سفر به بندرعباس و بازدید از جاذبه‌های طبیعی آن فراموش نشدنی است، به همین دلیل با ما همراه باشید و درباره جاذبه‌های طبیعی حیرت‌انگیز بندرعباس بدانید.

جاذبه‌های طبیعی حیرت‌انگیز بندرعباس

سلام نو _ سرویس گردشگری: بندرعباس بزرگترین و یکی از قدیمی‌ترین بنادر تجاری ایران است. قدیمی‌ترین مدارک تاریخی راجع‌به بندرعباس گزارشات هرودوت، مورخ یونانی است که برطبق گزارشات هرودوت این بندر تجاری از زمان هخامنشیان وجود داشته و از آن زمان برای تجارت و ارتباط دریایی با بنادر مهم آن دوران مانند چین، هند و لیبی مورد استفاده واقع می‌شد. در ادامه به تعدادی از جاذبه‌های طبیعی حیرت‌انگیز و دیدنی بندرعباس می‌پردازیم.

حیرت‌انگیزترین جاذبه‌های طبیعی آبی بندرعباس

آبشار تزرج

یکی دیگر از جاذبه های دیدنی و زیبای هرمزگان آبشار تزرج است که در اطراف بندرعباس و در شهرستان حاجی آباد قرار دارد. این آبشار زیبا و طبیعی از ارتفاعات ۵۰ متری و میان نخلستان سرازیر می‌شود و باغداران از آب آن برای سیراب کردن درختان منطقه استفاده می‌کنند. در اطراف آبشار تزرج باغ‌های سرسبز و گیاهان مختلفی وجود دارند که باعث دلپذیرتر شدن هوای منطقه می‌شوند. این آبشار با مرکز بندرعباس ۱۷۵ کیلومتر فاصله دارد اما فضای تماشایی و دلپذیر آن باعث می‌شوند افراد زیادی به تزرج و روستاهای اطراف آن سر بزنند.

جاذبه‌های طبیعی حیرت‌انگیز بندرعباس

چشمه آب گرم گنو

منطقه حفاظت‌شده گنو با وسعت ۴۵ هزار هکتار، چشمه‌های آب‌گرم متعددی دارد که مطمئن‌ترین آن‌ها مجتمع آب‌درمانی گنو است. به‌دلیل امکانات تفریحی و گردشگری، از بازارچه گرفته تا شهربازی، بسیاری خود را برای گذران روزی شاد به مجتمع آب‌درمانی گنو می‌رسانند.

منطقه حفاظت‌شده گنو پوشش گیاهی متنوعی دارد که در این بین می‌توان به درختان گرمسیری، استپ بیابانی، استپ کوهپایه‌ای و گونه‌های گیاهی نواحی سردسیر اشاره کرد. از جمله گیاهانی که در این منطقه می‌رویند می‌توان به پرسیاوش، سرخس معطر، گون گاوی، زیره، آویشن بومادران، پونه، اورس، استبرق، مسواک، کنار، پرخ، ناترک، آکاسیا، بنه و رزوک اشاره کرد. گفته می‌شود که در منطقه مذکور ۳۶۰ گونه از گیاه آوندی یافت می‌شود.

مهرخوش، بادام وندلیو و پامچال صخره‌ای از گیاهانی هستند که به‌صورت انحصاری در این منطقه از ایران می‌روند. چشمه گنو در دره‌ای واقع شده که شمال تا جنوب آن را ارتفاعات آهکی کوه گنو پوشانده است. انارون، تنگ باغ، کهنو، چاهو، پشتنگ، هوبیر، پشت بنگرو، رمر، سرچربه، پرکوه، مردو و خرگو از جمله چشمه‌های این منطقه هستند.

جاذبه‌های طبیعی حیرت‌انگیز بندرعباس

در صبح‌های سرد بخار آب چشمه با دمایی در حدود ۴۱ درجه سانتی‌گراد، با هوای ۲۰ درجه‌ای محیط برخورد می‌کند و تا ارتفاع یک متری آب را بخاری ناپایدار تشکیل می‌دهد که جلوه زیبایی به محیط می‌بخشد.

خواص درمانی چشمه آب‌گرم گنو

بهترین کار بعد از آنکه در محل مستقر شدید، رفتن به طرف آب‌گرم است؛ چون گرمی آب خستگی راه را از تن‌تان به‌در خواهد کرد. بسته به اینکه کدام چشمه را انتخاب کنید، دمای آب بین ۳۵ تا ۴۱ درجه متفاوت است. آب این چشمه‌ها بی‌رنگ و شفاف، اما شور و تلخ مزه است. اگر به بعضی مشکلات گوارشی دچار هستید، بهتر است مزه بد آن را تحمل کنید و چند جرعه‌ای نیز بنوشید. خوردن این آب به‌دلیل داشتن مقدار زیاد کلرید سدیم، موجب افزایش ترشح بزاق و حرکات معده می‌شود و در نهایت اثر ملین بر دستگاه گوارش دارد. علاوه بر تمام این‌ها شناور شدن در این آب باعث باز شدن رگ‌ها می‌شود و گوگرد و املاح دیگر محلول در آن برای درمان بیماری‌های تنفسی، پوستی و رماتیسم هم مناسب است.

جاذبه‌های طبیعی حیرت‌انگیز بندرعباس

بندرعباس دیدنی و جاذبه‌های طبیعی حیرت‌انگیز آن

غار خرسین

یکی از دیدنی‌های بندرعباس که در لیست پر بازدیدترین جاذبه‌های گردشگری استان هرمزگان نیز قرار می‌گیرد، غار خرسین است. کوه خرسین گنبد نمکی بزرگی است که در سرتاسر آن قندیل‌های نمکی شگفت‌انگیزی وجود دارد که شما را حیرت زده می‌کنند. همچنین اگر تا میانه غار جلو بروید آبشار نمکی زیبایی به ارتفاع ۱۲ متر را مشاهده می‌کنید. در اطراف غار، چشم اندازهای طبیعی شگفت‌انگیزی مانند ستون‌های نمکی، آبشار و چشمه‌های نمکی وجود دارد. بهترین زمان بازدید از این غار اوایل بهار و تابستان است؛ زیرا در این زمان میزان بارندگی کم‌تر است و خطر ریزش و ناپایدار شدن دیوارها کاهش می‌یابد. همچنین بهتر است در هنگام بازدید از غار خرسین آب آشامیدنی و تجهیزات غارنوردی به همراه داشته باشید و از راهنمایان بومی نیز کمک بگیرید. این غار در کنار روستای خرسین، دهستان سیاهو قرار دارد.

دره داماش

دره داماش در استان هرمزگان قرار دارد. دره‌ای که از آن صحبت می‌کنیم در بین اهالی محلی با نام جاماش نیز شناخته می‌شود. داماش، دره‌ای است که در مسیر ارتباطی بندرعباس به سیرجان، سیاهو و جاده فرعی روستای سیخوران خودنمایی می‌کند.

جاذبه‌های طبیعی حیرت‌انگیز بندرعباس

جالب است بدانید خور در زبان فارسی چندین معنی دارد که یکی از آن‌ها به معنای زمین پَست است. جالب‌تر اینکه سیخور در زبان اهالی این منطقه معنای جوجه‌تیغی می‌دهد. تعداد زیاد جوجه‌تیغی‌های این منطقه دلیلی برای انتخاب نام روستای سیخوران است.

این روستا فاصله چندانی با دره ندارد. به همین دلیل می‌توانید در کنار گشت‌وگذار در داماش، سری به روستای سیخوران بزنید و با جوجه‌تیغی‌های بامزه این منطقه سرگرم شوید. داماش به لحاظ جغرافیایی در ۸۰کیلومتری شمال بندرعباس خودنمایی می‌کند. در انتهای این متن درباره مسیر دسترسی به داماش بیشتر صحبت خواهیم کرد.

اجازه دهید در همین ابتدا خیالتان را راحت کنیم که منطقه‌ای بکرتر از داماش در تمامی جنوب ایران پیدا نمی‌کنید. گذر رودی زیبا از این دره جاذبه‌ای چشمگیر به آن داده است. برای شما گفتیم که رود داماش در این دره جریان دارد. به همین دلیل هر کجا که از گشت‌وگذار در دره خسته شدید، می‌توانید لب جوی بنشینید و گذر عمر ببینید. وجود این رود جلوه‌ سرسبزی به داماش داده است. با توجه به آب‌وهوای گرم شهر بندرعباس، داماش دره‌ای نسبتاً خنک است که اهالی منطقه قدر آن را کاملاً می‌دانند. این شرایط داماش را به یکی از بهترین جاهای دیدنی اطراف بندرعباس تبدیل کرده است.

جاذبه‌های طبیعی حیرت‌انگیز بندرعباس

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید