رشد انفجاری بازار سرمایه زمانی اتفاق خواهد افتاد که بازارهای دیگر، به ثبات و آرامش نسبی برسند و سپس، بازار سرمایه پشت سر آنها حرکت کند.

پیش بینی بورس برای فردا دوشنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ / رشد انفجاری بورس آغاز شده است؟

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت‌نیوز، معاملات بورس روز جاری در حالی رقم خورد که شاخص کل بر خلاف جهت روز آخر هفته گذشته گام برداشت؛ بر همین اساس نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با افت ۱۱ هزار و ۸۱۸ واحدی که معادل ۰.۷۶ درصد این شاخص است روبه‌رو شد.

شاخص کل هم‌وزن همسو با شاخص کل رفتار کرد و با کاهش ۰.۹۵ درصدی به سطح ۴۸۰ هزار و ۹۴۱ واحدی رسید.

همچنین تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات امروز را ۶ میلیارد و ۹۰۰ میلیون و ارزش معاملات را سه هزار و ۹۵۲ میلیارد تومان نشان می‌دهد.

از سوی دیگر بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی حکایت از خروج سرمایه حقیقی‌ها از بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس امروز، خبر از خروج ۳۵۱ میلیارد تومانی پول از بورس می‌دهد.

پیش شرط رشد بازار سرمایه

بی ثباتی اقتصادی که در حال حاضر بر اقتصاد کشور حاکم است دو نتیجه را در خواهد داشت؛ ابتدا این‌که بازار به شدت تحت تاثیر اخبار عمل خواهد کرد. همچنین دوره‌های رکود طولانی و پس از آن رشدهای فزاینده دیگر نتیجه آن است.

رشد انفجاری بازار سرمایه نیز که برخی کارشناسان به آن اشاره می‌کنند یک پیش شرط دارد: زمانی این اتفاق خواهد افتاد که بازارهای دیگر، به ثبات و آرامش نسبی برسند و سپس، بازار سرمایه پشت سر آنها حرکت کند.

درواقع، از این جا به بعد، رشد بازار سرمایه در گرو مسائل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی است چراکه همه این مسائل با یکدیگر گره خورده اند.

در گذشته سهام هر صنعت به به طور مشخص‌تر هر شرکت، راه خودش را میرفت. به عنوان مثال پتروشیمی‌ها، خودرویی‌ها و… به صورت جداگانه عمل میکردند و هر گروه طبق ارزندگی خود، افت و خیز داشت.

در حال حاضر اما بازار سرمایه به صورت صفر و یکی عمل می‌کند؛ به طوری که همه با هم حرکت رو به بالا یا رو به پایینی دارند. این نشان دهنده آن است ارزندگی به سهام و شاخص‌ها بستگی ندارد بلکه ارزندگی به رفتار اجتماعی و سیاسی سهامداران بستگی دارد.

از این رو، با یک خبر منفی و مثبت، کل بازار ریزش پیدا میکند. به طور مثال؛ خبر مثبتی در صنعت خودرو باعث آغاز روند صعودی در کل گروه‌های بازار شد و همچنین انتشار اخبار منفی در همین زمینه و ماجرای دستورالعمل شورای رقابت در هفته‌های گذشته بازار را زمین‌گیر کرد. علت این موضوع را باید در رفتارهای سیاسی و اجتماعی سهامداران چون؛ واکنش به قیمت ارز، نرخ بهره و… جست و جو کرد.

پیش بینی بورس فردا

برای پیش بینی بازار دوشنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ باید به دقت رفتار قیمت دلار را مورد بررسی قرار داد. نرخ آزاد دلار در حالی در محدوده ۴۵ تا حتی ۴۶ هزار تومان در نوسان است که کارشناسان همواره از دلار به عنوان محرک اصلی بازار سرمایه یاد کرده‌اند.

این افزایش نرخ دلار در حالی است که آخر هفته پیشین وزارت خزانه داری آمریکا در تحریم‌های جدید شرکت‌های پتروشیمی و نفت را هدف قرار کرد. در آن سوی ماجرا ارزهای بلوکه شده در عراق در حال آزادسازی هستند که ممکن است تاثیر کاهشی بر نرخ این ارز داشته باشد.

با سردرگمی فعلی اهالی بازار سرمایه به نظر می‌رسد فاز انتظار بازار سرمایه تدوام یابد و جریان معاملات دوشنبه نیز کم حجم و با سنگینی وزنه طرف فروشندگان دنبال شود.

کد خبرنگار: ۱۳
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید