تهران‌گردی با بازدید از جاذبه‌های علمی آن متفاوت خواهد بود، از این رو پیشنهاد می‌کنیم بهترین جاذبه‌های علمی تهران را از دست ندهید.

بهترین جاذبه‌های علمی تهران را از دست ندهید!

سلام نو _ سرویس گردشگری: جاذبه‌های علمی تهران شامل چندین موزه در زمینه‌های علمی و تاریخی مختلف می‌باشند. این موزه‌ها می‌توانند سفرهای علمی کوتاهی برای دانش آموزان باشند و انگیزه جدیدی برای انتخاب شغل یا رشته تحصیلی در آن‌ها ایجاد کنند. علاوه بر این موزه‌های علمی در کشورمان همچون گنجینه ارزشمند هستند که روند رشد و تکامل علوم با موضوع خاص را نشان می‌دهند. معمولا در موزه‌های علمی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین دانشمندان و یا اندیشمندان نام برده می‌شود. تعدادی از بهترین جاذبه‌های علمی تهران را در ادامه بشناسید.

جاذبه‌های دیدنی و علمی تهران

موزه پست و تلفن باغ ملی

موزه پست و تلفن در یک ساختمان قدیمی و زیبا جنب سر در باغ ملی قرار دارد. در این موزه ابزار و وسایلی که برای ایجاد ارتباط در ایران استفاده می‌شدند، در معرض دید عموم قرار دارند. از جمله نامه‌های کوچکی که به پای کبوتران نامه رسان بسته می‌شدند، درشکه‌ها و کالسکه هایی که بسته‌های مهم را حمل می‌کردند، اولین موتور سیکلت‌ها و کامیون‌هایی که برای اداره پست ایران کار می‌کردند، انواع تمبر، انواع پاکت‌هایی که در سال‌های اولیه تاسیس اداره پست به کار می‌رفتند.

بهترین جاذبه‌های علمی تهران را از دست ندهید!

دستگاه تلگراف، الفبای مورس (الفبای ارسال و دریافت تلگراف)، اولین صندوق‌های پستی که در تهران نصب شدند و... در موزه پست و تلفن باغ ملی نگهداری می‌شوند.

آدرس: تهران، خیابان سپه (امام)، جنب سر در باغ ملی

موزه ملی علوم و فناوری

علاقه‌مندان به حوزه‌های متنوع علمی می‌توانند از موزه علوم و فناوری دیدن کنند. این موزه در سال ۱۳۸۹ با یک افتتاح شد و سپس بخش‌های دیگر نیز به ان افزوده شد. این موزه با داشتن چند گالری در زمینه‌های علمی مختلف موجب آشنایی بازدیدکنندگان با دنیای علم و فناوری می‌شود.

بخش‌های این موزه از این قرار است:

  • گالری ابزار جراحی کهن: در این بخش با بازسازی و نمایش برخی از ابزارهای جراحی مربوط به قرن چهارم هجری قمری و کاربرد آن‌ها در طب قدیم، سطح پیشرفت جراحی را در دوره اسلامی نشان می‌دهد.

بهترین جاذبه‌های علمی تهران را از دست ندهید!

  • گالری مورس تا موبایل: با استفاده از آثار قدیمی این حوزه و ترکیب یک اینفوگرافیک و خط زمان وقایع اتفاق افتاده در جهان و ایران به‌صورت ۳۶۰ درجه دورتادور گالری روی دیوار، سیر تحول ارتباطات در زندگی بشر نمایش داده شده است. تلگراف با کد مورس، تلفن‌های قدیمی و گرامافون، رادیوهای لامپی، تله تایپ‌ها، رایانه شخصی و گوشی‌های همراه زینت‌بخش این گالری هستند.
  • گالری نور: در این گالری به معرفی نور و ماهیت آن پرداخته و دانشمندان مهم ایرانی و غربی در این حوزه معرفی شده‌اند. همچنین برخی از فناوری‌های مهم این حوزه به نمایش گذاشته شده است. دوربین قدیمی به‌عنوان نمادی از اتاق تاریک ابن هیثم، بازی نور (ترکیب رنگ‌ها)، دیسک بنهام، قرص نیوتن، اشکال لیساژور، پلاریزور، پدیده فوتوالکتریک، میز قطعات اپتیکی، اصل فرما، هولوگرام، آینه‌های بی‌نهایت، ساختار چشم و عیوب انکساری آن است از دیدنی‌های این بخش هستند. همچنین در این گالری یک بازی برای معرفی کوررنگی طراحی شده است.
  • گالری مرکز علم: در این گالری مفاهیم و قوانین پایه علمی فیزیک در قالب دستگاه‌های تعاملی بیان می‌شود و می‌توانید با دستگاه‌های آن آزمایش کنید و نتیجه آن را ببیند.

بهترین جاذبه‌های علمی تهران را از دست ندهید!

  • گالری ابزار نجومی: در این گالری با به نمایش گذاشتن ابزارهای نجوم با این عرصه علمی آشنا می‌شوید. این ابزارها برپایه رساله‌ای از مؤیدالدین عرضی، از منجمان حاضر در رصدخانه مراغه، ساخته شده‌اند.

آدرس موزه علوم و فناوری: خیابان امام خمینی، خیابان سی تیر، بالاتر از موزه ایران باستان، ساختمان سابق کتابخانه ملی ایران

موزه‌های علمی و بهتر در تهران

موزه ملی پزشکی

موزه ملی پزشکی در خیابان کارگر شمالی قرار دارد. در سال ۱۳۸۰ به دعوت سازمان میراث فرهنگی و با همکاری دانشگاه تهران، موزه تخصصی علوم پزشکی را تاسیس نمودند. ساختمان موزه یک بنا قدیمی متعلق به دوران ناصری می‌باشد. گفته می‌شود که امیرکبیر از این ساختمان به عنوان کالسکه‌خانه استفاده می‌کرد. وقتی از محوطه حیاط وارد موزه شوید، اتاق‌های مختلفی را مشاهده خواهید کرد که به بخش‌های دیرینه انسان شناسی، مردم شناسی، دامپزشکی، چشم پزشکی، دندانپزشکی و... اختصاص دارند. ابزار طب مربوط ۱۰۰ تا ۱۲۰ سال پیش، نسخه‌های طبی قدیمی، اولین ابزار چشم پزشکی مدرن در ایران، اولین ابزار دندانپزشکی مدرن در ایران و... در معرض دید عموم قرار دارند.

آدرس: تهران، خیابان کارگر شمالی، پردیس شمالی دانشگاه تهران، درب ۲

بهترین جاذبه‌های علمی تهران را از دست ندهید!

موزه تماشاگه زمان

امروزه ساعت‌های مچی و دیواری به عنوان کالاهای لوکس استفاده می‌شوند و علاوه بر نشان دادن زمان، می‌توانند زینت بخش دستان شما یا دیوارهای خانه‌ها باشند. انواع ساعت‌های دیجیتال در بانک‌ها و اداره‌ها دیگر جای ساعت‌های مکانیکی و اصطلاحا کوکی را گرفته‌اند. اگر به ساعت‌های قدیمی و آنتیک علاقه دارید می‌توانید از موزه تماشاگه زمان در تهران دیدن کنید. موزه در باغی متعلق به دوران قاجار تاسیس شده البته ساختمان آن متعلق به دوران پهلوی است. در این موزه انواع ساعت‌های باستانی مانند ساعت آبی، ساعت شنی، ساعت شمعی، ساعت روغنی، ساعت آفتابی به علاوه ساعت‌های آنتیک دیواری، ساعت‌های رومیزی دکوری، ساعت‌های جیبی و... نگهداری می‌شوند. همچنین چند ساعت مچی و جیبی متعلق به اشخاص مشهور در این مجموعه وجود دارند.

آدرس: تهران، خیابان ولی‌عصر، ابتدای خیابان فلاحی، نبش چهارراه پرزین بغدادی، پلاک ۱۲

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید