با رعایت یکسری راهکارهای ساده می‌توانیم روند پوسیدگی دندان‌ها را کند کرده و به حداقل ممکن برسانیم.

روش های جلوگیری از خرابی دندان‌

ممکن است برخی این ادعا را داشته باشند که مرتبا مسواک می زنم، از نخ دندان و دهان شویه استفاده می کنم اما این موضوع، مانع پوسیده شدن دندان هایم نمی شود!

به گزارش سلام نو به نقل از شفاآنلاین: در پاسخ باید گفت، ممکن است اشکال از نحوه تمیز کردن دندان‌ها یا حتی موضوعات دیگری باشد که اطلاعی از آنها ندارید! مواردی مانند رژیم غذایی ناسالم، اختلالات مربوط به خواب و مواردی از این دست می‌تواند موجب خرابی دندان‌ها شود.

موارد مهمی که باید برای جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها مورد توجه داشت، به شرح زیر است:

زمان مسواک زدن
نحوه مسواک زدن
استفاده از نخ دندان
استفاده از دهان‌شویه
رژیم غذایی سالم
پرهیز از مصرف مشروبات الکی و استعمال دخانیات
درمان خوابیدن با دهان باز

که در ادامه به تشریح این موارد خواهیم پرداخت.

زمان مسواک زدن

بهتر است روزانه ۲ بار مسواک بزنیم که حتما باید یکی از این دو وعده، پس از صرف شام (قبل از خواب) باشد که تا زمان بیدار شدن از خواب، وجود مواد غذایی در میان دندان‌ها موجب پوسیدگی آن‌ها نشود.

روش صحیح مسواک زدن

اگر به شکل صحیح، مسواک نزنیم تأثیر آن بسیار کم می‌شود و مواد غذایی در میان دندان‌ها باقی می‌ماند که موجب فراهم شدن زمینه پوسیدگی آن‌ها می‌گردد.

استفاده از نخ دندان

مسواک زدن به روش اصولی تا حد زیادی، مواد غذایی میان دندان‌ها را تمیز می‌کند اما نه به صورت کامل! پس بنابراین بهتر است هر چند روز یک بار، دندان‌های خود را با نخ دندان تمیز کنید و بلافاصله پس از آن مسواک بزنید. توجه داشته باشید که استفاده از نخ دندان باید به شکلی باشد که به بافت لثه آسیبی وارد نشده و موجب خونریزی آن نشود.

استفاده از دهان‌شویه

دهانشویه‌ها غالبا حاوی فلوراید هستند که مقاومت دندان‌ها را بالا می‌برد. بنابراین حداقل هر چند روز یک بار از دهان‌شویه استفاده کنید. میزان و نحوه استفاده از دهان‌شویه‌ها در نحوه مصرف آن‌ها موجود است.

داشتن رژیم غذایی سالم

باقی ماندن مواد قندی روی دندان‌ها موجب پوسیدگی شدید و سریع آن‌ها می‌شود. بنابراین تا حد امکان، مصرف مواد غذایی با قند مصنوعی را به حداقل برسانید و حتما بلافاصه پس از مصرف مواد غذایی قندی مسواک بزنید. همچنین تأمین ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن موجب استحکام دندان‌ها و لثه می‌گردد که داشتن رژیم غذایی سالم و کامل از ضروریات است.

پرهیز از مصرف مشروبات الکی و عدم استعمال دخانیات

مصرف مشروبات الکلی و استعمال دخانیات، علاوه بر دندان‌ها روی سلامت کلی بدن نیز تأثیر مخربی دارد. بنابراین بدون اینکه حتی به میزان مضر بودن آن‌ها توجه داشته باشید سعی کنید به سراغ آنها نروید.

درمان کردن خوابیدن با دهان باز

اگر با دهان باز می‌خوابید دهان تا حد زیادی، رطوبت خود را از دست می‌دهد و همین موضوع موجب تشدید اثرگذاری باکتری‌ها روی دندان‌ها می‌شود. اگر این مشکل را دارید به پزشک متخصص در این زمینه مراجعه نمایید.

نتیجه‌گیری

در برخی موارد، ممکن است حتی با رعایت موارد فوق نیز شاهد پوسیدگی شدید دندان‌هایمان باشیم! در این صورت بهتر است با مراجعه به پزشک متخصص و انجام آزمایشات لازم، اگر مشکلی در بدن ما وجود داشته باشد آن را درمان کنیم. در اغلب موارد، رعایت نکات ذکر شده معجزه می‌کند و مانع پوسیدگی دندان‌ها می‌شود.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید