گاهی حین جارو کشیدن، جاروبرقی‌ ناگهانی خاموش می شود. بسیاری با دیدن این موضوع فکر می کنند دستگاه سوخته است.اما در حقیقت این طور نیست در این مطلب به علت خاموش شدن ناگهانی جاروبرقی پرداخته ایم که در ادامه خواهید خواند.

علت خاموش شدن ناگهانی جاروبرقی چیست؟ + تعمیر جارو برقی

اگر با خاموش شدن ناگهانی جاروبرقی روبرو شدید، نگران نباشید. در این مطلب نکات مفیدی برای حل مشکل و برای یافتن علت خاموش شدن جاروبرقی حین کار مطرح میکند. این احتمال وجود دارد با گذشت زمان، قطعات دستگاه خراب و فرسوده شوند یا ممکن است شما به موارد مهم در نگهداری یا سرویس دستگاه که در ادامه مطرح میکنیم بی توجه باشید، مسائل ساده ای که میتواند علت خاموش شدن جاروبرقی ال جی، سامسونگ، دوو، پاناسونیک، بوش، پارس خزر و هر برند دیگری باشد چون تمامی نکاتی که خواهیم گفت برای تمامی مدل ها کاربرد دارد.

کاربران عزیز قبل از پاسخ به این سئوال که چرا جاروبرقی یهو خاموش شد ؟ باید بگوییم به غیر از خرابی بخشی از قطعات ممکن است علت خاموش شدن جاروبرقی در حین کار از کیپ شدن مسیر مکش بخاطر جمع کردن بیش از حد زباله بخش های مهمی از جاروبرقی مسدود شود.

دانستن اینکه به کدام قسمت ها نگاه کنید و چگونه می توانید دستگاه را باز کنید، میتوانید پروژه ای بزرگ را به یک کار ساده تبدیل کنید که اصلاً وقت شما را نخواهد گرفت.

بررسی خراب شدن دکمه روشن و خاموش جاروبرقی 

یکی دیگر از دلایل خاموش شدن ناگهانی جاروبرقی  پس از چند ثانیه کارکرد، می‌توان مربوط به خرابی دکمه سوئیچ یا دکمه خاموش و روشن کردن دستگاه باشد. در صورت خرابی این دکمه، پس از روشن شدن جاروبرقی شاسی بیرون می‌پرد و دستگاه خاموش می‌شود. در این شرایط باید دکمه تعویض شود.

گرم شدن موتور 

موتور جاروبرقی قطعه ای قدرتمند است که نیاز به استراحت و خنک شدن در حین کار دارد. ممکن است لوله دستگاه دچار انسداد باشد که انجام مکش به سختی صورت بپزیرد این مسئله فشار زیادی به موتور می اورد که باعث گرمای بیش از حد آن و علت خاموش شدن جاروبرقی حین کار میشود.

یکی از راه هایی که ما را متوجه میکند که آیا لوله جاروبرقی دچار گرفتگی شده است یا خیر! خاموش شدن ناگهانی جارو برقی در مدت زمان مشخصی در هر بار استفاده از آن است.

مثلا اگر هر بار پس از روشن کردن با گذشت ۳ دقیقه (در یک بازه زمانی مشخص) جاروبرقی حین کار کردن خاموش میشود این نشان دهنده مسدود شدن مسیر است که به همین دلیل موتور به شکل پیوسته به گرمای بیش از حد میرسد. چنانچه در بازه های زمانی مختلف پس از روشن کردن دستگاه، پس از شروع به کار ناگهان از کار بیافتد به احتمال قوی علت خاموش شدن جاروبرقی حین کار ، از خرابی برد الکتریکی ناشی باشد.

علت خاموش شدن ناگهانی جاروبرقی چیست؟ + تعمیر جارو برقی

گرم شدن بیش از حد موتور و فعال شدن ترموستات دستگاه

روی موتور جاروبرقی قطعه‌ای به نام ترموستات تعبیه شده است. این قطعه وظیفه دارد تا با بیش از حد شدن حرارت موتور، به طور خودکار آن را خاموش کند تا وقتی که موتور خنک شد، دستگاه مجددا روشن شود و بتوان از آن استفاده کرد. در واقع ترموستات به عنوان یک محافظ حرارتی برای جاروبرقی تعبیه شده است. ترموستات باعث می‌شود که در زمانی که موتور جاروبرقی بیش از حد داغ شده است، جلوی ذوب شدن اجزای داخلی جاروبرقی را بگیرد و با قطع کردن جریان ورودی به بتن از سوختن آن جلوگیری کند.

معمولا پس از ۳۰ دقیقه استفاده از جاروبرقی، موتور آن تا حد زیادی گرم می‌شود و در این زمان است که ترموستات فعال شده و موتور را خاموش می‌کند.

اگر ترموستات دچار مشکل شده باشد، قدرت خود را از دست می‌دهد و نسبت به کوچک‌ترین حرارت در موتور فعال می‌شود و موتور را بی موقع خاموش می کند. در این صورت باید ترموستات خود را توسط یک اهم متر بررسی کنید و در صورت خرابی این قطعه، آن را تعویض کنید.

گرم شدن موتور به علت انسداد لوله دستگاه

همچنین دلایلی وجود دارند که باعث داغ شدن بیش از حد موتور جاروبرقی می‌شوند. یکی از این علل انسداد لوله‌های این دستگاه است. خیلی اوقات هنگام استفاده از جاروبرقی ممکن است جسم بزرگی وارد لوله‌ها شود و باعث گرفتگی در آن‌ها شود. اگر به مدت ۳ دقیقه لوله مسدود باشد و دستگاه کار کند، باعث می‌شود که گرمای موتور از حد تعیین شده بیشتر شود و در نتیجه جاروبرقی یک باره خاموش شود. در این شرایط باید لوله‌های دستگاه را از آن جدا کنید و هرگونه انسداد آن را رفع کنید تا هوا بتواند به راحتی از داخل لوله رد شود و جاروبرقی بدون مشکل کار کند.

گرم شدن موتور به علت گرفتگی فیلترها و کیسه

از دیگر دلایل گرم شدن بیش از حد موتور و خاموش شدن ناگهانی جاروبرقی می‌توان به انسداد فیلترها و کیسه جاروبرقی اشاره کرد. همچنین در اثر گرفتگی فیلترها و کیسه جاروبرقی صدای مکش نیز غیر عادی خواهد بود. پس با خارج کردن فیلترها و کیسه مسدود یا کثیف از دستگاه خود می‌توانید آن‌ها را کاملا بشویید و تمیز کنید. همچنین اگر کیسه و فیلتر یک بار مصرف باشند می‌توانید آن‌ها را تعویض کنید. توجه داشته باشید که عمر هر فیلتر ۶ ماه است. همیشه پس از استفاده از جاروبرقی به ظرفیت باقی مانده در کیسه توجه کنید.

خراب شدن برد جاروبرقی 

آخرین دلیلی که می‌توانیم برای خاموش شدن ناگهانی جاروبرقی  در حین کار ارائه دهیم، خرابی برد دستگاه است. برد یک قطعه مهم در جاروبرقی است که همه کارها در دستگاه از قبیل خاموش و روشن کردن دستگاه و کم و زیاد شدن مکش آن را مدیریت می‌کند. در صورتی خرابی در قطعه برد دستگاه، بسیاری از قطعات دیگر آن به درستی کار نخواهند کرد و در عملکرد خود دچار مشکل می‌شوند.

نوسانات شدید برقی علت خاموش شدن ناگهانی جاروبرقی

نوسان‌های شدید برقی اصلی‌ترین علت قطع و وصل شدن جاروبرقی محسوب می‌شود. استفاده از دستگاه در ساعت‌های اوج مصرف برق باعث خاموش شدن ناگهانی جاروبرقی خواهد شد. اتصال پریز جاروبرقی به سه‌راهی و سیم‌های سیار نیز از دلایل دیگری است که موجب افت ولتاژ و وارد شدن فشار به جاروبرقی می‌شود. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم که در زمان کم‌باری مصرف برق، جاروبرقی را روشن کنید. همچنین برای جلوگیری از کاهش ولتاژ برق، دستگاه را حتما به پریز اصلی خانه متصل کنید.

پس از خاموش شدن جارو برقی، چرا دیگر روشن نمی شود ؟

در داخل جاروبرقی برای جلوگیری از ذوب شدن اجزا و سوختن موتور یک محافظ حرارتی وجود دارد که در صورت داغ کردن بیش از حد برای اجتناب از آسیب به اجزا جریان ورودی به موتور را قطع میکند و تا خنک شدن آن اجازه روشن شدن جاروبرقی را نمیدهد.

نحوه رفع خاموش شدن ناگهانی جاروبرقی 

باید اطمینان حاصل کنید که تمامی اجزایی که در مکش تاثیر گذار هستند نظیر لوله ها، ورودی ، فیلترها و کیسه دچار گرفتگی نباشند چون علت خاموش شدن جاروبرقی حین کار است. وقتی دستگاه دچار گرفتگی شده باشد صدای مکش تغییر خواهد کرد.

اگر لوله دچار گرفتکی باشد آن را برای تمیز کردن جدا کنید. در اکثر موارد گرفتگی ها جزیی اجازه میدهد هوا به آرامی رد شود و این مسئله باعث گرم شدن موتور در زمان استفاده میشود. اما گاهی کرک ها و کثیف ها به شکل توپ بزرگی مسیر هوا را به طور کامل میبندند.

پس از باز کردن لوله جاروبرقی، میتوانید از دسته تی استفاده کنید تا با فشار دادن آن به داخل لوله هرگونه زباله را خارج کنید. ممکن است چیزهای بزرگی مانند درب های بطری و یا پلاستیک های فشرده لوله های جاروبرقی کیپ کرده باشند.

چنانچه بیش از ۶ ماه از عمر فیلتر دستگاه میگذرد میبایست تعویض گردد. وقتی فیلتر بیش از حد کثیف باشد گرمای موتور نیز شدت میابد و میتواند دلیل خاموش شدن ناگهانی جاروبرقی باشد.

اگر آخرین باری که فیلتر جاروبرقی را عوض کرده اید به یاد نمی آورید وقت آن است که اکنون برای اینکار اقدام کنید.

علت خاموش شدن ناگهانی جاروبرقی چیست؟ + تعمیر جارو برقی

مشکلات الکتریکی در علت روشن نشدن جاروبرقی

وقتی شما نشانه ای از گرفتگی در قطعات دستگاه پیدا نمیکنید این بدان معناست که مشکلات مکانیکی وجود ندارد و باید به ایراد های الکتریکی توجه کنید.

اولین موضوعی که میبایست برای یافتن علت خاموش شدن جاروبرقی حین کار مورد بررسی قرار گیرد که آیا جارو به درستی به پریز برق وصل شده است و در داخل آن لق نمیزند. لق زدن و سست بودن دوشاخه در پریز میتواند خطراتی مانند اتصالی و آسیب به دستگاه حتی در مواردی آتش سوزی پیش بیاورد.

چنانچه پریز برق مشکلی نداشته باشد موردی بعدی عیب یابی از کلید و موتور دستگاه است.

یکی از راه های مناسب برای اینکه بفهمیم چرا جاروبرقی روشن نمیشود وارسی مشکلات اتصال پریز و سیم دستگاه است با لمس کردن سیم چنانچه بیش از حد گرم شده باشد میتواند مشکل از پریز برق باشد.

آیا استفاده طولانی مدت می‌تواند علت خاموش شدن ناگهانی جاروبرقی باشد ؟

جواب به سوال فوق مثبت است مورد دیگری که باعث طرح این سئوال باشد که چرا جارو برقی روشن نمی شود :

کار با دستگاه در مدت زمان بالا میتواند دلیل این ایراد باشد. با اینکه احتمال دارد جاروبرقی خانگی خود را از فروشگاه معتبر و با برند معروفی تهیه کرده باشید این بدان معنا نیست که بتوانید از آن برای چند ساعت استفاده کنید.

 برای استفاده از جارو برقی مدت زمان خاصی نزدیک به ۳۰ دقیقه پیشنهاد می شود و در ادامه ۱۵ دقیقه توقف برای اینکه موتور خنک شود و بعد شروع مجدد.

سخن پایانی 

در این مطلب به بررسی همه عواملی که موجب خاموش شدن جاروبرقی می شود، پرداختیم. عوامل متعددی چون خراب شدن فیلتر، موتور، سیم و کابل و نوسانات جریان برق و…باعث خاموش شدن ناگهانی جاروبرقی می شود. در صورتی که جاروبرقی شما خراب شده است، می توانید جهت تعمیرات آن به شرکت معتبری مراجعه کنید.

کد خبرنگار: ۲۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید