دریافت گواهی فوت امروزه یکی از اولین کارهایی است که بعد از فوت افراد باید صورت بگیرد زیرا پیگیری خیلی از موارد مربوط به متوفی از جمله ابطال شناسنامه، انحصار وراثت، جواز دفن و سایر مسائل حقوقی مربوط به متوفی بر اساس همین سند، صورت می‌پذیرد.

در چه شرایطی میتوان گواهی فوت را در منزل دریافت کرد؟

از آنجایی که این مدرک برای انجام تمام مراسمات و خاکسپاری نیاز است بلافاصله بعد از فوت افراد باید برای دریافت آن اقدام کرد.

با توجه به شرایط امروز اکثر افرادی که فوت میکنند در بیمارستان ها هستند و در همانجا پزشک برایشان گواهی فوت را صادر میکند. اما در مواردی افرادی که در منزل خود فوت می شوند میتوانند بدون رفتن به بیمارستان از حضور پزشک در منزل خود برخوردار شوند و گواهی فوت را در منزل دریافت کنند. اما برای این موضوع چندین مورد را باید در نظر داشت:

  • حتما متوفی در زمان حیات دارای بیماری زمینه‌ای و مزمن تشخیص داده شده باشد که مدارک و اسناد آن موجود باشد.
  • الزاما شرایط لحظات فوت بیمار به دنبال بیماری مزمن قبلی و مرتبط با آن بیماری باشد، وجود علائمی غیر مرتبط با بیماری زمینه‌ای، می‌تواند علل مرگ مشکوک را تقویت کند که در این صورت جسد به مراجع ذیصلاح ارجاع می‌گردد.
  • خودکشی کردن با هر روشی و سوء مصرف مواد مخدر و الکل یا هر ماده دارای وابستگی جزو موارد ارجاعی به پزشکی قانونی است و به هیچ وجه پزشک قادر به صدور گواهی فوت در این موارد نیست.
  • وجود مرگ مشکوک و ناگهانی بدون هیچ زمینه و سابقه بیماری نیز نیاز به ارجاع به پزشکی قانونی دارد.
  • فوت به دنبال نزاع و یا تروما چه به دنبال تصادف و چه نزاع، نیاز به ارجاع به پزشکی قانونی دارد.
  • فوت مادر باردار نیز از مواردیی است که نمیتوان گواهی فوت آن‌ را در منزل صادر کرد.
  • فوت نوزاد زیر ۷ روز را نیز نمی‌توان در منزل تایید و گواهی فوتش را صادر کرد و حتما نیازمند طی کردن مراحل قانونی است.
  • فوت افراد جوان بدون بیماری زمینه‌ای مستند،حتی اگر مورد مشکوکی هم وجود نداشته باشد نیاز به ارجاع به پزشکی قانونی دارد.
  • صدور گواهی فوت در فردی با بیماری زمینه‌ای و ثابت شده در صورت وجود هر نوع شاکی در بستگان حتی در صورت وجود نزاع کلامی و گفتاری در روز فوت، قابل صدور نیست و جسد متوفی باید به پزشکی قانونی ارجاع گردد. 
  • فرد متوفی حتما باید دارای مدارک شناسایی و هویتی از جمله شناسنامه عکسدار و کارت ملی باشد در غیر این صورت صدور گواهی فوت امکانپذیر نخواهد بود.

در صورتی که موارد قانونی دریافت گواهی فوت در منزل رعایت شده باشد خانواده مرحوم میتوانند درخواست کنند تا پزشک به خانه آنها مراجعه کند و گواهی فوت را صادر کند.

در چه شرایطی میتوان گواهی فوت را در منزل دریافت کرد؟

برای صدور گواهی فوت در منزل چه مدارکی نیاز است؟

برای اینکه پزشک بتواند گواهی فوت را صادر کند نیاز به کارت ملی، شناسنامه عکسدار و مدارک پزشکی (مربوط به بیماری قبلی و اخیر که منجر به فوت متوفی شده است) دارد. با وجود این مدارک پزشک در منزل میتواند اقدام به صدور گواهی کند.

فرم مخصوص گواهی فوت و اطلاعاتی که در آن درج میگردد، بسیار پراهمیت است و هرگز نباید آنرا با بی‌دقتی و بدون آگاهی تکمیل کرد. این فرم یک سند معتبر قانونی است که باید با دقت و دانش کافی تکمیل گردد. برای همین باید برای پر کردن آن باید حمتا از پزشکی استفاده کرد که اجازه صدور گواهی فوت را داشته باشد و دقت بالایی داشته باشد.

چرا صدور گواهی فوت در منزل کمک کننده است؟

در سالهای اخیر تعداد خانواده هایی که سالمندی در منزل خود دارند و از او مراقبت میکنند یا از پرستار سالمند در منزل برای مراقبت کمک میگیرند بیشتر شده است. بسیاری از سالمندان دچار بیماری های متعددی می شوند که احتمال فوت آنها را افزایش می دهد و بسیاری نیز در اثر کهولت سن ممکن از فوت کنند. در این شرایط برای خانواده هایی که از سالمند خود در منزل مراقبت میکنند بسیار کمک کننده خواهد بود اگر مراسم بعد از فوت به راحتی برگزار شود. یک مورد مهم کمک کننده همین حضور پزشک برای صدور گواهی فوت است از این جهت که خانواده میتوانند سریع مرحوم را به سردخانه منتقل کنند و برای مراسمات آماده شوند. برای همین موضوع در سالهای اخیر تعداد زیادی از خانواده هایی که از سالمند خود در منزل مراقبت میکنند از این خدمت استفاده میکنند.

در پایان

با افزایش متوسط سن زندگی روز به روز به تعداد سالمندان افزوده می شود. با توجه به احتمال بیشتر بیماری در سالمندان یا فوت بر اثر کهولت سن، سالمندان زیادی در منزل خود فوت میکنند. اگر یک سری شرایط صادق باشد خانواده مرحوم میتوانند گواهی فوت او را توسط پزشک در منزل خود دریافت کنند و بخشی از سختی های قانونی پس از فوت یک فرد را کم کنند. امروزه مراکزی هستند که پزشکان دارای مجوز برای صدور گواهی فوت را در هر زمانی از شب و روز به منزل افراد نیازمند به آن خدمت اعزام میکنند که میتوان از خدمات این مراکز در صورت نیاز بهره برد.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید