کردستان از زیباترین مقاصد گردشگری ایران است از این رو با ما همراه باشید تا دیدنی‌های طبیعی کردستان را از دست ندهید.

دیدنی‌های طبیعی کردستان را از دست ندهید!

سلام نو _ سرویس گردشگری: مطمئنا اگر قصد سفر به منطقه غرب کشور را دارید، ناخود آگاه نام کردستان نیز به عنوان یکی از گزینه های اصلی در ذهنتان خطور می کند. استانی مرزی که در همسایگی استان های آذربایجان غربی، همدان، کرمانشاه و زنجان واقع شده است. در ادامه به تعدادی از دیدنی‌های طبیعی کردستان می‌پردازیم.

زیبایی وصف نشدنی دیدنی‌های طبیعی کردستان

منطقه اورامانات

بدون شک منطقه اورامانات یا اورامان یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی کردستان است که به علت طبیعت بکر و وصف‌ناپذیر خود زبانزد تمامی گردشگران داخلی و خارجی است. زیبایی منحصر به فرد این منطقه مدیون دره‌های پیچ در پیچ و رودخانه‌های خروشان و پر پیچ و تاب است. این منطقه در ارتفاع زیادی از سطح دریا قرار دارد و ابرهای پنبه‌ای شکل به قدری به شما نزدیک هستند که حس خواهید کرد روی آنها قدم می‌گذارید.

غار باستانی کرفتو

یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی استان کردستان غار کرفتو است که در ۶۷ کیلومتری شمال غرب دیواندره قرار دارد. صدها سال پیش ساکنان این منطقه به منظور سکونت و ایجاد مکانی برای عبادت تغییراتی را در این غار به وجود آورده‌اند.

دیدنی‌های طبیعی کردستان را از دست ندهید!

نقاشی‌های حکاکی شده بر دل غار، کتیبه‌های یونانی، دهلیزهای تودرتو و معماری منصر به فرد صخره‌ای از مهم‌ترین دلایلی است که هر گردشگری در سفر به گردستان باید از این غار زیبا دیدن کند.

کوه آوالان

اگر به کوهنوردی حرفه‌ای علاقه دارید حتما در سفرتان به کردستان کوهنوردی و صعود به کوه آوالان را در برنامه خود قرار دهید. کوه آوالان با ۳ هزار متر ارتفاع نظر بسیاری از کوهنوردان را به خود جلب کرده است. مسیر دسترسی به کوه آوالان در زیر قرار داده شده است.

کوه آربابا

یکی دیگر از جاهای دیدنی کردستان کوه آربابا در شهرستان زیبای بانه است. این کوه با داشتن ارتفاعی بیش از دو هزار متر نماد شهر بانه بوده و مردم منطقه آن را سمبل عظمت و بزرگی می‌دانند، اسم آربابا نیز به معنای رئیس است. کوهنوردان زیادی به فتح قله کوه آربابا علاقه‌مند هستند و به همین منظور به شهرستان بانه سفر می‌کنند. این منطقه همچنین تفرجگاهی دلچسب برای مردم بانه و گردشگرانی است که از استان‌های دیگر به کردستان می‌آیند. از معروف‌ترین تفرجگاه‌ها و پارک‌های جنگلی آربابا می‌توان به پارک‌های جنگلی دوکانان و پیرمراد اشاره کرد.

دیدنی‌های طبیعی کردستان را از دست ندهید!

چند دیدنی طبیعی کردستان

دریاچه زریوار

دریاچه زریوار یکی از جاذبه‌های طبیعی و زیباترین جاهای دیدنی کردستان است که علاوه بر زیبایی، بزرگ‌ترین چشمه‌ی آب شیرین جهان است. این دریاچه سال ۱۳۸۹ به فهرست آثار ملی ایران اضافه شد و زیبایی دریاچه، دو رشته کوه پوشیده از جنگل‌های بلوط و دار مازو در شرق و غرب آن و دشت‌های سرسبز بیلو و مریوان در شمال و جنوب آن باعث شده یکی از مقصدهای محبوب گردشگران استان کردستان باشد.

نکته‌ی جالب دیگر در مورد این دریاچه این است که هیچ رودخانه‌ای به آن نمی‌ریزد و تمام آب دریاچه از چشمه‌های جوشان کف دریاچه و آب شدن برف کوه‌های اطراف به دست می‌آید. ماهیگیری، قایق‌سواری، پیاده‌روی و برپایی چادر کنار دریاچه جزو فعالیت‌های محبوب گردشگران به شمار می‌رود.

دشت بیلو

دشت بیلو یکی از جاهای دیدنی مریوان است که در ۱۵ کیلومتری شهر مریوان واقع شده و با پوشش گیاهی متنوع، چشمه‌های آب ون جنگل‌های اطراف پذیرای گردشگران از تمامی شهرها خواهد بود. زمین‌های اطراف این دشت در گذشته برای کاشت برنج استفاده می‌شد. بیلو از روستاهای مرزی شهرستان مریوان است که به دلیل شرایط آب‌وهوایی مناسب و گونه‌های مختلف گیاهی هر ساله میزبان لک‌لک‌ها خواهد بود.

دیدنی‌های طبیعی کردستان را از دست ندهید!

لک‌لک‌ها از فصل بهار تا اواخر تابستان در این منطقه حضور دارند و اگر در این فاصله زمانی به دشت بیلو بروید می‌توانید لک‌لک‌های زیبای این دشت را ببینید. این دشت زیبا که در بین جنگل‌های زیبای مریوان محصور شده یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی کردستان در تابستان است و باتوجه‌به طبیعت زیبا و بکر، گردشگران در ایام تعطیل خصوصاً تعطیلات نوروز برای گردش به این دشت می‌آیند.

آبشار بل

آبشار بل که در روستایی به همین نام و در منطقه اورامانات استان کردستان قرار گرفته از جمله جاهای دیدنی کردستان و مریوان است. آب آبشار بل با فشار و حجم بسیار زیادی از شکاف کوه بیرون می‌زند و درنتیجه چهره زیبایی به این منطقه بخشیده است. در دریاچه‌ای که به‌واسطه آبشار بل شکل گرفته می‌توانید قایق‌سواری کنید. سرچشمه اصلی آبشار بل به‌عنوان یکی از مکان‌های دیدنی کردستان، چشمه بل نام دارد که تقریباً در فاصله ۲ کیلومتری هجیج واقع شده است. آبشار مسیر خود را به سمت رودخانه سیروان در پیش گرفته و سپس وارد خاک عراق می‌شود. برای دسترسی به آبشار بل می‌توانید از طریق مریوان یا پاوه اقدام کنید.

دیدنی‌های طبیعی کردستان را از دست ندهید!

رود سیروان

رودخانه سیروان یکی از جاهای دیدنی کردستان است که از به هم پیوستن رودهای بخش‌های غربی، مرکزی و جنوب غربی استان کردستان شامل قشلاق، گردلان و گاوه‌رود به وجود آمده است. این رود پیچ‌وخم زیادی داشته و با توجه ‌به اینکه رودهای زیادی به آن می‌ریزند معمولاً سیراب است.

رود سیروان منطقه باستانی اورامان و سروآباد را به دو بخش مجزا تقسیم می‌کند و تنها راه ارتباطی این دو بخش، پل دوآب در فاصله ۲۵ کیلومتری شمال غربی شهر پاوه است. طبیعت اطراف رودخانه سیروان به دلیل آب‌وهوای معتدل کوهستانی و همین‌طور وجود چشمه‌های فراوان دارای چراگاه‌های سرسبز و باغ‌های زیبایی است که در آن‌ها گونه‌های گیاهی و جانوری متفاوتی وجود دارد. طول رودخانه سیروان ۴۴۵ کیلومتر است و از جمله دیدنی‌های کردستان است که در آن گونه‌های گیاهی مختلفی چون پسته وحشی، توت، انجیر، گلابی، انار، میلو و گردو وجود دارد.

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید