کراس‌اوورهای چینی چند سالی است که بازار ایران را قبضه کرده‌اند اما اکثر آن‌ها از نوع تک دیفرانسیل هستند و توانایی آفرود چندانی ندارند.

خودروهای آفرودی چینی بازار ایران

البته در سال‌های اخیر تعدادی ماشین آفرود چینی هم در بازار کشور ما عرضه شده‌اند که اکثراً توفیق چندانی نداشتند اما در شرایط فعلی که قیمت آفرودرهای ژاپنی که اکثراً عمر بالای ۱۰ سال دارند، سر به فلک کشیده است؛ شاید این خودروهای آفرودی چینی بتوانند به لطف قیمت‌های بسیار پایین‌تر خود خریدار پیدا کنند. به همین بهانه در این مقاله از مجله خودرو همراه مکانیک به سراغ بررسی ماشین‌ های آفرودی چینی رفته‌ایم تا نگاهی داشته باشیم به معدود بیابان‌گردهای چشم بادامی در بازار ایران.

لندمارک V۷

شرکت بهمن موتور چند سال بعد از عرضه پیکاپ کاپرا از شرکت چینی ZX Auto، محصولی دیگر از این خودروساز چینی یعنی لندمارک V۷ را روی خط مونتاژ خود آورد. لندمارک V۷ که می‌توانیم آن را اولین ماشین آفرود چینی بازار کشورمان بدانیم، از سال ۱۳۹۳ عرضه شد اما به دلیل ظاهر نازیبا و مشکلات کیفی چندان مورد استقبال قرار نگرفت و از سال ۱۳۹۵ تولیدش متوقف شد.

لندمارک V۷ یکی از پیشرانه‌های قدیمی میتسوبیشی را در سینه دارد که از نوع تنفس طبیعی و با حجم ۲.۴ لیتر است. این پیشرانه حداکثر قدرت ۱۲۸ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۲۰۰ نیوتن‌متر را تولید و از طریق یک گیربکس ۵ سرعته دستی روانه هر دو محور این چینی ناشناخته می‌کند. مصرف سوخت ترکیبی و شتاب صفرتاصد لندمارک V۷ هم به ترتیب برابر با ۸.۵ لیتر در صد کیلومتر و ۱۳ ثانیه است.

لیست آپشن‌های لندمارک V۷ هم شامل مواردی مثل شیشه‌ها و آینه‌های جانبی برقی، تهویه مطبوع الکتریکی، مه‌شکن جلو و عقب، سانروف، سنسور پارک عقب، دکمه‌های کنترلی سیستم صوتی روی فرمان، ۲ ایربگ و... است که تنها وجود سانروف در آن قابل توجه است و سایر موارد بسیار پیش پا افتاده هستند.

فوتون ساوانا

اکثر هم‌وطنان ما فوتون را به واسطه همکاری با ایران خودرو دیزل و عرضه پیکاپ تونلند و کامیون‌های کِشنده می‌شناسند اما تنها محصول غیرتجاری فوتون در بازار کشور ما، فوتون ساوانا است که سال ۱۳۹۷ به عنوان یک شاسی بلند چینی آفرودی روی خط مونتاژ عظیم خودرو آمد اما بدقولی‌های عظیم خودرو و بازاریابی ضعیف این شرکت باعث شد تا فوتون ساوانا نتواند آن‌چنان که شایسته است در بازار شناخته شود و تنها تعداد محدودی از آن تا سال ۱۳۹۹ تولید شد.

خودروهای آفرودی چینی بازار ایران

فوتون ساوانا از یک پیشرانه ۲ لیتری توربو با حداکثر قدرت ۲۱۴ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۳۲۰ نیوتن‌متر بهره‌مند است که نیروی این پیشرانه از طریق یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک به هر دو محور این ماشین آفرود چینی می‌رسد مصرف سوخت ترکیبی و شتاب صفرتاصد فوتون ساوانا هم به ترتیب برابر با ۹.۸ لیتر در صد کیلومتر و ۱۰ ثانیه است.

فوتون ساوانا نسبت به سال تولید آپشن‌های مناسبی دارد و روی آن امکاناتی مثل کی‌لس استارتر، تهویه مطبوع اتوماتیک دوکاناله، تنظیم برقی صندلی راننده، سانروف، مالتی‌مدیا با مانیتور لمسی، سنسور پارک عقب، دوربین دید عقب، دی‌لایت، سنسور نور، سنسور باران، سنسور فشار باد لاستیک‌ها (TPMS)، کروز کنترل، کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، کنترل کشش (TCS)، کنترل سرعت در شیب (HDC)، ۴ ایربگ و... یافت می‌شود. در ضمن وجود سیستم ۴WD سه حالته (۲H، Auto و ۴L) در کنار دیفرانسیل عقب لغزش محدود (LSD) توانایی آفرود قابل توجهی به این خودرو می‌بخشد.

JMC S۳۵۰

شرکت ریگان خودرو، خودروسازی نوپا اما پرحاشیه است که با مونتاژ و عرضه محدود کراس‌اوور کوپا T۲۱۰ توانست نام خود را مطرح کند. این شرکت پس از ناکامی در عرضه منظم کوپا به سراغ یک شریک تجاری جدید رفت و در روزهای پایانی سال ۱۳۹۹ خیلی بی سروصدا یک ماشین آفرود چینی به نام JMC S۳۵۰ را روی خط مونتاژ خود آورد. اما این خودرو هم سرنوشتی تلخ‌تر از محصول قبلی ریگان خودرو داشت و خیلی زود از خط تولید کنار رفت.

JMC S۳۵۰ نیروی خود را از یک پیشرانه ۲ لیتری توربو با حداکثر قدرت ۲۰۵ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۳۲۵ نیوتن‌متر می‌گیرد. این پیشرانه نیروی خود را از طریق یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک روانه هر دو محور JMC S۳۵۰ می‌کند و حداکثر سرعت ۱۸۵ کیلومتر در ساعت را برای این خودرو به ارمغان می‌آورد. مصرف سوخت ترکیبی JMC S۳۵۰ هم ۸.۹ لیتر در صد کیلومتر است.

از جمله آپشن‌های JMC S۳۵۰ هم می‌توانیم به مواردی مثل کی‌لس استارتر، کروز کنترل، سانروف، تنظیم برقی صندلی راننده، تهویه مطبوع اتوماتیک، مالتی‌مدیا با مانیتور ۸ اینچی لمسی، دوربین دید عقب، سنسور نور، دی‌لایت، کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، کنترل کشش (TCS)، کنترل سرعت در شیب (HDC)، ۲ ایربگ و... اشاره کنیم.

JMC S۳۵۰ در مجموع پیشرانه سرحالی دارد و به لطف سیستم انتقال قدرت سه حالته (۲H، Auto و Lock) می‌تواند از آفرودهای متوسط سربلند بیرون بیاید اما متأسفانه عرضه محدود و بی برنامه در کنار قیمت‌گذاری غیرمنطقی، این خودرو را هم مثل رقیب هم‌وطنش فوتون ساوانا به یک محصول شکست خورده و مهجور تبدیل کرد.

هاوال H۹

در دوره برجام بود که بهمن موتور به سراغ همکاری با هاوال رفت و علاوه بر عرضه هاوال H۲ به صورت مونتاژی، اس یو وی گران قیمت این شرکت یعنی هاوال H۹ را هم به صورت وارداتی عرضه کرد. اما عرضه این شاسی بلند چینی آفرودی تقریباً با خروج آمریکا از برجام هم‌زمان شد و تنها تعداد بسیار محدودی هاوال H۹ با مدل ۲۰۱۸ پا به خیابان‌های ایران گذاشتند.

پیشرانه هاوال H۹ از نوع ۲ لیتری توربو با حداکثر قدرت ۲۴۱ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۳۵۰ نیوتن‌متر است که نیروی خود را از طریق یک گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک راهی هر دو محور این خودرو می‌کند. مصرف سوخت ترکیبی و شتاب صفرتاصد این ماشین آفرود چینی هم به ترتیب برابر با ۹.۷ لیتر در صد کیلومتر و ۱۰.۸ ثانیه است.

خودروهای آفرودی چینی بازار ایران

هاوال H۹ از نظر سطح تکنولوژی و آپشن یک سروگردن بالاتر از سایر چینی‌های بازار کشورمان است و علاوه بر سیستم انتقال قدرت با ۶ حالت مختلف Auto، اسپرت، Sand (شن)، Snow (برف)، Mud (گل و لای) و ۴L (چهارچرخ محرک سنگین) به امکانات جذابی مثل صندلی‌های جلو با تنظیم برقی، حافظه، سردکن و ماساژور، گرم‌کن صندلی‌های ردیف اول و دوم، شیفترهای تعویض‌دنده پشت فرمان، تهویه اتوماتیک سه کاناله، کول باکس، پارک نیمه اتوماتیک، دوربین جانبی، گرم‌کن فرمان، هشداردهنده انحراف از مسیر (LDW)، هشداردهنده عبور خودروها هنگام خروج از پارک (CTA)، ۸ ایربگ و... تجهیز شده است.

دایون Y۵

اما به آخرین ماشین آفرود چینی لیست خودمان و تنها خودرویی در این کلاس می‌رسیم که کماکان روی خط تولید قرار دارد.....

ادامه مطلب را در مقاله نگاهی به خودروهای آفرودی چینی بازار ایران در سایت همراه مکانیک بخوانید.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید