۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۸
کد خبر: 55419514

تهران پر از موزه‌های جذاب و تماشایی است، از این رو با ما همراه باشید و درباره دو موزه خاص و دیدنی در تهران بیشتر بدانید.

دو موزه خاص و دیدنی در تهران

سلام نو _ سرویس گردشگری: موزه‌گردی و بازدید از موزه‌ها ممکن است تفریح و سرگرمی افراد بسیاری باشد. خوشبختانه در شهر تهران موزه‌های متعدد با موضوعات متنوعی وجود که از جاهای دیدنی تهران محسوب می‌شوند.

موزه عروسک های ملل و موزه عروسک و فرهنگ ایران؛ شگفت‌انگیز و دیدنی

موزه عروسک‌های ملل و موزه عروسک و فرهنگ ایران، گنجینه‌ای است پر از عشق که عروسک‌های دست‌ساز ایرانی و بیش از ۲۵۰۰ سفیر فرهنگی از حدود ۸۴ کشور جهان را به نمایش گذاشته است. این موزه رنگارنگ علاوه بر کودکان این سرزمین، جستجوکنندگان فرهنگ جهانی و هویت ملی را نیز به خود می خواند تا گوشه‌ای از فرهنگ ملل مختلف را به آنها یادآور شود. در جای‌جای این خانه قدیمی سه طبقه، مجموعه‌ای غنی از عروسک‌های کمیاب با پوششی متنوع در گهواره‌هایی از زمان خوابیده‌اند، هرکدام هزاران قصه و روایت دارند و پوشاک و فرهنگ و آداب و رسوم سرزمین خود را به تصویر می کشند. همچنین در زیرزمین این مجموعه فرهنگی و هنری، اسباب‌بازی‌ها و سرگرمی‌های ملل جهان و فروشگاه عرضه کالاهای فرهنگی قرار دارد.

دو موزه خاص و دیدنی در تهران

بخش های مختلف موزه

طبقه اول: موزه عروسک های ملل

طبقه اول، موزه عروسک‌های ملل است که جایزه موزه‌داران برتر از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و جایزه موزه برتر از ایکوم را از آن خود کرده است. همه چیز اینجا رنگ و لعابی جهانی و تاریخی دارد. زیبارویان این موزه، از ۸۴ کشور جهان آمده‌اند تا قصه‌ها و افسانه‌های پنهان مانده از سرزمین خود را روایت کنند. مسافران این موزه عبارتند از:

  • عروسک‌های دست‌ساز پارچه‌ای، چوبی، چینی، رزین
  • عروسک‌های کارخانه‌ای و صنعتی
  • عروسک‌های نمایشی سایه، ماریونت (چند نخی)، دستکشی و انگشتی

اگر آشنایی با زوایای پیدا و پنهان فرهنگی، مرور اصالت‌ها و هویت‌های تاریخی، لمس و به حرکت درآوردن عروسک‌های خیمه شب بازی برای‌تان جذاب است کافیست سری به این طبقه بزنید. همچنین در برخی مواقع سال، راهنمایانی نیز شما را در این بازدید همراهی می‌کنند و با روایت کردن داستان عروسک‌ها، شما را به سفری شیرین می‌برند. همچنین ممکن است در زمان بازدید فیلمی هم برای شما پخش شود که در مورد عروسک‌ها و قصه‌های هر یک است.

دو موزه خاص و دیدنی در تهران

طبقه دوم: موزه عروسک و فرهنگ ایران

در طبقه دوم، موزه عروسک و فرهنگ ایران قرار دارد. این مجموعه با تلفیق شگفت‎‌انگیزی از ارزش‌های فرهنگی، نشان‌دهنده تبار و تیره‌های رنگارنگ، پوشاک، موسیقی، صنایع دستی، قصه‌ها و روایت های ایرانی است. ساکنین این سرزمین افسانه‌ای عبارتند از:

  • مجموعه عروسک‌های دست‌ساز
  • عروسک_مجسمه‌های مردم‌شناسی
  • عروسک‌های چوبی
  • عروسک‌هایی از نقش‌آفرینان و پدیدآورندگان ادبیات کودک

هر یک از عروسک_مجسمه‌های این موزه با رخساره‌ای از زنان محلی، نمایشگر باورها، آداب و رسوم، پوشاک و فرهنگ یکی از اقوام و اقلیم مختلف ایران است و به معرفی ارزش‌های ملی می‌پردازد. جالب که بدانید این مجسمه‌ها، از روی چهره واقعی زنان ایرانی ساخته شده‌اند.

زیرزمین: بخش اسباب بازی های ملل

زیرزمین این بنای فرهنگی، دنیای اسباب‌بازی‌های ملل است. جذاب‌ترین بخش موزه، ویژه کودکان، که علاوه بر سرگرمی‌ها و بازی‌های متنوع گروهی، به معرفی قصه‌ها و تاریخچه اسباب بازی‌ها می‌پردازد. همچنین این بخش با برگزاری تورهای بازی و تورهای کودک، کارگاه‌های متنوع ساخت عروسک و اسباب‌بازی، به هویت‌یابی کودکان و درک آنها از تفاوت‌های فرهنگی کمک می‌کند.

دو موزه خاص و دیدنی در تهران

موزه موسیقی ایران؛ جاذبه‌ای خاص در تهران

ردیف موسیقی سنتی یا کلاسیک ایرانی یکی از چند میراث معنوی ایران است که در سال ۱۳۸۸ توسط سازمان بین‌المللی یونسکو به ثبت رسید. به همین منظور در همان سال و با هدف حفظ میراث موسیقی ملی، معرفی آثار گذشتگان، پاسداشت بزرگان عرصه موسیقی و نمایش سازهای سنتی و بومی، موزه‌ای در خیابان مقصودبیک، حوالی خیابان تجریش برپا شد که موزه موسیقی ایران نام گرفت.

این موزه در دو بخش مجزا با به نمایش گذاشتن آلات موسیقی به معرفی موسیقی سنتی (کلاسیک) ایرانی و موسیقی نواحی ایران (موسیقی بومی و محلی) می پردازد. از دیگر بخش‌های موزه می توان به آرشیو بزرگ آثار ضبط شده، کارگاه ساخت ساز، گنجینه و نمایشگاه تجهیزات اشاره کرد. نکته جالب در مورد این موزه طراحی داخلی آن است؛ به محض ورود رگه‌های مسی رنگی را بر روی دیوارهای سفید داخل موزه خواهید دید که همگی یادآور سیم‌های سازهای زهی موسیقی هستند.

بخش های مختلف موزه

طبقه همکف

سالن سازهای نواحی ایران

در این سالن چند دسته از سازهای محلی ایران به نمایش درآمده‌اند:

دو موزه خاص و دیدنی در تهران

سازهای بادی یا هواصدا، شامل انواع نی‌ها، سرناها و سوتک‌ها

سازهای زهی شامل انواع “زه صداهای مضرابی” و “زه صداهای آرشه ای” مثل انواع دوتار، قیچک و …

سازهای خودصدا شامل سازهایی از نقاط مختلف ایران شامل زنگوله‌ها و …

ساز های کوبه‌ای شامل “پوست صداهای یک طرفه” ثل تنبک و “پوست صداهای دوطرفه” مثل دُهُل از اقصا نقاط ایران

طبقه اول

  • سالن سازهای سنتی یا کلاسیک ایران، سازهای ملی و فاخر

این سالن در طبقه اول موزه قرار دارد و در آن انواع آلات موسیقی سنتی ایرانی نظیر انواع تار، سه‌تار، سنتور، سازهای آرشه‌ای مانند کمانچه و ویلون و... به نمایش درآمده است. علاوه بر این سازها می‌توانید آلات موسیقی ساخته شده توسط استاد ابراهیم قنبری مهر و هم‌چنین سازهای اساتید بزرگ موسیقی سنتی مانند تارهای یحیی، سه تار میرزاعبدالله، سه‌تار ناصرالدین شاه و سنتور حسین ملک را تماشا کنید.

  • بخش گنجینه، نمایشگاه

این بخش به طور اختصاصی به آثار به جا مانده از بزرگان موسیقی ایرانی، وسایل شخصی و سردیس‌های ساخته شده از آنان اختصاص دارد. از جمله اشیای ارزشمندی که در این سالن خواهید دید.

دو موزه خاص و دیدنی در تهران

  • نمایشگاه تجهیزات تاریخ ضبط موسیقی

در این بخش دستگاه‌های ضبط موسیقی نظیر فنوگراف، انواع گرامافون‌های کوکی، برقی، باطری‌دار و قابل حمل و مخصوص اتومبیل، نوارهای مغناطیسی، نوارهای کاست، دستگاه‌های ضبط سیمی و... به نمایش درآمده‌اند. جالب است بدانید که بیشتر این دستگاه‌ها ساخت کمپانی‌های بزرگ و معروف آمریکایی و آلمانی هستند. هدف از تاسیس این بخش آشنایی با فرآیند پیشرفت صنعت ضبط صدا و موسیقی در دنیاست.

  • آرشیو صوتی، فرهنگ صوتی گلشن ابراهیمی

این مجموعه بزرگ دربردارنده بیش از ۴۲۰۰۰ ساعت آثار صوتی ضبط شده در قالب صفحه‌های موسیقی، نوارهای ریل، نوار کاست، CD و DVD و همچنین عکس‌های قدیمی هنرمندان بزرگ موسیقی است. این مجموعه بزرگ با آثار اهدایی از طرف مهندس محمدعلی گلشن ابراهیمی شکل گرفت و سپس افراد دیگری نظیر امیرحسین سلطان نیز آثاری را به این موزه اهدا کردند که دربردارنده آثار ضبط شده از سال ۱۲۸۴ خورشیدی تا امروز است.

آدرس: تهران، میدان تجریش، خیابان شهید ابراهیم دربندی (مقصودبیک سابق)، خیابان موزه، کوچه نیلوفر، پلاک ۹

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید