برای همه دوستداران قهوه، نوشیدن یک فنجان قهوه که طراحی هنری باورنکردنی دارد، لذت بخش است. لاته در اصل اسپرسو مخلوط شده با شیر داغ است که کمی کف روی آن قرار دارد، بنابراین به خودی خود پیچیده نیست. اما برخی فکر می کنند که در خانه و بدون دستگاه امکان تهیه کافه لاته را ندارند. در این مطلب نحوه درست کردن کافه لاته کافی شاپی در خانه را به زبان ساده آموزش داده ایم که در ادامه خواهید خواند.

نحوه درست کردن کافه لاته کافی شاپی در خانه + بهترین کافی شاپ تهران

به گزارش سلام نو، کافه لاته یا لته یک انتخاب ویژه است که ممکن است تا حدودی از درست کردنش در خانه دوری کنید، زیرا احتمالاً از یک طرف فکر کنید که درست کردن آن کار سخت است و از طرف دیگر موضوع هزینه می باشد که خیلی ها تصور می کنند که مواد تشکیل دهنده و دستگاه های استفاده شده برای آن بسیار خاص می باشند.

شاید همه این‌ موارد به نوعی درست باشد اما شما می توانید بدون آنکه نیاز به بودجه یا فضای خاصی احتیاج داشته باشید نیز، آن را در خانه و منزل خود آماده کنید، به همین دلیل ما در این مقاله تصمیم گرفتیم تا این بار طرز تهیه کافه لاته را بدون تجهیزات گران قیمت و با طعم و رایحه لاته کافی‌شاپی به شما آموزش دهیم.

در ادامه متوجه خواهید شد که درست کردن کافه لاته باکیفیت آن قدرها هم که فکر می‌ کردید سخت نیست.

نحوه درست کردن کافه لاته کافی شاپی در خانه + بهترین کافی شاپ تهران

کافه لاته چیست؟

قبل از این که طرز تهیه کافه لاته را به شما آموزش بدهیم، باید بدانید این قهوه بسیار خوش مزه و مواد تشکیل دهنده آن واقعاً چیست و از چه چیزهایی تشکیل شده است تا بتوانیم در طرز تهیه آن به ساده ترین و ارزان قیمت ترین حالت ممکن عمل کنیم.

کافه لاته از عبارت ایتالیایی Caffe latte آمده است که به معنی قهوه (caffe) و شیر (latte) است. قهوه لاته یا همان کافه لاته ترکیبی از اسپرسو و شیر داغ با مقدار زیادی کف شیر است که اگر بخواهید آن را با شکل و طرحی فانتزی سرو کنید می‌توانید طرح‌های هنری خاصی روی آن دربیاورید که به آن در اصطلاح لاته آرت گفته می شود.

جالبه بدونید که هرچند نام این قهوه از دو واژه ایتالیایی تشکیل شده است ولی لته ای که ما امروزه در کافی شاپ ها سرو می کنیم برای اولین بار در دهه 1980 در سیاتل آمریکا سرو شده اما از آنجایی که کشور ایتالیا به عنوان مهد نوشیدنی های بر پایه قهوه می باشد، سال ها قبلتر از آمریکایی ها ترکیب قهوه و شیر را امتحان کرده بودند و نام آن را نیز انتخاب کرده بودند.

کافه لاته سبک‌ترین قهوه‌ای است که با کمترین نسبت اسپرسو تهیه می‌شود و طعمی غلیظ، رایحه‌ای تند، بافتی نرم و بسیار عالی دارد. در ادامه طرز تهیه قهوه لاته را به صورت خلاصه توضیح خواهیم داد.

طرز تهیه کافه لاته بدون دستگاه اسپرسو 

همه‌ی ما عاشق آیس کافی در فصل تابستان هستیم. اما تو فصل پاییز و زمستون فقط لاته می‌چسبه. نشستن تو هوای سرد و نوشیدن لاته یا کاپوچینوی داغ خیلی لذت بخشه. اما برای نوشیدن یک لاته‌ی داغ لازم نیست حتما به کافی‌شاپ برید. حتی بدون داشتن دستگاه اسپرسو می‌تونید تو خونه لاته تهیه کنید.

مواد لازم برای تهیه کافه لاته

  • اسپرسو (اگه ماشین اسپرسو ندارید می‌تونید با دستگاه ائروپرس اسپرسو تهیه کنید)
  • شیر 2% یا بدون چربی
  • پودر کاکائو برای تزیین
  • فنجان قهوه‌ی کم عمق
  • ظرف دردار
  • قاشق

1.تهیه اسپرسو

درست کردن کف شیر بدون دستگاه بسیار راحت‌تر از درست کردن اسپرسو بدون دستگاه است اما با این وجود این کار غیر ممکن نیست اما با این حال کافی است که در خانه یک آئروپرس، موکاپات یا فرنچ پرس داشته باشید تا به راحتی اسپرسو خود را تهیه کنید چرا که عملکرد هر سه این‌ها بر مبنای تولید فشار است.

همچنین شما می‌توانید از پودر قهوه اسپرسو فوری استفاده کنید. که به راحتی با مقداری آب جوش آماده می‌شود.

2.فوم گیری شیر (تهیه کف شیر)

برای تولید کف شیرمناسب کافه لاته حتماً به شیر داغ (نه شیر جوشیده شده) نیاز داریم. شیر داغ ما نهایتاً باید دارای دمای 60 درجه باشد. شیر رو داخل یک ظرف دردار مثل ظرف مربا بریزید. نباید بیشتر از نصف ظرف پر بشه. حالا در ظرف رو محکم ببندید و ظرف رو تکان بدید. این کار رو اونقد ادامه بدید تا حجم شیر دوبرابر بشه. این کار 30 تا 60 ثانیه طول می‌کشه.  حتماً دقت کنید از سر رفتن شیر جلوگیری کنید چون شیر سر رفته هم از نظر طعم کیفیت خوبی ندارد و هم دیگر فوم شیر خوبی به ما نمی‌دهد.

حباب‌های ظریف شیر بدون حرارت پابرجا نمی‌مانند و بعد از برداشتن شیر از روی حرارت عملاً از بین می‌روند. در نتیجه فوم شیر اساساً نتیجه هوادهی به شیر جوشیده شده است. پس در تهیه کف شیر ما به شیر داغ و همزن برقی یا دستی نیاز داریم.

شیر داغ را با همزن تا حدی هم می‌زنیم تا شیر ما به حجم یک و نیم برابرِ حجم اولیه برسد و همچنین حالت فوم یا همان کف لطیف و با غلظت مناسبی را بدست آورد.

این یکی از ساده‌ترین روش‌های درست کردن کف شیر مناسب کافه لاته در خانه است.

روش‌های مختلفی برای درست کردن کف شیر وجود دارد.اگر فرنچ پرس یا مایکروویو داشته باشید تنها یک دقیقه و نیم با یک کف شیر تازه فاصله دارید اما مسلماً استفاده از دستگاه کف شیرساز کار شما را بسیار راحت‌تر می‌کند و برای فوم گیری شیر لازم است نکات مهمی را رعایت کنید.

3. گرم کردن شیر

درب ظرف رو باز کنید و شیر رو حدود 30 ثانیه داخل ماکروویو قرار بدید.

4. اضافه کردن شیر به اسپرسو

شیر گرم رو به فنجان اسپرسو اضافه کنید. با یک قاشق بزرگ از ورود فوم شیر (کف شیر) به داخل فنجان جلوگیری کنید.

نحوه درست کردن کافه لاته کافی شاپی در خانه + بهترین کافی شاپ تهران

5. اضافه کردن فوم

در نهایت هر مقدار که دوست دارید کف شیر را با قاشق به فنجان اضافه کنید.

6. گارنیش یا تزیین

با پاشیدن پودر کاکائو روی فنجان کار رو به اتمام برسونید.

به همین راحتی ما یک فنجان کافه لاته خوشمزه و خوش عطر داریم. نوش جان کنید و لذت ببرید و همانطور که گفتیم شما برای اضافه کردن شیر به اسپرسو می توانید طرح های فوق العاده جذابی را بر روی فنجان خود اینجاد کنید.

توجه داشته باشید که اگر چه کافه لاته صنعتی فقط از شیر و اسپرسو تهیه می‌شود اما شما مجبور نیستید فقط از روی روش مشخصی که روی سایت‌های مختلف یا کتاب‌ها می‌بینید کپی برداری کنید.

بلکه با توجه به سلیقه شخصی خود می‌توانید از انواع طعم‌دهنده‌ها به عنوان مثال از دارچین، پودر کاکائو، عصاره وانیل و… به مقداری دلخواه در طرز تهیه کافه لاته استفاده کنید.

طعم دهنده‌های لاته

اگه می‌خواید نوشیدنی لاته شیرین یا طعم‌دار داشته باشید قبل از اضافه کردن فوم شیر، مقداری سیروپ (شربت) رو با شیر گرم مخلوط کنید.

موادی که میشه برای طعم‌دهی به لاته اضافه کرد شامل : عصاره وانیل، عصاره‌ی بادام، انواع سیروپ های شیرین کننده مثل سیروپ کارامل و سیروپ افرا

تفاوت کاپوچینو با کافه لاته 

اگر شما با کاپوچینو نیز آشنایی داشته باشید میدانید که این نوشیدنی نیز از ترکیب قهوه و شیر بدست می آید، پس تفاوتش با لته چیست؟ لازمه بیان کنیم که این دو نوشیدنی شباهت های زیادی دارند و به همین خاطر خیلی از افراد حتی لاته را با نام کاپوچینو بزرگ نیز صدا می زنند ولی تفاوت های ساختاری نیز در بین این دو نوشیدنی وجود دارد.

نحوه درست کردن کافه لاته کافی شاپی در خانه + بهترین کافی شاپ تهران

  • همانطور که در عکس بالا مشاهده می کنید، کاپوچینو از یک لایه اسپرسو + یک لایه شیر + یک لایه فوم یا کف شیر درست شده که همه نسبت ها مساوی هستند، اما لاته از یک لایه اسپرسو + دو لایه شیر + نصف لایه فوم شیر درست می شود.
  • لاته نسبت به کاپوچینو در فنجان ها و لیوان های بزرگتری سرو میشه، پس اگر به حجم قهوه اهمیت می دهید لاته را انتخاب کنید
  • لاته حالت خامه ای تر و شیری تری نسبت به کاپوچینو دارد. (به خاطر شیر بیشتر)
  • روی لاته را اصولا با طرح های هنری زیبایی به نام لته آرت تزیین می کنند که در کاپوچینو این موضوع کمتر اتفاق می افتد.

نکته: از لحاظ میزان کافیین هیچ فرقی این دو نوشیدنی ندارند چون هر دو از یک شات اسپرسو درست می شوند، ولی لته به خاطر شیر بیشتر، کمی تاثیر کافیینش بر بدن، کمتر از کاپوچینو می‌باشد.

ویژگی بهترین لاته چیست؟

اما سوال اینه که: چه چیزی لاته رو از سایر نوشیدنی‌های قهوه متمایز می کنه؟

همه چیز به مواد تشکیل دهنده و روند آماده سازی اون برمی‌گرده. یک لاته معمولی با شش تا هشت اونس شیر فوم‌گیری شده و یک شات اسپرسو ساخته می شه. لاته‌های بزرگتر اغلب با دبل اسپرسو تهیه میشن. لاته، کاپوچینو و کارامل ماکیاتو تقریبا شبیه هم هستند اما تفاوت‌هایی دارند.

  • لاته نسبت به کاپوچینو فوم شیر کمتر و شیر جوشیده شده بیشتری داره.
  • ماکیاتو شیر جوشیده شده نداره و فقط از فوم شیر و اسپرسو تشکیل شده.

البته برای ایس لاته فقط شیر سرد و اسپرسو و یخ استفاده می‌شه. برای یکدست شدن می‌تونید یخ رو مخلوط (blend) کنید. می‌تونید از شکر برای افزایش طعم استفاده کنید.

همونطور که اشاره کردیم سال هاست که مردم با ترکیب شیر و قهوه لاته می‌نوشن اما چیزی که یک لاته‌ی مدرن رو خاص و متمایز می‌کنه قطعا یک اسپرسو خوب هست. اسپرسو یک نوشیدنی کافئین‌دار غلیظه که با روش دم‌آوری تحت فشار قهوه تهیه می‌شه.

بهترین کافی شاپ تهران 

وقتی کسی از شما راجع به بهترین کافی شاپ تهران می‌پرسد، شاید به نظرتان این پرسش خیلی کلی و جامع بیاید و از او بپرسید بهترین از چه لحاظ؟ آیا کیفیت غذا برای شما مهم است؟ جایی را می‌خواهید که فضایش مناسب عکاسی باشد؟ کدام منطقه؟ و، و و… اما بهترین کافی شاپ در تهران، حقیقتاً باید معدلش در همه‌ی این موارد ذکر شده بالا باشد. برای شناختن بهترین کافه های تهران دو راه دارید: یکی اینکه برای همه آن‌ها هزینه و زمان بگذارید و بروید. دوم اینکه در فضای مجازی یا از طریق معرفی دوستان با آن ها آشنا شوید. لطفا در قسمت نظرات بهترین کافی شاپ تهران از نظر خودتون رو معرفی کنید.

کد خبرنگار: ۲۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید