خرم‌آباد مملو از جاذبه‌های طبیعی دیدنی است از این رو با ما همراه باشید و درباره جاذبه‌های طبیعی و درخور توجه خرم‌آباد بیشتر بدانید.

جاذبه‌های طبیعی و درخور توجه خرم‌آباد

سلام نو _ سرویس گردشگری: خرم آباد شهری خرم و سرسبزاست، شهری که مرکز استان لرستان و بزرگترین شهر لر نشین کشور است، خرم آباد شهری است مرتفع و محصور بین کوه های زاگرس. این شهر زیبا و دلنشین با آثار تاریخی و کهن و آب و هوای مطبوع و دلپذیر خود یکی از مهم ترین مقاصد گردشگری در ایام نوروز و در فصل تابستان می باشد. در همین راستا به تعدادی از غارها و آبشارهای خرم‌آباد که از زیباترین جاذبه‌های طبیعی این دیار محسوب می‌شوند می‌پردازیم.

غارهای زیبا و درخور توجه خرم‌آباد

غار قمری

غار قمری که با نام اشکفت قمری نیز شناخته می‌شود، از جاهای دیدنی خرم آباد است و بالای کوه مشرف به گرداب سنگی قرار دارد. این اثر در تاریخ ۱۰ مهر ۱۳۸۰ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این غار شامل ۲ سالن که سالن اول ۳ متر لایه فرهنگی داشته و در هر مترمربع ۵۰۰ قطعه استخوان حیوانات مختلف کشف شده و سالن دوم که بسیار تاریک است. کف سالن دوم صخره‌ای‌است و سقف و بعضی قسمت‎ها شامل استلاگتیت و استلاگمیت است.

جاذبه‌های طبیعی و درخور توجه خرم‌آباد

بنا به گفته‌ی فرانک هول این غار محل سکونت انسان از ماه نوامبر تا مارس بوده است. دهانه غار رو به شرق و مشرف به گرداب سنگی است و سطح داخل دهانه آن بیش از ۲۰۰ متر است.

غار یافته

غار یافته یک غار تاریخی در مرکز استان لرستان و در نزدیکی شهر خرم ‌آباد است. این غار که از جاهای دیدنی خرم آباد به شمار می‌رود، دارای بقایایی از زندگی در عصر پارینه‌سنگی است و از همین روی اهمیت زیادی در مطالعات باستانشناسی خاور نزدیک و اروپا دارد. نخستین کاوش علمی در غار یافته در سال ۱۹۶۵ توسط باستان‌شناس آمریکایی، فرانک هول انجام گرفت. از سال ۱۳۸۴ خورشیدی نیز دوره جدیدی از کاوش‌های علمی از سوی هیئت مشترک ایران و بلژیک در این غار آغاز شده است.

غار کنجی

غار کنجی مربوط به دوران پیش از تاریخ ایران باستان است و از جاهای دیدنی خرم آباد در جنوب شرقی شهر محسوب می‌شود. این اثر در تاریخ ۱۰ مهر ۱۳۸۰ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.

جاذبه‌های طبیعی و درخور توجه خرم‌آباد

غار پاسنگر

غار پاسنگر از مکان های دیدنی خرم ‌آباد است و در نزدیکی محله‌ پشت بازار قرار دارد. با توجه به ساختار و قرائن آن می‌توان ادعا کرد این غار و مناطق اطراف کوه پشت بازار(سفیدکوه)، حدود ۳۰ هزار سال قبل تا کنون از محل‌های مورد سکونت بشر بوده است.

پناهگاه سنگی پاسنگر در حاشیه خرم آباد در سال ۱۹۶۵ توسط فرانک هل و فلنری کاوش شده و بقایای دو فرهنگ برادوستی و زرزی در آن شناسایی شده است. دو صدف کفه‌ای با اندازه‌های مختلف در این غار کشف شده است که یکی از آنها در موزه ملی ایران نگهداری می‌شود. هیچ اثری از دخالت انسان در شکل این صدف دیده نمی‌شود. البته در حین حفاری سوراخی بر آن ایجاد شده است. این صدف بزرگ که احتمالا مربوط به منطقه عمان است، به عنوان بشقاب استفاده می‌شده است.

غار دوشه

غار دوشه غاری با قدمت بیش از ۸ هزار سال است که از مکان های دیدنی استان لرستان به شمار می‌آید و ۱۱۰ نقش و نقاشی به وسیله انسان‌های اولیه بر روی آن کشیده شده ‌است.

جاذبه‌های طبیعی و درخور توجه خرم‌آباد

این غار در شهرستان کرشوراب در غرب استان واقع شده‌ است. وجود این غار نشان می‌دهد که سابقه دیوارنگاری در ایران به دوران نوسنگی و حدود ۴۵۰۰ سال پیش از میلاد بازمی‌گردد. غار دوشه یک اثر تاریخی و طبیعی است و جزء میراث ملی ایران در استان لرستان به شمار می‌آید.‏

غار گرارجنه

کوه گرارجنه که از جاهای دیدنی خرم آباد به حساب می‌آید، در دشت جنوبی دره خرم‌آباد وجود دارد که تعدادی غار کوچک در سمت شرقی آن پدید آمده‌اند و به نام همان کوه مشهورند.این غار بر یک صخره منفرد و کوچک موسوم به پاگر Pagar که ارتفاع آن از سطح زمین‌های اطراف حدود ۱۲۵ متر است. در شرق ارتفاع پناهگاه کوچک ارجنه قرار دارد. اخیراً دامنه باختری آن محل گورستان ماسور و دهات اطراف شده است.

آبشارهای خرم‌آباد؛ جاذبه‌های دیدنی و طبیعی

آبشار گریت

آبشار گریت یکی از زیباترین آبشارهای لرستان به حساب می‌آید که در دره‌ای خوش آب‌وهوا و در میان انبوه درختان جنگلی چون بلوط، زالزالک و مو قرار دارد.

جاذبه‌های طبیعی و درخور توجه خرم‌آباد

این آبشار در اثر عبور رودخانه ترس گریت از روی ناهمواری‌ها به طرف رودخانه سزار به وجود آمده و از سه آبشار کوچک و بزرگ تشکیل شده است که در فاصله دو کیلومتری از یکدیگر قرار گرفته‌اند.

آبشار اول و دوم گریت به‌صورت دو پله‌ای و آبشار سوم به صورت سه پله‌ای جریان دارند. متوسط ارتفاع این آبشارها به ۱۵ متر و عرض تاج آن‌ها به ۱۷ متر می‌رسد. آبشار سرکانه در مهرماه سال ۱۳۸۸ به‌عنوان هفتادوپنجمین اثر طبیعی ملی کشور در فهرست میراث طبیعی به ثبت رسید.

آبشار وارک

آبشار وارک در جنوب شرق خرم‌آباد و در غرب گردنه نوژیان در روستای وارک قرار دارد. این آبشار از نوع آبشارهای دوقلو یا دو طبقه محسوب می‌شود که فاصله طبقات آن ۱۵ کیلومتر است. ارتفاع آبشار وارک، ۵۷ متر است. این ارتفاع، شامل آبشار اصلی و پلکانی وارک می‌شود. در آبشارهای دیگر آن، آب با ارتفاع هفت و ۱۵ متر به سوی زمین جاری می‌شود. آنچه آبشار وارک را از دیگر آبشارها متمایز می‌کند، عرض زیاد تاج آن است که به بیشتر از ۵۰ متر می‌رسد.

جاذبه‌های طبیعی و درخور توجه خرم‌آباد

آبشار وارک، در فصول مختلف سال، گاهی پرآب‌ و گاهی کم‌آب‌تر می‌شود؛ اما هرگز تا به امروز خشک نشده است. زمانی که آب آبشار حجم و سرعت بیشتری دارد، رنگ آب سفیدتر و زیبایی آن دوچندان می‌شود. مواقعی که آب کم است، حجم آن تغییر می‌کند و در طبقه اول آبشار، ارتفاع آب، به هفت متر با عرض ۱۲ متر و در طبقه دوم، ارتفاع آن به پنج متر با عرض پنج‌ونیم متر می‌رسد.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید