تبریز مملو از دیدنی‌های ناب و تاریخی است، با ما همراه باشید و بازدید چند موزه در تبریز را از دست ندهید.

چند موزه در تبریز را از دست ندهید!

سلام نو _ سرویس گردشگری: تبریز یکی از زیباترین شهرهای ایران است، علاوه بر این که طبیعت و آب و هوای فوق‌العاده‌ای دارد، همواره به علت برخورداری از بناهای تاریخی‌ بسیار مورد استقبال گردشگران داخلی و خارجی بوده است. در این میان موزه های تبریز پر از آثاری است ک شما را به گذشته این سرزمین می‌برد و هر یک از این موزه‌ها بیانگر تاریخ‌های مختلفی است. شاید به همین دلیل است که تمام علاقه‌مندان به تاریخ و صنعت را جذب خود می‌کنند.

تبریز و موزه‌های مشهور آن که باید دید

موزه عصر آهن تبریز

این موزه به علت آثاری که در آن نگه‌داری می‌شود از محبوبیت خاصی بین گردشگران تور تبریز کندوان برخوردار است. این موزه در کنار مسجد کبود قرار دارد. در سال 1386، هنگامی که باستان شناسان در حال حفاری در اطراف این مسجد بودند، اسکلت‌هایی را کشف کردند که مربوط به یک گور دسته جمعی بود و قدمت آن‌ها به عصر آهن یعنی 1000 سال قبل از میلاد برمی‌گشت. به نظر می‌رسد صاحبان گورها به زنده شدن مردگان پس از مرگ اعتقاد داشته‌اند، زیرا اسکلت نوزادان با اسباب بازی‌هایشان، زنان با زیورآلات و مردان با ابزارهای جنگیشان دفن شده بودند.

چند موزه در تبریز را از دست ندهید!

تمامی این اسکلت‌ها اکنون در موزه‌ی عصر آهن نگه‌داری می‌شوند. ساعت بازدید از موزه‌ عصر آهن از 9 صبح شروع می‌شود و تا 14 عصر ادامه دارد.

آدرس: تبریز، خیابان امام خمینی، چهارراه شهید بهشتی، انتهای خیابان کهنه، سایت موزه‌ی عصر آهن

موزه تاریخ طبیعی تبریز

این موزه زیر نظر سازمان محیط زیست آذربایجان شرقی در سال 1372 فعالیت خود را آغاز کرد و از محبوب‌ترین موزه های تبریز به خصوص برای کودکان به شمار می‌رود. این موزه با هدف ارتقای دانش افراد در زمینه محیط زیست و حیات وحش احداث شده است. در موزه تاریخ طبیعی انواع حیوانات اعم از خزندگان، حشرات، جهندگان، پرندگان و پستانداران به صورت تاکسیدرمی نگه‌داری می‌شوند.

تاکسیدرمی به خشک کردن و فرم دادن پیکر بی‌جان حیوانات گفته می‌شود و در اصل یک هنر به شمار می‌رود که در این موضوع از آثار تاکسیدرمی به وفور می‌توانید دیدن کنید. ساعت بازدید از موزه‌ تاریخ طبیعی تبریز همه روزه به جز ایام تعطیل از ساعت 8 صبح الی 14 است. ورود به موزه برای تمام اشخاص رایگان بوده و هزینه‌ای ندارد.

آدرس: تبریز، خیابان آزادی، اداره کل محیط زیست آذربایجان شرقی، موزه تاریخ طبیعی

چند موزه در تبریز را از دست ندهید!

موزه سنگی تبریز

موزه‌ی سنگی از جالب‌ترین موزه های تبریز است. در این موزه انواع سنگ قبرهای باستانی و سنگ‌هایی با اشکال مختلف انسان و حیوان با قدمت 3 هزار سال نگه‌داری می‌شوند. در موزه سنگی تبریز هیچ سالن نمایشی ندارد و تمام سنگ‌ها در حیاط قرار دارند. تنوع آثار در این موزه در مقایسه با سایر موزه‌های هم رده و هم موضوع بسیار بالاست که این باعث جذب گردشگران بیشتری به مجموعه می‌شود. ساعت کاری موزه همه روزه به جز ایام تعطیل از ساعت 8 الی 15 است.

آدرس: تبریز، خیابان 17 شهریور، خیابان ورزش، موزه‌ی سنگی

موزه قاجار

امیرنظام گروسی یکی از نویسندگان و شخصیت‌های سیاسی دوران قاجار بود که در دوره ناصرالدین عمارت باشکوهی برای خود ساخت. این عمارت زیبا امروزه تبدیل به یکی از موزه های تبریز به نام موزه قاجار شده است. معماری و طراحی این بنا تمام عناصر چشم‌نواز عصر قاجاریه را در خود جای داده است. علاوه بر آن آثار قدیمی و گوناگونی در این موزه وجود دارند که شما را بیش از پیش با دوران قاجار و ایران قدیم آشنا می‌کنند.

چند موزه در تبریز را از دست ندهید!

فروشگاه صنایع دستی نیز در این موزه وجود دارد که می‌توانید از آن سوغاتی تهیه کنید.

آدرس: تبریز، محله ششگلان، کنار بیمارستان کودکان، پشت مدرسه شیخ عطار

موزه عمارت شهرداری تبریز

عمارت شهرداری تبریز یکی از جذاب‌ترین بناها و موزه های تبریز است. این بنا در مرکز شهر و در میدانی مشهور به میدان ساعت قرار دارد و شروع ساخت آن به سال ۱۳۱۴ بازمی‌گردد. این موزه از تالارهای گوناگونی از جمله فرش، دوربین‌های قدیمی، هنرهای معاصر، دفاع مقدس، خط و خوش‌نویسی و تالارهای مختلف دیگری تشکیل شده است که هرکدام از این تالارها آثار جذاب و دیدنی متعددی دارند. تالار فرش یکی از مهم‌ترین بخش‌های این موزه است که فرش‌های ارزشمندی مربوط به ۱۱۰ سال پیش را در خود نگه می‌دارد.

تبریز، خیابان امام، میدان ساعت

موزه شهریار

موزه شهریار روزگاری خانه شاعر معاصر ایران، استاد شهریار بوده است. این خانه سومین منزل ایشان بود، تا اینکه پس از درگذشت ایشان، در سال ۱۳۶۷ این خانه توسط شهرداری تبریز خریده شد و با موافقت خانواده شهریار به موزه تبدیل گردید.

چند موزه در تبریز را از دست ندهید!

در این موزه بیش از ۵۰۰ اثر مختلف وجود دارد که می‌توانید با تماشای آن‌ها، با زندگی استاد شهریار بیشتر آشنا شوید و ذوق ادبی خود را سیراب کنید. از جمله این آثار می‌توان لوازم شخصی، آثار دستی و چاپی، هدایا و یادبودهای ایشان اشاره کرد.

آدرس: تبریز، خیابان ارتش، محله مقصودیه، خانه استاد شهریار

موزه سنجش تبریز

خانه سلماسی یکی از قدیمی‌ترین خانه های تاریخی تبریز مربوط به ابتدای حکومت قاجار است که با معماری جذاب خود، امروزه به‌عنوان یکی از زیباترین موزه های ایران به نام موزه سنجش فعالیت می‌کند. ساختمان این خانه با معماری قاجار و گنبد و ستون‌های باشکوه ساخته شده و حوض بزرگ حیاط عمارت، روح نوستالژیک خانه را زنده نگه می‌دارد. اشیاء و ابزارهای قدیمی گوناگونی در این موزه نگه‌داری می‌شوند که برخی از آن‌ها شامل سنگ‌وزنه‌ها، ترازوهای زرگری، قطب‌نماها و ابزارهای علم نجوم و هواشناسی می‌شوند.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید