در پی افزایش قیمت در بسیاری از بخش های مرتبط با ساخت ویلا در مناطق مختلف کشور، میزان ساخت و ساز این بناها نیز با کاهش چشمگیری همراه بوده است.

ساخت ویلا

با توجه به افزایش زندگی آپارتمانی در شهرهای بزرگ، ساخت ویلا در برخی از مناطق و شهرهای خاص مثل شمال افزایش یافته است. خرید و فروش ساختمان های ویلایی در یک دهه اخیر رشد بالایی داشت که دلایل مختلفی دارد. در پی افزایش قیمت ها در بخش های مختلف مرتبط با ساخت این نوع از ساختمان ها، تعداد ساخت آن در بسیاری از شهرها و مناطق کاهش پیدا کرده است. در ادامه به بررسی بیشتر این موضوع خواهیم پرداخت.

بیشترین میزان ساخت ویلا در مناطق مختلف کشور

به خانه های مسکونی که از چهار جهت دارای نما بوده و سقف آنها به صورت شیروانی ساخته می شود، ویلا می گویند. بیشترین میزان ساخت ویلا در شهرها و مناطق خوش آب و هوا مثل شهرهای شمالی کشور صورت گرفته است. دلیل اصلی این ساخت و ساز در شمال کشور نیز آب و هوای مساعد این منطقه و سازگاری خانه های ویلایی با نوع آب و هوا می باشد. در یک دهه اخیر بسیاری از افراد با اهداف مختلفی مثل سرمایه گذاری و یا داشتن یک محل مناسب برای گذراندن تعطیلات اقدام به خرید یا ساخت ویلاهای زیادی در مناطق مختلف کشور کرده اند. با توجه به ساخت بیشترین تعداد ویلا در شمال کشور، خرید و فروش آن در این مناطق نیز بیشتر بوده است. به صورت کلی در بسیاری از شهرهای کشور مناطق خوش آب و هوا برای ساخت ویلا وجود دارند که مورد استقبال افراد قرار می گیرند.

افزایش قیمت مصالح و تاثیر آن روی ساخت ویلا

بالا بودن رشد تورم در کشور باعث افزایش قیمت در بسیاری از حوزه ها و بخش ها شده است. یکی از بخش های مهمی که افزایش قیمت نجومی آن به خوبی حس می شود، بخش مصالح ساختمانی است. این رشد قیمتی نیز به صورت مستقیم روی ساخت ویلا و ساختمان های مسکونی تاثیرگذار بوده است. شرکت های ساخت و ساز فعال در زمینه طراحی، ساخت و بازسازی ویلاها، باید هزینه های چند برابری را برای خرید مصالح پرداخت کنند. بالا رفتن قیمت مصالح ساختمانی نیز دلایل مختلفی دارد که به صورت زنجیره ای روی ساخت و ساز ساختمان ها و ویلاها تاثیرگذار است. از مهمترین دلایل افزایش قیمت مصالح ساختمانی می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • افزایش قیمت سوخت و در پی آن افزایش حمل و نقل مصالح
  • افزایش مصالح در نیمه اول سال با بالا رفتن میزان ساخت و ساز
  • تاثیر افزایش نرخ ارز و میل تولید کننده ها به صادرات مصالح
  • افزایش میزان تقاضا برای مصالح ساختمانی در پی طرح مسکن ملی
طراحی ویلا
طراحی ویلا

بالا رفتن قیمت مجوز و تاثیر آن روی ساخت و ساز ویلاها

یکی دیگر از مواردی که باعث کاهش ساخت ویلا در بسیاری از مناطق شده است، افزایش قیمت مجوز ساخت است. پروانه یا مجوز ساخت همان اجازه شهرداری برای ساختن یک بنای ساختمانی یا ویلا در یک منطقه می باشد. گرفتن این مجوز دارای مراحل مختلفی بوده و باید یک هزینه مشخص با توجه به شرایط منطقه و متراژ ساخت به شهرداری پرداخت شود. در سال های اخیر شاهد افزایش چند برابری این هزینه بوده ایم که باعث ایجاد اختلال در بسیاری از پروژه ها شده است. اهمیت گرفتن این مجوز دلایل قانونی و تسهیلاتی بالایی دارد که مهمترین آنها عبارتند از:

  • بهره مند شدن از تسهیلات بانکی
  • دریافت بیمه ساختمان و افراد مشغول در ساخت بنا
  • بهره مند شدن از تجربه های فنی و مهندسی
  • کسب اطمینان از ساخت قانونی ویلا
  • رعایت استانداردها و اصول شهرسازی در ساخت بنا

افزایش قیمت طراحی و معماری و تاثیر آن روی ساخت ویلاها

استفاده از مصالح ساختمانی مثل سیمان، آجر، آهن و...فقط بخشی از هزینه های ساخت ویلا به شمار می آید که در چارچوب اصلی بنا مورد استفاده قرار می گیرند. بخش مهمی از هزینه های ساخت در ویلاها مربوط به طراحی ویلا و اجرای دکوراسیون داخلی می باشد. انجام این کار در مرحله اول باید توسط افراد متخصص صورت گیرد. بعد از طراحی مناسب بنا، نوع مواد و مصالحی است که در دکوراسیون های داخلی استفاده می شود، اهمیت دارد. قیمت بسیاری از این مصالح مثل پارکت، سنگ های تزئینی طبیعی و مصنوعی، رنگ، گچ و...افزایش چند برابری داشته است. علاوه بر استفاده از مصالح با کیفیت در دکوراسیون های داخلی، اجرای درست آن نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. اجرا کنندگان و معماران فعال نیز متناسب با بالا رفتن قیمت در بخش های مختلف ساختمانی، هزینه اجرای کار را بالا برده اند. تمام این موارد باعث شده تا قیمت نهایی ساخت ویلاها افزایش چند برابری داشته باشد.

بالا رفتن قیمت فروش ویلا در مقابل شرایط اقتصادی نابسامان

تغییرات قیمت در بخش های مختلفی مثل مصالح ساختمانی، کارهای طراحی و معماری و همچنین هزینه کسب مجوز ساخت و ساز باعث افزایش چند برابری ساخت ویلا در مناطق مختلف کشور شده است. افزایش قیمت ها در بخش ساخت و ساز نیز مانند بسیاری از بخش های دیگر چند برابر درآمد و حقوق مردم در سال های اخیر است. چنین شرایطی باعث ایجاد تورم بالا در این بخش شده است. درصد تورم در تمام بخش های اصلی زندگی مردم مثل مسکن، خرد و خوراک، پوشاک و...وجود دارد که به صورت مستقیم روی توانایی خرید و سرمایه گذاری آنها در بخش ساخت و ساز تاثیرگذار است. تمام این موارد در کنار یکدیگر باعث شده  تا میزان تقاضا برای خرید ویلا کاهش یابد. با کاهش میزان تقاضا در خرید ویلا، تعداد ساخت این بناها نیز از سمت شرکت های ساخت و ساز کاهش یافته است که نشان دهنده رکود آن است.

بازسازی ویلا
بازسازی ویلا

گروه مهندسین آرکاورجاوند یکی از مراکز فعال در زمینه ساخت، طراحی و بازسازی ویلا می باشد. این مرکز در مدت یک دهه فعالیت گسترده ای که داشته، توانسته رضایت بسیاری از کارفرمایان را جلب کند. همکاری و همراهی گروه های مختلفی از مهندسین در تخصص های معماری و عمرانی باعث شده تا انجام کارهای ساخت و ساز با کیفیت بالا و با توجه به خواسته کارفرمایان صورت گیرد. یکی از بخش های فعالیت این مجموعه، کارهای مربوط به طراحی و ساخت بناهای ویلایی است. انجام کارهای مربوط به بازسازی، طراحی و ساخت بناهای ویلایی با همکاری گروه های متخصص در این مجموعه و به بهترین شکل ممکن صورت می‌گیرد. برای کسب اطلاعات بیشتر و استفاده از مشاوره متخصصان مجموعه می توان از طریق راههای ارتباطی با آنها در تماس بود.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید