کردستان طبیعتی مثال‌زدنی دارد از این رو با ما همراه باشید و درباره چند جاذبه طبیعی و تماشایی در کردستان بیشتر بدانید.

چند جاذبه طبیعی و تماشایی در کردستان

سلام نو _ سرویس گردشگری: جاهای دیدنی کردستان زیادند و علت آن هم موقعیت جغرافیایی استان است که حتی روستاهای دور افتاده‌ای که در دامنه کوه‌ها شکل گرفته‌اند برای گردشگران بسیار جذاب است. طبیعت سرسبز و هوای مطبوع و خنک در فصل بهار و تابستان و جنگل‌هایی که در پاییز به رنگ‌های زرد، نارنجی و قرمز در می‌آیند همچون تابلوی نقاشی است که هرچقدر به آن نگاه کنید از دیدنش سیر نخواهید شد. در ادامه به تعدادی از جاذبه‌های طبیعی و تماشایی کردستان می‌پردازیم.

جاذبه‌های طبیعی و دیدنی کردستان

غار کرفتو

غار کرفتو یکی از غارهای اسرارآمیز و شگفت‌انگیز ایران است و از بزرگ‌ترین غارهای باستانی کشور محسوب می‌شود. این غار در استان کردستان، در یک رشته کوه آهکی در شمال دره‌ای عمیق و زیبا جای گرفته است و در اطراف آن پناهگاه‌ها، دخمه‌ها و حفره‌های متعددی دیده می‌شود. در زمستان‌ها و هنگام سرما درون غار گرم و در تابستان به‌لحاظ کوران باد، داخل غار خنک است.

غار آهکی کرفتو در دوران سوم زمین‌شناسی شکل گرفته و از میان آب بیرون آمده است و حتی اکنون نیز در برخی قسمت‌های داخل غار کرفتو، آب وجود دارد و برای دیدن بعضی از جاهای مختلف آن باید از قایق‌های کوچک استفاده کرد.

چند جاذبه طبیعی و تماشایی در کردستان

غار کرفتو در طی دوره‌های مختلف از پیش از تاریخ تا دوره اسلامی مورد استفاده انسان قرار گرفته است. کرفتو دارای معماری صخره‌ای و دستکند است و بقایایی فرهنگی متعددی از آنجا به دست آمده است. این غار علاوه بر سکونت انسان، مکان زیست جانورانی چون خفاش، کبوترچاهی و پرستو نیز است. این غار در ۲۰ بهمن‌ماه سال ۱۳۱۸ با شماره ۳۳۰ در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسیده است.

کوه آربابا

کوه آربابا از مهم‌ترین جاهای دیدنی بانه و نماد این شهر محسوب می‌شود. این کوه ۲۲۲۰ متری در جنوب بانه واقع شده و مربوط به دوره‌ی دوم زمین‌شناسی است. پارک کوهستانی دوکانان و پارک کوهستانی پیرمراد در دامن این کوه جای گرفته‌اند. کوه آربابا در فرهنگ مردم بانه اهمیت خاصی دارد و از آن و شخصیت آربابا در اشعار و قصه‌های کردی نام برده شده است. همچنین زیارتگاه پیرمراد، به‌عنوان یکی از جاذبه‌های مذهبی شهر در دامنه این کوه قرار دارد.

سراب قروه

سراب قروه که با نام سراب کوثر نیز شناخته می‌شود، دریاچه‌ای طبیعی در یک کیلومتری جنوب شهر قروه، در استان کردستان است.

چند جاذبه طبیعی و تماشایی در کردستان

آب خنک این دریاچه توسط ۱۲ چشمه که از سطح آب قابل رویت نیستند، تامین می‌شود. از گذشته‌های دور، آب سراب قروه آب آشامیدنی و کشاورزی قروه‌ای‌ها را تامین کرده است. همچنین در میان دریاچه، جزیره‌ای وجود دارد که در شب به‌زیبایی نورپردازی می‌شود و با استفاده از پلی آهنی می‌توان به آن دسترسی داشت. سراب قروه به‌عنوان یکی از مکان های دیدنی قروه بین گردشگران شناخته می‌شود.

جاذبه‌های طبیعی کردستان که باید به تماشا نشست

دریاچه زریوار

دریاچه زریوار که زریبار نیز نامیده می‌شود، با داشتن آب شیرین و حیات‌وحش خاص خود از دریاچه‌های منحصربه‌فرد ایران و جهان به شمار می‌رود. زریوار همچنین یکی از تالاب‌ها و پناهگاه‌های حیات وحش محسوب‌ می‌شود و در فهرست میراث طبیعی ایران به به ثبت رسیده است.

جالب است بدانید که هیچ رودخانه‌ای به دریاچه زریبار نمی‌ریزد و حتی زریبار سرچشمه رود مریوان یا تازه آباد است که از میان شهر مریوان عبور می‌کند و به رود سیروان می‌پیوندد. آب این دریاچه، از چشمه‌هایی که در کف آن می‌جوشد و بخشی نیز از بارش‌های جوی تامین می‌شود.

چند جاذبه طبیعی و تماشایی در کردستان

در زمستان به‌دلیل سردی هوا، سطح دریاچه یخ می‌زند. البته قسمت‌هایی که محل قرار گرفتن چشمه‌های خودجوش است، از یخ‌زدگی در امان می‌مانند. زریوار علاوه بر زیبایی و شناخته شدن به نام یک منطقه تفریحی، نقش بسیار مهمی نیز در کشاورزی منطقه ایفا می‌کند. همچنین صید ماهی و ماهیگیری در دریاچه زریوار به‌دلیل وجود انواع ماهیان خوراکی رونق زیادی دارد و یکی از تفریح‌های پر طرفدار در این منطقه به شمار می‌رود.

چشمه‌ آب معدنی باباگرگر

چشمه‌ آب معدنی باباگرگر که با نام چشمه دنگز نیز شناخته می‌شود، در روستای باباگرگر، حدود ۱۸ کیلومتری شمال شرقی شهرستان قروه قرار دارد. آب این چشمه به رنگ سرخ و گاهی لیمویی به نظر می‌رسد و برای امراض سودایی، پوستی، سوهاضمه و دیگر بیماری‌های گوارشی و همچنین راشیتیسم و تورم موثر است؛ به همین دلیل به‌عنوان یکی از مکان های دیدنی قروه برای گردشگران جذابیت دارد. در ترکیب آب چشمه گوگرد نیز وجود دارد و احتمالا از دهانه یک آتشفشان خاموش بیرون می‌آید. آب چشمه از دل زمین می‌جوشد و با جمع شدن در استخری دایره‌ای شکل، منظره جالبی را به وجود می‌آورد.

چند جاذبه طبیعی و تماشایی در کردستان

آبشار گویله

آبشار گویله در ۲۰ کیلومتری مریوان و در نزدیکی روستایی با همین نام قرار دارد و از جمله مقاصد گردشگری و جاهای دیدنی مریوان به شمار می‌آید. این آبشار در دل جنگل‌های سرسبز و انبوه منطقه مرزی کردستان، در محور سقز به مریوان جای گرفته است و ارتفاع آن به بیش از ۵۰ متر می‌رسد. با قرارگیری در فاصله یک کیلومتری از جاده، هنگام عبور از جاده می‌توان این آبشار زیبا را مشاهده کرد که با جریانی خروشان به اعماق دره می‌ریزد.

رودخانه سیروان

رودخانه سیروان از جاذبه های گردشگری استان کردستان است. این رود بعد از به‌هم پیوستن آب‌های بخش‌های جنوب‌غربی، غرب و مرکز استان نظیر قشلاق، گاوه رود و گردلان به وجود می‌آید و در مسیری طولانی به راه می‌افتد و با مسیر پیچ‌درپیچ خود، زمین‌های زیادی را سیرآب می‌کند. این رود سروآباد و منطقه باستانی اورامان را به دو بخش تقسیم می‌کند و تنها راه ارتباطی مهم بین این دو بخش پل دوآب در حدود ۲۵ کیلومتری شمال غربی پاوه است.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید