کرمانشاه تعدادی زیادی موزه دارد به همین جهت با ما همراه باشید تا بدانید موزه‌های جالب کرمانشاه کجاست.

موزه‌های جالب کرمانشاه کجاست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: کرمانشاه ۲۴۹۹۸ کیلومتر مربع مساحت دارد و براساس آخرین تغییرات در ۱۳۹۰ از ۱۴ شهرستان، ۳۱ شهر، ۳۱ بخش و ۸۶ دهستان تشکیل شده است. جای جای این استان دارای آثار با ارزش طبیعی، تاریخی و معنوی است. در هر یک از شهر های اسلام آباد غرب (شاه آباد)، بیستون، پاوه، تازه آباد، ثلاث باباجانی، جوانرود، دالاهو، روانسر، سرپل ذهاب، سنقر، صحنه، قصرشیرین، کرمانشاه، کرند غرب، کنگاور، گیلانغرب و هرسین می توان آثاری از پیشینیان یا اثری طبیعی را مشاهده کرد.

چند موزه جالب و دیدنی در کرمانشاه

موزه پارینه سنگی زاگرس

موزه پارینه سنگی کرمانشاه یکی از موزه‌های استان کرمانشاه و نخستین و تنها موزه خاورمیانه در زمینه پیش از تاریخ (دوران پارینه سنگی) و از جمله موزه‌های تخصصی جهان می‌باشد. این موزه که با نام «موزه پارینه سنگی زاگرس» نیز شناخته می‌شود، در تکیه بیگلربیگی در خیابان مدرس شهر کرمانشاه قرار دارد و توسط فریدون بیگلری و مرادی بیستونی در اواسط دهه هشتاد، تاسیس شده است.

این موزه شامل مجموعه‌ای از ابزارآلات سنگی و استخوان‌های انسان از دوره‌های پارینه سنگی در ایران و کشورهای دیگر را شامل می‌شود.

موزه‌های جالب کرمانشاه کجاست؟

قدیمی‌ترین اثری که در این موزه نگهداری می‌شود مربوط به ابزار سنگی است که قدمت آن‌ها نزدیک به یک میلیون سال پیش است. همچنین در موزه مولاژهایی از جمجمه انسان نئاندرتال، انسان هوشمند، و تصاویر بازسازی شده از شکارچیان عصر سنگ نمایش داده می‌شود. این موزه دارای چهار اتاق است که در آن‌ها آثاری متعلق به دوره‌های دیرینه سنگی و نوسنگی با قدمت ۱۰۰ هزار سال پیش نگهداری می‌شوند.

موزه تمبر

موزه تمبر در محل اداره پست شهید قندیِ کرمانشاه قرار داره و در سال ۱۳۸۱، به مناسبت روز جهانی پست، توسط اداره پست افتتاح شد. این موزه دو تالار نسبتاً بزرگ دارد که در هر تالار چند غرفه است. در این غرفه‌ها تمبرهای ایرانی از دوره قاجار تا به امروز در معرض نمایش قرار دارند و موضوع آنها بیشتر ورزشی، ادبی، فرهنگی، سیاسی، آثار تاریخی و شخصیت‌ها است. در کنار تمبرهای موجود در این موزه اسناد، سکه، خط نوشته های قدیمی، پاکتی که قدمتی نزدیک به یک قرن دارد و هنوز گشوده نشده و ممهور است، لباس چاپار به سبک گذشته و امروزی، دستگاه نقش تمبر قدیمی، صندوق نامه های عادی، ماشین ابطال تمبر ریلی، ترازو و باسکول قدیمی نیز نگهداری می‌شود. به‌عنوان یکی از دیدنی های کرمانشاه، این موزه میزبان بازدیدکنندگان و گردشگران است.

موزه‌های جالب کرمانشاه کجاست؟

موزه پوشاک و زیورآلات

یکی دیگر از مکان های دیدنی شهر کرمانشاه، موزه پوشاک و زیورآلات این شهر است که در تکیه معاون الملک و بخش عباسیه قرار دارد. در این موزه می توان لباس های محلی مردم هرسین، قصر شیرین، گیلان غرب، پاوه و شهرهای دیگر استان کرمانشاه را مشاهده کرد.

موزه های درخور توجه و جالب کرمانشاه

موزه‌ مردم‌شناسی

موزه‌ مردم‌شناسی یکی دیگر از موزه‌های موجود در کرمانشاه است که حافظ اشیای تاریخی، پوشاک، صنایع دستی، ابزارآلات قدیمی دامپروری، شکار، کشاورزی، نگارش، روشنایی، نساجی، بافت گیوه و آثاری با مضامین فرهنگی است. در موزه مردم شناسی میتوان سیر و چرخه زندگی بومی مرمان شهر را به وضوح دید .در تاریخ ۲۸ اردیبهشت سال ۱۳۶۹ موزه مردم شناسی کرمانشاه در ضلع جنوبی قسمت عباسیه ،تکیه معاون الملک در ۲۰۰ متر مساحت و ۲۹ ویترین تاسیس شد.

این موزه شامل صنایع دستی، پوشاک،اشیای قدیمی،و همچنین ابزارالاتی قدیمی مانند:وسایل دامپروری،کشاورزی،آلات موسیقی،بافت گیوه،وسایل شکار،وسایل نگارش وجود دارد.مطلب بسیار جالبی در مورد خمرهای این موزه خواندم که نوعی از خمره ها با دهانه بزرگتر برای دفن اجساد مرده به صورت جنین استفاده میشده است که این خمرها را رو به آفتاب خاک میکردند ،هدف از این کار جلوگیری از آسیب به خاک میبود.

همچنین ساعات بازدید از این موزه ساعت ۹ صبح تا ۵ بعدازظهر میباشد.

موزه‌های جالب کرمانشاه کجاست؟

موزه خط و کتابت

در محله فیض آباد کرمانشاه که اکنون مدرس میگویند داخل کوچه صارم الدوله تکیه بیگلر بیگی قرار دارد که موزه خط و کتابت کرمانشاه نیز در این تکیه زیبا قرار دارد.

این موزه در سال ۱۳۸۳ تاسیس و به اداره کل میراث فرهنگی و هنری کرمانشاه تعلق گرفت. محتوای موزه شامل مدارک و مستندات تاریخی ،همچنین ۳۰۰ سند و نسخه خطی قدیمی و ترجمه هرکدام به زبان امروزی میباشد.

درباره موزه و دبیرستان کزازی

این دبیرستان قدیمی ترین دبیرستان استان کرمانشاهه که در حال حاضر به موزه آموزش و پرورش استان تبدیل شده. درب ورودی دبیرستان با سه پلکان بلند به دهلیز سر پوشیده‏ای‏ منتهی می‏شه، پس از عبور از دهلیز چهار پله دیگه رو پشت سر بزاری به یه محوطه باز و با صفا می‏رسی که طرف راست آن دیوار دبیرستان‏ شهدای انقلابه و از طرف چپ به دیوار مسجد جامع متصل می‏ شه، محوطه ‏ای است در حدود سیصد متر مربع که چمن کاری شده با تعدادی درخت چنار و کاج و انجیر و جدولی، با گل های آبی و بنفش، دو عدد سر ستون سنگی قدیمی که نمی‏دانم از کجا آورده شدن، حوض‏ کوچکی و شیر آبی در ضلع شرقی محوطه ساختمان سرایداری است.

موزه‌های جالب کرمانشاه کجاست؟

درباره موزه جانوری کرمانشاه

استان کرمانشاه، بنابر طبیعت اقلیمی و جغرافیایی خود از نظر انواع حیوانات وحشی کمیاب، پرندگان، خزندگان و پستانداران تقریبا هستش. جانورانی همچون خزندگان: انواع مار، سوسمار، مارمولک، بزمچه، لاک‏پشت و ارانوس (از جنس اژدهای کومورو) و... پرندگان: کبک، تیهو، قمری، کبوتر چاهی، سار، کلاغ، فاخته و... پستانداران: سنجاب، موش، خرگوش، گرگ، شغال، روباه، خرس قهوه‏ای، گورکن، خوک، شوکا، بز کوهی، گوسفند وحشی، خارپشت، خفاش و... همین طبیعت بکر و گونه های مختلف جانوری مسئولین استان را بر آن داشت تا موزه تاریخ طبیعی را با استفاده از گونه های مختلف زیست محیطی راه اندازی نمایند و گردشگران هم از دیدن آن بی نصیب نمونن. در این موزه نمونه های زیادی از گونه های گیاهی و جانوری به نمایش گذاشته شده . فعالیت تخصصی موزه در زمینه گونه های گیاهی و جانوری از قبیل انواع پرندگان تاکسیدرمی شده، پستانداران، سنگواره ها و همچنین جنین دام و انسان می باشد. این موزه در دانشکده کشاورزی دانشگاه رازی واقع در خیابان شهداء ( خیابان کمربندی ) کرمانشاه قرار گرفته است .

موزه‌های جالب کرمانشاه کجاست؟

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید