آنتالیا، دبی و تفلیس سه شهر پرطرفداری است که مقصد سفرهای خارجی بسیاری از ایرانیان به حساب می‌آید.

مقایسه کامل آنتالیا، دبی و تفلیس؛ سه مقصد پرطرفدار در سفرهای خارجی ایرانیان

اما کدام یک از این‌ شهرها امکانات بهتری برای میزبانی از مسافران و گردشگران را دارد؟ اگر قرار باشد بین تور تفلیس، تور آنتالیا و تور دبی یکی را انتخاب کنید و تنها یک گزینه داشته باشید، مقصد شما کدام خواهد بود؟ توصیه ما این است تا زمانی که اطلاعات کافی در مورد آب و هوا، زمان سفر، جاذبه‌های گردشگری، سیستم حمل و نقل، هزینه‌های سفر و ... را ندارید، دست به انتخاب نزنید. در ادامه با ما همراه باشید تا این سه شهر محبوب و پرطرفدار را با هم مقایسه کنیم و با دید بازتری مقصد سفر خارجی خود را انتخاب کنید.

بهترین زمان سفر به آنتالیا، دبی و تفلیس

تصور کنید قرار است بین آنتالیا و تفلیس و دبی یکی را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب کنید. قبل از هر چیز باید آب و هوای شهر مورد نظر را بررسی کنید. آیا الان زمان مناسبی برای سفر به آنتالیا است؟ هوای دبی در حال حاضر خیلی گرم نیست؟ هوای تفلیس سرد نشده است؟ در ادامه بهترین فصل سفر به تفلیس، دبی و آنتالیا را مرور می کنیم:

بهترین زمان سفر به تفلیس

تفلیس به عنوان یکی از شهرهای پربازدید کشور گرجستان هر ساله پذیرای مسافران زیادی است و در هر فصلی که بروید، جشنواره‌ها و رویدادهای فراوانی برای میزبانی از شما وجود دارد. پیدا کردن بهترین فصل سال برای سفر به تفلیس کمی دشوار است، اما بهتر است کسانی که تحمل سرما را ندارند در فصل پاییز و زمستان از رفتن به این شهر خودداری کنند. بهترین زمان برای سفر به تفلیس ماه اردیبهشت، خرداد، شهریور و اوایل مهر است.

در اواسط تابستان هوای این شهر خیلی گرم می‌شود و ممکن است توانایی تحمل رطوبت بالا و شدت گرما در تابستان را نداشته باشید. زمستان هم هوای تفلیس سرد می‌شود و باید منتظر بارش باران و برف باشید که مطمئنا برنامه سفرتان را به هم می‌ریزد.

بهترین زمان برای سفر به آنتالیا

آنتالیا از نظر آب و هوایی نسبت به تفلیس خنک‌تر است. این شهر آب و هوای مدیترانه‌ای با تابستان‌های گرم و خشک و زمستان‌های معتدل دارد. اگر اهل آفتاب هستید، توصیه می‌کنیم ماه خرداد تا شهریور را برای سفر به آنتالیا انتخاب کنید. هوای این شهر شرجی نیست و حتی در گرم‌ترین ماه‌های سال با ۳۵ درجه سانتیگراد، قابل تحمل خواهد بود. در فصل زمستان هم در سردترین روز شاید دما به ۵ درجه سانتیگراد برسد که تحمل آن چندان سخت نیست.

آنتالیا در دی ماه بیشترین بارش‌ها و در تیرماه بیشترین آفتاب را دارد. بنابراین اگر می‌خواهید در سواحل این شهر از سفر خود لذت ببرید، بهتر است اواخر بهار و تابستان را برای تور آنتالیا انتخاب کنید.

بهترین زمان برای سفر به دبی

دبی یکی از شهرهای گرم جهان است که برخلاف آنتالیا و تفلیس باید در پاییز و زمستان به آنجا سفر کنید. تور دبی مناسب ماه‌های آبان تا اواخر فروردین است. در این زمان دمای هوا در بهترین حالت خود قرار دارد؛ البته به دلیل افزایش حجم سفرها هزینه اقامت و سفر به دبی در این ماه‌ها افزایش می‌یابد. با این حال، اوج سفرها برای عاشقان ساحل و صحرا و همچنین حضور در جشنواره های مختلف دبی از آبان تا اواخر فروردین انجام می شود.

دبی در ماه‌های خرداد تا مرداد کمترین میزان گردشگر را دارد که علت آن گرمای سوزان و دمای ۴۰ درجه سانتیگرادی در این شهر است. با این حال در هتل‌های دبی برای راحتی مسافران سیستم‌های تهویه مطبوع در نظر گرفته شده است؛ همچنین می‌توانید شب هنگام از مکان‌های توریستی و مراکز خرید دیدن کنید.

اگر تور دبی را به ماه‌های دی، بهمن و اسفند موکول کنید، باید انتظار هزینه‌های بیشتری را برای سفر خود داشته باشید. ضمن اینکه در تعطیلات کریسمس که مصادف با دی ماه است، تقاضا برای سفر به دبی افزایش می‌یابد و بنابراین هزینه‌های اقامت و سفر هم بالاتر می‌رود.

جاذبه های گردشگری دبی، آنتالیا و تفلیس

یکی دیگر از فاکتورهای مهم برای مقایسه کامل آنتالیا، دبی و تفلیس توجه به جاذبه‌های گردشگری آن‌ها است. به راستی کدام شهر جذابیت بیشتری دارد؟ کدام شهر دیدنی تر است؟ اگر قرار باشد بین تفلیس، دبی و آنتالیا یکی را انتخاب کنید، باید این معیار مهم را هم در نظر بگیرید.

برای این منظور، خوب است قبل از انتخاب برخی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهرها را بشناسید:

جاذبه‌های گردشگری تفلیس

برخی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری که در سفر به تفلیس باید حتما ببینید، عبارتند از:

  1. قلعه ناریکالا

اینجا یک مکان باستانی است که از قرن چهارم میلادی به جا مانده و البته در قرن هفتم، شانزدهم و هفدهم چندین مرتبه توسعه پیدا کرده است. قلعه ناریکالا از نظر تاریخی در گرجستان اهمیت زیادی دارد و حتما در سفر خود از آن دیدن کنید.

  1. شهر قدیمی تفلیس (Dzveli Tbilisi)

شهر قدیمی تفلیس علیرغم بازسازی های زیاد، باز هم قسمت‌هایی از جذابیت تاریخی خود را حفظ کرده است. در اینجا می‌توانید سنگ فرش‌ها و سبک‌های معماری شرقی و غربی را ببینید. تاریخ و فرهنگ گرجستان در شهر قدیمی تفلیس خود را به نمایش می‌گذارد.

  1. ترن هوایی تفلیس

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری که در تور تفلیس باید از آن دیدن کنید، ترن هوایی است که در سال ۲۰۱۲ راه‌اندازی شد. این قطار هوایی، پارک Rike را در ساحل چپ رودخانه Mtkvari به قلعه ناریکالا متصل می‌کند. همچنین می‌توانید بالای تپه سولولاکی سوار تله کابین شوید.

مقایسه کامل آنتالیا، دبی و تفلیس؛ سه مقصد پرطرفدار در سفرهای خارجی ایرانیان

  1. کلیسای متکی (متخی)

در ساحل چپ رودخانه متکواری، کلیسای متکی قرار دارد که یکی از بناهای مذهبی و تاریخی تفلیس به حساب می‌آید. قدمت این ساختمان به قرن سیزدهم میلادی برمی‌گردد و می‌تواند مقصدی برای طرفداران تاریخ و فرهنگ گرجستان باشد.

  1. پارک متاتسمیندا

پارک Mtatsminda زمانی به عنوان سومین مرکز تفریحی پربازدید در اتحاد جماهیر شوروی شناخته میشد. این پارک چندین چرخ و فلک، سرسره آبی، ترن هوایی و تجهیزات سرگرمی دیگر دارد که بازدید از آن شما را حسابی سر کیف خواهد آورد.

جاذبه‌های گردشگری آنتالیا

حالا که قرار است شهرهای آنتالیا، تفلیس و دبی را با هم مقایسه کنیم، خوب است با برخی از مکان‌های توریستی محبوب در آنتالیا هم آشنا شویم. در حالی که در تفلیس باید بیشتر به دنبال بازدید از آثار باستانی باشید، در آنتالیا هم آثار باستانی می بینید و هم سواحل گرم و تفریحات آبی جذاب انتظارتان را می‌کشد. برخی از جاذبه‌های گردشگری آنتالیا عبارتند از:

  1. استادیوم تاریخی آنتالیا

در حومه شهر می‌توانید نظاره‌گر آثار تاریخی مربوط به امپراتوری روم باستان باشید. در این قسمت  ویرانه‌هایی از پرگه، پایتخت سابق آسیای صغیر را مشاهده می‌کنید. در اینجا یک تئاتر خارق‌العاده و دو برج و بارو که زمانی دسترسی به شهر را کنترل می‌کردند، در مقابلتان قرار می‌گیرد.

  1. شهر باستانی آسپندوس

در سفری یک روزه به ۴۰ کیلومتری شهر آنتالیا، می‌توانید بقایای شهر باستانی آسپندوس را ببینید. منظره تئاتر این قسمت از شهر باورکردنی نیست؛ این تئاتر تاریخی در سال‌های ۱۶۰ تا ۱۸۰ بعد از میلاد ساخته شده است. ویرانه‌های این شهر باستانی را می‌توانید در تور آنتالیا مشاهده و در تاریخ کاوش کنید. درست مثل تفلیس که مکان های تاریخی و باستانی دارد، در آنتالیا نیز بازدید از آثار تاریخی متعدد می‌تواند سفر شما را جذاب‌تر کند.

  1.  آبشارهای آنتالیا

این شهر ترکیه دارای چند آبشار زیبا است که از یک رودخانه تغذیه می‌کنند و از مسیر کوه‌های توروس می‌گذرند، سپس به دریای مدیترانه ختم می‌شوند. «آبشار دودن» یکی از آنهاست که طبیعت زیبایی دارد. همچنین پشت آبشار یک غار وجود دارد که می‌توانید آنجا هم سری بزنید.

  1. تماشای پارک ملی کوپرولو کانیون

در ۹۰ کیلومتری شهر آنتالیا می‌توانید از تماشای پارک ملی کوپرولو کانیون لذت ببرید. اینجا یکی از محبوب ترین نقاط گردشگری آنتالیا است و طبیعت بکر و زیبایی دارد. همچنین در این پارک ملی می‌توانید رفتینگ در رودخانه را تجربه کنید. عمیق‌ترین دره کشور ترکیه در پارک ملی کوپرولو کانیون قرار دارد که دیدن آن شما را شگفت زده خواهد کرد. رودخانه زیبای کوپر، جنگل های کاج و سرو و حیواناتی که از نزدیکی شما عبور می‌کنند، همگی تجربه یک سفر خوب در پارک ملی کوپرولو کانیون آنتالیا را برای شما رقم خواهد زد.

در مقام مقایسه باید بگوییم در سفر به ترکیه بیشتر با جاذبه‌های طبیعی از قبیل سواحل زیبا، آبشار، پارک ملی، جنگل، رودخانه و کوه روبرو می‌شوید. هرچند آثار تاریخی نیز در آنتالیا همانند تفلیس در مقابلتان قرار می‌گیرد.

مقایسه کامل آنتالیا، دبی و تفلیس؛ سه مقصد پرطرفدار در سفرهای خارجی ایرانیان

  1. سواحل آنتالیا

برخلاف تفلیس که دور تا دور آن با خاک محصور شده است، در جنوب شهر آنتالیا دریای مدیترانه قرار دارد. خط ساحلی آنتالیا به دلیل داشتن منطقه‌ای زیبا با طبیعتی باورنکردنی شهرت زیادی در بین گردشگران خارجی دارد. سواحل لارا و کنیالتی از جمله پرزرق و برق‌ترین استراحتگاه‌های ساحلی در سفر به آنتالیا به حساب می آیند؛ در حالی که در تفلیس چنین موقعیتی نصیب شما نمی‌شود.

در مورد شهر دبی هم باید به همین نکته اشاره کنیم که شما می‌توانید از تفریح در سواحل این شهر جزیره‌ای لذت ببرید.

جاذبه‌های گردشگری دبی

حالا که جاذبه های گردشگری آنتالیا و تفلیس را گفتیم، خوب است در مورد دیدنی های دبی هم بیشتر بدانیم. قبل از هر چیز باید بگوییم برخلاف تفلیس و آنتالیا که با مجموعه‌ای از آثار تاریخی، جاذبه‌های طبیعی و مراکز مدرن روبرو هستید، در شهر دبی بیشتر آسمان خراش‌ها، مراکز خرید لوکس، پارک های آبی و ساختمان‌هایی با معماری مدرن به چشم می خورد.

برخی از جاذبه‌های گردشگری لوکس و دیدنی دبی عبارتند از:

  1. برج خلیفه

شهر دبی بیشتر با این برج شناخته شده است که ۸۲۹.۸ متر ارتفاع دارد و بلندترین سازه دنیا به شمار می‌آید. برج خلیفه ۱۶۳ طبقه دارد که می‌توانید از بالاترین طبقه آن، نمای پانورامای شهر دبی را به تماشا بنشینید.

  1. آکواریوم دبی و باغ وحش زیر آب

همانطور که گفتیم برخلاف تفلیس در اینجا آثار باستانی و تاریخی چندانی وجود ندارد، اما جاذبه‌های گردشگری مدرن از جمله آکواریوم دبی مال و باغ وحش زیر آب جزء بهترین نقاط توریستی در دنیا به حساب می آید. اینجا می‌توانید غواصی را تجربه کنید و با دنیای زیر آب بیشتر آشنا شوید.

  1. دهکده جهانی

دهکده جهانی دبی یا پارک موضوعی «گلوبال ویلیج» از برترین پروژه‌های گردشگری بین‌المللی الهام گرفته است و سالانه بیش از ۵ میلیون نفر از آن بازدید می‌کنند. در واقع بازدید از این پارک در سفر به دبی باید یکی از اولین برنامه های شما باشد. در دهکده جهانی جشنواره‌های متعددی در فصل بهار و تابستان برگزار می‌شود.

  1. نخل جمیرا

این جاذبه توریستی در ۱۷ کیلومتری شهر دبی قرار دارد و یکی از مجمع‌الجزایر مصنوعی این شهر به حساب می‌آید. اگر به طرح کلی آن از بالا نگاه کنید، متوجه می شوید شباهت زیادی به درخت نخل دارد. نخل جمیرا مظهر زیبایی و معماری مدرن دبی است.

مقایسه کامل آنتالیا، دبی و تفلیس؛ سه مقصد پرطرفدار در سفرهای خارجی ایرانیان

  1. پارک آبی آکوا ونچر

از دیگر مراکز گردشگری در شهر دبی باید به پارک آبی آکوا ونچر Aquaventure اشاره کنیم که یکی از بزرگترین پارک های آبی دبی به شمار می‌رود. این پارک آبی در مجموعه هتل آتلانتیس واقع قرار دارد و شما می‌توانید یک روز کامل از سفر دبی خود را در اینجا سپری کنید. سرسره ها و تفریحات آبی این پارک در نوع خود جالب و کم نظیر است و آدرنالین خونتان را حسابی بالا خواهد برد!

سیستم حمل و نقل تفلیس، آنتالیا و دبی

الگر بخواهیم سه شعر تفلیس، آنتالیا و دبی را از نظر سیستم حمل و نقل با یکدیگر مقایسه کنیم، باید بگوییم:

سیستم حمل و نقل تفلیس

اتوبوس جزء ثابت سیستم حمل و نقل عمومی تفلیس است که با آن به کل نقاط شهر می‌توان سفر کرد. البته اتوبوس‌ها با پول کار نمی‌کنند و برای رفت و آمد باید بلیط تهیه کنید. مترو هم از دیگر وسایلی است که با کمک آن می‌توانید محله‌های شهر تفلیس را بگردید.

همچنین در این شهر مینی بوس‌های قدیمی و جدید هم برای جابجایی شهروندان و توریست‌ها وجود دارد. تاکسی و تله کابین و راه آهن فونیکولار تفلیس از دیگر وسایلی است که می‌توانید از طریق آن‌ها از جاهای مختلف شهر دیدن کنید.

سیستم حمل و نقل آنتالیا

در آنتالیا می‌توانید اتوبوس را به عنوان ارزان‌ترین و سریع‌تر راه برای گشت و گذار در شهر انتخاب کنید؛ البته باید کارت اتوبوس همراه داشته باشید. ون و مینی بوس نیز از دیگر وسایلی است که برای جابجایی مسافران در شهر کاربرد دارد. برخلاف شهر تفلیس که فاقد تراموا یا قطار شهری است، در آنتالیا این گزینه برای جابجایی وجود دارد که البته فقط برای رفتن به برخی از نقاط شهر می توان از آن استفاده کرد. تاکسی و اتوبوس دریایی هم از دیگر وسایلی است که در سیستم حمل و نقل آنتالیا وجود دارد.

سیستم حمل و نقل دبی

سیستم حمل و نقل در دبی نسبت به تفلیس و آنتالیا کامل‌تر است و شما می‌توانید از بین مجموعه‌ای از گزینه‌ها بهترین مورد را برای گشت و گذار در شهر انتخاب کنید. در سیستم حمل و نقل این شهر اتوبوس، اتوبوس آبی، سیستم مونوریل، مترو و تراموا برقرار است. متروی دبی یکی از جدیدترین و مدرن‌ترین متروهای دنیا به حساب می‌آید و از طریق آن می‌توانید به هر نقطه‌ای از شهر که بخواهید سفر کنید. در مقام مقایسه باید بگوییم گزینه مترو در تفلیس و آنتالیا وجود ندارد.

مقایسه کامل آنتالیا، دبی و تفلیس؛ سه مقصد پرطرفدار در سفرهای خارجی ایرانیان

هزینه‌های سفر به تفلیس، آنتالیا و دبی

هزینه‌های سفر به تفلیس، آنتالیا و دبی به عوامل متعددی بستگی دارد و نمی‌توان مقایسه کاملی بین آن‌ها انجام داد. از این نظر باید گفت:

  • زمان سفر به آنتالیا، تفلیس و دبی تعیین کننده بخشی از هزینه‌ها است.
  • هتل و امکانات آن می‌تواند روی هزینه‌ها تاثیرگذار باشد.
  • مدت زمان حضور شما و بازدید از مکان‌های گردشگری هم یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار روی هزینه سفر است.

به طور کلی شهر تفلیس و آنتالیا نسبت به دبی ارزان‌تر هستند و در سفر به این دو شهر هزینه‌های کمتری را پرداخت می‌کنید. اما سفر به امارات انتخاب گرانتری است و برای تور دبی باید پول بیشتری کنار بگذارید.

سخن پایانی

سه شهر تفلیس، آنتالیا و دبی در ردیف محبوب‌ترین شهرهای توریستی در خاورمیانه محسوب می‌شوند و هر ساله بسیاری از ایرانی‌ها به این سه مقصد خارجی سفر می‌کنند. در این مقاله سعی کردیم سه شهر تفلیس، آنتالیا و دبی را با هم مقایسه کنیم. برای مقایسه این سه شهر چندین عامل از جمله زمان سفر، جاذبه‌های گردشگری، سیستم حمل و نقل، هزینه‌های سفر و... مورد بررسی قرار گرفت. می‌توانید برای اطلاع از قیمت تورهای خارجی نظیر تور آنتالیا، تور دبی و تور تفلیس به سایت تریپ مراجعه کنید. سامانه رزرواسیون تریپ به شما کمک می‌کند علاوه بر نرخ تورهای خارجی، از قیمت پروازهای مختلف خارجی مانند بلیط آنتالیا و بلیط دبی و همچنین تورهای لحظه آخری نوروزی مطلع شوید. شما در کمترین زمان به انواع قیمت ها در تاریخ مورد نظر خود دسترسی خواهید داشت و مناسب‌ترین تور را پیدا خواهید کرد. بهترین قیمت تورهای خارجی، خرید بلیط هواپیما چارتر و رزرو بلیط هواپیما خارجی چارتری و سیستمی از تمامی ایرلاین ها را با سامانه تریپ (www.trip.ir) سریع و آسان تجربه کنید.

منبع:تریپ|www.trip.ir

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید