمارت شهرداری قرار داشت. این موزه تا سال ۱۳۴۹ برقرار بود تا اینکه ساختمان تلگرافخانه ویران شد.

آنچه امروزه به عنوان موزه پست می شناسیم، اداره پست منطقه باغ ملی در قدیم است که کلنگ آن در سال ۱۳۰۷ خورشیدی در زمان وزرای قدیم پست‌، صوراسرافیل و نظام‌الدین حکمت‌ بر زمین زده شد. این ساختمان را به جای قراول‌خانه‌های پیشین، در بخش جنوبی میدان مشق ساختند. این بنا در سال ۱۳۱۳ خورشیدی افتتاح شد و ساخت آن ۵۳۶۰۰۰ تومان هزینه در بر داشت.

این موزه در یکی از قدیمی ترین و زیباترین عمارت های دولتی برپا شده است. این بنا دو طبقه دارد و سالن ها و غرفه های متعددی را در آن می بینید.

چند موزه علمی تهران که باید دید!

غرفه هایی که مملو از آثار و اشیای تاریخی جذاب هستند؛ تلفن‌ های هندلی یا نخستین، نمونه‌ هایی از کهن‌ ترین نوشت‌ افزارها و ابزارهای فرستادن بسته‌ های پستی و چاپاری، تلگرام‌ های مورس، تمبرها و از کبوتر نامه‌ بر تا ماهواره همه و همه را می توانید در این موزه ببینید.

موزه علوم و فناوری ایران یک موسسه پژوهشی است که زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فعالیت می کند و در ساختمان کتابخانه ملی سابق و در خیابان سی تیر قرار دارد. این مجموعه جذاب به شکل امروزی که می بینیم در مهر ماه سال ۱۳۹۱ فعالیت خود را آغاز کرد، اما اولین گالری موزه به طور رسمی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۹ آغاز کرده است.

موزه از چند گالری مختلف تشکیل شده که هر کدام گویای پیشرفت و توسعه شاخه خاصی از علم در طول تاریخ هستند. شما می توانید در این موزه با دستاوردهای علمی بومی مثل نحوه کار قنات ها، آسبادها و آسیاب ها آشنا شوید.

چند موزه علمی تهران که باید دید!

همچنین می توانید در بخش گالری نجومی با ابزارآلات اندازه گیری زمان دقیق روز و شب، رصد آسمان آشنایی پیدا کنید و در گالری ابزارهای جراحی کهن، ابزارهای جراحی را ببینید و در مورد کاربری آن ها اطلاعات جالبی به دست آورید. پس از گذر از این ۳ گالری شما وارد دنیای علوم نوین خواهید شد و با انواع ابزارهای ارتباطی مثل تلفن و رادیو و دستگاه های مورس تا ابزارهای آزمایشات الکتریسیته آشنایی پیدا خواهید کرد. در آخرین گالری موزه، شما وارد دنیای فیزیک خواهید شد تا با ابزارهای تعاملی مرتبط با انواع نیروها آشنا شوید. موزه علوم و فنون یک گالری دیگر به نام گالری هسته ای نیز دارد که در آن می توانید با تئوری ها و مسائل مربوط به انرژی هسته ای آشنا شوید؛ اما اکنون این گالری فعالیت نمی کند و امکان بازدید از آن وجود ندارد.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید