۱۱ دی ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۸
کد خبر: 55409761

در این مقاله به معرفی تعدادی از برترین جاهای دیدنی اردکان و نکات مهم و مرتبط با آن ها خواهیم پرداخت.

جاهای دیدنی اردکان

سلام نو-سرویس گردشگری: شهر اردکان یکی از بزرگترین شهر های استان یزد می باشد که سالانه توریستان بسیار زیادی را از شهر های مختلف کشور به خود جذب می کند. به طور کلی اغلب مسافرانی که استان یزد را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب می کنند، در طول سفر به شهر اردکان نیز سر می زنند. شهر اردکان از نظر وسعت و جمعیت بعد از شهر یزد در رتبه دوم از بزرگترین شهر های استان یزد قرار می گیرد. این شهر دارای تاریخچه بسیار غنی و قابل توجهی می باشد. به همین دلیل امروزه شما می توانید آثار تاریخی و جاذبه های توریستی متعددی را در آن مشاهده فرمایید. در ادامه شما را با تعدادی از برترین جاهای دیدنی اردکان آشنا خواهیم کرد.

برترین جاهای دیدنی اردکان :

پیر سبز چک چک :

زیارتگاه چک چک یکی از مشهور ترین زیارتگاه های متعلق به زرتشتیان می باشد که همچنان در مواقع خاصی از سال فعالیت می کند. این زیارتگاه به طور سالانه میزبان زرتشتیانی می باشد که از سراسر نقاط کشور به استان یزد سفر می کنند. زیارتگاه پیر سبز چک چک در مکانی خاص و منحصر به فرد و در میان کوه های اردکان و انجیره قرار گرفته است. لازم به ذکر است که نام این زیارتگاه به معنی صدای چکیدن قطره های آب بر روی سنگ می باشد. بررسی های تاریخی نشان میدهند که قدمت این زیارتگاه به زمان حکومت ساسانیان باز می گردد.

مسجد جامع اردکان :

مسجد جامع اردکان یکی دیگر از برترین جاهای دیدنی اردکان می باشد. این مسجد تاریخی در بافت قدیمی شهر اردکان قرار گرفته و شناخته شده ترین جاذبه مذهبی – تاریخی شهر می باشد. قدمت این مسجد به زمان حکومت صفویه باز می گردد. به طور کلی در زمان حکومت صفویه مسجد های متعددی با معماری های بی نظیر در سراسر ایران ساخته شدند که مسجد جامع اردکان یکی از برترین آن ها می باشد. لازم به ذکر است که تجهیزات تاریخی موجود در این مسجد مانند زیر انداز موجود در آن، امروزه در موزه مردم شناسی شهر اردکان نگهداری می شود.

جاهای دیدنی اردکان

جاهای دیدنی اردکان

خانه تقدیری اردکان :

خانه تقدیری اردکان یکی دیگر از جاهای دیدنی اردکان می باشد که در بین توریستان و گردشگرانی که به این شهر سفر می کنند بسیار محبوب می باشد. این عمارت تاریخی به دوران حکومت قاجار و یکی از تجار آن زمان تعلق داشته است. در واقع این عمارت به شخصی به نام تقدیری که از تاجران به نام زمان قاجار بوده تعلق داشته است. این عمارت تاریخی با معماری بسیار زیبایی ساخته شده و حالت چهار وجهی قابل توجهی دارد. به طور کلی این عمارت تاریخی دارای ۲ طبقه و یک بادگیر بلند می باشد.

کاروانسرا و برج ارجنان :

کاروانسرا و برج ارجنان جزو محبوب ترین جاهای دیدنی اردکان می باشد که مانند خانه تقدیری در دوران حکومت قاجار بنا نهاده شده است. بنیان گذار این بنای تاریخی فردی به نام مرحوم حاجی شیخ آقا بابا هرندی بوده است. از تفاع برج قرار گرفته در بخش مرکزی این کاروانسرا حدود ۸ متر می باشد و بخش های دیگر کاروانسرا حدود ۳ متر ارتفاع دارند. این کاروانسرای تاریخی در روستایی به نام ارجنان قرار دارد که در گذشته محل عبور کاروانسرا های بسیاری بوده است.

کوچه ضیایی :

کوچه ضیایی یکی از قدیمی ترین کوچه های شهر اردکان یزد می باشد که از گذشته در بین مردمان محلی و بومی منطقه بسیار محبوب بوده است. درون این کوچه تاریخی مغازه های قدیمی، مسجد و ... وجود دارد که هنگام عبور از کوچه می توانید از ان ها بازدید فرمایید. در حال حاضر از کوچه ضیایی شهر یزد به عنوان معبری برای کسب آرامش توریستان و گردشگران یاد می شود. لازم به ذکر است که در حال حاضر ۴ خانه قدیمی و زیبا درون کوچه زیبایی وجود دارد که تمامی آن ها به عنوان میراث ملی به ثبت رسیده اند. طبق برنامه ریزی های انجام شده، خانه های تاریخی موجود در این روستا به رستوران و محل اقامت برای گردشگران تبدیل خواهند شد.

جاهای دیدنی اردکان

جاهای دیدنی اردکان

پارک ملی سیاه کوه :

پارک ملی سیاه کوه یکی از محبوب ترین جاهای دیدنی اردکان می باشد. این پارک ملی یک انتخاب بسیار ایده آل و مناسب برای توریستان و گردشگران است که به طبیعت علاقه مند می باشند. در حال حاضر گونه های جانوری و گیاهی بسیار خاص و منحصر به فردی در این پارک ملی زندگی می کنند که برخی از ان ها به دلیل کم توجهی مسئولین در حال انقراض می باشند. شهر اردکان و استان یزد به طور کلی دارای آب و هوایی خشکی می باشد. اما این منطقه حتی در سال های کم باران استان یزد نیز دارای بافت گیاهی نسبتا قابل توجهی می باشد.

جاذبه های توریستی و جاهای دیدنی اردکان یزد به موارد فوق خلاصه نشده و شما می توانید جاذبه های بی شمار دیگری را نیز در این شهر مشاهده فرمایید. از مهم ترین جاهای دیدنی باقی مانده شهر اردکان می توان به غار اشکفت، موزه مردم شناسی و ... اشاره کرد.

در انتها امیدواریم اطلاعات جامع و مناسبی در زمینه جاهای دیدنی اردکان به دست آورده باشید.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید