۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۶
کد خبر: 55409595

ما در این مقاله به معرفی تعدادی از برترین مکان های تاریخی قم و ویژگی های مهم و مرتبط با ایشان خواهیم پرداخت.

مکان های تاریخی قم

سلام نو-سرویس گردشگری: شهر قم یکی از شهر های کویری ایران است که به دلیل نزدیکی به پایتخت، از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار می باشد. این شهر کوچک در گذشته حوادث تاریخی بسیار قابل توجه و مختلفی را به خود دیده است و نقش پررنگی در تاریخ معاصر ایران بازی کرده است. ما در این مقاله به معرفی تعدادی از برترین مکان های تاریخی قم خواهیم پرداخت و ویژگی های مهم آن ها را نیز به شما معرفی خواهیم کرد. در نتیجه به شما توصیه می کنیم اگر قصد سفر به این شهر زیبا و کویری را دارید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

برترین مکان های تاریخی قم :

بازار قدیم قم :

بازار قدیم قم یکی از بهترین مکان های تاریخی قم این شهر می باشد که به شما توصیه میکنم تجربه بازدید از ان ها در کارنامه سفر های توریستی خود داشته باشید. بازار تاریخی قم که با نام تیمچه بزرگ نیز شناخته می شود، دارای معماری بسیار بی نظیر و خارق العاده ای می باشد. این بازار تاریخی در زمان حکومت قاجار در ایران بنا شده است. تیمچه بزرگ قم به دست معماران با تجربه و هنرمند ایرانی ساخته شده است. به طوری که از این مکان زیبا به عنوان یکی از نماد های قدرت نمایی معماران کهن ایران یاد می شود.

مسجد جامع قم :

مسجد جامع یکی دیگر از مکان های تاریخی قم می باشد که می تواند نظر هر توریست و گردشگری را به خود جلب کند. این مسجد تاریخی دارای قدمتی نامعلوم می باشد. به عبارت بهتر تا به امروزه اطلاعات دقیقی در زمینه قدمت و سال ساخت این مسجد زیبا و تاریخ به دست نیامده است. برخی از کارشناسان و باستان شناسان معتقد می باشد که مسجد جامع شهر قم در سال ۲۶۵ هجری قمری ساخته شده و برخی دیگر آن را به قرن هشتم نسبت می دهد. مسجد جامع شهر قم بدون در نظر گرفتن قدمت، دارای معماری، کاشی کاری و طراحی بسیار خاص و منحصر به فردی می باشد که به شما توصیه می کنیم به طور حتم از آن بازدید فرمایید.

کوه خضر نبی :

کوه خضر نبی یکی از عجیب ترین مکان های تاریخی قم می باشد که نمونه مشابه آن در سایر استان های کشور دیده نمی شود. کوه خضر نبی در واقع محلی روحانی می باشد و در لیست جاذبه های مذهبی قم قرار می گیرد. قدمت این مکان تاریخی به بیش از ۳ هزار سال قبل باز می گردد. روایت های تاریخی بیان می کنند که در گذشته، حضرت خضر نبی در این مکان به عبارت پرداخته است. در حال حاضر کوه خضر نبی توریستان بسیار قابل توجهی را از سایر نقاط کشور به شهر قم جذب می کند.

مکان های تاریخی قم

مکان های تاریخی قم

کاروانسرای دیرگچین :

کاروانسرای دیرگچین یکی از زیبا ترین مکان های تاریخی قم می باشد که بیش از ۱۵۰۰ سال قدمت دارد. کاروانسرای دیرگچین امروزه با نام مادر کاروانسرا های تاریخی ایران شناخته می شود. معماری و نحوه ساخت این کاروانسرا بسیار خاص و منحصر به فرد می باشد. به همین دلیل کاروانسرای دیرگچین توانسه است که به جایگاه بسیار مناسبی در بین توریستان داخلی دست پیدا کند. به شما توصیه می کنیم در صورت سفر به شهر قم، از این کاروانسرای تاریخی و زیبا بازدید فرمایید.

مدرسه فیضیه :

مدرسه فیضیه یکی دیگر از برترین مکان های تاریخی قم می باشد که نقش مهمی در تاریخ معاصر ایران بازی کرده است. مدرسه فیضیه یکی از مشهور ترین مدارس تاریخی ایران می باشد که ساختمان آن در زمان حکومت صفویان بنا نهاده است. در طول تاریخ همواره عالمان و مجتهدین بسیاری در این مدرسه تاریخی تربیت و به جامعه معرفی شده است. لازم به ذکر است که سخنرانی مشهور و تاریخی امام خمینی در سال ۱۳۴۲ هجری شمسی نیز در این مدرسه صورت گرفته است. این مدرسه امروزه نیز به عنوان یک مکان تحقیق، تحصیل و تدریس شناخته شده در شهر قم فعالیت می کند.

خانه ملاصدرا :

روستای کهک یکی از روستا های زیبا و توریستی استان قم می باشد که نسبت به سایر روستا های این استان، از شهرت بیشتری در بین توریستان برخوردار می باشد. در روستای کهک، خانه ای تاریخی به نام خانه ی ملاصدرا وجود دارد که قدمت آن به قرن دهم هجری قمری باز می گردد. این خانه تاریخی به محمد ابن ابراهیم یحیی شیرازی تعلق داشته است. با این حال امروزه این خانه تاریخی را با نام ملاصدرا، یکی از دانشمندان شناخته شده ی ایرانی می شناسند. به شما توصیه می کنیم در صورت سفر به شهر قم از روستای کهک و خانه ملاصدرا بازدید فرمایید.

مکان های تاریخی قم

مکان های تاریخی قم

قلعه قمرود :

قلعه قمرود نه تنها یکی از برترین مکان های تاریخی قم می باشد، بلکه از آن به عنوان نماد تمدن کهن این شهر یاد می شود. قدمت قلعه قمرود شهر قم به زمان حکومت اشکانیان باز می گردد. اما بخش های مختلفی از این قلعه در طول تاریخ و توسط حکومت های مختلف بازسازی شده است. به عنوان مثال بخش های بیرونی و مرکزی این قلعه در دوره صفویه بازسازی شده است.

در انتها امیدواریم اطلاعات جامع و مناسبی در زمینه مکان های تاریخی قم به دست آورده باشید.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید