خرم‌آباد مملو از جاذبه‌های بی‌نظیر و دیدنی است، با ما همراه باشید و درباره محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری خرم‌آباد بیشتر بدانید.

محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری خرم‌آباد

سلام نو _ سرویس گردشگری: خرم آباد، بزرگترین شهر لرنشین ایران، مملو از جاذبه های بی نظیر طبیعی و تاریخی است که برخی از آن ها شهرتی جهانی دارند. قرار گرفتن در دره کوه های سر به فلک کشیده زاگرس، این شهر و توابعش را از آب و هوایی مطبوع و فوق العاده برخوردار کرده است. با وجود آبشارهای دلربا، دره های شگفت انگیز، کوه های سرسبز، پارک های جنگلی، دریاچه ها و تنگه ها این شهر نظرکرده چیزی از مواهب خدادادی کم ندارد در همین راستا به تعدادی از جاذبه‌های محبوب‌تر در خرم‌آباد می‌پردازیم.

چند جاذبه طبیعی و گردشگری محبوب‌تر خرم‌آباد

آبشار بیشه

آبشار بیشه از مشهورترین آبشارهای لرستان و ایران است که در نزدیکی روستای بیشه از توابع خرم آباد و در کنار خط آهن تهران-خوزستان جا گرفته است. آبشار بیشه در دل جنگل‌های بلوط و کوه‌های زاگرس واقع شده و مسیر ریلی‌اش هم بسیار زیباست. ارتفاع آبشار ۴۸ متر تا نقطه برخورد با زمین است و از آنجا نیز ۱۰ متری طی می کند تا به رودخانه سزار برسد.

محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری خرم‌آباد

درست است که آب خنک رودخانه ممکن است هوس آب تنی را به سرمان بیاندازد، ولی بهتر است از آن صرف نظر کنیم. رودخانه سزار رودخانه عمیقی‌ست که عمق آن در بعضی جاها به ۸ تا ۱۲ متر می رسد. به جایش می‌توان در حوضچه پایین آبشار تنی به آب زد یا کنار رودخانه نشست و از تماشای ماهیان کفال، کپور و کفزی لذت برد. بهترین فصل سفر به آبشار بیشه از اوایل فروردین تا اوایل آبان است که هوا معتدل و مطبوع است. می‌توانید در اطراف آبشار زیراندازتان را پهن کنید و بساط کباب را علم کنید و حتی شب را هم همانجا بمانید و با صدای آرامش بخش آب از این بهشت زمینی لذت ببرید.

آبشار آب سفید

اگر در طبیعت اطراف خرم آباد گشت و گذار می کنید حتمن سری هم به عروس آبشارهای ایران یزنید. آبشار آب سفید در دل دامنه غربی کوه های سر به آسمان ساییده اشترانکوه، در کنار کوه بلند قالی کوه جای گرفته است. گویی دست طبیعت تونلی را در قلب یک کوه سنگی حفر کرده تا آب پس از گذر از آن، سقوط از ارتفاع ۷۰ متری را تجربه کند.

محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری خرم‌آباد

تاج آبشار در فصل پرآبی عرضی برابر ۸ تا ۱۵ متر پیدا می کند و یکی از تماشایی ترین جلوه های خود را به نمایش می گذارد. آب این آبشار با هوا مخلوط شده و در اثر برخورد با سنگ‌ها حباب های سفیدی را تشکیل می دهد. این حباب های سفید باعث می شوند آبشار به رنگ سفید دیده شود و به همین دلیل نام آب سفید را بر آن نهاده اند. گفتنی است که آب جاری در این آبشار از سالم ترین آب های معدنی منطقه به شمار می رود.

جاذبه‌های تاریخی و گردشگری محبوب‌تر خرم‌آباد

مناره آجری خرم آباد

مناره آجری خرم آباد یکی از جاهای دیدنی خرم آباد است که در محله قاضی آباد قرار دارد. این مناره همان طور که در تصویر مشاهده می‌کنید، یک بنای استوانه‌ای با حدود ۳۰ متر طول است. مناره خرم آباد به‌صورت کامل از آجر ساخته شده است. تمام این مناره بر روی یک سکوی مکعب‌مربع قرار دارد. داخل این مناره حدود ۹۹ پله وجود دارد. در گذشته از این مناره برای دیده‌بانی و راهمنایی کاروان‌ها استفاده می‌کردند.

محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری خرم‌آباد

این مناره با وجود تمام آسیب‌های طبیعی، هنوز هم سالم و پابرجا باقی مانده است. بد نیست بدانید مناره آجری خرم آباد یکی از آثار تاریخی ثبت شده در فهرست میراث ملی است. پس بهتر است بازدید از آن را در برنامه سفر خود قرار دهید. به علاوه اینکه مناره آجری در پارکی زیبا با نام شقایق قرار دارد. پس یک تیر و دو نشان بزنید.

آدرس: لرستان، خرم آباد شهر قدیمی شاپورخواست، پارک شقایق

بقعه‌ باباطاهر

یکی دیگر از جاهای دیدنی خرم آباد، بقعه‌ای است کهن که اهالی خرم آباد معتقدند متعلق به باباطاهر، شاعر معروف دوبیتی‌های لکی و لری است. این بقعه در مرکز این شهرستان و در ضلع غربی قلعه‌ فلک‌الافلاک قرار دارد. طراح این اثر تاریخی، نقشه‌ بنا را با معماری ساده و متشکل از گنبد خانه‌ای و یک ورودی طرح‌ریزی کرده است. ساختمان اصلی نیز به‌شکل هندسی هشت ضلعی است و گنبد ارتفاعی بالغ بر ۶ متر تا سطح زمین دارد.

محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری خرم‌آباد

مقبره‌ شاعر معروف درون زیرزمین (سردابه) قرار گرفته است و روی آن را با ضریحی چوبی پوشانده بودند که در حال حاضر اثری از آن باقی نمانده است. در قسمت غربی ساختمان بقعه، اطاق کوچکی متصل است که به نظر می‌رسد، قدمت آن به دوران حکومت هخامنشی باز می‌گردد و به‌عنوان اثر ملی به ثبت رسیده است.

بیشتر مردم بقعه باباطاهر خرم آباد را با باباطاهر عریان همدان اشتباه می‌گیرند. در لرستان افرادی که اهل حق هستند، «بابا» لقب می‌گیرند و احتمالا این بقعه به یکی از این افراد تعلق دارد. قدمت ساختمان بقعه به دوران صفوی باز می‌گردد.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید