حتماً شنیده‌اید که از پمپ‌های استخری به عنوان قلب سیستم فیلتراسیون استخر یاد می‌شود. همه‌ی ما می‌دانیم که قلب، چه نقشی در بدن دارد. این عضو، خونی که سرشار از مواد مغذی است را به سراسر بدن ما پمپاژ می‌کند و به این ترتیب، ما را زنده نگه می‌دارد و در ادامه، خون بازگشتی از سلول‌ها را به سمت کلیه‌های ما هدایت می‌کند تا مواد زائد از بدن ما خارج شوند.

راهنمای انتخاب پمپ استخر و جکوزی

پمپ‌ تصفیه استخر هم به همین صورت عمل می‌کنند. آنها جریان آب را برقرار می‌کنند تا مواد شیمیایی به طور یکنواخت در سراسر آب استخر منتشر شوند و آب را گندزدایی کنند. پمپ همچنین آب را از طریق خط لوله‌ی UPVC، از کاسه‌ی استخر به فیلتر می‌برد تا ذرات معلق در میان دانه‌های سیلیس فیلتر استخر به دام بیفتند و آب، پیش از بازگشت به استخر، کاملاً تصفیه شود.

راهنمای انتخاب پمپ استخر و جکوزی

انتخاب بهترین پمپ استخر

پمپ استخر شما احتمالاً مهم‌ترین وسیله‌ای است که برای استخر خود تهیه می‌کنید. زیرا این بخش، گردش آب را در استخر شما برقرار می‌کند و گردش آب، یکی از عوامل کلیدی برای داشتن استخری تمیز و شفاف است. هنگام خرید پمپ برای استخر، باید فاکتورهای مختلفی را در نظر بگیرید؛ از جمله:

اندازه استخر

حجم استخر شما (اینکه چند متر مکعب آب در کاسه‌ی استخر وجود دارد)، یکی از عوامل مهم در انتخاب پمپ است. برای بررسی اینکه آیا پمپ انتخابی از نظر سایز با حجم استخر شما تناسب دارد یا خیر، باید دبی استخر را بر حسب متر مکعب در ساعت محاسبه نمایید.

دبی و هد

دبی جریان و هد، دو عنصر کلیدی برای سایزینگ پمپ استخر هستند. دبی جریان، به مقدار آبی اشاره دارد که در واحد زمان، از مقطع ثابتی از سیستم عبور می‌کند و هد هم به میزان مقاومتی اشاره داد که جریان آب عبوری از سیستم باید بر آن غلبه کند.

برای محاسبه دبی، ابتدا باید نرخ گردش مورد نظر خود را تعیین کنید؛ یعنی چقدر طول می‌کشد تا پمپ، تمام آب استخر را از فیلتر عبور دهد و دوباره به استخر برگرداند. توصیه می‌شود که آب استخر شما حداقل یک تا دو بار در روز با نرخ گردش حدود ۸ ساعت، فیلتر شود. برای محاسبه دبی جریان، حجم استخر خود را تعیین کرده و آن را بر نرخ گردش مورد نظر تقسیم کنید.

راهنمای انتخاب پمپ استخر و جکوزی

برای محاسبه‌ی هد هم به متراژ لوله‌های UPVC استخر خود (از اسکیمر به پمپ و از پمپ به نازل‌های دهش) نیاز دارید. همچنین باید تمام اتصالات، شیرآلات و تجهیزات نصب شده در مسیر لوله‌کشی را وارد محاسبات خود نمایید.

توان پمپ

یک تصور غلط رایج در دنیای استخر، این است که هر چه توان پمپ بیشتر باشد، بهتر است. پمپی که انتخاب می‌کنید باید به اندازه‌ی کافی قدرتمند باشد تا استخر شما را تمیز کند و آب را در سیستم به گردش درآورد. اما مهم است که ابتدا حداکثر دبی فیلتر خود را بررسی نمایید. اگر یک پمپ با توانی بالاتر از حداکثر ظرفیت فیلتر انتخاب کنید، با مشکلاتی جدی و گاه جبران‌ناپذیر مواجه خواهید شد.

صدای پمپ

نکته دیگری که باید در نظر بگیرید، صدای خروجی از پمپ است. پمپی بخرید که کم‌صدا باشد تا بتوانید در ساعات غیر اوج مصرف برق (به ویژه در طول شب) آن را روشن کنید بدون آنکه مزاحمتی برای دیگران ایجاد شود.

سهولت در راه‌اندازی پمپ

اگر می‌خواهید هزینه‌ی برق مصرفی برای نگهداری از استخر را پایین بیاورید و زحمت روشن و خاموش کردن دستی سیستم را هم به خود ندهید، حتماً پمپ استخر خود را به تایمر مجهز کنید.

قیمت پمپ استخر و جکوزی

اگر در بازار تجهیزات و لوازم استخری جستجو کنید، به انواع پمپ‌های استخر با قیمت‌های مختلف می‌رسید. البته باید دقت کنید که خرید پمپی با اندازه نادرست یا پمپی با دوام کمتر، در طولانی مدت هزینه بیشتری برای شما خواهد داشت.

پمپ‌های استخری خودمکش که مجهز به پیش‌فیلتر (سبد استرینر) در قسمت ورودی هستند و بدنه و اجزای اصلی آنها از مواد پلیمری بسیار مقاوم در برابر خوردگی شیمیایی و زنگ‌زدگی ساخته شده‌اند، مناسب‌ترین گزینه برای سیستم فیلتراسیون استخرهای شنا به شمار می‌روند.

پمپ استخر ایرانی

میراب آرین، سبد کاملی از انواع پمپ‌های استخر و جکوزی را متناسب با سطوح مختلف بازار عرضه می‌کند. بخشی از این پمپ‌ها، از محصولات برترین تولیدکنندگان اروپایی پمپ استخر، از جمله SPECK آلمان، AQUASTRONG ایتالیا، و IML اسپانیا هستند. این شرکت همچنین پمپ‌های استخر و جکوزی ساخت ایران را از برند MEGA POOL عرضه می‌کند.

برای مشاهده‌ی مدل‌های مختلف پمپ‌های استخری و مقایسه‌ی مشخصات آنها، به بخش "تصفیه‌ی استخر و جکوزی" در منوی محصولات وبسایت ما مراجعه کنید.

انواع پمپ استخر

پمپ‌های استخری به دو نوع خودمکش و غیرخودمکش تقسیم می‌شوند.

اصطلاح خودمکش به پمپی اطلاق می‌شود که می‌تواند آب را تا ارتفاعی، به صورت عمودی مکش کند. اگر استخر توکار دارید، حتما باید پمپ خودمکش داشته باشید زیرا پمپ شما، بالاتر از خط آب استخر قرار می‌گیرد. اگر استخر شما، روکار باشد، می‌توانید از پمپی استفاده کنید که عملیات هواگیری را به صورت اتوماتیک انجام نمی‌دهد و برای مکش آب از استخر، به نیروی جاذبه متکی است؛ البته به شرط اینکه موتورخانه‌ی استخر، بالاتر از سطح آب نباشد.

لوله‌های UPVC

امروزه بیش از ۳ میلیون کیلومتر سیستم لوله‌کشی PVC در سراسر جهان وجود دارد و لوله‌های فشار قوی UPVC (SCH ۴۰)، به استاندارد لوله کشی استخر تبدیل شده‌اند. خطوط لوله‌ UPVC بسیار بادوام هستند و در صورت نصب صحیح، بیش از ۷۵ سال عمر می‌کنند.

لوله یو پی وی سی SCH ۴۰، قطر ۲ اینچ، می‌تواند فشار psi ۱۶۶ و لوله یو پی وی سی SCH ۸۰ می‌تواند فشاری تا psi ۲۴۳ را تحمل کند. لوله SCH ۴۰ UPVC برای لوله‌کشی استخرهای خانگی و ویلایی مناسب است اما SCH ۸۰، عمدتاً به دلیل هزینه بسیار بالاتر، در استخرها استفاده نمی‌شود. لوله SCH ۸۰ دارای قطر خارجی مشابه با SCH ۴۰ است، اما به دلیل ضخیم‌تر بودن دیواره، قطر داخلی آن ۶ درصد کمتر است.

سیلیس استخر

سیلیس شیشه‌ای فیلتر استخر که از ضایعات کارخانه‌های تولید شیشه ساخته می‌شود، مزایای بسیاری از جمله کاهش نیاز به بکواش را به همراه دارد. حتی زمان بکواش سیلیس شیشه‌ای هم کوتاه‌تر است چراکه‌ دانه‌های این نوع سیلیس استخر ، نسبت به سیلیس شنی، سبک‌تر هستند و چگالی کمتری دارند. کیفیت فیلتراسیون سیلیس شیشه‌ای هم عالی است به طوری‌که این محصول می‌تواند ذراتی به کوچکی سه تا پنج میکرون را فیلتر کند.

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های سیلیس شیشه‌ای استخر، طول عمر آن است؛ می‌توانید انتظار داشته باشید که این نوع سیلیس فیلتر، ۱۰ سال یا بیشتر دوام بیاورد. اگرچه این محصول، نسبت به سیلیس شنی استخر، هزینه‌ی اولیه‌ بالاتری دارد، اما اگر طول عمر، کارایی و سایر مزایای آن را در نظر بگیرید، به این نتیجه می‌رسید که سیلیس شیشه‌ای در طولانی مدت، بسیار به‌صرفه‌تر است. سیلیس شیشه‌ای استخر، که قبلاً بیشتر در استخرهای عمومی استفاده می‌شد، مدتی است که در میان صاحبان استخرهای خصوصی هم محبوبیت زیادی پیدا کرده است.

راهنمای انتخاب پمپ استخر و جکوزی

جمع‌بندی

نصب یک پمپ استخر مناسب باعث می‌شود که به نرخ فیلتراسیونی متناسب با نیاز استخر خود دست پیدا کنید. این امر، به حذف آلودگی‌ها و ذرات معلق از استخر شما کمک می‌کند و در عین حال، اثربخشی مواد شیمیایی را افزایش می‌دهد؛ موادی که با رشد جلبک‌ها و باکتری‌ها در آب استخر مبارزه می‌کنند. به این ترتیب، پمپ استخر باعث می‌شود که همواره از داشتن استخری تمیز و درخشان در منزل خود لذت ببرید و سالم بمانید.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید